Wiek przedszkolny to etap rozwojowy w którym
dziecięca psychika dopiero się kształtuje. W tym czasie przede wszystkim
rodzice i nauczyciele kształtują u dzieci samoocenę, a także ich wyobrażenia o samym sobie, które
wówczas są niestabilne i bardzo podatne na wpływy środowiska. Bywa, iż dzieci
panicznie boją się potworów z bajek, złej czarownicy, ciemności, bestii
wychodzącej spod łóżka, burzy czy duchów. Jednakże niespełnione oczekiwania, ośmieszenie,
odrzucenie, brak uwagi lub niepowodzenie dziecka, to też czynniki, powodujące
powstawanie reakcji lękowych. Prawidłowością rozwojową, która zdarza się
wszystkim dzieciom jest właśnie lęk, który nie koniecznie musimy rozpatrywać w
negatywnym i niebezpiecznym aspekcie. Pamiętajmy, iż z uwagi na przygotowanie
dziecka do sytuacji potencjalnych zagrożeń, lęki są niezbędne do prawidłowego
funkcjonowania. Doznawanie lęku to proces rozwojowy, a zaburzeniem jest dopiero
wtedy, gdy dominuje w zachowaniu, dezorganizuje funkcjonowanie i działanie
dziecka. Aby więcej dowiedzieć się o lęku dziecięcym odsyłam do poprzedniego
artykułu na ten temat https://przedszkolepromyk2018.blogspot.com/2019/01/lek-u-dzieci_30.html
Dziecięcy lęk może pełnić rolę pozytywną, w
sytuacji kiedy mobilizuje dziecko do działania, wysiłku i prowadzi do
pokonywania trudności. Jeżeli dziecko odniesie choćby mały sukces, pokona
choćby niewielką przeszkodę, wzmacnia to jego samoocenę i wiarę we własne
możliwości. Pomocna w procesie pokonywania lęków może być książka – bajka.
Bajki to bowiem najbliższe dziecku utwory literackie, w których świat realny i świat
fantastyczny mieszają się, a zarazem tworzą zrozumiałą dla dziecka
rzeczywistość. Wspólne czytanie bajek wywiera ogromny wpływ na rozwój dziecka.
Oprócz
wiedzy i zasad moralnych bajka pomaga
dziecku w poznawaniu i nazywaniu własnych emocji, a także przedstawia sposoby jak
radzić sobie z napotkanymi problemami i trudnymi emocjami. Kiedy dostrzegamy iż
bajki spełniają wyżej wymienione funkcje – nazywamy je bajkami terapeutycznymi.
Zaś pracę w oparciu o nie – bajkoterapią.
Bajkoterapia – to metoda mająca na celu
obniżenie poziomu lęku. To jedna z metod pracy z dzieckiem dzięki której
możemy skutecznie pomagać i wspierać je w oswajaniu własnych emocji, w
rozumieniu uczuć innych osób, a także w budowaniu relacji z drugim człowiekiem.
Bajkoterapia to metoda bardzo lubiana przez małe dzieci, dlatego też warto ją
wykorzystywać zarówno w domu, codziennie czytając dziecku, jak i w przedszkolu.
Bajkoterapia to nie jest zwykłe czytanie książki.
Czytanie w tej metodzie to narzędzie do zbudowania pozytywnej relacji oraz kształtowania
rozwoju emocjonalnego i społecznego dziecka, dlatego kluczowe jest nie to, że
czytamy dziecku, lecz to jakie teksty czytamy. Doświadczenie strachu, smutku,
radości, złości oraz wstydu, w bajce terapeutycznej przedstawiane jest w sposób
przystępny, dostosowany do percepcji małego dziecka. Budowa i treść utworu
pozwalają dziecku lepiej zrozumieć sytuację w jakiej znalazł się bohater. Przedstawiane
sytuacje pozwalają dziecku uświadomić sobie, iż problem z jakim się boryka może
dotyczyć wielu innych osób, nie jest z tym samo i często sama świadomość tego
jest dla dziecka dużym wsparciem.
W utworach terapeutycznych stosuje się kilka sposobów
oddziaływania na bohatera, tj. „konkretyzację i racjonalizację doznawanych
lęków, wzmacnianie poczucia własnej wartości, uczenie pozytywnego myślenia,
powtarzanie i łączenie bodźców lękotwórczych z takimi, które wywołują pozytywną
reakcję emocjonalną.”
Konkretyzacja lęku polega
na pokazaniu dziecku jakie przedmioty, osoby bądź sytuacje wywołują u niego
lęk. Pozwala to wypracować z dzieckiem strategię zapobiegania powstania lęku,
bowiem uświadomienie przyczyn i skutków lęku, wpływa na racjonalność myślenia,
działania i nieuleganie panice. Dziecko
poznaje inne wzory radzenia sobie z lękiem dotąd mu nieznane, co ułatwia w późniejszym czasie radzenie
sobie z nowymi, trudnymi sytuacjami i emocjami. Bohater w bajce postawiony jest
w podobnej do dziecka sytuacji życiowej, co ułatwia utożsamienie się z nim oraz
rozumienie i naśladowanie jego zachowań. Każda przedstawiona historia jest
pozytywnie zakończona, wówczas szczęśliwe zakończenie bajki powoduje u dziecka,
które z łatwością weszło w skórę bohatera i poczuło się tym bohaterem, przyjemne
uczucie sukcesu, co z kolei wzmacnia
jego poczucie własnej wartości, poczucie tego, że nie zostaje samo z
problemem. Poprzez bajkoterapię można również oswoić własne lęki, oswoić się z osobami, przedmiotami albo sytuacjami
wzbudzającymi lęk u dziecka, przedstawiając je w odpowiedni pozytywny sposób,
tak że po upływie jakiegoś czasu ten czynnik lękotwóczy w postaci np. osoby, przestaje go wywoływać.
Bajkoterapia to proces długotrwały, który
zachodzi w głowie, w psychice małego dziecka. Przede wszystkim dziecko musi
zidentyfikować się z bohaterem oraz uwierzyć w przedstawianą historię. Poprzez bajkoterapię
jesteśmy w stanie złagodzić cierpienie i lęki dzieci, gdyż bajki wywołują u
nich wiele radości, niekiedy przez wytworzoną atmosferę dobroci i przyjaźni,
pozwalają zapomnieć o otaczającej rzeczywistości, o stresie, lęku. Dziecko
zaczyna rozumieć, iż z każdej sytuacji jest wyjście, że może być źle, ale los się
może odmienić i wszystko skończy się dobrze. Nabiera przekonania, iż niektóre sytuacje
są naturalne, np. że mama odprowadza go do przedszkola i zostawia pod opieką
pań nauczycielek, tak jak mamy innych dzieci, że strach przed pierwszym dniem w
przedszkolu jest naturalny przed tym co nieznajome, że takie emocje przeżywają
także inne przedszkolaki. Bajki terapeutyczne pomóc mogą też w przygotowaniu do takich trudnych momentów w życiu dziecka, o których wiemy, że
mogą w przyszłości nastąpić – np.: operacja, bolesny zabieg, rozstanie z rodzicem na dłużej,
konieczność uśpienia kota lub psa, utrata, śmierć bliskiej osoby.
Bajka terapeutyczna posiada dla siebie
charakterystyczne cechy tj. wcześniej wspomniany bohater, który znajduje się w
trudnej sytuacji, przeżywający lęk,
wprowadzone postacie i rozwój zdarzeń przedstawiony w sposób umożliwiający
pozbycie się lęku, bohater uczy się różnych sposobów na rozwiązanie problemu,
pozbycie się lęku. Ponadto bajkowy bohater posiada cechy podobne do dziecka np.
zbliżony wiek, podobna sytuacja problemowa. Cechą charakterystyczną jest
również wyeksponowanie bodźca wywołującego lęk oraz połączenie go z bodźcem
pozytywnym, tak by ułatwić proces oswojenia go, wygaszenia reakcji lękowej.
W schemacie bajki terapeutycznej są cztery
nierozłączne i stałe elementy: główny temat, główny bohater, inne wprowadzone
postacie oraz tło opowiadania.
Główny temat to sytuacje trudne emocjonalnie.
W każdej bajce dominuje inna sytuacja wywołująca lek, np. lęk przed ciemnością,
burzą, lęk przed rozstaniem się z matką, utratą osoby znaczącej, lęk przed śmiercią, lęk przed kompromitacją czy lęk przed chorobą,
przed szpitalem.
Główny bohater to osoba, zwierzątko, z którym
dziecko może się utożsamić. Bohater radzi sobie z trudnymi sytuacjami, przy
pomocy innych wprowadzonych postaci, które pomagają mu zracjonalizować problem
i uczą odpowiednich sposobów zachowania. W efekcie bohater oraz osoba utożsamiająca
się z nim postrzega samego siebie w pozytywny sposób, zdobywa nowe umiejętności
radzenia sobie w trudnej sytuacji.
Inne postacie umożliwiają, pomagają
bohaterowi osiągnąć sukces., wytwarzają atmosferę przyjaźni i zrozumienia, skłaniają
do pozytywnego myślenia, poszukiwania rozwiązań oraz dzielenia się swoimi
problemami.
Tło utworu to przede wszystkim miejsce w
którym rozgrywa się bajka. Musi być to miejsce, które dziecku jest znane, np.
przedszkole, szkoła, szpital, ulica.
W
związku z tym, iż obecnie wiadomo, że literatura dziecięca pozytywnie wpływa na
rozwój dziecka w sferze emocjonalnej, intelektualnej i społecznej, warto więc
czytać dziecku codziennie. Poprzez bajkoterapię można z dzieckiem przepracować
różne, dla niego trudne sytuacje,
rozpoznawać emocje, nauczyć go radzić sobie z przykrymi emocjami, utrwalić
pożądane zachowania, zmienić sposób myślenia na pozytywny, a także rozwijać
jego wyobraźnię i kreatywność.
Przygotowała
mgr Katarzyna Budkowska
Bibliografia:
1. Alicja Ungeheuer - Gołąb, Literackie
inspiracje w rozwoju dziecka, wyd. SBP, Warszawa 2012.
2. Maria Molicka, Bajki terapeutyczne cz. I, wyd, Media Rodzina, Poznań 1999.
3. Ewelina Kusiak, Bajkoterapia w przedszkolu [w:] Z
klasą- magazyn dla nauczycieli, wyd. Grupa MAC S.A., 2016, nr. 02(04)/2016.
4. Katarzyna Klimowicz, Co to jest bajkoterapia i jakie przynosi korzyści?, www.mamaczyta.pl, (dostęp 12.04.2019r.)