Grafomotoryka (czyli lokomocja mała) to nic innego
jak sprawność manualna rąk przejawiająca się właściwą precyzją ruchów dłoni i
palców, a zarazem odpowiednim tempem
wykonywania tych czynności. Najważniejszym celem ćwiczeń grafomotorycznych jest
ułatwianie dziecku opanowania nauki pisania w pierwszych latach edukacji, ale
nie tylko to, bo wykonując tego rodzaju ćwiczenia z dzieckiem rozwijamy u niego
także:
➤koordynację wzrokowo-ruchową i motorykę
małą (czynności związane z użyciem palców i dłoni),
➤usprawniamy umiejętności prawidłowego
posługiwania się narzędziami piszącymi,
➤korygujemy nieprawidłowe nawyki ruchowe,
➤poprawiamy poziom graficzny pisma i rysunków,
➤kształtujemy umiejętności rysowania
zgodnie z poleceniami dorosłego,
➤doskonalimy orientację dziecka w
schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej,
➤stymulujemy ogólny rozwój,
➤rozbudzamy motywację do nauki i zainteresowania dziecka.
Ćwiczeń i zabaw grafomotorycznych jest całe mnóstwo
i są bardzo różnorodne. Niektóre mogą być inspiracją do tworzenia nowych. Dziś
chciałybyśmy zwrócić uwagę na te zabawy, do których potrzebujemy najprostszych
materiałów dostępnych w domu:
➤budowanie z klocków,
➤przypinanie klamerek
➤nawlekanie koralików/makaronu
➤nawijanie sznurka
➤przewlekanie sznurowadeł,
➤malowanie farbami,
➤rysowanie różnorodnymi przyborami
plastycznymi (kredką, węglem, ołówkiem, patykiem),
➤kreślenie wzorów na kaszy/mące/piasku
➤obrysowywanie przedmiotów np. foremek,
klocków
➤kolorowanie rysunków,
➤dyktanda graficzne (Dyktanda dla przedszkolaków mogą
opierać się jedynie na odwzorowaniu,
podanego schematu. W takim wypadku przygotowujemy kartę pracy z rozwiązaniem, oraz pustą planszę podzieloną na pola. Tak właściwie, to może być nawet zeszyt w kratkę)
podanego schematu. W takim wypadku przygotowujemy kartę pracy z rozwiązaniem, oraz pustą planszę podzieloną na pola. Tak właściwie, to może być nawet zeszyt w kratkę)
➤origami – sztuka składania papieru,
➤szlaczki inaczej
➤toczenie piłki do celu,
➤ćwiczenia ruchowe (krążenia ramion,
naśladowanie lotu ptaków, wykonywanie ruchów ramionami jak przy pływaniu,
krążenie i wymachy dłoni, spacer palcami po stole, naśladowanie gry na
pianinie).
Opracowanie: Magdalena Jelińska, Elżbieta
Winiarz-Mróz
Zdjęcia nadesłane przez rodziców.
Literatura:
„Jak ćwiczyć małe rączki" Marta Miśko
„Ćwiczenia grafomotoryczne” Ewa Gaweł
Komentarze
Prześlij komentarz
Dodaj komentarz: