Sekwencje i szeregi – ćwiczenia lewopółkulowe. Po co i dla kogo?



Ćwiczenia lewopółkulowe, to takie ćwiczenia, które mają na celu stymulowanie lewej półkuli mózgu, dzięki której możemy:
➤mówić i rozumieć to,  co ktoś mówi do nas,
➤logicznie myśleć,
➤analizować,
➤liczyć,
➤pisać,
➤rozpoznawać przedmioty za pomocą dotyku.

Dlatego już w przedszkolu warto zainteresować dzieci sekwencjami i szeregami. Sekwencja jest ciągiem powtarzających się znaków/symboli/zdarzeń, które powtarzają się wg określonej zasady. Ćwiczenia sekwencji podzielone są na kilka poziomów i należy je zaczynać od kategoryzacji tematycznych (konkretne przedmioty lub obrazki przedstawiające konkretne przedmioty). Sekwencje możemy układać z: klamerek, nakrętek, kamyków, kasztanów, kolorowych obrazków, spinaczy, monet, patyczków do lodów, świetnie sprawdzają się liczmany i wiele innych.
➽Powtarzanie – dziecko układa sekwencje taką samą jak na widzianym wzorze przed sobą, należy przy tym zawsze pamiętać o zasadzie od lewej do prawej,


➽Kontynuowanie – dziecko kontynuuje rozpoczętą sekwencję, samodzielnie wnioskując co dalej,

➽Uzupełnianie –dziecko  uzupełnia brakujące elementy w sekwencji,
➽Samodzielne tworzenie – dziecko bez niczyjej ingerencji wymyśla i tworzy określony wzór,
➽Dostrzeganie błędów – dziecko musi  znaleźć błąd i w  odpowiedni sposób go naprawić gdy ktoś wcześniej w przygotowanej sekwencji celowo pomieszał kolejność znaków.


Sekwencje możemy j podzielić na:
➤wzrokowe (praca na obrazkach, zabawkach, kształtach),
➤słuchowe (powtarzanie sylab, wyrazów, samogłosek, zdań, wystukanego rytmu),
➤ruchowe (gesty, mimika, ruchy ciała), mycie zębów, chodzenie po schodach,  jazda na rowerze to sekwencje czynności, które wykonujemy każdego dnia, tak więc ucząc  nawet samodzielnego ubierania się, uczymy sekwencji ruchowych.
➤czasowe  (układanie historyjek obrazkowych, układanie obrazków wg zasady “wcześniej-później”).

Natomiast szeregowanie to nic innego jak porządkowanie wg podanej cechy. Dziecko może szeregować  według:
 ➽wielkości (rosnącej lub malejącej),

➽nasycenia barwy (rosnącej lub malejącej)
 ➽oraz stopniowego domykania rysunku. 
Wielką zaletą sekwencji i szeregów jest fakt, że do ich przeprowadzenia potrzebujemy ogólnie dostępnych i w miarę tanich materiałów.

Opracowanie:
Elżbieta Winiarz-Mróz
Magdalena Jelińska
Źródło:




Komentarze