DZIEŃ 1: KOLORY PODSTAWOWE I POCHODNE
1. Wspólne odsłuchanie piosenki „Kolorowe kredki” https://youtu.be/W_M5PTTPScs
Dzieci poruszają się w rytm muzyki, tańczą i śpiewają.
2. Zabawa dydaktyczna „Kolory” – na środku pokoju ustawiamy 4 przedmioty w różnych kolorach (zielony, niebieski, żółty, czerwony). Rodzic trzyma pudełko kolorowych klocków, mówi nazwę koloru. Zadaniem dziecka jest wybrać właściwy kolor i dopasować do przedmiotów ustawionych w pokoju.
3. „Kolorowe zagadki” - rodzic odczytuje zagadki. Dzieci muszą prawidłowo na nie odpowiedzieć podnosząc odpowiedni kartonik i nazywając kolor
W jakim
kolorze borowik – elegant
na swoją głowę kapelusz przywdziewa.
(brązowy)
Tego koloru
szukajcie w makach
lub w muchomorze, co rośnie w krzakach.
(czerwony)
Gdy
spojrzysz w górę na niebo
lub chabry zobaczysz w życie,
już będziesz wiedział na pewno
o jakim kolorze myślę.
(niebieski)
Marchewka
zawsze ten kolor kryje,
ale też takie bywają dynie.
(pomarańczowy)
Liście są
takie i trawa też.
Jaki to kolor? Pewnie już wiesz.
(zielony)
Słonecznik swą nazwę zawdzięcza słońcu.
Powiedzcie, jaki kolor je łączy?
(żółty)
4. Barwy podstawowe i pochodne –prowadzący wyjaśnia dzieciom jakie są kolory podstawowe i jak po ich zmieszaniu uzyskać inne barwy.
5. Mieszanie kolorów i barw – film do oglądnięcia i wykonania https://youtu.be/rmWS5NNTS-8
6. Odczytanie opowiadania o tym, jak powstały kolory, pogadanka na temat przeczytanego tekstu.
Treść opowiadania:
„Bajka
o Białej Krainie i czarnoksiężniku Koloruchu”
Dawno temu, za górami, za lasami była kraina, którą nazywano „Białą Krainą”,
nie ze względu na porę roku, gdyż śnieg nie padał tam wcale, tylko dlatego, iż
wszystko tam było białe. Biała była trawa, białe niebo i słońce, drzewa w
kolorze bieli i kwiaty, a domy miały białe
ściany i dachy, a zamek króla białe mury i wrota.
Ludzie w tej krainie byli bardzo smutni, nie chciało im się pracować, uprawiać
ziemi, sadzić kwiatów, nie zbierali też białych owoców z białych drzew. Całymi
dniami siedzieli w domach, tak, jak król płacząc i oczekując, że kiedyś będzie
inaczej.
Pewnego dnia król tej krainy wyczytał w wielkiej, mądrej książce, iż daleko
mieszka dobry czarnoksiężnik Koloruch, który może coś poradzić na troski króla
i poddanych. Wybrał się więc król na swoim rumaku w daleką, niebezpieczną
podróż, aby odszukać Kolorucha. Zabrało mu to wiele czasu i bogactw, ale król
wrócił do swego królestwa z podarunkiem od czarnoksiężnika. Były to trzy barwy,
które miały przywrócić kolory w krainie: barwa żółta, niebieska i czerwona.
Jednak król nie był do końca zadowolony z podarunku, ponieważ Koloruch był
osobą bardzo tajemniczą i nie wyjawił królowi, co ma zrobić, aby otrzymać pełną
gamę kolorów. Powiedział tylko, iż trzy podarowane barwy mają w sobie
czarodziejską moc, a umiejętnie wykorzystane uszczęśliwią ludzi. Jednak klucz
do zagadki pozostał tajemnicą a król musiał nauczyć się cierpliwości.
Wróciwszy do królestwa król rozlał trzy kolory po całej krainie: żółć
pomalowała słońce, gruszki na drzewie, łany rzepaku na polach, słomiane dachy
domów; czerwień – pomalowała cegły, jabłka, wiśnie; kolor niebieski wymalował
niebo, szyby w oknach i rzeki. Wszystko wyglądało teraz pięknie i kolorowo, jednak
wciąż pozostawało dużo bieli, a poddani wkrótce zaczęli znów narzekać i prosić
króla, by uczynił ich świat w pełni kolorowy. Król czuł się bezsilny, wpadał
raz rozpacz raz w złość, aż pewnego dnia zdenerwowany niechcący upuścił
pojemnik z niebieską farbą i część koloru wpadła do pojemnika z farbą żółtą.
Król ze zdziwieniem zobaczył, że farby mieszając się stworzyły nowy kolor –
zielony. Postanowił więc eksperymentować dalej. Niebieski dołożył do czerwieni
i otrzymał fiolet. Żółć pomieszał z czerwienią i otrzymał kolor pomarańczowy. A
gdy zmieszał wszystkie barwy otrzymał brązowy.
Król zrozumiał, że zagadka czarnoksiężnika tkwiła w umiejętnym pomieszaniu
barw, które otrzymał na początku i że w zupełności wystarczyły one, aby Kraina
Bieli stała się kolorową krainą. Odtąd wszyscy żyli szczęśliwie i nigdy więcej
nie byli smutni.
Pogadanka dotyczą przeczytanego tekstu. Nauczyciel zadaje pytania: Jakie kolory dostał król? Czy wystarczyły, by pomalować całą krainę? Czy czarnoksiężnik podpowiedział królowi, jak wykorzystać kolory? W jakich okolicznościach król rozwiązał zagadkę i czego się dowiedział?
7. Praca plastyczna – Kolorowa tęcza- dzieci za pomocą palców malują farbami tęcze.
8. Eksperymenty z wodą i kolorami do oglądnięcia i wykonania
DZIEŃ 2 : NIEBIESKIE NIEBO
1. Wysłuchanie piosenki pt „Znam kolory”
https://www.youtube.com/watch?v=owzja2wW8Nk
2.
Rozwiązanie
zagadki
„To kolor nieba, morza i rzeki i pogodnego nieba.
Pomyśleć trzeba by zagadkę odgadnąć. (niebieski)”.
3. „ Butelka” zabawa sensoryczna – dzieci razem z rodzicem napełniają butelkę do połowy wodą dodają kilka kropli barwnika oraz oleju. Następnie obserwują co się dzieje w butelce. Dla lepszego efektu można butelkę podświetlić lampką
4. Uwaga,
jaki to kolor? - zabawa orientacyjno - porządkowa.
Wycinamy wspólnie z dziećmi kola koloru zielnego, niebieskiego, białego oraz
żółtego. W rytm melodii dzieci swobodnie
tańczą. Kiedy rodzic wyłącza muzykę i
unosi jedno z kół wtedy dzieci
wykonują odpowiednie ruchy. Następnie dzieci dalej tańczą :
• zielone - podskoki obunóż w miejscu
• niebieskie - w miejscu przeskoki z nogi na nogę
• białe - klaszczą nad głową
• żółte - przechodzą do przysiadu uderzając palcami o podłogę.
5. Labirynt – pomóż niebieskiej chmurce dojść do słoneczka.
https://megawrzuta.pl/download/b2c298103280558635140f43a403acbe.html
6. Co to za kolor ? rodzic wrzuca do worka przedmioty koloru żółtego, zielonego, niebieskiego, czerwonego. Zdaniem dzieci jest wylosować dany przedmiot i powiedzieć z czym się kojarzy
· Żółty jak słońce,
· Niebieski jak niebo…..
· Zielone jak …..
7. Kolorowe chmurki – wytnij chmurki a następnie ułóż je według wzoru znajdującego się na kartce.
https://megawrzuta.pl/download/a03ecec5f7bc4f3c0ca6f4211c90a684.html
8. Niebieskie niebo – w rytm muzyki dzieci da dużym brystolu za pomocą farbek paluszkami malują niebieskie niebo.
Proponowane utwory:
https://www.youtube.com/watch?v=hGV-MRdcQOE
https://www.youtube.com/watch?v=C7Yi0CdtTc4&t=27s
https://www.youtube.com/watch?v=Oip1FwYLSwk
9. Masażyk relaksacyjny pt „ Wycieczka”
Wycieczka
Idzie pani: tup, tup, tup (stukamy plecy malucha opuszkami palców),dziadek z laską: stuk, stuk, stuk (stukamy w plecy zgiętym palcem),
skacze dziecko: hop, hop, hop (opieramy dłoń na przemian to na przegubie i na palcach)
żaba robi długi skok (dotykamy stóp, pleców i głowy dziecka).
Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu (dmuchamy w jedno i w drugie ucho dziecka),
kropi deszczyk: puk, puk, puk (stukamy w plecy dziecka wszystkimi palcami),
deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup (klepiemy plecki dziecka dłońmi złożonymi w miseczki),
a grad w szyby łup, łup, łup (stukamy dłońmi zwiniętymi w pięści).
Świeci słonko (palcem wykonujemy na plecach koliste ruchy),
wieje wietrzyk (dmuchamy we włosy dziecka),
pada deszczyk (znowu stukamy opuszkami palców).
Czujesz dreszczyk? (leciutko szczypiemy w kark).
DZIEŃ 3: CZERWONE OWOCE
1. Wprowadzenie do zajęć - wysłuchanie rymowanki pt. "Czerwone owoce" oraz określenie wspólnej cechy wymienionych owoców.
A ja wiem, nie powiem,
kto nas dziś odwiedzi,
czerwone jabłuszko,
co na drzewie siedzi.
Rumiane jabłuszko,
czerwona truskaweczka
i czerwona poziomeczka.
2. Rozwiązanie zagadek dotyczących owoców w czerwonym kolorze.
Większe siostry małych poziomek,
słodkie i pyszne, całe czerwone. (Truskawki)
Niedaleko od drzewa pada,
każdy je z ochotą zjada.
Okrąglutkie i rumiane,
na słoneczku dojrzewane. (Jabłko)
Czerwone, malutkie i pachnące,
dojrzewają w lesie.
Pójdziesz po nie w czerwcu,
pełen dzban przyniesiesz. (Poziomki)
Wyglądają jak jeżyny,
lecz czerwone maja miny. (Maliny)
Te letnie owoce z małymi pestkami,
na zielonych ogonkach rosną parami. (Czereśnie)
3. Zabawa muzyczno- ruchowa przy piosence "Zabawa w kolory" B. Forma.
Link do piosenki:
Podczas trwania piosenki rodzic zatrzymuje piosenkę i pokazuje kartkę w danym kolorze. Zadaniem dziecka jest znaleźć przedmiot w danym kolorze i podanie nazwy koloru.
4. Zabawa sensoryczna rozwijająca zmysł smaku "Smakowita zgadywanka".
Rodzic przygotowuje owoce i zakrywa dziecku oczy. Dziecko próbuje i po smaku określa co to był za owoc i wyszukuje odpowiedniego obrazka.
5. Zabawa dydaktyczna "Połówki jabłek"
Zadaniem dziecka jest połączyć połówki jabłek zawierające tę samą dużą i małą literę.
https://megawrzuta.pl/download/43167b8cfbb190cb3e5c4e44a506aca2.html
6. Zabawa dydaktyczna „Owocowe rytmy”.
Kontynuowanie podanego rytmu np. jabłko, truskawka, czereśnie... itp.
7. Zabawa dydaktyczna „Worek niespodzianek”
Zadaniem dziecka jest wyjmowanie z zamkniętymi oczyma owocu i podanie jego nazwy.
8. Zabawa naśladowcza – "Pięć rumianych jabłuszek"
Pięć rumianych jabłuszek w koszyczku leżało, (dzieci pokazują pięć paluszków)
Jedno jabłko poobijało się do woli, (dzieci obracają się w koło)
Drugie schowało się do nory, (dzieci przykucają)
Trzecie uradowane leżało na dłoni, (dzieci kładą się na podłodze)
Czwarte jabłko minę kwaśną miało (dzieci robią kwaśną minę)
A to piąte dziecko spałaszowało! (dzieci naśladują zjadanie jabłka)
9. Praca plastyczna "Jabłko w kropki"
Zadaniem dziecka jest wypełnienie kropek farbą bądź wyklejenie plasteliną.
https://megawrzuta.pl/download/abb702c88831ffefcbed03d4681d8625.html
DZIEŃ 4: BOŻE CIAŁO
DZIEŃ 5: ŻÓŁTE SŁONECZKO
1. Wprowadzenie do zajęć- wysłuchanie wiersza pt. „Piękne zwyczaje” Cz. Janczarskiego
Słonko ma bardzo piękne zwyczaje:
Mówi dzień dobry, gdy rano wstaje.
A drzewa, lśniące rosą nad ranem,
Szumią dzień dobry, słonko kochane.
Gdy słonko chmurka zasłoni siwa,
Mówi przepraszam, potem odpływa.
Gdy ciepłym deszczem sypie dokoła
dziękuję - szumią trawy i zioła.
Słonko dzień cały po niebie chodzi.
Dobranoc mówi, kiedy zachodzi.
Mrok szary wkoło, trawy i drzewa
dobranoc szumią z prawa i z lewa.
Dzieci próbują odpowiadać na zadanie pytania:
Co mówi słonko na powitanie i na pożegnanie?
Co mówi chmurka, zasłaniając słonko?
Co szumią roślinki, gdy pokropi je ciepły deszczyk?
2. Zabawa ruchowa na spostrzeganie „Dzień – Noc”:
Dzieci leżą na podłodze i udają, ze śpią (dyskretnie mogą podglądać, czy wschodzi już słońce – papierowa sylweta słońca). Rodzic wyjmuje słońce zza pleców i unosi wysoko w górę. Na hasło „Dzień!” – dzieci wstają i biegają po sali, bacznie obserwując słońce. Ukrycie słońca za plecami i hasło „Noc!” – sygnalizuje dzieciom ponowne ułożenie się do snu. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
3. Kolory- wysłuchanie piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=dOIhRqkPk-A
4. Rozwiązywanie „żółtych zagadek” – podanie
rozwiązania wskazując ilustrację.
Ten żółciutki owoc
bardzo kwaśny bywa,
rośnie w ciepłych krajach.
Jak się on nazywa. (cytryna)
Na drzewie dojrzewa,
żółta lub zielona,
brzuszek ma okrągły,
górą wydłużona. (gruszka)
Do rogala jest podobny
żółty kolor ma,
jest to owoc z ciepłych krajów.
Czy ktoś z was go zna? (banan)
co na niebie świeci.
Na całym świecie
i dla wszystkich dzieci. (słońce).
Co mają wspólnego wszystkie owoce?
5. Sylaby- dzielenie na sylaby odgadniętych haseł do zagadek: cytryna, gruszka, banan, słońce.
6. Zabawy badawcze - oglądanie żółtych owoców i warzyw. Badanie poprzez zmysły: dotykanie, wąchanie i smakowanie.
7. Rozwijanie umiejętności matematycznych układanie promieni słonecznych od najdłuższego do najkrótszego i na odwrót.
8. Zabawy sensoryczne- malowanie żółtą farbą za pomocą palców konturu słońca.
https://www.weekendowo.pl/kolorowanki/slonce/slonce-szablon-do-druku
Źródło:
Komentarze
Prześlij komentarz
Dodaj komentarz: