Działania poznawcze




Ćwiczenia funkcji poznawczych




Źródło: medonet.pl





 Procesy poznawcze są podstawowymi funkcjami służącymi nam na poznawanie rzeczywistości.

W działaniach poznawczych rozwijamy rozumienie mowy i symboli oraz opanowanie umiejętności dopasowywania, kategoryzacji i tworzenia ciągów sekwencyjnych. Umiejętności te są niezbędne do organizowania i rozumienia informacji napływających z otoczenia.



Dopasowywanie kształtów

Do ćwiczenia można wykorzystać gotowe figury (trójkąt, kwadrat, koło, prostokąt). Figury można wyciąć też z kartonu. Do kartonowych figur można przygotować również kartonową tabliczkę, na której należy narysować pisakiem figury. Kartonową tabliczkę umieszczamy przed dzieckiem.  Zadaniem dziecka jest dopasowanie wyciętych figur do tych na tabliczce.



Historyjki obrazkowe dziejące siew czasie

Do tego ćwiczenia będzie potrzebna na początku trzy-elementowa, prosta historia, np. wstawanie z łóżka, jedzenie śniadania, ubieranie się. Zadaniem dziecka jest ułożenie historii w odpowiedniej kolejności.


Układanie części ciała

Dziecka układa z rozsypki części ciała. Zacznijmy od tego, aby dziecko ułożyło głowę, tułów, ręce, nogi, a w miarę wzrostu umiejętności dołóżmy np. części twarzy. Części ciała może narysować na przykład na kartonie, a później je wyciąć.



Kategorie przestrzenne

Przygotujmy dla dziecko lalkę, piłkę lub samochodzik. Wydawajmy dziecku polecenia typu: połóż misia na krześle, połóż misia pod stołem, połóż misia obok łóżka itd.




Bibliografia:

Schopler E., Lansing M., Waters L., Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych, Wyd. GWP, Gdańsk 1994.



Opracowała:

Jaracz Elżbieta - psycholog





Komentarze