Źródło: medonet.pl
Procesy poznawcze są
podstawowymi funkcjami służącymi nam na poznawanie rzeczywistości.
W działaniach poznawczych rozwijamy rozumienie mowy i symboli oraz
opanowanie umiejętności dopasowywania, kategoryzacji i tworzenia ciągów
sekwencyjnych. Umiejętności te są niezbędne do organizowania i rozumienia
informacji napływających z otoczenia.
Dopasowywanie
kształtów
Do ćwiczenia
można wykorzystać gotowe figury (trójkąt, kwadrat, koło, prostokąt). Figury
można wyciąć też z kartonu. Do kartonowych figur można przygotować również
kartonową tabliczkę, na której należy narysować pisakiem figury. Kartonową
tabliczkę umieszczamy przed dzieckiem.
Zadaniem dziecka jest dopasowanie wyciętych figur do tych na tabliczce.
Historyjki
obrazkowe dziejące siew czasie
Do tego
ćwiczenia będzie potrzebna na początku trzy-elementowa, prosta historia, np.
wstawanie z łóżka, jedzenie śniadania, ubieranie się. Zadaniem dziecka jest
ułożenie historii w odpowiedniej kolejności.
Układanie
części ciała
Dziecka
układa z rozsypki części ciała. Zacznijmy od tego, aby dziecko ułożyło głowę,
tułów, ręce, nogi, a w miarę wzrostu umiejętności dołóżmy np. części twarzy.
Części ciała może narysować na przykład na kartonie, a później je wyciąć.
Kategorie
przestrzenne
Przygotujmy
dla dziecko lalkę, piłkę lub samochodzik. Wydawajmy dziecku polecenia typu:
połóż misia na krześle, połóż misia pod stołem, połóż misia obok łóżka itd.
Bibliografia:
Schopler E., Lansing M., Waters L., Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci
autystycznych, Wyd. GWP, Gdańsk 1994.
Opracowała:
Jaracz
Elżbieta - psycholog
Komentarze
Prześlij komentarz
Dodaj komentarz: