👩‍🔬🔍Eksperymenty 🔬🔎👨‍🔬


EKSPERYMENTY

nauka czy magia ?

Eksperymenty dla dzieci w domu, przedszkolu lub w szkole to zawsze świetny pomysł na wspólną zabawę. Dzięki eksperymentowaniu dzieci  mają  możliwość bycia odkrywcą, mają wpływ na rezultaty swoich działań, a co za tym idzie – mają  poczucie sprawstwa.


Zalety eksperymentowania przez dzieci:

  • Dziecko uczy się chętnie tego, co je zaciekawia, a najlepiej wówczas, gdy czynnie eksperymentuje i podejmuje próby dochodzenia do własnych rozwiązań.
  • Podczas wykonywania doświadczeń – eksperymentowania, pełne zadowolenie daje dzieciom możliwość działania prowadzącego do odkrycia nieznanego, a przyjemnością jest też sam proces odkrywania.
  • Dzięki takim zabawom dziecko doskonali swoją orientację w świecie, rozwija myślenie przyczynowo – skutkowe, odbiera nowe wrażenia estetyczne, przeżywa uczucia intelektualne, doznaje satysfakcji, zaspokaja podstawowe uczucia związane z realizacją potrzeby działania.



Poniżej kilka przykładowych doświadczeń, które można wykonać z dziećmi w domu


“Chemiczne jojo"


Potrzebujemy: Sodę, ocet, olej, barwnik, dzbanek i pipetkę lub strzykawkę, szklanka, duży dzbanek.



Wykonanie: Do szklanki wlewamy ocet a następnie barwnik spożywczy, może być sok z buraków lub farbki. Do dzbanka wsypujemy sodę oczyszczoną, następnie po ściance dzbanka delikatnie wlewamy olej. Kolejno za pomocą strzykawki lub pipetki nabieramy zabarwiony ocet i stopniowo po kropelce mniejszej lub większej wkrapiamy ocet do dzbanka obserwując co się dzieje ... 











Opis zjawiska: Krople zabarwionego octu wpuszczone do dzbanka z olejem i sodą powoli opadają na dno. Osadzają się na powierzchni sody i tam następuje reakcja. W wyniku połączenia octu i sody następuje wytworzenie się gazu – dwutlenku węgla, który otacza kropelki wpuszczonego octu, a te stają się przez to lżejsze i unoszą się do góry. Gdy nasze kropelki wypłyną na powierzchnię oleju tam gaz ulatnia się, a cięższe krople z powrotem opadają na dno i reakcja się powtarza. Jeśli doświadczenie przeprowadzimy prawidłowo krople powinny wędrować od góry do dołu


"Kolorowe liście kapusty"


Potrzebujemy: Barwniki spożywcze lub naturalne barwniki, szklanki.

Wykonanie: Do szklanek wlewamy wodę i zabarwiamy barwnikami. Do każdej szklanki wkładamy jeden liść kapusty. Zostawiamy na kilka godzin. Podobnie można zrobić z białymi kwiatkami np. margaretki.
Opis zjawiska: Łodygi kapusty mają kanaliki, które zasysają wodę i przenoszą ją do liści, które ją wchłaniają w takim kolorze w jakim ona jest w szklance.

"Baloniku nasz malutki..."

Potrzebujemy: balony, butelki plastikowe, ocet,  sodę oczyszczoną.


Wykonanie: Wsypujemy odrobinę sody do balonika (2-3 łyżeczki za pomocą lejka lub uciętej butelki). Do pustych butelek wlewamy ocet. Nakładamy balon na szyjkę butelki, tak by soda nie wysypała się z niego. Kiedy upewnimy się, że balonik założony jest poprawnie, możemy unieść go i wsypać jego zawartość do butelki. Obserwujemy, jak się napełnia.

Opis zjawiska: Balon nabiera objętości. Dlaczego? Kiedy dosypujemy sodę do octu zachodzi reakcja chemiczna w wyniku której powstaje dwutlenek węgla, napełniający balon. Jeśli zwiększymy proporcje, wytworzy się go więcej, czego rezultatem będzie bardziej nadmuchany balonik.



"Słodka tęcza"

Potrzebujemy: cukierki typu skittels, biały talerz, odrobinę wody lub mleka.


Wykonanie: układamy cukierki na talerzu  tworząc koło ( przy okazji ćwiczymy motorykę małą). Następnie dolewamy odrobinę wody lub mleka na talerzyk i czekamy na efekt końcowy.

Opis zjawiska: Cukierki zaczynają puszczać barwnik w bardzo efektowny sposób już po kilku sekundach barwiąc wodę niczym powstająca tęcza.
„ Wulkan”

Potrzebujemy: Masę solną, butelkę średniej wielkości, wodę, barwnik spożywczy, płyn do naczyń, sodę, ocet.



Wykonanie: Obklej butelkę masą solną tak by powstał wulkan, poczekaj aż wyschnie. Wodę zmieszaj z barwnikiem i wlej do butelki ok 3/4. Dodaj kilka kropli płynu do naczyń, 4 łyżki sody oczyszczonej. Do pozostałej części butelki dolej octu.
Opis zjawiska: Ocet wchodząc w reakcję z soda oczyszczoną wytwarzają dwutlenek węgla, który jest gazem i nie mieści się w butelce, dlatego wypływa jak lawa. 

„ Kolorowe wodne warstwy”


Potrzebujmy:  kilka szklanek, wodę, cukier, łyżeczkę, barwniki.


Wykonanie: Im większej liczby kolorów użyjemy, tym efektowniejszy będzie rezultat naszych działań. Potrzebujemy osobny pojemniczek na każdy barwny roztwór i jeden dodatkowo.Odmierzamy łyżeczką potrzebną ilość cukru. Do kolejnych szklanek wrzucamy go coraz więcej, czyli np. do pierwszego dwie łyżeczki, do drugiego 3, do trzeciego 4 itd. Kolejny krok to dolanie do pojemników wody w takiej samej ilości i możliwie najdokładniejsze rozmieszanie cukru. Nie musi się on całkowicie rozpuścić, a roztwór który powstanie powinien być dosyć gęsty, inaczej eksperyment się nie uda. Zabarwiamy wodę w każdej szklance barwnikiem w innym kolorze. Rozpoczynając od „najsłodszej” mieszaniny zaczynamy tworzyć warstwy. Łyżeczką nalewamy pierwszą – zieloną (najgęstszą). Później lejąc powoli, delikatnie po ściance pojemniczka dolewamy kolejne kolory. To bardzo ważne, żeby nie lać bezpośrednio na środek, ponieważ istnieje możliwość, że kolory się po prostu zmieszają.










Opis zjawiska: Zjawisko ma to związek z różną gęstością wykorzystanej cieczy – najcięższa opada na dno, a każda kolejna nieco lżejsza utrzymuje się na niej.



„ Kryształki soli”


Potrzebujemy: wysoki pojemnik (np. słoik), wodę, sól, łyżeczkę, sznurek, patyczek, drucik kreatywny, barwnik spożywczy, nożyczki.


Wykonanie: Do słoika nalewamy wodę, dodajemy sól i mieszamy do momentu, w którym przestaje się ona rozpuszczać. Mamy dwie możliwości, pozostawić wodę w takiej formie lub dodać barwnik spożywczy. Następnie ucinamy kawałek sznurka i przywiązujemy do patyka. Kładziemy go na słoiku w taki sposób by sznurek zwisał swobodnie. Teraz pozostaje nam odłożyć słoik w ciepłe miejsce i czekać na efekty. Codzienna obserwacja pozwala dostrzegać zmiany jakie zachodzą.

Opis zjawiska: Podczas parowania wody ze słoika sól ulegała krystalizacji i osadzała się na ściankach słoika oraz nitce. Po kilku dniach na sznurku pojawił się małe kryształki. W ciągu następnych dni kryształki rosły. Po pewnym czasie woda wyparowała ze słoika całkowicie.


"Wędrująca woda"


Potrzebujemy: sześć szklanek, trzy barwniki, ręcznik papierowy, wodę.


Wykonanie: Do trzech szklanek nalewamy wody i każdą barwimy na inny kolor. Następnie ustawiamy szklanki w następujący sposób: pełna-pusta-pełna-pusta. Z kawałka ręcznika papierowego robimy rulon. Jeden koniec rulonu wkładamy do pierwszej szklanki, drugi koniec do drugiej, kolejny rulon wkładamy do drugiej szklanki i trzeciej szklanki itd.
Opis zjawiska: Woda dzięki ręcznikowi wędruje od szklanki do szklanki mieszając kolory.



"Znikająca moneta"

Potrzebujemy: Dwie monety, dwie szklanki, wodę.


Wykonanie: Na jednej monecie kładziemy pustą szklankę. Widać ją? Teraz wlewamy wody do szklanki... Co się stało? Czy widać monetę?
Opis zjawiska: Załamanie światła w szklance z wodą powoduje, że nie widzimy monety.



"Niewidzialny atrament"


Potrzebujemy: wykałaczkę, sok z cytryny, papier, mały talerzyk, źródło ciepła.


Wykonanie: Sokiem z cytryny przy pomocy wykałaczki rysujemy na kartce rysunek lub coś piszemy, jak wyschnie próbujemy ogrzać kartkę np. przy pomocy suszarki, świeczki, żelazka. Co się stanie...?
Opis zjawiska: Kwas z soku cytryny rozkłada celulozę kartki na cukry, podgrzanie kartki powoduje karmelizację cukrów, które stają się brązowe


"Kolorowa sól"


Potrzebujemy: sól, kolorową kredę, miseczki, tacka


Wykonanie: Jest bardzo proste. Nasypujemy sól do kilku pojemniczków. Dziecko turla kolorową kredę po soli, stopniowo ją barwiąc. Następnie paluszkiem możemy narysować różne kształty: słońce, domek, uśmiech. Zabawa ta doskonale wpływa na rozwój motoryki małej oraz dostarcza wiele wrażeń dotykowych.


Opis zjawiska: Dziecko pocierając kredą o sól, przesuwając w różne strony po rozsypanej soli sprawia, że sól stopniowo przyjmuje kolor ścieranej kredy.



Życzymy udanej zabawy. Do dzieła




Opracowanie:

Małgorzata Krawiec

Roksana Rybak
Źródło prywatne: Materiały szkoleniowe "EKSPERYMENTY nauka czy magia?"
Netografia:

Komentarze