Zabawy z woreczkami sensorycznymi

W dzisiejszym świecie dzieci mają coraz mniej doświadczeń sensorycznych, za to niesamowicie szybko w ich życiu pojawia się tablet i telefon. Dlatego zamiast tabletu możemy dzieciom zaproponować zabawy z woreczkami sensorycznymi  dzięki którym możemy ćwiczyć u dzieci:

  • Motorykę małą ( doskonałe ćwiczenie rak),
  • Koordynację wzrokowo- ruchową,
  • Koncentrację,
  • Uwagę,
  • Percepcję wzrokową,
  • Segregowanie przedmiotów według kształtu.
Poniżej przedstawiam kilka propozycji ćwiczeń z woreczkami sensorycznymi


Do wykonania woreczków sensorycznych potrzebne nam będą:
woreczki strunowe, najlepsze są spożywcze, takie z zapięciem, żel do włosów, na zdjęciu poniżej w dwóch kolorach drobne elementy, np spinacze, pompony lub inne małe elementy, cekiny, brokat oraz łyżka i mazak niezmazywalny. Można dla bezpieczeństwa zakleić taśmą klejącą.


Pogrupuj zbiory według koloru lub kształtu
Wykonanie : Na woreczku, niezmazywalnym mazakiem rysujemy kółka, które będą naszym zbiorami. Przygotowujemy zabawki tak aby maiły ten sam kolor lub kształt, koraliki tez się przydadzą. Następnie łyżką wkładamy do woreczka żel do włosów oraz zabawki, malujemy flamastrem zbiory  na jednym woreczku dwa koła a na drugim trójkąt, kwadrat, koło. 
Zdaniem dzieci jest :
pogrupowanie zabawek w woreczku za pomocą paluszka według koloru i kształtu, umieścić wszystkie koraliki w trójkącie, przenieś 8 koralików do trójkąta i 8 do koła, umieść różowe koralki w zielonym zbiorze.
Możemy również woreczki przykleić do okna wtedy przenikające światło dodaje zabawie trochę magii oraz pojawią się doznania wzrokowe.

Jaka to literka ? – rozpoznawanie liter

Potrzebne będzie:

koszulka do papieru lub woreczek strunowy,  taśma klejąca, barwnik spożywczy, jeśli żel jest bezbarwny.
Wykonanie: Do koszulki lub woreczka, wlewamy żel do włosów. Jeśli żel był bezbarwny, możecie użyć barwników spożywczych, by nadać mu nieco kolorów. Rodzic na kartonie obok pisze literę zadaniem dziecka jest taką sama literkę napisać palcem na woreczku. 



Gdzie jest ….? Wykonanie do woreczka wkładamy łyżką żel do włosów następnie do woreczka wkładamy zgromadzone drobne przedmioty. Ważne, aby były elementy, które nie przedziurawią folii. Zaklejamy woreczek taśmą przezroczystą. Prosimy dziecko, aby paluszkiem pokazało nam wszystkie spinacze itp.


Szukanie zabawek w ryżu – ćwiczymy tutaj z dziećmi zmysł dotyku.
Potrzebujemy: barwniki spożywcze, ryż.
Wykonanie: Wsypujemy do woreczka ryż oraz kilka kropli barwników spożywczych lub farbek. Zaklejamy dla bezpieczeństwa woreczek.
Zadaniem dziecka jest wymalować ryz barwnikiem spożywczym, manipulując woreczkiem. Przy tej zabawie dziecko się nie ubrudzi. Kiedy ryż wyschnie możemy go wykorzystać do innej zabawy. Możemy wysypać wyschnięty ryż pomieszać go z różnymi drobnymi elementami np. monetami, pineskami zadaniem dzieci będzie odnaleźć te przedmioty pomiędzy ryżem.



Lawa w woreczku. – ćwiczenie rozwijające zmysł wzroku.
Potrzebne będą: olej, woda, barwniki spożywcze, taśma przeźroczysta. 
Wykonanie: wlewamy olej z woda i barwnikami delikatnie do woreczka. Woreczek dokładnie zamykamy taśmą przezroczystą.  Dzieci obserwują pojawiające się kolorowe kropelki oleju w woreczku dla lepszego efektu możemy podświetlić woreczek lampką.

Kolorowa pianka – rozwijanie motoryki małej.

Potrzebne będą: pianka do golenia, woreczki strunowe, kilka kropel barwnika spożywczego.
Wykonanie: do woreczków dodajemy pianki do golenia następnie kilka kropli barwników spożywczych. Zadaniem dzieci jest za pomocą palców rozetrzeć barwniki spożywcze, powstaje wtedy piękna kolorowa pianka.


Kolorowanka w woreczku – rozwijanie motoryki małej.
Potrzebne: farby, woreczki strunowe, flamaster.
Wykonanie: Do woreczka nakładamy w odpowiednie miejsca kilka kleksów farby. Wcześniej na woreczku malujemy flamastrem jakiś obrazek. Zadaniem dzieci jest za pomocą paluszków rozetrzeć farbki tak aby powstał obraz.




Glony ze spaghetti

Potrzebne będą: ugotowany makaron, zmieszaj w garnuszku szklankę wody i po 3 czubate łyżki cukru i mąki ziemniaczanej. 
Wykonanie: Podgrzewamy aż masa zgęstnieje i pozostawiamy do wystygnięcia. Po dodaniu barwnika, wkładamy ją do woreczka razem z plastikowymi oczkami i kilkoma nitkami ugotowanego makaronu. Dzieci przez woreczek mogą palcami przesuwać makaron w różne strony.




Życzymy udanej zabawy                 

                                                                                                                                             Opracowała:

Krawiec Małgorzata
Literatura wykorzystana do wpisu:



www.mojedziecikreatywnie.pl

www.zainspirujmalucha.pl

Komentarze