W dzisiejszym świecie dzieci mają coraz mniej doświadczeń
sensorycznych, za to niesamowicie szybko w ich życiu pojawia się tablet i
telefon. Dlatego zamiast tabletu możemy dzieciom zaproponować zabawy z
woreczkami sensorycznymi dzięki którym
możemy ćwiczyć u dzieci:
- Motorykę małą ( doskonałe ćwiczenie rak),
- Koordynację wzrokowo- ruchową,
- Koncentrację,
- Uwagę,
- Percepcję wzrokową,
- Segregowanie przedmiotów według kształtu.
Poniżej przedstawiam kilka propozycji ćwiczeń z woreczkami
sensorycznymi
Do wykonania woreczków sensorycznych potrzebne nam będą:
woreczki strunowe, najlepsze są spożywcze, takie z zapięciem, żel do włosów, na zdjęciu poniżej w dwóch kolorach drobne elementy, np spinacze, pompony lub inne małe elementy, cekiny, brokat oraz łyżka i mazak niezmazywalny.
Można dla bezpieczeństwa zakleić taśmą klejącą.
Pogrupuj zbiory według koloru lub kształtu
Wykonanie : Na woreczku, niezmazywalnym mazakiem rysujemy
kółka, które będą naszym zbiorami. Przygotowujemy zabawki tak aby maiły ten sam
kolor lub kształt, koraliki tez się przydadzą. Następnie łyżką wkładamy do
woreczka żel do włosów oraz zabawki, malujemy flamastrem zbiory na jednym woreczku dwa koła a na drugim
trójkąt, kwadrat, koło.
Zdaniem dzieci jest :
pogrupowanie zabawek w woreczku za pomocą paluszka według
koloru i kształtu, umieścić wszystkie
koraliki w trójkącie, przenieś 8 koralików do trójkąta i 8 do koła, umieść różowe koralki w zielonym zbiorze.
Możemy również
woreczki przykleić do okna wtedy przenikające światło dodaje zabawie trochę
magii oraz pojawią się doznania wzrokowe.
Jaka to literka ? – rozpoznawanie liter
Potrzebne będzie:
koszulka do papieru lub woreczek strunowy, taśma klejąca, barwnik spożywczy, jeśli żel jest bezbarwny.
Wykonanie: Do koszulki lub woreczka, wlewamy żel do włosów. Jeśli żel
był bezbarwny, możecie użyć barwników spożywczych, by nadać mu nieco kolorów.
Rodzic na kartonie obok pisze literę zadaniem dziecka jest taką sama literkę
napisać palcem na woreczku.
Gdzie jest ….?
Wykonanie do woreczka wkładamy łyżką żel do włosów następnie do woreczka wkładamy zgromadzone drobne przedmioty. Ważne, aby były elementy, które nie
przedziurawią folii. Zaklejamy woreczek taśmą przezroczystą. Prosimy dziecko,
aby paluszkiem pokazało nam wszystkie spinacze itp.
Szukanie zabawek w ryżu – ćwiczymy tutaj z dziećmi zmysł
dotyku.
Potrzebujemy: barwniki spożywcze, ryż.
Wykonanie: Wsypujemy do woreczka ryż oraz kilka kropli barwników
spożywczych lub farbek. Zaklejamy dla bezpieczeństwa woreczek.
Zadaniem dziecka jest wymalować ryz barwnikiem spożywczym, manipulując woreczkiem.
Przy tej zabawie dziecko się nie ubrudzi. Kiedy ryż wyschnie możemy go
wykorzystać do innej zabawy. Możemy wysypać wyschnięty ryż pomieszać go z
różnymi drobnymi elementami np. monetami, pineskami zadaniem dzieci będzie
odnaleźć te przedmioty pomiędzy ryżem.
Lawa w woreczku. – ćwiczenie rozwijające zmysł wzroku.
Potrzebne będą: olej, woda, barwniki spożywcze, taśma
przeźroczysta.
Wykonanie: wlewamy olej z woda i barwnikami delikatnie do
woreczka. Woreczek dokładnie zamykamy taśmą przezroczystą. Dzieci obserwują pojawiające się kolorowe
kropelki oleju w woreczku dla lepszego efektu możemy podświetlić woreczek
lampką.
Kolorowa pianka – rozwijanie motoryki małej.
Potrzebne będą: pianka do golenia, woreczki strunowe, kilka
kropel barwnika spożywczego.
Wykonanie: do woreczków dodajemy pianki do golenia następnie
kilka kropli barwników spożywczych. Zadaniem dzieci jest za pomocą palców
rozetrzeć barwniki spożywcze, powstaje wtedy piękna kolorowa pianka.
Kolorowanka w woreczku – rozwijanie motoryki małej.
Potrzebne: farby, woreczki strunowe, flamaster.
Wykonanie: Do woreczka nakładamy w odpowiednie miejsca kilka kleksów farby. Wcześniej na
woreczku malujemy flamastrem jakiś obrazek. Zadaniem dzieci jest za pomocą
paluszków rozetrzeć farbki tak aby powstał obraz.
Glony ze spaghetti
Potrzebne będą: ugotowany makaron, zmieszaj w garnuszku szklankę
wody i po 3 czubate łyżki cukru i mąki ziemniaczanej.
Wykonanie: Podgrzewamy aż masa
zgęstnieje i pozostawiamy do wystygnięcia. Po dodaniu barwnika, wkładamy ją do
woreczka razem z plastikowymi oczkami i kilkoma nitkami ugotowanego makaronu. Dzieci przez woreczek mogą palcami przesuwać makaron w różne strony.
Życzymy udanej zabawy
Opracowała:
Krawiec Małgorzata
Literatura wykorzystana do wpisu:
www.mojedziecikreatywnie.pl
www.zainspirujmalucha.pl
Komentarze
Prześlij komentarz
Dodaj komentarz: