Zabawy ruchowe













Zabawy  ruchowe i gry są charakterystyczną formą działalności dzieci i jedną, w ważniejszych w wieku przedszkolnym. Odpowiadają najbardziej im potrzebom, zainteresowaniom i rozwijają ogólną sprawność fizyczną. Wprowadzają dzieci w radosny nastrój i dobre samopoczucie, a przede wszystkim dają dzieciom możliwość zaspokojenia naturalnej potrzeby ruchu. Dzięki zabawom ruchowym wprowadzamy dzieci w społeczne współdziałanie w grupie, kształtujemy również prawidłowe nawyki, dyscyplinę oraz pozytywne cechy charakteru.
Zabawy ruchowe dzielimy na:

Zabawy orientacyjno-porządkowe- które uczą umówionych znaków i sygnałów, tym samym ćwiczą umiejętność skupiania uwagi podczas zabawy, zręczność, zwinność i szybkość. Przykładowymi zabawami orientacyjno-porządkowymi może być zabawa pt.:

„Ptaszki na drutach”- dzieci są w luźnej gromadce. Poruszają się po sali, naśladując fruwające ptaki: machają rękami- skrzydełkami, ćwierkają. Na hasło: Ptaszki na drutach, ustawiają się w szeregu wzdłuż brzegu dywanu.

„Pszczółki do uli!” - Dzielimy salę/pokój/podwórko na dwie części, jedna to łąka pełna kwiatów, na drugiej stoją domy pszczół- ule. Przy dźwiękach tamburynu dzieci - pszczółki biegają po łące, przysiadają na kwiatkach i piją nektar. Gdy dźwięki tamburynu milkną, dzieci przebiegają na drugą część sali i zatrzymują się - pszczółki wlatują do uli.
                   
Zabawy na czworakach, likwidują krzywizny kręgosłupa i w prawidłowy sposób wpływają na kształtowanie prawidłowej postawy ciała. Wzmacniają też układ kostno-stawowy. Przykładowymi zabawami na czworakach mogą być:

„Żabki i bociany”- sala/pokój/podwórko jest podzielone na dwie części, po jednej stronie stają żabki, po drugiej- bociany. Żabki i bociany swobodnie chodzą po łące. Żabki poruszają się na czworakach, bociany unoszą wysoko kolana, ramiona mają wyciągnięte do tyłu. Na sygnał (klaśnięcie) osoby prowadzącej zabawę bociany wkraczają na terytorium żabek. Żabki uciekają na opuszczoną przez bociany łąkę, w czasie mijania starają się uniknąć złapania. Złapana żabka zamienia się rolą z bocianem. 
             
Zabawy bieżne- są to między innymi wyścigi i inne zabawy podczas których dzieci bigają. Tego typu zabawy poprawiają pracę układu krążenia, wspomagają przemianę materii, oddychania oraz zwiększają wydolność fizyczną organizmu dziecka. Zabawy te kształtują również pewne cechy charakteru, a w szczególności ambicję i wytrwałość. Do zabaw bieżnych należą: 

Latawce- do tej zabawy będziemy potrzebować wstążki lub paski bibuły. Dzieci stoją w luźnej gromadce. Wieje wiatr - dzieci biegają w różnych kierunkach sali/podwórka/pokoju trzymając wstążki/bibułę w górze- puszczają latawce. Wiatr ucichł, latawce opadają na ziemię, dzieci siadają na podłodze. 

„Gonitwa z szarfami” - do zabawy będą potrzebne szarfy- można je zrobić ze wstążek kolorowych. Dzieci stoją w luźnej gromadce. Wskazane przez osobę prowadzącą zabawę dziecko, oznaczone szarfą, rozpoczyna gonitwę, starając się złapać biegających po podwórku/pokoju/sali kolegów/koleżanki/rodzeństwo. Każde dotknięte dziecko otrzymuje od osoby prowadzącej zabawę szarfę i również goni uciekających. Zabawa kończy się, gdy wszystkie dzieci zostaną złapane. 
                    
Zabawy skoczne sprzyjają wzmacnianiu stawów kończyn dolnych, głównie skokowych i kolanowych. Zabawy i gry ze skokami przez przyrządy lub przeszkody sprzyjają zachowaniu równowagi. Przykładami takich zabaw mogą być:

„Z gałązki na gałązkę” - do zabawy potrzebne będą skakanki. Skakanki ułożone są na podłodze promieniście- tak, aby imitowały gałązki na drzewie. Dzieci udają sikorki, których zadaniem jest obsadzenie drzewa i skakanie na gałązkach. Dzieci czekają na swoją kolejkę w rzędzie i ruszają na sygnał osoby prowadzącej zabawę. Podskakując obunóż przesuwają się w przód po każdej skakance po kolej. Gdy docierają na koniec gałązki, przeskakują na skakankę obok wykonując wyskok
z półobrotem.


 „Podbijanie balonika” - Dzieci są w luźnej gromadce, osoba prowadząca zabawę stoi pośrodku sali/pokoju/podwórka, wyprostowane ramię trzyma skierowane w bok, a w ręce ma laskę gimnastyczną stanowiącą przedłużenie ramienia, do laski jest przywiązany tasiemką balonik. Dzieci poruszają się po sali/pokoju/podwórku przy dźwiękach tamburynu, podskokami zmiennymi. Gdy instrument cichnie, dobiegają do balonika i jedno za drugim wykonują podskok z odbicia obunóż, starając się odbić balonik głową. Po wykonaniu zadania kontynuują bieg podskokami zmiennymi.     
   

Zabawy i gry rzutne, chwytne z celowaniem, toczeniem - są one uznawane za najbardziej atrakcyjne formy aktywności fizycznej. Kształtują u dzieci siłę oraz celność rzutu. Koordynują układ wzrokowy z układem ruchowym, doskonalą koncentrację oraz skupianie uwagi.

„Celowanie do kosza” (wg K.Wlaźnik). Dzieci ustawiają się w kole lub w tzw. gęsiego, na środku stawiamy kosz/ pudełko. Dzieci po kolei rzucają kulkami zrobionymi z papieru. Za każde trafienie nagradzane są dzieci brawami. Zabawę powtarzamy.

„Stonoga”- do zabawy będzie potrzebna piłka. Dzieci siedzą w rzędzie przez środek sali/pokoju, blisko siebie, w siadzie skrzyżnym, dłonie trzymają z boku, na podłodze, tworząc nogi stonogi.  Stonoga bawi się piłką, tocząc ją od nogi do nogi- pierwsze dziecko toczy piłkę ręką do kolegi siedzącego za nim, ten do następnego, i tak piłka toczy się dookoła rzędu, dopóki nie wróci na początek.

         

 Opracowała:

Magdalena Jelińska


Netografia i bibliografia:
- Małgorzata Markowska „Ćwiczenia i zabawy ruchowe dla dzieci w wieku przedszkolnym”
- https://parenting.pl/zabawy-ruchowe-dla-dzieci (dostęp do strony 19.04.2020r.)

Komentarze