Zabawy
ruchowe i gry są charakterystyczną formą działalności dzieci i jedną, w ważniejszych w wieku przedszkolnym. Odpowiadają najbardziej im potrzebom,
zainteresowaniom i rozwijają ogólną sprawność fizyczną. Wprowadzają dzieci w radosny nastrój i dobre samopoczucie, a przede wszystkim dają dzieciom
możliwość zaspokojenia naturalnej potrzeby ruchu. Dzięki zabawom ruchowym
wprowadzamy dzieci w społeczne współdziałanie w grupie, kształtujemy również
prawidłowe nawyki, dyscyplinę oraz pozytywne cechy charakteru.
Zabawy ruchowe dzielimy na:
Zabawy orientacyjno-porządkowe- które uczą
umówionych znaków i sygnałów, tym samym ćwiczą umiejętność skupiania uwagi
podczas zabawy, zręczność, zwinność i szybkość. Przykładowymi zabawami
orientacyjno-porządkowymi może być zabawa pt.:
„Ptaszki na drutach”- dzieci są w luźnej
gromadce. Poruszają się po sali, naśladując fruwające ptaki: machają rękami- skrzydełkami,
ćwierkają. Na hasło: Ptaszki na drutach, ustawiają się w szeregu wzdłuż brzegu
dywanu.
„Pszczółki do uli!” - Dzielimy
salę/pokój/podwórko na dwie części, jedna to łąka pełna kwiatów, na drugiej
stoją domy pszczół- ule. Przy dźwiękach tamburynu dzieci - pszczółki biegają po
łące, przysiadają na kwiatkach i piją nektar. Gdy dźwięki tamburynu milkną,
dzieci przebiegają na drugą część sali i zatrzymują się - pszczółki wlatują do
uli.
Zabawy na czworakach, likwidują krzywizny
kręgosłupa i w prawidłowy sposób wpływają na kształtowanie prawidłowej postawy
ciała. Wzmacniają też układ kostno-stawowy. Przykładowymi zabawami na
czworakach mogą być:
„Żabki i bociany”- sala/pokój/podwórko jest
podzielone na dwie części, po jednej stronie stają żabki, po drugiej- bociany.
Żabki i bociany swobodnie chodzą po łące. Żabki poruszają się na czworakach, bociany
unoszą wysoko kolana, ramiona mają wyciągnięte do tyłu. Na sygnał (klaśnięcie)
osoby prowadzącej zabawę bociany wkraczają na terytorium żabek. Żabki uciekają
na opuszczoną przez bociany łąkę, w czasie mijania starają się uniknąć
złapania. Złapana żabka zamienia się rolą z bocianem.
Zabawy bieżne- są to między innymi wyścigi
i inne zabawy podczas których dzieci bigają. Tego typu zabawy poprawiają pracę
układu krążenia, wspomagają przemianę materii, oddychania oraz zwiększają wydolność
fizyczną organizmu dziecka. Zabawy te kształtują również pewne cechy
charakteru, a w szczególności ambicję i wytrwałość. Do zabaw bieżnych należą:
Latawce- do tej zabawy będziemy potrzebować
wstążki lub paski bibuły. Dzieci stoją w luźnej gromadce. Wieje wiatr - dzieci
biegają w różnych kierunkach sali/podwórka/pokoju trzymając wstążki/bibułę w
górze- puszczają latawce. Wiatr ucichł, latawce opadają na ziemię, dzieci
siadają na podłodze.
„Gonitwa z szarfami” - do zabawy będą
potrzebne szarfy- można je zrobić ze wstążek kolorowych. Dzieci stoją w luźnej
gromadce. Wskazane przez osobę prowadzącą zabawę dziecko, oznaczone szarfą,
rozpoczyna gonitwę, starając się złapać biegających po podwórku/pokoju/sali
kolegów/koleżanki/rodzeństwo. Każde dotknięte dziecko otrzymuje od osoby
prowadzącej zabawę szarfę i również goni uciekających. Zabawa kończy się, gdy
wszystkie dzieci zostaną złapane.
Zabawy skoczne sprzyjają wzmacnianiu stawów
kończyn dolnych, głównie skokowych i kolanowych. Zabawy i gry ze skokami przez
przyrządy lub przeszkody sprzyjają zachowaniu równowagi. Przykładami takich
zabaw mogą być:
„Z gałązki na gałązkę” - do zabawy
potrzebne będą skakanki. Skakanki ułożone są na podłodze promieniście- tak, aby
imitowały gałązki na drzewie. Dzieci udają sikorki, których zadaniem jest
obsadzenie drzewa i skakanie na gałązkach. Dzieci czekają na swoją kolejkę w
rzędzie i ruszają na sygnał osoby prowadzącej zabawę. Podskakując obunóż
przesuwają się w przód po każdej skakance po kolej. Gdy docierają na koniec
gałązki, przeskakują
na skakankę obok wykonując wyskok
z półobrotem.
z półobrotem.
„Podbijanie
balonika” - Dzieci są w luźnej gromadce, osoba prowadząca zabawę stoi pośrodku
sali/pokoju/podwórka, wyprostowane ramię trzyma skierowane w bok, a w ręce ma
laskę gimnastyczną stanowiącą przedłużenie ramienia, do laski jest przywiązany
tasiemką balonik. Dzieci poruszają się po sali/pokoju/podwórku przy dźwiękach
tamburynu, podskokami zmiennymi. Gdy instrument cichnie, dobiegają do balonika
i jedno za drugim wykonują podskok z odbicia obunóż, starając się odbić balonik
głową. Po wykonaniu zadania kontynuują bieg podskokami zmiennymi.
Zabawy i gry rzutne, chwytne
z celowaniem, toczeniem - są one uznawane
za najbardziej atrakcyjne formy aktywności fizycznej. Kształtują
u dzieci siłę oraz celność rzutu. Koordynują układ wzrokowy z układem
ruchowym, doskonalą koncentrację oraz skupianie uwagi.
„Celowanie do kosza” (wg K.Wlaźnik). Dzieci
ustawiają się w kole lub w tzw. gęsiego, na środku stawiamy kosz/ pudełko.
Dzieci po kolei rzucają kulkami zrobionymi z papieru. Za każde trafienie
nagradzane są dzieci brawami. Zabawę powtarzamy.
„Stonoga”- do zabawy będzie potrzebna
piłka. Dzieci siedzą w rzędzie przez środek sali/pokoju, blisko siebie, w
siadzie skrzyżnym, dłonie trzymają z boku, na podłodze, tworząc nogi
stonogi. Stonoga bawi się piłką, tocząc
ją od nogi do nogi- pierwsze dziecko toczy piłkę ręką do kolegi siedzącego za
nim, ten do następnego, i tak piłka toczy się dookoła rzędu, dopóki nie wróci
na początek.
Opracowała:
Magdalena Jelińska
Netografia i bibliografia:
- Małgorzata Markowska „Ćwiczenia i zabawy
ruchowe dla dzieci w wieku przedszkolnym”
-https://www.wychowanieprzedszkolne.pl/zabawy-ruchowe-dla-przedszkolakow/ (dostęp do strony 20.04.2020r.)
- https://parenting.pl/zabawy-ruchowe-dla-dzieci
(dostęp do strony 19.04.2020r.)
-http://worekpelenpomyslow.blogspot.com/2016/08/propozycje-zabaw-ruchowych-dla-dzieci-w.html (dostęp do strony 20.04.2020r.)
Komentarze
Prześlij komentarz
Dodaj komentarz: