馃悾Wielkanoc 馃悾 propozycje zabaw


 WIELKANOC

 DZIE艃 1: Jak przygotowujemy si臋 do 艢wi膮t Wielkanocnych?

  1. Przeczytajcie opowiadanie pt. „Bajeczka wielkanocna” A. Galicy. Nast臋pnie porozmawiajcie co si臋 wydarzy艂o w opowiadaniu.
    Wiosenne s艂o艅ce tak d艂ugo 艂askota艂o promykami ga艂膮zki wierzby, a偶 zaspane wierzbowe Kotki zacz臋艂y wychyla膰 si臋 z p膮czk贸w.
    - Jeszcze chwilk臋 – mrucza艂y wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospa膰, dlaczego musimy wstawa膰?
    A s艂o艅ce suszy艂o im futerka, czesa艂o grzywki i m贸wi艂o:
    - Tak to ju偶 jest, 偶e wy musicie by膰 pierwsze, bo za par臋 dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
    Gdy na ga艂臋ziach siedzia艂o ju偶 ca艂e stadko puszystych Kotk贸w, S艂o艅ce pow臋drowa艂o dalej. Postuka艂o z艂otym palcem w skorupk臋 jajka – puk-puk i przygrzewa艂o mocno.
    - Stuk-stuk – zastuka艂o co艣 w 艣rodku jajka i po chwili z p臋kni臋tej skorupki wygramoli艂 si臋 malutki, 偶贸艂ty Kurczaczek.
    S艂o艅ce wysuszy艂o mu pi贸rka, na g艂owie uczesa艂o ma艂y czubek i przewi膮za艂o czerwon膮 kokardk膮.
    - Najwy偶szy czas – powiedzia艂o – to dopiero by艂oby wstyd, gdyby Kurcz膮tko nie zd膮偶y艂o na Wielkanoc.
    Teraz S艂o艅ce zacz臋艂o rozgl膮da膰 si臋 dooko艂a po 艂膮ce, przeczesywa艂o promykami 艣wie偶膮 traw臋, a偶 w bru藕dzie pod lasem znalaz艂o 艣pi膮cego Zaj膮czka. Z艂apa艂o go za uszy i wyci膮gn臋艂o na 艂膮k臋.
    - Ju偶 czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedzia艂o S艂o艅ce – a co to by by艂y za 艣wi臋ta bez wielkanocnego Zaj膮czka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja p贸jd臋 obudzi膰 jeszcze kogo艣.
    - Kogo? Kogo? – dopytywa艂 si臋 Zaj膮czek, kicaj膮c po 艂膮ce.
    - Kogo? Kogo? – popiskiwa艂o Kurcz膮tko, staraj膮c si臋 nie zgubi膰 w trawie.
    - Kogo? Kogo? – szumia艂y rozbudzone wierzbowe Kotki.
    A S艂o艅ce w臋drowa艂o po niebie i rozgl膮da艂o si臋 doko艂a, a偶 zanurzy艂o z艂ote r臋ce w stogu siana i zacz臋艂o z kim艣 rozmawia膰.
    - Wstawaj 艣pioszku – m贸wi艂o – ba艣, ba艣, ju偶 czas, ba艣, ba艣.
    A to „co艣” odpowiedzia艂o mu g艂osem dzwoneczka : dze艅-dze艅, dze艅-dze艅.
    Zaj膮czek z Kurcz膮tkiem wyci膮gali z ciekawo艣ci szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczy艂y, 偶e to „co艣” ma 艣liczny bia艂y ko偶uszek i jest bardzo ma艂e.
    - Co to? Co to? – pyta艂 Zaj膮czek.
    - Dlaczego tak dzwoni? – piszcza艂 Kurczaczek.
    I wtedy S艂o艅ce przyprowadzi艂o do nich ma艂ego Baranka ze z艂otym dzwonkiem na szyi.
    - To ju偶 艣wi臋ta, 艣wi臋ta, 艣wi臋ta – szumia艂y wierzbowe Kotki, a S艂o艅ce g艂aska艂o wszystkich promykami, nuc膮c tak膮 piosenk臋:

    W Wielkanocny poranek
    Dzwoni dzwonkiem Baranek,
    A Kurcz膮tko z Zaj膮cem
    Podskakuj膮 na 艂膮ce.
    Wielkanocne Kotki,
    Robi膮c miny s艂odkie,
    Ju偶 wyjrza艂y z p膮czka,
    Siedz膮 na ga艂膮zkach.
    Kiedy b臋dzie Wielkanoc
    Wierzb臋 pytaj膮. 
  2.  Wielkanocne zwierz臋ta zabawa muzyczno –ruchowa do piosenki pt „ Hopla, hopla”  . Na przerw臋 w muzyce dzieci na艣laduj膮 zaj膮czka ( skacz膮), baranka ( chodz膮 na czworakach), kurczaczka ( chodz膮 ma艂ymi kroczkami)
  1. Zabawa paluszkowa pt. „Zaj膮czek wielkanocny”  opis zabawy podany w linku.
  1. Zabawa ruchowa pt. „ Jajko” – gotujemy jajko. Zadaniem dziecka jest przej艣膰 z jakiem kt贸re jest po艂o偶one na 艂y偶ce od sto艂u do drzwi tak aby go nie upu艣ci膰.
  2. Wielkanocne Memory
  1. Wykonajcie Baranka  z masy solnej
      Potrzebne b臋d膮:
  • masa solna
  • szklanka soli, 1 szklanka m膮ki oko艂o p贸艂 szklanki wody farbki
  • wyciskacz do czosnku
Do pracy przyst臋pujemy, przygotowuj膮c mas臋 soln膮( wszystkie sk艂adniki mieszamy razem), z kt贸rej nast臋pnie formujemy dwie kulki – wi臋ksz膮 i mniejsz膮. Wi臋ksz膮 z nich zgniatamy na p艂aski placek, kt贸ry b臋dzie baz膮 dla tu艂owia. Mniejszej nadajemy kszta艂t g艂owy baranka.
Teraz cz臋艣膰 pozosta艂ej masy solnej przeciskamy przez wyciskacz do czosnku, dzi臋ki czemu uzyskamy we艂n臋 do pokrycia tu艂owia baranka. Nak艂adamy j膮 na wcze艣niej przygotowany p艂aski kr膮偶ek.
Nast臋pnie do g艂owy baranka doklejamy rogi i oczy – i ca艂o艣膰 mocujemy na tu艂owiu (na kt贸rym ju偶 jest we艂na). Przy doklejaniu kolejnych cz臋艣ci proponuj臋 cz臋sto moczy膰 palce w wodzie i wod膮 przeciera膰 miejsca po艂膮cze艅, aby masa si臋 dobrze sklei艂a.
Tak przygotowanego baranka mo偶emy pozostawi膰 do wyschni臋cia lub wstawi膰 na jaki艣 czas do piekarnika (a偶 si臋 zarumieni). Gdy baranek jest ju偶 suchy, malujemy go farbkami.

  1. "Masa偶yk" - zabawa relaksacyjna.

"Masa偶yk" - zabawa relaksacyjna.
Babcia placek ugniata艂a, (naciskamy plecy dziecka p艂asko u艂o偶onymi d艂o艅mi)
wyciska艂a, wa艂kowa艂a. (艣ciskamy dziecko za boki, przesuwamy p艂asko obie d艂onie jednocze艣nie)
raz na prawo, raz na lewo. (przesuwamy d艂onie w odpowiednich kierunkach)
Potem troch臋 w prz贸d i w ty艂,
偶eby placek r贸wny by艂.
Cicho… cicho… placek ro艣nie (nakrywamy dziecko r臋koma lub ca艂ym cia艂em)
w ciep艂ym piecu u babuni.
A gdy b臋dzie upieczony (g艂aszczemy dziecko po plecach)
ka偶dy brzuch zadowolony.

8. Siejemy rze偶uch臋. Potrzebny b臋dzie spodek, wata i ziarenka rze偶uchy. Na spodek uk艂adamy wat臋 tak na grubo艣膰 oko艂o 1cm, sypiemy po niej ziarenka i podlewamy wod膮. Codziennie sprawdzamy czy ro艣nie -czekaj膮c do 艣wi膮t.

DZIE艃 2: WIELKANOCNE TRADYCJE

1.Rozmowa kierowana przez rodzica wprowadzaj膮ca w temat zaj臋膰, rodzic zadaje pytania:
-Zbli偶aj膮 si臋 艣wi臋ta… (jakie? – pytanie do dzieci) – WIELKANOCNE.
-Co robi si臋 w czasie gdy zbli偶a si臋 Wielkanoc?
(pisanki, kraszanki, inne ozdoby)
-Jakie ozdoby wyst臋puj膮 podczas 艢wi膮t Wielkanocnych?
( kurczaki, kartki 艣wi膮teczne, palmy wielkanocne)
 Wszystkie symbole wielkanocne maj膮 zwi膮zek z nadziej膮 i symbolizuj膮 nowe 偶ycie: jajka, ga艂膮zki drzew, malutkie kurczaki, dominuj膮cy zielony i 偶贸艂ty kolor, baranek. 

2. „Znajd藕 drug膮 po艂贸wk臋”- gra rozwijaj膮ca koordynacj臋 wzrokowo-ruchow膮- gra polega na znalezieniu i przeci膮gni臋ciu drugiej po艂贸wki jajka (pisanki) gra znajduje si臋 pod linkiem:
 
3.Ogl膮dni臋cie wsp贸lnie z dzie膰mi jednego z odcink贸w „Domowe przedszkole”- odcinek znajduje si臋 pod podanym linkiem:  

4. „Kroimy symbole”- zabawa dydaktyczna- dzieci symbolizuj膮 (klaszcz膮c) nazwy wyrazk贸w podawanych przez rodzica. Dzieci w mir臋 mo偶liwo艣ci, pr贸buj膮 poda膰 liczb臋 sylab wyst臋puj膮cych w danym wyrazie. WYRAZY zwi膮zane z 艢wi臋tami Wielkanocnymi: Wielkanoc, 艣wi臋ta, jajko, pisanka, palma, 偶yczenia, kurcz膮tko, zaj膮czek, baranek, 艢mingus-dyngus.

5. Zabawa paluszkowa pt. „Zaj膮czki”:

Pi臋膰 zaj膮czk贸w ma艂ych kica na planie.
Gdy si臋 jeden schowa, ile tu zostanie?
Pi臋膰 zaj膮czk贸w ma艂ych kica na planie.
Gdy si臋 dwa schowaj膮, ile tu zostanie?
Pi臋膰 zaj膮czk贸w ma艂ych kica na planie.
Gdy si臋 trzy schowaj膮, ile tu zostanie?
Pi臋膰 zaj膮czk贸w ma艂ych kica na planie.
Gdy odejd膮 cztery, ile tu zostanie?
Pi臋膰 zaj膮czk贸w ma艂ych kica na planie.
Kiedy pi臋膰 si臋 schowa, ile tu zostanie?
Pi臋膰 zaj膮czk贸w ma艂ych ju偶 do mamy kica.
Kocha je ogromnie mama zaj臋czyca zaplata palce obu d艂oni i lekko ko艂ysze splecionymi d艂o艅mi.

6. Zabawa ruchowa do piosenki pt. „Kaczuszki”- piosenka
w linku: https://www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94

7. Stymulacja dotykowa: masa偶yk:
S艂o艅ce 艣wieci [delikatne g艂askanie po plecach]
Krocz膮 s艂onie [delikatne uderzanie otwartymi d艂o艅mi]
P臋dz膮 konie po betonie [uderzanie pi臋艣ciami]
P艂ynie sobie kr臋ta rzeczka [na艣ladowanie biegu rzeki]
Przesz艂y panie na szpileczkach [dotykanie czubkami palc贸w]
Z gryz膮cymi pieseczkami [delikatne szczypanie]
Pada bardzo drobny deszczyk [dotykanie opuszkami palc贸w]
Czy poczu艂e艣 dreszczyk ? [gwa艂towne zsuni臋cie r膮k po plecach w d贸艂]




DZIE艃 3: WIELKANOCNY KOSZYCZEK

1. Przeczytanie dzieciom wiersza:
"Wielkanocny koszyczek" Z. Dmitroca oraz rozmowa na  jego temat.

W ma艂ym koszyczku
Du偶o jedzenia,
Kt贸re niesiemy
Do po艣wi臋cenia:

Chleb i w臋dlina,
Kilka pisanek
Oraz cukrowy
Ma艂y baranek.

Dro偶d偶owa babka,
S贸l i ser bia艂y,
I ju偶 jest pe艂ny
Koszyczek ma艂y...

2. "Koszyk wielkanocny" - prezentacja multimedialna. Podczas prezentacji rodzic przekazuje informacje na temat produkt贸w, kt贸re po kolei pojawiaj膮 si臋 w koszyku, a nast臋pnie wsp贸lnie sprawdzaj膮 czy wszystkie wymienione w wierszu produkty znalaz艂y si臋 w koszyczku. 

(Link do prezentacji poni偶ej)  

3. Zabawa ruchowa przy piosence "Wielkanocny zaj膮czek". Dzieci w trakcie piosenki skacz膮 na艣laduj膮c zaj膮czki, gdy rodzic wy艂膮cza nagranie dziecko kolejno na艣laduje ruchy rodzica przypominaj膮ce prac臋 wielkanocnego zaj膮czka np. malowanie pisanek, wk艂adanie jajek do koszyczka, d藕wiganie koszyczka, karmienie piskl膮t itd.).

(Link do piosenki)

4. "W wielkanocnym koszyczku" - analiza ilustracji. Rodzic prezentuje ilustracje i opowiada dziecku o tym, co tradycja nakazuje zanie艣膰 do po艣wi臋cenia w wielkanocnym koszyczku. Nast臋pnie rodzic zadaje pytanie, a dziecko wskazuje odpowiedni膮 ilustracj臋:

- Gdzie jest baranek?
- Gdzie s膮 pisanki ?
- Gdzie jest babka wielkanocna?
- Gdzie jest kie艂basa?
- Gdzie jest chleb?

(Link do ilustracji)

5. "Masa偶yk" - zabawa relaksacyjna.

Stary nied藕wied藕 mocno 艣pi i o wio艣nie 艣ni:
艢ni艂a mu si臋 pisaneczka, ta co ca艂a jest w kropeczkach. (uderzenia palcami - kropki)
By艂a te偶 w paseczki. (rysujemy paseczki)
I w weso艂e krateczki. ( rysujemy krateczk臋)
Ta w malutkie 艣limaczki. (rysujemy 艣limaczki)
I 偶贸艂ciutkie kurczaczki. (rysujemy kurczaczki - k贸艂ko, k贸艂ko, n贸偶ki, dzi贸bek)
Cii... wiosna, wiosna ach to ty! (uderzamy lekko ca艂ymi d艂o艅mi)

6. Zabawa dydaktyczna - uzupe艂nienie koszyka wielkanocnego poprzez przyklejenie odpowiednich znak贸w PCS.

(Link do zadania poni偶ej)
   
7. "Baranek z waty" - praca plastyczna.

(link do szablonu baranka)
https://dzieciakiwdomu.pl/2017/04/wielkanocne-szablony-do-druku.html



DZIE艃 4: WIELKANOCNE POTRAWY


1. Wys艂uchanie wiersza Katarzyny Kuzior- Wierzbowskiej pt.: „Na 艣wi膮tecznym stole” .

Stoj膮 na stole baby lukrowane,
a mi臋dzy nimi cukrowy baranek.

Pobekuje cicho,stuka kopytkami,
bo chcia艂by dosi臋gn膮膰 miski z pisankami.

Ale dwa kurczaczki tej miski pilnuj膮,
na baranka oba gro藕nie popiskuj膮.

Wi臋c ma艂y baranek w inn膮 stron臋 zmierza,
kilka listk贸w z rze偶uchy uskuba艂 z talerza.

2. „Jakie potrawy postawimy na 艣wi膮tecznym stole?”

Rodzic na stole k艂adzie obrus. Obok stoi pojemnik z elementami (lub ilustracjami), kt贸re maj膮 znale藕膰 si臋 na 艣wi膮tecznym stole. Mog膮 to by膰: ozdoby ( kurczaczki, baranki, bazie, pisanki, zaj膮czki, rze偶ucha );
produkty ze 艣wi臋conki ( prawdziwe lub ilustracje), pieprz, s贸l.
Rodzic jeszcze raz czyta wiersz, a dziecko kolejno odnajduje wymieniony element i stawia go na stole. Nast臋pnie wsp贸lnie wymieniaj膮 nazwy pozosta艂ych rzeczy, jakie mog膮 si臋 jeszcze pojawi膰 na 艣wi膮tecznym stole, a nie zosta艂y wymienione w wierszu. 

Link do ilustracji:


3.  „Baranki wielkanocne”-  zabawa ruchowa do piosenki pt.: „We艂niany baranek”.

Rodzic w艂膮cza piosenk臋, a dziecko- baranek biega swobodnie. Gdy piosenka przestaje gra膰, dziecko staje ,odpoczywa i na艣laduje g艂os baranka (bee,bee, bee).
Link do piosenki:

4. Zagadki wielkanocne.

  • Zgodnie z wielkanocnym zwyczajem, s艂odkie upominki ka偶demu rozdaje (zaj膮czek wielkanocny).
  • Cho膰 ju偶 艢wi臋ta blisko, wiatr na dworze dmucha. Na talerzu w domu kie艂kuje (rze偶ucha).
  • W wielkanocnym koszyczku le偶e膰 b臋d膮 sobie. Zanim je tam w艂o偶臋, 艣licznie je ozdobi臋 (pisanki).
  • 艢wi臋ta! 艢wi臋ta nadesz艂y! Wstawajmy! Ju偶 rano!
Podzielmy si臋 jajeczkiem, bo dzi艣 przecie偶 jest (Wielkanoc).
  • Tyle w koszyczku le偶y pisanek! A  po艣r贸d nich s艂odki (baranek).
  • Na wielkanocnym stole to ona kr贸luje. Polana s艂odkim lukrem i go艣ciom smakuje ( baba wielkanocna).
  • Mleczka nie chc膮 pi膰, nigdy nie biegaj膮. Cho膰 maj膮 futerka, ogonk贸w- nie maj膮. Oj dziwne to kotki! Wol膮 sta膰 w wazonie, ni偶 wzi膮膰 si臋 za psotki (bazie).
  • D艂ugie uszy, ma艂y ogon, bardzo jest nie艣mia艂y i z ogonkiem jak pomponik przez zielone pola goni? (zaj膮czek).
  • S艂abo fruwa, cho膰 to ptak. A jak 艣piewa ko-ko-dak? (kura).
Po rozwi膮zaniu zagadek rodzic mo偶e wr臋czy膰 dziecku s艂odkie jajeczko.

5. Masa偶 relaksacyjny: „Spacer biedronki.

Dziecko i rodzic siadaj膮 na dywanie. Dziecko jest zwr贸cone ty艂em do rodzica, kt贸ry czytaj膮c wierszyk wykonuje odpowiednie gesty.

Biedroneczka ma艂a po trawce biega艂a. (rodzic delikatnie porusza palcami w r贸偶nych kierunkach)
N贸偶kami tupa艂a, (naprzemiennie uderza w plecy otwartymi d艂o艅mi),
R膮czkami macha艂a. (masuje plecy obiema r臋kami)
Potem si臋 艣lizga艂a- (rodzic przesuwa zewn臋trzn膮 stron膮 d艂oni do g贸ry)
do g贸ry i w d贸艂. (wewn臋trzn膮 w d贸艂)
W k贸艂ko si臋 kr臋ci艂a- (rysuje r臋kami ko艂a w przeciwnych kierunkach)
i pi艂k膮 bawi艂a. (delikatnie uderza pi臋艣ciami)
Gdy deszcz zacz膮艂 pada膰, (stuka palcami z g贸ry na d贸艂)
pod listkiem si臋 skry艂a, ( rysuje obiema rekami kszta艂t li艣cia)
i bardzo zm臋czona spa膰 si臋 po艂o偶y艂a. (przesuwa z艂膮czone d艂onie w jedna i w drug膮 stron臋)


6. Praca plastyczna „Babka wielkanocna”.

Rodzic wraz z dzieckiem wykonuje mas臋 soln膮. Dziecko umieszcza j膮 ( lub plastelin臋 ) w ma艂ej foremce, dok艂adnie przyciskaj膮c j膮 palcami. Odwraca foremk臋 i, uderzaj膮c ni膮 rytmicznie o st贸艂, wydobywa babk臋. Na zako艅czenie babk臋 mo偶na ozdobi膰 (cekiny, koraliki, pi贸rka, brokat, farby itp.)

Przepis na mas臋 soln膮:
  • 1 miarka soli drobnoziarnistej
  • 1 miarka m膮ki
  • 1/2 miarki wody

Robienie masy solnej zaczynamy od zmieszania m膮ki z sol膮, dopiero wtedy zaczynamy dodawa膰 stopniowo wod臋, jednocze艣nie zagniataj膮c mas臋 rekami. Mas臋 nale偶y wyrabia膰 do momentu a偶 b臋dzie mia艂a zwart膮, plastelinow膮 konsystencj臋. Masa nie mo偶e si臋 kruszy膰, rozpada膰 i musi dawa膰 si臋 艂atwo formowa膰 w r臋kach.
Mas臋 soln膮 pozostawiamy do wyschni臋cia. Je偶eli chcemy przy艣pieszy膰 ten proces, mo偶emy upiec powsta艂e ciasto. Piecyk nastawiamy na ok. 50- 75 stopni i pieczemy ok. 45-60 min. Po upieczeniu dekorujemy babeczk臋.


DZIE艃 5:WIELKANOCNE ZWYCZAJE



1. „W poszukiwaniu jajek” – klasyfikacja i synteza wzrokowa. Rodzic ukrywa w pokoju jajka wyci臋te z kolorowego papieru. Jajka s膮 r贸偶nej wielko艣ci. Zadaniem dziecka jest odnalezienie ukrytych jajek i u艂o偶enie ich w kolejno艣ci od najmniejszego do najwi臋kszego.

2. Zapoznanie dzieci z piosenk膮 „Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne”:  
 
3. Podobna, ale inna – odnajdywanie r贸偶nic mi臋dzy dwoma sylwetami pisanek. Pisanki wyci臋te z papieru i ozdobione (podobne do siebie, ale r贸偶ni膮ce si臋 minimum 10 szczeg贸艂ami), klocki. Rodzic uk艂ada przed dzieckiem dwie sylwety pisanek. 
(karta nr 3).  Dzieci przygl膮daj膮 si臋 im, a nast臋pnie wskazuj膮 r贸偶nice. Licz膮, ile r贸偶nic uda艂o im si臋 znale藕膰. Uk艂adaj膮 tyle samo klock贸w. 

4.  Uk艂adanie z kolorowych sznurk贸w symboli 艣wi膮t wielkanocnych - odwzorowywanie kszta艂tu. Potrzebne s膮 kolorowe sznurki (mo偶e by膰 w艂贸czka, sznurowad艂a) dla dziecka i dla rodzica. Rodzic ze sznurk贸w uk艂ada dowolny kszta艂t, kt贸ry kojarzy mu si臋 z Wielkanoc膮. Nast臋pnie dziecko uk艂ada taki sam kszta艂t ze swoich sznurk贸w. Potem role odwracaj膮 si臋. 
 
5. Wy艣cig z jajem - Potrzebna b臋dzie 艂y偶ka - drewniana lub zwyk艂a, i jajko (ugotowane, sztuczne) lub pi艂eczka. Wyznaczamy start i met臋, prosimy dziecko 偶eby przenios艂o jajko na 艂y偶ce w taki spos贸b, aby nie spad艂o. 呕eby nie by艂o tak 艂atwo i przyjemnie, mo偶emy mierzy膰 czas, zorganizowa膰 wy艣cig, zaproponowa膰 konkretny spos贸b poruszania si臋, np. ty艂em, bokiem, stopa za stop膮, na kolanach, wielkimi krokami, na palcach, na pi臋tach, na bokach st贸p, do艂o偶y膰 przeszkody na kt贸re nie wolno nadepn膮膰, zawi膮za膰 oczy, z jajkiem mi臋dzy kolanami itd. 

6. Kolorowe zaj膮czki -  膰wiczenie wzmacniaj膮ce pami臋膰. Przygotowujemy kartki z kolorowego papieru i wycinamy z nich co艣 na kszta艂t zaj膮czka. Za pomoc膮 ta艣my mocujemy kartki do pod艂ogi. Ustawiamy je w dowolnej kolejno艣ci. Pierwsza opcja: wypowiadamy g艂o艣no nazwy kolor贸w i prosimy, 偶eby dziecko na nie skoczy艂o. Druga opcja: prosimy, 偶eby skoczy艂y na kolor, kt贸ry zaczyna si臋 na okre艣lon膮 g艂osk臋. Trzecia opcja: dziecko ma zadanie skoczy膰 na dane kolory opr贸cz jednego przez nas wybranego. Je偶eli si臋 pomyli – odpada. Czwarta opcja: m贸wimy w jednym ci膮gu kolory kart po kt贸rych ma skaka膰 dziecko, np. zielony, czerwony, 偶贸艂ty, niebieski. 

7. Kolorowanie pisanek - praca plastyczna. Dzieci za pomoc膮 w艂asnych paluszk贸w i  farb koloruj膮 wydrukowane pisanki.

8. Zabawa relaksacyjna – masa偶yk - „Bajeczka”
Dziecko wraz z rodzicem siada na dywanie. Dziecko zwr贸cone do rodzica plecami. Rodzic czytaj膮c wierszyk, wykonuje d艂o艅mi pewne gesty na plecach dziecka
S艂owa wierszyka
Gesty
„Tu ptaszka ma艂ego gniazdeczko.
Dziecko g艂aszczemy po g艂owie,
Tu si臋 rozla艂o mleczko.

W臋drujemy palcami wzd艂u偶 jego kr臋gos艂upa,
 pocz膮wszy od karku,
Tu 偶abka do wody wskoczy艂a.
Delikatnie raz stukamy palcami w plecy
dziecka,
A t臋dy mr贸weczka chodzi艂a.
Lekko kroczymy po nich palcami,
I s艂o艅 przeszed艂 ci臋偶ko tamt臋dy.
Spacerujemy po plecach wewn臋trzn膮 strona
d艂oni,  lekko nimi naciskaj膮c,
I w膮偶 mia艂 tu swoje wykr臋ty.
Kre艣limy palcem lini臋 falist膮 wzd艂u偶
kr臋gos艂upa, z do艂u do g贸ry,
I nawet skroba艂y skrobaki,
„Grabimy” plecy rozczapierzonymi palcami –
zaczynaj膮c zawsze przy kr臋gos艂upie,
 przesuwamy d艂onie od po艣ladk贸w do karku.
Na 艣wiecie s膮 r贸偶ne dziwaki.
Teraz za艣nij, dziecinko mi艂a,
G艂aszczemy dziecko po plecach.
Bo bajeczka ju偶 si臋 sko艅czy艂a.”

Komentarze