Nasze przedszkolaki na pewno t臋skni膮 za zaj臋ciami na
basenie. W oczekiwaniu na powr贸t na basen proponuj臋 zabawy w wannie. Dzieci
ucz膮 si臋 najlepiej (i najch臋tniej!) przez zabaw臋. Dlaczego nie wykorzysta膰 do
tego momentu k膮pieli? Woda towarzyszy nam w niemal ka偶dym aspekcie 偶ycia
i warto wiedzie膰, jakimi prawami si臋 rz膮dzi.
W wannie mo偶emy pouczy膰 dziecko, co p艂ywa, a co tonie.
Testujemy plastikowe pojemniki, li艣cie, pi艂eczki ci臋偶sze i l偶ejsze,
foremki do piasku, pi贸rka, sztu膰ce i co tylko przyjdzie nam do g艂owy,
a co mo偶na zamoczy膰. Nape艂niamy unosz膮ce si臋 na wodzie miseczki do
momentu, a偶 p贸jd膮 na dno. Starszakom mo偶emy poopowiada膰 - koniecznie
z demonstracj膮 - jak powstaj膮 ba艅ki mydlane, na czym polega falowanie
i pokaza膰, 偶e kiedy wlejemy tyle samo wody do naczynia wysokiego
i w膮skiego oraz niskiego i p臋katego, to w tym pierwszym wydaje
si臋 jej wi臋cej.
膯wiczenia motoryki
Na rynku znajdziemy sporo kredek, mazak贸w, farb
przeznaczonych specjalnie do u偶ywania w k膮pieli. Mo偶na nimi rysowa膰/
malowa膰 po wannie, kafelkach, a je偶eli s膮 przebadane dermatologicznie, to
tak偶e po sk贸rze. W sklepach pojawi艂y si臋 nawet s艂u偶膮ce do kolorowania
k膮pielowe 偶ele i galaretki.
Je艣li dziecko lubi tw贸rcz膮 aktywno艣膰, ka偶de miejsce b臋dzie
dla niego dobre. Je艣li niezbyt ch臋tnie si臋ga po przybory plastyczne - mo偶e
tak nietypowe miejsce jak 艂azienka je do tego zach臋ci. Kolorowanie wanny na
pewno natomiast zainteresuje dzieci, dla kt贸rych ka偶da kartka jest za ma艂a;
koniec pomazanych 艣cian - malujmy kafelki! Woda doskonale umo偶liwia 膰wiczenie
transferowania (przenoszenia, przesypywania, przelewania etc.).
Maluch trenuje w ten spos贸b r臋ce i doskonali
koordynacj臋 wzrokowo-ruchow膮, a my nie ryzykujemy zalania dywanu albo
szukania przedmiot贸w pod kanap膮. Co i jak mo偶emy transferowa膰?
Przyk艂ady:
nalewamy
wod臋 kubeczkiem do miski;
wybieramy
wod臋 z miski 艂y偶k膮 i wlewamy z powrotem do wanny;
nape艂niamy
miseczk臋 wod膮 u偶ywaj膮c tylko g膮bki;
wlewamy wod臋
do butelki przez lejek;
wy艂awiamy
drobne przedmioty przy pomocy sitka, 艂y偶ki cedzakowej, durszlaka; mo偶na to
zrobi膰 "na wy艣cigi".
Na 艣cianie przy wannie mo偶na zorganizowa膰 wodny tor.
Rozci臋te plastikowe butelki, miseczki itp. mocujemy za pomoc膮 ta艣my klej膮cej do
kafelk贸w w taki spos贸b, aby nalana od g贸ry woda sp艂ywa艂a po kolejnych
naczyniach i na ko艅cu wpada艂a do wanny.
Zabawy sensoryczne
Ciekawym do艣wiadczeniem wzrokowym b臋dzie k膮piel
w kolorowej wodzie oraz mieszanie kolor贸w podstawowych (偶贸艂ty, czerwony,
niebieski), aby powsta艂y kolory pochodne. Do farbowania wody
najbezpieczniej jest u偶y膰 barwnik贸w spo偶ywczych lub dobrej jako艣ci farb do
malowania palcami.
Bod藕c贸w dotykowych dostarczymy dziecku, kiedy polecimy mu
odnale藕膰 zanurzony w wodzie przedmiot bez patrzenia - przy du偶ej
ilo艣ci piany lub z zamkni臋tym oczami. Im bardziej r贸偶norodne
p艂ywaj膮ce w wannie rzeczy, tym ciekawsze poszukiwania tej w艂a艣ciwej.
Potrzebne b臋d膮: balony na wod臋 i woda
Mo偶na nape艂ni膰 je
wod膮 o r贸偶nej temperaturze.
Zabawa ta 艣wietnie stymuluje sensorycznie, ju偶 same kolory balon贸w wprowadzaj膮 mi艂e urozmaicenie do tej rutynowej czynno艣ci, jak膮 jest k膮piel, dodatkowo oczywi艣cie faktura
i elastyczno艣膰 balona oraz r贸偶na temperatura wody w 艣rodku dostarcza bod藕c贸w sensorycznych, szczeg贸lnie jak uda si臋 przebi膰 balon i woda rozlewa si臋 po ciele. Poza tym s膮 艣wietnym “gniotkiem”, mo偶na je 艣ciska膰, depta膰 po nich, przerzuca膰 z r臋ki do r臋ki, a one pod wp艂ywem dotyku zmieniaj膮 kszta艂t. Zabawa jest rewelacyjnym 膰wiczeniem dla r膮czek i st贸p.
Zabawa ta 艣wietnie stymuluje sensorycznie, ju偶 same kolory balon贸w wprowadzaj膮 mi艂e urozmaicenie do tej rutynowej czynno艣ci, jak膮 jest k膮piel, dodatkowo oczywi艣cie faktura
i elastyczno艣膰 balona oraz r贸偶na temperatura wody w 艣rodku dostarcza bod藕c贸w sensorycznych, szczeg贸lnie jak uda si臋 przebi膰 balon i woda rozlewa si臋 po ciele. Poza tym s膮 艣wietnym “gniotkiem”, mo偶na je 艣ciska膰, depta膰 po nich, przerzuca膰 z r臋ki do r臋ki, a one pod wp艂ywem dotyku zmieniaj膮 kszta艂t. Zabawa jest rewelacyjnym 膰wiczeniem dla r膮czek i st贸p.
膯wiczenia oddechowe
Je艣li dziecko posiad艂o ju偶 umiej臋tno艣膰 dmuchania przez
s艂omk臋 i mamy pewno艣膰, 偶e nie napije si臋 wody z p艂ynem, mo偶emy za
pomoc膮 s艂omki porobi膰 b膮belki. Wanna jest tak偶e dobrym miejscem do puszczania
samodzielnie wykonanych 艂贸dek - np. z nakr臋tek od butelek, wyka艂aczek
i kawa艂ka materia艂u. K艂adziemy 艂贸dk臋 na wodzie i dmuchamy
w 偶agle udaj膮c wiatr.
Materia艂 i zdj臋cia
zaczerpni臋te z bloga ,,Dzieciaki w domu" kreatywne i edukacyjne zabawy
z dzie膰mi oraz z artyku艂u -Agnieszki Cuper - pedagog pracuj膮cy w Poradni Pedagogiczno- Psychologicznej Pegaz w S艂upsku.
z dzie膰mi oraz z artyku艂u -Agnieszki Cuper - pedagog pracuj膮cy w Poradni Pedagogiczno- Psychologicznej Pegaz w S艂upsku.
Przygotowa艂a
Ma艂gorzata Halik
Komentarze
Prze艣lij komentarz
Dodaj komentarz: