🇵🇱Polska to mój dom 🇵🇱




DZIEŃ 1 „POLSKIE SYMBOLE NARODOWE”

1. Aby przybliżyć dzieciom dzisiejszy temat obejrzyjcie razem z nimi krótką prezentację „Polskie symbole narodowe” dostępna pod linkiem https://www.youtube.com/watch?v=DCwEJ9tHt5c
Dzieci zapoznają się z godłem, flagą i hymnem Polski.

2. Improwizacja ruchowa „Tak jak orły”
Rodzic gra np. na grzechotce, dziecko wchodzi w rolę orła, swobodnie porusza się po sali, „rozpościera skrzydła”, „fruwa”. Gdy dźwięki cichną, dziecko - orzeł przykuca i odpoczywa po długim locie. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

3. Wyszukaj flagi i godła Polski wśród innych

4.Zabawa ruchowa ,,Chorągiewki na wietrze ”- przygotowujemy chorągiewkę czerwoną i białą. Jedną otrzymuje dziecko, a drugą trzyma rodzic. Dziecko i rodzic swobodnie poruszają się po pokoju. Na przerwę w nagraniu ( odgłos wiatru ) zadaniem dziecka jest jak najszybsze połączenie się z rodzicem  parę , tak aby powstała flaga biało-czerwona, następnie wspólnie wymachujemy chorągiewkami ( jednym tempie i jednym kierunku).
Odgłosy wiatru dostępne pod linkiem https://www.youtube.com/watch?v=kaAGsHnjOms

5. Zapoznanie z wierszem „Katechizm polskiego dziecka” Władysława Bełzy – rozmowa na temat wiersza.


– Kto ty jesteś?
– Polak mały.
– Jaki znak twój?
– Orzeł biały.
– Gdzie ty mieszkasz?
– Między swemi.
– W jakim kraju?
– W polskiej ziemi.
– Czym ta ziemia?
                     – Mą ojczyzną.                                  
 – Czym zdobyta?
– Krwią i blizną.
– Czy ją kochasz?
– Kocham szczerze.
– A w co wierzysz?
– W Polskę wierzę.
– Czym ty dla niej?
– Wdzięczne dziecię.
– Coś jej winien?
– Oddać życie.





6. Zabawa ruchowo-słuchowa ,, Baczność – hymn Polski ”. Dzieci przy dźwiękach bębenka, czy innego instrumentu porusza się swobodnie po pokoju. W momencie , gdy dziecko usłyszą hymn państwowy ma za zadanie przybrać właściwą postawę –stanąć nieruchomo na ,,baczność ”a gdy ponownie usłyszy dźwięk instrumentu – tańczy swobodnie .

Hymn polski dostępny pod linkiem https://www.youtube.com/watch?v=_5VZNXrywoo

7. Wykonanie wspólnej flagi z rodzicami. Przygotowuje wielkoformatowy arkusz papieru, (można skleić arkusze A4) na którym zostaje oddzielona górna i dolna część. Zadaniem rodziców jest zamoczenie dłoni w czerwonej farbie i przyłożenie jej do dłoni dziecka. Następnie rodzic wspólnie dzieckiem odciska dłoń na dolnej części papieru i wówczas tworzymy flagę

8. „Godło – puzzle” – Wycinanie obrazka, pocięcie wzdłuż linii oraz ułożenie w całość.
Takie puzzle można pobrać na poniższym linku

Można wykonać to ćwiczenie online poprzez link https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/technika/124238-god%C5%82o-polski

9. Ćwiczenie grafomotoryczne

10. „Tu płynie rzeczka” – dziecięcy masażyk
Dzieci wraz z rodzicem siadają w parach na dywanie. Dziecko zwrócone do rodzica plecami. Rodzic czyta wierszyk „Tu płynie rzeczka”, i wykonuje czynności które na ciele dziecka. W tle może być włączona muzyka relaksacyjna (dostępna pod linkiem https://www.youtube.com/watch?v=kgqw-4mH7Kw )
Słowa wierszyka
Gesty
„Tu płynie rzeczka,
Rysujemy palcami wzdłuż kręgosłupa dziecka, z góry na dół linie falistą,
Tedy przeszła pani na szpileczkach.
Szybko kroczymy po plecach opuszkami palców wskazujących,
Tu stąpały słonie
Powoli kroczy wewnętrzną stroną dłoni,
I biegały konie.
Szybko, z wyczuciem stukamy dłońmi zwiniętymi           w pięści,
Wtem przemknęła szczypaweczka,
Delikatnie szczypiąc, wędrujemy dłonią po plecach                      na skos                                                                             
Zaświeciły dwa słoneczka,
Powoli zataczamy na nich obiema dłońmi koła, aż odczujemy ciepło,
Spadł drobniutki deszczyk.
Leciutko stukamy opuszkami palców w plecy dziecka na dole,
Czy Cię przeszedł dreszczyk?”
Niespodziewanie, delikatnie szczypiemy je w kark.


Materiały wykorzystane do opracowania:
YouTube
Superkids
kreator printoteki


DZIEŃ 2 : WARSZAWA – STOLICA POLSKI

1.  Wysłuchanie z dziećmi piosenki pt „ Warszawa”
https://www.youtube.com/watch?v=fiiN9E3-V4I

2.  Prezentacja multimedialna pt  „Wars i Sawa „
https://megawrzuta.pl/download/9f954505ededdeea503656ce9e23b79e.html
Rodzic rozmawia z dziećmi o prezentacji:
·         Jak miał na imię rybak z legendy?
·         Kto śpiewał piosenkę, którą usłyszał Wars?
·         Jak wyglądała osoba śpiewająca piosenkę?
·         Co podała syrenka rybakowi?
·         Jak miała na imię Syrena?
·         Jakie miasto założyli Wars i Sawa?

3.  Herb Warszawy – oglądnięcie herbu Warszawy
https://pl.wikipedia.org/wiki/Herb_Warszawy#/media/Plik:POL_Warszawa_COA.svg

4.  Oglądnięcie ilustracji z zabytkami  i pomnikami Warszawy.

5.  Zabawa pt „ Czyj to cień” – rozwijanie percepcji wzrokowej
Dopasowanie przez z dzieci do  herbu jego cienia.
6.  Syrenka – zabawa ruchowa z reakcją na sygnał dźwiękowy do piosenki Płynie Wisła. Kiedy gra piosenka dzieci poruszają się w jej rytmie naśladując – pływanie syrenki. Kiedy muzyka milknie zastygają w bezruchu- jak pomnik warszawskiej syrenki.
https://www.youtube.com/watch?v=qQWL5wtnpyo 

7.  Zabawa pt „ Warszawa” – zadaniem dzieci jest połączyć ze sobą dwie takie same ilustracje.

8.  Zabawa sensoryczna „ Woda "
 Plastikową miskę napełniamy wodą i wrzucamy do niej kilkanaście różnych rodzajów kolorowych klocków, zabawek do kąpieli. Zadaniem dziecka jest wyławiać klocki za pomocą łyżki cedzakowej lub kuchennego sita.


9.  Praca plastyczna „ Syrenka”
Dzieci rysują syrenkę po śladzie a następnie na jej ogonie wykonują wydzierankę zielonym i niebieskim papierem.

10.  Zabawa ze wstążkami – przed dziećmi kładziemy miseczkę z pociętymi wstążeczkami do pudełka ze wstążkami wkładamy różne przedmioty np. piłeczki, makaron, klocki. Zadaniem dzieci jest znaleźć te przedmioty pomiędzy wstążkami. Staramy się aby dziecko koncentrowało wzrok na przedmiotach.

11.  Słuchanie muzyki relaksacyjnej utwór „ Tęcza”
Dzieci kładą się na kocykach i słuchają utworu puszczonego przez rodzica.

Materiały wykorzystane do opracowania:
1.  Serwis youtube.com
2.  Chomikuj.pl
3.  http://www.kreatywniewdomu.pl/
4.  przedszkolankowo.pl


DZIEŃ 3 SZLAKIEM WISŁY

1. Wysłuchanie zagadek i próby odgadnięcia.
- Pytanie nietrudne, każdy to przyzna. Jak się nazywa nasza ojczyzna? (Polska)
-W górach ma swe źródło, stąd właśnie wytrysła, a płynie do morza nasz rzeka ... (Wisła)
- Biel na niej jest i czerwień, powiewa, gdy wiatr się zerwie ... (Flaga)
- W górach mieszka wielki ptak. To jest Polski naszej znak ... (Orzeł)

2. Zabawa dydaktyczna „Znamy symbole narodowe”- dokończ zdanie
- Moją ojczyzną jest ... (Polska)
-Nasze godło narodowe to ... ( Orzeł biały)
- Flaga Polska jest ... (biało czerwona)
- Stolicą Polski jest ... (Warszawa).

3. Zabawa muzyczno-ruchowa przy piosence pt. „Jedzie pociąg z daleka”

4. „Zrób to co ja”- zabawa słuchowo-ruchowa. Zagrajmy na instrumentach, które zawsze mamy ze sobą. Będziemy wydobywać dźwięki z naszych kolan, słoni, stóp, łokci.
Np. - tupnięcie, uderzenie dłońmi o podłogę, tupnięcie;
- uderzenie dłońmi o kolana, tupnięcie, tupnięcie, uderzenie dłońmi o podłogę;
- tupnięcie, klaśnięcie 2x, tupnięcie 2x, klaśnięcie 2x;
- uderzenie dłońmi o kolana, klaśnięcie, tupnięcie itp. wg pomysłu.

5. „J jak jama”- kreślenie w powietrzu kształtów literopodobnych. Wykorzystajmy materiał sypki - różnego rodzaju kasze, mąki, sól, ryż. Propozycje wzorów do odwzorowania można wydrukować lub napisać własnoręcznie.

6. Zabawy sensoryczne- zamoczmy w misce z wodą kolorowe kuleczki do kwiatów, pozostawmy je ja jakiś czas do momentu aż urosną. Kiedy będą już gotowe wrzućmy tam małe różne przedmioty i pozwólmy dzieciom bawić się w wyszukiwanie skarbów.


7. Tu płynie rzeczka” – dziecięcy masażyk
Dzieci wraz z rodzicem siadają w parach na dywanie. Dziecko zwrócone do rodzica plecami. Rodzic czyta wierszyk „Tu płynie rzeczka”, i wykonuje czynności które na ciele dziecka. W tle może być włączona muzyka relaksacyjna (dostępna pod linkiem https://www.youtube.com/watch?v=kgqw-4mH7Kw )
Słowa wierszyka
Gesty
„Tu płynie rzeczka,
Rysujemy palcami wzdłuż kręgosłupa dziecka, z góry na dół linie falistą,
Tedy przeszła pani na szpileczkach.
Szybko kroczymy po plecach opuszkami palców wskazujących,
Tu stąpały słonie
Powoli kroczy wewnętrzną stroną dłoni,
I biegały konie.
Szybko, z wyczuciem stukamy dłońmi zwiniętymi           w pięści,
Wtem przemknęła szczypaweczka,
Delikatnie szczypiąc, wędrujemy dłonią po plecach                      na skos                                                                             
Zaświeciły dwa słoneczka,
Powoli zataczamy na nich obiema dłońmi koła, aż odczujemy ciepło,
Spadł drobniutki deszczyk.
Leciutko stukamy opuszkami palców w plecy dziecka na dole,
Czy Cię przeszedł dreszczyk?”
Niespodziewanie, delikatnie szczypiemy je w kark.

8. Praca plastyczna- wyklejanka, rozwijanie umiejętności manualnych.

Materiały wykorzystane do opracowania:
- www.mojedziecikreatywnie.pl


DZIEŃ 4: UNIA EUROPEJSKA

1. Przeczytanie  dzieciom "Bajki o Unii Europejskiej".
Aby ułatwić dzieciom przyswajanie informacji z bajki, zachęcamy do wydrukowania ilustracji krasnali, które znajdują się pod linkiem:  http://boberkowy-world.blogspot.com/2016/05/o-unii-europejskiej-literatura-do-zajec.html

BAJKA O UNII EUROPEJSKIEJ
Za siedmioma górami, za siedmioma rzekami,
w pięknej, zielonej krainie Europą zwanej,
mieszkała rodzinka krasnali.
Każdy z nich mówił w innym języku,
a przez to problemów mieli bez liku.
Bardzo się starali żyć ze sobą w zgodzie,
lecz zauważyli ze im bardziej się starają tym bardziej im nie wychodzi.
Choć tak samo wyglądali, to jednak każdy z nich był inny.
Inaczej mówili, inaczej się stołowali i inaczej bawili.
Każdy krasnal co dzień dziarsko do pracy się wybierał,
a każdy z nich czym innym się zajmował.
Krasnoludki bardzo lubiły swoje zajęcia,
lecz wielka była wśród nich konkurencja.
Każdy do zadań przykładał się bardzo
by zdobyć medal pracusia z błękitną kokardą.
Lecz nagle, co to krasnal Belgia pomocy potrzebuje,
z opresji krasnalka Francja i Holandia ratuje.
Jeden pociesza kolegę jak może.
Drugi już ziemię traktorkiem swym orze.
Inne krasnale: Niemcy, Włochy i Luksemburg widząc ich zabawy też się przyłączyły
i świetnie się z nimi bawiły.
W krainie krasnali wieść szybko się niesie,
o przyjaźni i zabawie w europejskim lesie.
Inne krasnale zazdrościły im bardzo tej super zabawy
i przyłączyć się chciały więc razem na polanie posiedzenie zwołały.
Były to Dania, Irlandia, Wielka Brytania i Grecja.
I tak dołączały do wspólnej zabawy krasnale z całej Europy.
Bardzo się lubiły, wszystkim się dzieliły, razem się trzymały,
a gdy trzeba było, w biedzie sobie pomagały.
Jednak, by wprowadzić porządek w swej wiosce
wprowadziły prawa i pomocne moce.
Stolicę w rodzinnym mieście krasnala Belgii mają- w Brukseli.
Pomagają sobie i to się nie zmieni.
Flaga ich niebieska, gwiazdy na niej świecą,
zapraszają wszystkich którzy o nich wiedzą.
W tym zaszczytnym gronie i Polskę też mamy,
i do zabawy z Unią dzieci zapraszamy.

2.  Co to jest Unia Europejska ?
- prezentacja ilustracji krasnali
- zwrócenie uwagi na to, że każdy krasnal posiada inną flagę, które są symbolami poszczególnych państw
-wyjaśnienie pojęcia Unia europejska jako rodzina państw na przykładzie poznanej bajki
- porównanie Unii Europejskiej do grupy przedszkolnej , w której jest przyjaźń, wszyscy się znają, przestrzegają określonych zasad, pomagają sobie i wspólnie podejmują decyzje.

3.  Zabawa ruchowa z piłką. Rodzic i dziecko siadają naprzeciwko siebie. Rodzic rzuca piłkę do dziecka wymieniając nazwy państw europejskich. Na hasło "Unia Europejska" dziecko nie chwyta piłki.

4. Europejskie symbole. Rodzic pokazuje po kolei symbole Unii Europejskiej wspólnie z dzieckiem wykonuje zadania.
- określenie kolorów flagi
- odnajdywanie w swoim otoczeniu przedmiotów w kolorze niebieskim i żółtym
- przeliczenie gwiazdek znajdujących się na fladze
- wskazywanie na ilustracji maskotki poszczególnych części ciała: głowa, ręce, nogi, oczy, usta, nos
- wspólne wysłuchanie hymnu

5. Zabawa paluszkowa "Paluszek".
Paluszek zginam,
Paluszek prostuję,
Paluszkiem oko wskazuję.

Paluszek zginam,
Paluszek prostuję,
Paluszkiem nos wskazuję.

(Dalej wypowiadamy słowa wierszyka i wskazujemy poszczególne części ciała: usta, policzek, czoło itd.)

6. Praca plastyczna "Flaga Unii Europejskiej" . Flagę wyklejamy plasteliną bądź stemplujemy palcami zamoczonym w farbie. Pamiętamy o zachowaniu odpowiednich kolorów.


Materiały wykorzystane do opracowania:





 


Komentarze