DZIEŃ 1 „POLSKIE SYMBOLE NARODOWE”
1. Aby przybliżyć dzieciom
dzisiejszy temat obejrzyjcie razem z nimi krótką prezentację „Polskie symbole
narodowe” dostępna pod linkiem https://www.youtube.com/watch?v=DCwEJ9tHt5c
Dzieci
zapoznają się z godłem, flagą i hymnem Polski.
2. Improwizacja ruchowa „Tak jak orły”
Rodzic
gra np. na grzechotce, dziecko wchodzi w rolę orła, swobodnie porusza się po
sali, „rozpościera skrzydła”, „fruwa”. Gdy dźwięki cichną, dziecko - orzeł
przykuca i odpoczywa po długim locie. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
3. Wyszukaj flagi i godła Polski wśród
innych
4.Zabawa ruchowa ,,Chorągiewki na
wietrze
”- przygotowujemy chorągiewkę czerwoną i białą. Jedną otrzymuje dziecko, a
drugą trzyma rodzic. Dziecko i rodzic swobodnie poruszają się po pokoju. Na
przerwę w nagraniu ( odgłos wiatru ) zadaniem dziecka jest jak najszybsze połączenie
się z rodzicem parę , tak aby powstała
flaga biało-czerwona, następnie wspólnie wymachujemy chorągiewkami ( jednym
tempie i jednym kierunku).
Odgłosy
wiatru dostępne pod linkiem https://www.youtube.com/watch?v=kaAGsHnjOms
5. Zapoznanie z wierszem „Katechizm
polskiego dziecka” Władysława Bełzy – rozmowa na temat wiersza.
– Kto ty jesteś?
– Polak mały.
– Jaki znak
twój?
– Orzeł biały.
– Gdzie ty mieszkasz?
– Między swemi.
– W jakim
kraju?
–
W polskiej ziemi.
– Czym ta
ziemia?
– Mą
ojczyzną.
–
Czym zdobyta?
– Krwią
i blizną.
– Czy ją
kochasz?
– Kocham
szczerze.
–
A w co wierzysz?
– W Polskę
wierzę.
– Czym ty dla
niej?
– Wdzięczne
dziecię.
– Coś jej winien?
– Oddać życie.
6. Zabawa ruchowo-słuchowa ,, Baczność –
hymn Polski
”. Dzieci przy dźwiękach bębenka, czy innego instrumentu porusza się swobodnie
po pokoju. W momencie , gdy dziecko usłyszą hymn państwowy ma za zadanie
przybrać właściwą postawę –stanąć nieruchomo na ,,baczność ”a gdy ponownie
usłyszy dźwięk instrumentu – tańczy swobodnie .
Hymn
polski dostępny pod linkiem https://www.youtube.com/watch?v=_5VZNXrywoo
7. Wykonanie wspólnej flagi z rodzicami. Przygotowuje
wielkoformatowy arkusz papieru, (można skleić arkusze A4) na którym zostaje
oddzielona górna i dolna część. Zadaniem rodziców jest zamoczenie dłoni w
czerwonej farbie i przyłożenie jej do dłoni dziecka. Następnie rodzic wspólnie dzieckiem
odciska dłoń na dolnej części papieru i wówczas tworzymy flagę
8. „Godło – puzzle” – Wycinanie
obrazka, pocięcie wzdłuż linii oraz ułożenie w całość.
Takie
puzzle można pobrać na poniższym linku
Można wykonać to ćwiczenie online
poprzez link https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/technika/124238-god%C5%82o-polski
9.
Ćwiczenie grafomotoryczne
10. „Tu płynie rzeczka” – dziecięcy
masażyk
Dzieci wraz
z rodzicem siadają w parach na dywanie. Dziecko zwrócone do rodzica plecami.
Rodzic czyta wierszyk „Tu płynie rzeczka”, i wykonuje czynności które na
ciele dziecka. W tle może być włączona muzyka relaksacyjna (dostępna pod
linkiem https://www.youtube.com/watch?v=kgqw-4mH7Kw )
Słowa wierszyka
|
Gesty
|
„Tu płynie
rzeczka,
|
Rysujemy
palcami wzdłuż kręgosłupa dziecka, z góry na dół linie falistą,
|
Tedy
przeszła pani na szpileczkach.
|
Szybko
kroczymy po plecach opuszkami palców wskazujących,
|
Tu stąpały
słonie
|
Powoli
kroczy wewnętrzną stroną dłoni,
|
I biegały
konie.
|
Szybko, z
wyczuciem stukamy dłońmi zwiniętymi
w pięści,
|
Wtem
przemknęła szczypaweczka,
|
Delikatnie
szczypiąc, wędrujemy dłonią po plecach na skos
|
Zaświeciły
dwa słoneczka,
|
Powoli
zataczamy na nich obiema dłońmi koła, aż odczujemy ciepło,
|
Spadł
drobniutki deszczyk.
|
Leciutko
stukamy opuszkami palców w plecy dziecka na dole,
|
Czy Cię
przeszedł dreszczyk?”
|
Niespodziewanie,
delikatnie szczypiemy je w kark.
|
Materiały
wykorzystane do opracowania:
YouTube
Superkids
kreator printoteki
DZIEŃ 2 : WARSZAWA – STOLICA POLSKI
1. Wysłuchanie z dziećmi piosenki pt „ Warszawa”
https://www.youtube.com/watch?v=fiiN9E3-V4I
https://megawrzuta.pl/download/9f954505ededdeea503656ce9e23b79e.html
Rodzic rozmawia z
dziećmi o prezentacji:
·
Jak miał na imię rybak z legendy?
·
Kto śpiewał piosenkę, którą usłyszał Wars?
·
Jak wyglądała osoba śpiewająca piosenkę?
·
Co podała syrenka rybakowi?
·
Jak miała na imię Syrena?
·
Jakie miasto założyli Wars i Sawa?
3. Herb
Warszawy – oglądnięcie herbu Warszawy
https://pl.wikipedia.org/wiki/Herb_Warszawy#/media/Plik:POL_Warszawa_COA.svg
https://www.youtube.com/watch?v=Klz_m44SJek –
film o zabytkach Warszawy.
https://megawrzuta.pl/download/e3da36ad9e002858c8dd6d17c41a522d.html
https://megawrzuta.pl/download/e3da36ad9e002858c8dd6d17c41a522d.html
Dopasowanie przez z
dzieci do herbu jego cienia.
6. Syrenka – zabawa ruchowa z reakcją
na sygnał dźwiękowy do piosenki Płynie Wisła.
Kiedy gra piosenka dzieci poruszają się w jej rytmie naśladując – pływanie
syrenki. Kiedy muzyka milknie zastygają w bezruchu- jak pomnik warszawskiej
syrenki.
https://www.youtube.com/watch?v=qQWL5wtnpyo
7. Zabawa
pt „ Warszawa” – zadaniem dzieci jest połączyć ze sobą dwie takie
same ilustracje.
Plastikową miskę napełniamy wodą i wrzucamy do niej kilkanaście różnych rodzajów kolorowych klocków, zabawek do kąpieli. Zadaniem dziecka jest wyławiać klocki za pomocą łyżki cedzakowej lub kuchennego sita.
9. Praca plastyczna „ Syrenka”
Dzieci rysują syrenkę po śladzie a następnie na jej ogonie
wykonują wydzierankę zielonym i niebieskim papierem.
10. Zabawa ze wstążkami –
przed dziećmi kładziemy miseczkę z pociętymi wstążeczkami do pudełka ze
wstążkami wkładamy różne przedmioty np. piłeczki, makaron, klocki. Zadaniem
dzieci jest znaleźć te przedmioty pomiędzy wstążkami. Staramy się aby dziecko
koncentrowało wzrok na przedmiotach.
11. Słuchanie muzyki relaksacyjnej utwór „ Tęcza”
Dzieci
kładą się na kocykach i słuchają utworu puszczonego przez rodzica.
Materiały
wykorzystane do opracowania:
1. Serwis
youtube.com
2. Chomikuj.pl
3. http://www.kreatywniewdomu.pl/
DZIEŃ
3 SZLAKIEM WISŁY
1. Wysłuchanie
zagadek i próby odgadnięcia.
-
Pytanie nietrudne, każdy to przyzna. Jak się nazywa nasza ojczyzna? (Polska)
-W
górach ma swe źródło, stąd właśnie wytrysła, a płynie do morza nasz rzeka ...
(Wisła)
-
Biel na niej jest i czerwień, powiewa, gdy wiatr się zerwie ... (Flaga)
-
W górach mieszka wielki ptak. To jest Polski naszej znak ... (Orzeł)
2. Zabawa
dydaktyczna „Znamy symbole narodowe”- dokończ zdanie
-
Moją ojczyzną jest ... (Polska)
-Nasze
godło narodowe to ... ( Orzeł biały)
-
Flaga Polska jest ... (biało czerwona)
-
Stolicą Polski jest ... (Warszawa).
3. Zabawa
muzyczno-ruchowa przy piosence pt. „Jedzie pociąg z daleka”
4. „Zrób to co ja”-
zabawa słuchowo-ruchowa. Zagrajmy na instrumentach, które zawsze mamy ze sobą.
Będziemy wydobywać dźwięki z naszych kolan, słoni, stóp, łokci.
Np.
- tupnięcie, uderzenie dłońmi o podłogę, tupnięcie;
-
uderzenie dłońmi o kolana, tupnięcie, tupnięcie, uderzenie dłońmi o podłogę;
-
tupnięcie, klaśnięcie 2x, tupnięcie 2x, klaśnięcie 2x;
-
uderzenie dłońmi o kolana, klaśnięcie, tupnięcie itp. wg pomysłu.
5. „J jak jama”- kreślenie w powietrzu kształtów
literopodobnych. Wykorzystajmy materiał sypki - różnego rodzaju kasze, mąki,
sól, ryż. Propozycje wzorów do odwzorowania można wydrukować lub napisać
własnoręcznie.
6. Zabawy sensoryczne- zamoczmy w
misce z wodą kolorowe kuleczki do kwiatów, pozostawmy je ja jakiś czas do
momentu aż urosną. Kiedy będą już gotowe wrzućmy tam małe różne przedmioty i
pozwólmy dzieciom bawić się w wyszukiwanie skarbów.
7. Tu płynie rzeczka” – dziecięcy masażyk
Dzieci wraz
z rodzicem siadają w parach na dywanie. Dziecko zwrócone do rodzica plecami.
Rodzic czyta wierszyk „Tu płynie rzeczka”, i wykonuje czynności które na
ciele dziecka. W tle może być włączona muzyka relaksacyjna (dostępna pod
linkiem https://www.youtube.com/watch?v=kgqw-4mH7Kw )
Słowa wierszyka
|
Gesty
|
„Tu płynie
rzeczka,
|
Rysujemy
palcami wzdłuż kręgosłupa dziecka, z góry na dół linie falistą,
|
Tedy
przeszła pani na szpileczkach.
|
Szybko
kroczymy po plecach opuszkami palców wskazujących,
|
Tu stąpały
słonie
|
Powoli
kroczy wewnętrzną stroną dłoni,
|
I biegały
konie.
|
Szybko, z
wyczuciem stukamy dłońmi zwiniętymi
w pięści,
|
Wtem
przemknęła szczypaweczka,
|
Delikatnie
szczypiąc, wędrujemy dłonią po plecach na skos
|
Zaświeciły
dwa słoneczka,
|
Powoli
zataczamy na nich obiema dłońmi koła, aż odczujemy ciepło,
|
Spadł
drobniutki deszczyk.
|
Leciutko
stukamy opuszkami palców w plecy dziecka na dole,
|
Czy Cię
przeszedł dreszczyk?”
|
Niespodziewanie,
delikatnie szczypiemy je w kark.
|
8. Praca
plastyczna- wyklejanka, rozwijanie umiejętności manualnych.
Materiały wykorzystane do opracowania:
- www.mojedziecikreatywnie.pl
DZIEŃ
4: UNIA EUROPEJSKA
1.
Przeczytanie dzieciom "Bajki o Unii
Europejskiej".
Aby ułatwić dzieciom przyswajanie informacji z
bajki, zachęcamy do wydrukowania ilustracji krasnali, które znajdują się pod
linkiem: http://boberkowy-world.blogspot.com/2016/05/o-unii-europejskiej-literatura-do-zajec.html
BAJKA O UNII EUROPEJSKIEJ
Za siedmioma górami, za siedmioma rzekami,
w pięknej, zielonej krainie Europą zwanej,
mieszkała rodzinka krasnali.
Każdy z nich mówił w innym języku,
a przez to problemów mieli bez liku.
Bardzo się starali żyć ze sobą w zgodzie,
lecz zauważyli ze im bardziej się starają tym bardziej im nie wychodzi.
Choć tak samo wyglądali, to jednak każdy z nich był inny.
Inaczej mówili, inaczej się stołowali i inaczej bawili.
Każdy krasnal co dzień dziarsko do pracy się wybierał,
a każdy z nich czym innym się zajmował.
Krasnoludki bardzo lubiły swoje zajęcia,
lecz wielka była wśród nich konkurencja.
Każdy do zadań przykładał się bardzo
by zdobyć medal pracusia z błękitną kokardą.
Lecz nagle, co to krasnal Belgia pomocy potrzebuje,
z opresji krasnalka Francja i Holandia ratuje.
Jeden pociesza kolegę jak może.
Drugi już ziemię traktorkiem swym orze.
Inne krasnale: Niemcy, Włochy i Luksemburg widząc ich zabawy też się
przyłączyły
i świetnie się z nimi bawiły.
W krainie krasnali wieść szybko się niesie,
o przyjaźni i zabawie w europejskim lesie.
Inne krasnale zazdrościły im bardzo tej super zabawy
i przyłączyć się chciały więc razem na polanie posiedzenie zwołały.
Były to Dania, Irlandia, Wielka Brytania i Grecja.
I tak dołączały do wspólnej zabawy krasnale z całej Europy.
Bardzo się lubiły, wszystkim się dzieliły, razem się trzymały,
a gdy trzeba było, w biedzie sobie pomagały.
Jednak, by wprowadzić porządek w swej wiosce
wprowadziły prawa i pomocne moce.
Stolicę w rodzinnym mieście krasnala Belgii mają- w Brukseli.
Pomagają sobie i to się nie zmieni.
Flaga ich niebieska, gwiazdy na niej świecą,
zapraszają wszystkich którzy o nich wiedzą.
W tym zaszczytnym gronie i Polskę też mamy,
i do zabawy z Unią dzieci zapraszamy.
2. Co to jest Unia Europejska ?
- prezentacja ilustracji krasnali
- zwrócenie uwagi na to, że każdy krasnal posiada
inną flagę, które są symbolami poszczególnych państw
-wyjaśnienie pojęcia Unia europejska jako rodzina
państw na przykładzie poznanej bajki
- porównanie Unii Europejskiej do grupy
przedszkolnej , w której jest przyjaźń, wszyscy się znają, przestrzegają
określonych zasad, pomagają sobie i wspólnie podejmują decyzje.
3. Zabawa ruchowa z piłką. Rodzic i dziecko siadają naprzeciwko siebie. Rodzic rzuca piłkę do
dziecka wymieniając nazwy państw europejskich. Na hasło "Unia
Europejska" dziecko nie chwyta piłki.
4.
Europejskie symbole. Rodzic pokazuje po kolei symbole Unii Europejskiej
wspólnie z dzieckiem wykonuje zadania.
-
określenie kolorów flagi
-
odnajdywanie w swoim otoczeniu przedmiotów w kolorze niebieskim i żółtym
-
przeliczenie gwiazdek znajdujących się na fladze
MASKOTKA UNII EUROPEJSKIEJ "SYRIUSZ
":
http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/01/unia7.jpg
-
wskazywanie na ilustracji maskotki poszczególnych części ciała: głowa, ręce,
nogi, oczy, usta, nos
-
wspólne wysłuchanie hymnu
5. Zabawa paluszkowa
"Paluszek".
Paluszek zginam,
Paluszek prostuję,
Paluszkiem oko wskazuję.
Paluszek zginam,
Paluszek prostuję,
Paluszkiem nos wskazuję.
(Dalej
wypowiadamy słowa wierszyka i wskazujemy poszczególne części ciała: usta,
policzek, czoło itd.)
6. Praca plastyczna "Flaga Unii Europejskiej" . Flagę
wyklejamy plasteliną bądź stemplujemy palcami zamoczonym w farbie. Pamiętamy o
zachowaniu odpowiednich kolorów.
Link
do szablonu flagi: https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/03/WyklejEU.pdf
Materiały wykorzystane do opracowania:
Komentarze
Prześlij komentarz
Dodaj komentarz: