Nowe zastosowanie sztućców


Sztućce – czy oprócz tego,  że używamy ich podczas spożywania posiłków mogą być dla nas inspiracją do zorganizowania dzieciom zabawy? Metalowe, zimne,  wykończone wzorkiem i zwykle niedostępne do zabawy niewątpliwie są atrakcyjne. Dlatego chcemy zaproponować kilka ciekawych ćwiczeń dla naszych przedszkolaków  o różnym poziomie trudności.
Zaczniemy od segregowania/kategoryzacji. Potrzebujemy: zestaw sztućców (najlepiej komplet 24 – elementowy), organizer (taki jakim dysponujemy). Do każdej przegródki wkładamy minimum  po jednej łyżce, widelcu, nożu i łyżeczce. W zależności od możliwości dziecka możemy położyć   przed nim pozostałe nieuporządkowane sztućce i poprosić go  o uporządkowanie lub zacząć od łyżki i zapytać gdzie ona pasuje (znajdź taką samą) i powtarzać czynność każdorazowo. Możemy łatwo zgeneralizować nową umiejętność prosząc dziecko o posegregowanie sztućców po wyciągnięciu ze zmywarki/umyciu. A  miłych pomocników nigdy za wiele.




Dopasowywanie przedmiotów zasadzie „taki sam” Tutaj też możemy stopniować trudność zaczynając od niewielkie ilości widelców, łyżek, czy łyżeczek. Wzór, który dziecko ma odnaleźć kładziemy na serwetce/ścierce/kartce i dziecko wśród pozostałych szuka tak samo ułożonego widelca. Wersja najtrudniejsza dwa widelce ułożone tak samo, ale różniące się wzorem.


Ćwiczenia percepcji wzrokowej, analizy (spostrzeżeniu różnić)  i syntezy (uchwycenie podobieństw). Oprócz sztućców będziemy potrzebować kartki papieru i pisak. Na papierze odrysowujemy kontury sztućców. Prosimy dziecko aby dopasowało sztućce do konturów. Uwaga niezbędne jest aby dziecko dostało sztućce większe i mniejsze aby mogło porównać i zauważyć różnice.


Wykluczanie ze zbioru. Układamy przed dzieckiem pewien ciąg sztućców, w którym jeden nie pasuje. Prosimy dziecko o odnalezienie niepasującego elementu. Starajmy się zawsze zapytać „Dlaczego nie pasuje” Fajnie jeśli dziecko nauczy się werbalizować regułę.




Sekwencje wzrokowe. Układamy przed dzieckiem sekwencję: widelec, widelec, łyżka Kładziemy pierwszy widelec, mówiąc to tu, pokazujemy na puste miejsce za nim, pytamy: A co tu pasuje? Połóż. Prosimy o kontynuowanie zaprezentowanej sekwencji.




Naśladowanie wzorów. Oprócz sztućców przydadzą się dwa talerze. Nakrywanie do stołu jest dobrym pomysłem do ćwiczeń odwzorowywania układów. W obecnej sytuacji dużo czasu spędzamy z dziećmi w domu dlatego zachęcajmy dzieci do pomagania. Pokażmy dziecku jak należy prawidłowo nakryć do stołu i zachęcajmy do naśladowania.



Analogie.  Ćwiczenie trudniejsze. Układamy przed dzieckiem sztućce wg wymyślonej reguły. Prosimy, aby dziecko dołożyło tak jak pasuje. Na koniec prosimy dziecko o podanie tej reguły (w tym przypadku to zwiększenie liczby elementów i obrót w przestrzeni).

Kontynuowanie szeregów. Układamy przed dzieckiem serwetki i kolejno na nich:  na pierwszej jedną łyżeczkę, na drugiej dwie łyżeczki, pytamy:  Co dalej? Pokazując  na kolejną serwetkę. Prosimy o dokończenie szeregu.

Liczebniki porządkowe dla starszych dzieci. Ćwiczenie trudniejsze. Dziecko układa sztućce po kolei (od lewej do prawej) i liczy: jeden, dwa, trzy, cztery. Prosimy dziecko aby wrzucało sztućce po kolei posługując się przy tym liczebnikami porządkowymi. Czytającemu dziecku dajemy na samym początku etykietki  z liczebnikami porządkowymi, prosimy o podpisanie widelców, dzieciom  nieczytającym mówimy: Skacze pierwszy widelec, drugi widelec itd.



Karty do odwzorowania znajdziecie w linku poniżej:
https://drive.google.com/file/d/1MmDRenysH2SWWFcjzYVksYt5yiYWfN8p/view?usp=sharing
Drogi Rodzicu pamiętaj aby chwalić swoje dziecko, to dla niego największa nagroda i motywacja do działania.

Opracowała:
mgr Elżbieta Winiarz - Mróz
mgr Magdalena Jelińska

Komentarze