ZWIERZ臉TA NA WIEJSKIM PODW脫RKU
Na nadchodz膮cy tydzie艅 proponujemy zabawy dla dzieci o tematyce gospodarstwa. Bohaterami zabaw b臋d膮 zwierz臋ta zamieszkuj膮ce wiejskie podw贸rka.
DZIE艃 1: W GOSPODARSTWIE
1. Rozpoznawanie odg艂os贸w zwierz膮t z gospodarstwa domowego (wskazywanie zwierz臋cia na ilustracji, w ksi膮偶ce, bajce).
https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE&fbclid=IwAR1N5NzGZQkHbdlUjmNq7qCSPxqt5-an-xL4q8r45_O05RmnGJ-lj_ES7QM
2. Przeczytanie dzieciom wiersza:
„W gospodarstwie” T. M. Massalskiej oraz rozmowa na jego temat.
Pieje kogut ju偶 od 艣witu;
- Kukuryku! Kukuryku!
Kura do kurczak贸w 偶wawo
Gdacze: - W lewo!
Gdacze: - W prawo!
Kaczka kwacze: - Kwa! Kwa! Kwa!
Trzy kacz膮tka dziobem pcha.
Krowa muczy: - Mu! Mu! Mu!
A偶 po prostu brak jej tchu.
Ko艅 op臋dza si臋 od much.
I r偶y g艂o艣no: - Jestem zuch!
艢winka chrumka: - Chrum! Chrum! Chrum!
Co za ha艂as! Co za szum!
Kot cichutko miauczy: - Miau!
A pies szczeka: - Hau! Hau! Hau!
3. „Co to za zwierz臋?” – zabawa s艂uchowo – ruchowa. Dziecko ma za zadanie na艣ladowa膰 dane zwierz臋: krowa, kura, ko艅, pies, 偶aba, kot, kogut. (karty ruchowe do pobrania)
https://drive.google.com/file/d/17txWPRi6UGmyuwtEDt-bjPIa5bvMiaNw/view?usp=sharing
4. Zabawa ruchowa przy piosence „stary Donald farm臋 mia艂” (link do piosenki)
https://www.youtube.com/watch?v=fUX5kYzzi5Q&fbclid=IwAR3VeJrcJVt9PriMOtuC1i9QSpgPFE_svcpChik-p_p487r9EcGC43HAv98
5. Zabawa ruchowo- na艣ladowcza przy piosence „Kaczuszki” (link do piosenki).
https://www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94&fbclid=IwAR1phMv60UPw75rn1II_kFTrDIsScuyHoI4ouFUi9PbHDbJ4guc2TEbsyLQ
6. Praca plastyczna – wyklejenie konturu kury za pomoc膮 plasteliny w wyznaczonych kolorach lub farbami. (plik do pobrania)
https://drive.google.com/file/d/1AS0J8zVLRd5sJecJMbWS8heB6bqrfZYb/view?usp=sharing
7. Filmik „zwierz臋ta z wiejskiego podw贸rka”
https://www.youtube.com/watch?v=5cT69xkHVh8
8. kolorowanki do wyboru (link do pobrania )
艣winka - https://drive.google.com/file/d/1APhfce8C4pW3AT6IViS0YYRBR02Hp1W8/view?usp=sharing
konik - https://drive.google.com/file/d/1CP6iygj-U9bBW3MkAwPOqgMOfUUekfgh/view?usp=sharing
kotek - https://drive.google.com/file/d/1AaHDg6tNedB18cCLtWwf9rOWEpcFDWz6/view?usp=sharing
owca - https://drive.google.com/file/d/1CrydSTeu8cXyYIecez320geFlEpd5mV9/view?usp=sharing
DZIE艃 2: DOMY ZWIERZ膭T
1. Puzzle 4-elementowe ze zwierz膮tkami z gospodarstwa domowego (pliki do pobrania)
kurka - https://drive.google.com/file/d/1DPCoiKrWxexHXeQFYi7uM9JkHssgJnIM/view?usp=sharing
kogut - https://drive.google.com/file/d/1DTeEOqw5dgnXaoClD0dijKGBTDus7yee/view?usp=sharing
ko艅 - https://drive.google.com/file/d/1D6a_W1xvL_5yOpNsFH0HUJDEifKu6FuI/view?usp=sharing
koza - https://drive.google.com/file/d/1D4IZdBACt5qqesXPNpJiPuVDhQ5zl50u/view?usp=sharing
艣winka - https://drive.google.com/file/d/1DEwKTQcZD21dcS0vl-gVOec2iLpE9pE0/view?usp=sharing
2. „Koniki” - zabawa muzyczno – ruchowa
https://www.youtube.com/watch?v=r8qvgiG0GXA
3. Zaprowad藕 zwierz膮tko do jego domku (plik do pobrania)
https://drive.google.com/file/d/1BvV_olvxYn3tKeUyq8USrGr8PTxHSItp/view?usp=sharing
4. „Zwierz臋ta do domu” – zabawa ruchowa z wykorzystaniem dost臋pnych rekwizyt贸w. Rodzic wyznacza miejsca w kt贸rych umownie jest domek danego zwierz膮tka. W艂膮cza weso艂膮 muzyk臋 lub piosenk臋 zamieszczon膮 wy偶ej (kaczuchy lub stary Donald farm臋 mia艂), podczas s艂uchania muzyki dzieci ta艅cz膮/podskakuj膮, podczas przerwy w muzyce rodzic m贸wi, w przypadku kilku dzieci: "zwierz膮tka do dom贸w", w przypadku 1 dziecka: "np. kurka do kurnika"
5. „Wiejska zagroda” - prezentacja multimedialna z zadaniami matematycznymi.
https://drive.google.com/file/d/1BrUpAh4mXG03Z6joYhWIU018WGurLtwM/view?usp=sharing
DZIE艃 3: ODG艁OSY WIEJSKIEGO PODW脫RKA
1. „Zwierz臋ta w gospodarstwie” – wys艂uchiwanie odg艂os贸w zwierz膮t https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE&fbclid=IwAR1N5NzGZQkHbdlUjmNq7qCSPxqt5-an-xL4q8r45_O05RmnGJ-lj_ES7QM , kt贸re mog膮 zamieszkiwa膰 wiejsk膮 zagrod臋: psa, kota, kozy, owcy, krowy, 艣wini, konia, kury, koguta, indyka, g臋si, kaczki- zapami臋tanie jak najwi臋kszej liczby zwierz膮t, kt贸rych odg艂osy us艂ysza艂o dziecko .
2. „Stary Donald farm臋 mia艂” – zabawa ruchowa do piosenki do piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=KITSIpt5GzA
3. „Liczymy zwierz臋ta” – rozwijanie umiej臋tno艣ci liczenia w zakresie 10 (lub w zakresie dost臋pnym dla dziecka). mo偶emy wykorzysta膰 obrazki,figurki lub maskotki.
4. „Zwierz臋ta z wielskiego podw贸rka” – rysowanie po艣ladzie kontur贸w wiejskich zwierz膮t.
https://kiddoland.pl/materialy-do-pobrania/zwierzeta-tag
DZIE艃 4: CZYJE TO JAJKO?
1. Jan Brzechwa –wys艂uchanie wiersz pt.” Jajko”
https://www.youtube.com/watch?v=6CVUo3PTa5o
2. Zabawy badawcze –poznajemy budow臋 jajka kurzego ( r贸偶nice i podobie艅stwa mi臋dzy surowym a ugotowanym jajkiem),
- „Wiruj膮ce jajka” ( po czym pozna膰, 偶e jajko jest surowe lub ugotowane),
- „ Dziwne jajka” ( por贸wnywanie jajka moczonego w wodzi i occie
- „Jajko tonie, jajko p艂ywa ”(w艂a艣ciwo艣ci wody solonej i s艂odkiej),
3. Zabawa ruchowa „ Nios臋 jajko”. Dziecko dostaje pi艂eczk臋 pingpongow膮 i 艂y偶k臋 sto艂ow膮. Jego zadaniem jest donie艣膰 pi艂eczk臋 na 艂y偶ce sto艂owej do wybranego miejsca.
4. 膯wiczenie relaksacyjne – Masa偶yk „Jajko”
A to co? A to co?
Jajko drog膮 sz艂o. – kroczymy z unoszeniem palc贸w od do艂u
ku g贸rze
Napotka艂o „patelni臋” – na czubku g艂owy robimy okr臋偶ny ruch d艂oni膮
zako艅czony lekkim stukni臋ciem
I udaje jajecznic臋. – i g艂adz膮cy ruch od czubka g艂owy ku do艂owi.
5. Zabaw ruchowa „Kurczaki do kurnika”-dzieci „kurczaki” biegaj膮 na palcach, machaj膮c r臋kami. Kiedy umilknie muzyka i us艂ysz膮 uderzenie w talerze, oznacza to ,偶e nadci膮ga burza i „ kurczaki” musz膮 schroni膰 si臋 przed deszczem, chowaj膮 si臋 do kurnika.
https://www.youtube.com/watch?v=SE8-tteo9wg - piosenka „ 呕贸艂ty kurczaczek”
6. Zabaw dydaktyczna –Jajko do pary”- segregowanie kolorowych jajek wyci臋tych z bloku do pary.
7. Praca plastyczna- wyklejanie kontur贸w jajka za pomoc膮 wydzieranki z gazety, bibu艂y lub papieru kolorowego.
DZIE艃 5: SK膭D SI臉 BIERZE SER?
1. Przetwory z mleka – s艂uchanie wiersza oraz rozmowa na jego temat.
Przetwory z mleka
Bo偶ena Forma
Na zakupy wyruszamy,
du偶膮 torb臋 zabieramy.
Trzeba kupi膰 serek bia艂y
i ser 偶贸艂ty w dziury ca艂y.
Smaczny jogurt waniliowy,
naturalny, truskawkowy.
I koniecznie te偶 ma艣lank臋,
ser topiony i 艣mietank臋.
R贸偶ne s膮 przetwory z mleka,
zatem niechaj nikt nie zwleka.
Dnia ka偶dego – to zasada
co艣 z nabia艂u niechaj zjada.
2. „Produkty z mleka” – wielozmys艂owe poznanie produkt贸w mlecznych.
Dziecko degustuje r贸偶ne produkty mleczne. Pr贸buje opowiedzie膰 jaki maj膮 smak, zapach, czy mu smakuj膮. Dziecko z zawi膮zanymi oczami mo偶e r贸wnie偶 pr贸bowa膰 po jednym produkcie mlecznym i odgaduje, co to jest.
3. „Krowa” – zabawa logopedyczna.
Dziecko stara si臋 nadmucha膰 lateksow膮 r臋kawiczk臋. Rodzic zwi膮zuje j膮 tak, by powsta艂 z niej balon. Na okr膮g艂ej cz臋艣ci r臋kawiczki dziecko flamastrami rysuje krow臋 tak, aby nadmuchane palce r臋kawiczki by艂y wymionami krowy.
4. „Wszystko z mleka” – praca plastyczna.
Dziecko przegl膮da gazetki reklamowe z r贸偶nych sklep贸w, wycina produkty, kt贸re s膮 zrobione z mleka, nakleja je na kartki. Dzieciom, kt贸re nie potrafi膮 ci膮膰 no偶yczkami pomagaj膮 rodzice.
5. „T臋cza z mleka”.
Rodzic zabarwia mleko r贸偶nymi barwnikami (w przypadku braku barwnik贸w w domu mo偶na wykorzysta膰 np. kurkum臋, sok, itp.) . Dziecko miesza substancje wyka艂aczkami i tworzy r贸偶ne wzory.
Na nadchodz膮cy tydzie艅 proponujemy zabawy dla dzieci o tematyce gospodarstwa. Bohaterami zabaw b臋d膮 zwierz臋ta zamieszkuj膮ce wiejskie podw贸rka.
DZIE艃 1: W GOSPODARSTWIE
1. Rozpoznawanie odg艂os贸w zwierz膮t z gospodarstwa domowego (wskazywanie zwierz臋cia na ilustracji, w ksi膮偶ce, bajce).
https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE&fbclid=IwAR1N5NzGZQkHbdlUjmNq7qCSPxqt5-an-xL4q8r45_O05RmnGJ-lj_ES7QM
2. Przeczytanie dzieciom wiersza:
„W gospodarstwie” T. M. Massalskiej oraz rozmowa na jego temat.
Pieje kogut ju偶 od 艣witu;
- Kukuryku! Kukuryku!
Kura do kurczak贸w 偶wawo
Gdacze: - W lewo!
Gdacze: - W prawo!
Kaczka kwacze: - Kwa! Kwa! Kwa!
Trzy kacz膮tka dziobem pcha.
Krowa muczy: - Mu! Mu! Mu!
A偶 po prostu brak jej tchu.
Ko艅 op臋dza si臋 od much.
I r偶y g艂o艣no: - Jestem zuch!
艢winka chrumka: - Chrum! Chrum! Chrum!
Co za ha艂as! Co za szum!
Kot cichutko miauczy: - Miau!
A pies szczeka: - Hau! Hau! Hau!
3. „Co to za zwierz臋?” – zabawa s艂uchowo – ruchowa. Dziecko ma za zadanie na艣ladowa膰 dane zwierz臋: krowa, kura, ko艅, pies, 偶aba, kot, kogut. (karty ruchowe do pobrania)
https://drive.google.com/file/d/17txWPRi6UGmyuwtEDt-bjPIa5bvMiaNw/view?usp=sharing
4. Zabawa ruchowa przy piosence „stary Donald farm臋 mia艂” (link do piosenki)
https://www.youtube.com/watch?v=fUX5kYzzi5Q&fbclid=IwAR3VeJrcJVt9PriMOtuC1i9QSpgPFE_svcpChik-p_p487r9EcGC43HAv98
5. Zabawa ruchowo- na艣ladowcza przy piosence „Kaczuszki” (link do piosenki).
https://www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94&fbclid=IwAR1phMv60UPw75rn1II_kFTrDIsScuyHoI4ouFUi9PbHDbJ4guc2TEbsyLQ
6. Praca plastyczna – wyklejenie konturu kury za pomoc膮 plasteliny w wyznaczonych kolorach lub farbami. (plik do pobrania)
https://drive.google.com/file/d/1AS0J8zVLRd5sJecJMbWS8heB6bqrfZYb/view?usp=sharing
7. Filmik „zwierz臋ta z wiejskiego podw贸rka”
https://www.youtube.com/watch?v=5cT69xkHVh8
8. kolorowanki do wyboru (link do pobrania )
艣winka - https://drive.google.com/file/d/1APhfce8C4pW3AT6IViS0YYRBR02Hp1W8/view?usp=sharing
konik - https://drive.google.com/file/d/1CP6iygj-U9bBW3MkAwPOqgMOfUUekfgh/view?usp=sharing
kotek - https://drive.google.com/file/d/1AaHDg6tNedB18cCLtWwf9rOWEpcFDWz6/view?usp=sharing
owca - https://drive.google.com/file/d/1CrydSTeu8cXyYIecez320geFlEpd5mV9/view?usp=sharing
DZIE艃 2: DOMY ZWIERZ膭T
1. Puzzle 4-elementowe ze zwierz膮tkami z gospodarstwa domowego (pliki do pobrania)
kurka - https://drive.google.com/file/d/1DPCoiKrWxexHXeQFYi7uM9JkHssgJnIM/view?usp=sharing
kogut - https://drive.google.com/file/d/1DTeEOqw5dgnXaoClD0dijKGBTDus7yee/view?usp=sharing
ko艅 - https://drive.google.com/file/d/1D6a_W1xvL_5yOpNsFH0HUJDEifKu6FuI/view?usp=sharing
koza - https://drive.google.com/file/d/1D4IZdBACt5qqesXPNpJiPuVDhQ5zl50u/view?usp=sharing
艣winka - https://drive.google.com/file/d/1DEwKTQcZD21dcS0vl-gVOec2iLpE9pE0/view?usp=sharing
2. „Koniki” - zabawa muzyczno – ruchowa
https://www.youtube.com/watch?v=r8qvgiG0GXA
3. Zaprowad藕 zwierz膮tko do jego domku (plik do pobrania)
https://drive.google.com/file/d/1BvV_olvxYn3tKeUyq8USrGr8PTxHSItp/view?usp=sharing
4. „Zwierz臋ta do domu” – zabawa ruchowa z wykorzystaniem dost臋pnych rekwizyt贸w. Rodzic wyznacza miejsca w kt贸rych umownie jest domek danego zwierz膮tka. W艂膮cza weso艂膮 muzyk臋 lub piosenk臋 zamieszczon膮 wy偶ej (kaczuchy lub stary Donald farm臋 mia艂), podczas s艂uchania muzyki dzieci ta艅cz膮/podskakuj膮, podczas przerwy w muzyce rodzic m贸wi, w przypadku kilku dzieci: "zwierz膮tka do dom贸w", w przypadku 1 dziecka: "np. kurka do kurnika"
5. „Wiejska zagroda” - prezentacja multimedialna z zadaniami matematycznymi.
https://drive.google.com/file/d/1BrUpAh4mXG03Z6joYhWIU018WGurLtwM/view?usp=sharing
DZIE艃 3: ODG艁OSY WIEJSKIEGO PODW脫RKA
1. „Zwierz臋ta w gospodarstwie” – wys艂uchiwanie odg艂os贸w zwierz膮t https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE&fbclid=IwAR1N5NzGZQkHbdlUjmNq7qCSPxqt5-an-xL4q8r45_O05RmnGJ-lj_ES7QM , kt贸re mog膮 zamieszkiwa膰 wiejsk膮 zagrod臋: psa, kota, kozy, owcy, krowy, 艣wini, konia, kury, koguta, indyka, g臋si, kaczki- zapami臋tanie jak najwi臋kszej liczby zwierz膮t, kt贸rych odg艂osy us艂ysza艂o dziecko .
2. „Stary Donald farm臋 mia艂” – zabawa ruchowa do piosenki do piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=KITSIpt5GzA
3. „Liczymy zwierz臋ta” – rozwijanie umiej臋tno艣ci liczenia w zakresie 10 (lub w zakresie dost臋pnym dla dziecka). mo偶emy wykorzysta膰 obrazki,figurki lub maskotki.
4. „Zwierz臋ta z wielskiego podw贸rka” – rysowanie po艣ladzie kontur贸w wiejskich zwierz膮t.
https://kiddoland.pl/materialy-do-pobrania/zwierzeta-tag
DZIE艃 4: CZYJE TO JAJKO?
1. Jan Brzechwa –wys艂uchanie wiersz pt.” Jajko”
https://www.youtube.com/watch?v=6CVUo3PTa5o
2. Zabawy badawcze –poznajemy budow臋 jajka kurzego ( r贸偶nice i podobie艅stwa mi臋dzy surowym a ugotowanym jajkiem),
- „Wiruj膮ce jajka” ( po czym pozna膰, 偶e jajko jest surowe lub ugotowane),
- „ Dziwne jajka” ( por贸wnywanie jajka moczonego w wodzi i occie
- „Jajko tonie, jajko p艂ywa ”(w艂a艣ciwo艣ci wody solonej i s艂odkiej),
3. Zabawa ruchowa „ Nios臋 jajko”. Dziecko dostaje pi艂eczk臋 pingpongow膮 i 艂y偶k臋 sto艂ow膮. Jego zadaniem jest donie艣膰 pi艂eczk臋 na 艂y偶ce sto艂owej do wybranego miejsca.
4. 膯wiczenie relaksacyjne – Masa偶yk „Jajko”
A to co? A to co?
Jajko drog膮 sz艂o. – kroczymy z unoszeniem palc贸w od do艂u
ku g贸rze
Napotka艂o „patelni臋” – na czubku g艂owy robimy okr臋偶ny ruch d艂oni膮
zako艅czony lekkim stukni臋ciem
I udaje jajecznic臋. – i g艂adz膮cy ruch od czubka g艂owy ku do艂owi.
5. Zabaw ruchowa „Kurczaki do kurnika”-dzieci „kurczaki” biegaj膮 na palcach, machaj膮c r臋kami. Kiedy umilknie muzyka i us艂ysz膮 uderzenie w talerze, oznacza to ,偶e nadci膮ga burza i „ kurczaki” musz膮 schroni膰 si臋 przed deszczem, chowaj膮 si臋 do kurnika.
https://www.youtube.com/watch?v=SE8-tteo9wg - piosenka „ 呕贸艂ty kurczaczek”
6. Zabaw dydaktyczna –Jajko do pary”- segregowanie kolorowych jajek wyci臋tych z bloku do pary.
7. Praca plastyczna- wyklejanie kontur贸w jajka za pomoc膮 wydzieranki z gazety, bibu艂y lub papieru kolorowego.
DZIE艃 5: SK膭D SI臉 BIERZE SER?
1. Przetwory z mleka – s艂uchanie wiersza oraz rozmowa na jego temat.
Przetwory z mleka
Bo偶ena Forma
Na zakupy wyruszamy,
du偶膮 torb臋 zabieramy.
Trzeba kupi膰 serek bia艂y
i ser 偶贸艂ty w dziury ca艂y.
Smaczny jogurt waniliowy,
naturalny, truskawkowy.
I koniecznie te偶 ma艣lank臋,
ser topiony i 艣mietank臋.
R贸偶ne s膮 przetwory z mleka,
zatem niechaj nikt nie zwleka.
Dnia ka偶dego – to zasada
co艣 z nabia艂u niechaj zjada.
2. „Produkty z mleka” – wielozmys艂owe poznanie produkt贸w mlecznych.
Dziecko degustuje r贸偶ne produkty mleczne. Pr贸buje opowiedzie膰 jaki maj膮 smak, zapach, czy mu smakuj膮. Dziecko z zawi膮zanymi oczami mo偶e r贸wnie偶 pr贸bowa膰 po jednym produkcie mlecznym i odgaduje, co to jest.
3. „Krowa” – zabawa logopedyczna.
Dziecko stara si臋 nadmucha膰 lateksow膮 r臋kawiczk臋. Rodzic zwi膮zuje j膮 tak, by powsta艂 z niej balon. Na okr膮g艂ej cz臋艣ci r臋kawiczki dziecko flamastrami rysuje krow臋 tak, aby nadmuchane palce r臋kawiczki by艂y wymionami krowy.
4. „Wszystko z mleka” – praca plastyczna.
Dziecko przegl膮da gazetki reklamowe z r贸偶nych sklep贸w, wycina produkty, kt贸re s膮 zrobione z mleka, nakleja je na kartki. Dzieciom, kt贸re nie potrafi膮 ci膮膰 no偶yczkami pomagaj膮 rodzice.
5. „T臋cza z mleka”.
Rodzic zabarwia mleko r贸偶nymi barwnikami (w przypadku braku barwnik贸w w domu mo偶na wykorzysta膰 np. kurkum臋, sok, itp.) . Dziecko miesza substancje wyka艂aczkami i tworzy r贸偶ne wzory.