TUS


TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH




Czym jest TUS.
Trening umiejętności społecznych jest grupową formą zajęć, w której uczestnicy nabywają kompetencje społeczne, która są niezbędne w ich codziennym funkcjonowaniu. Pod hasłem – kompetencje społeczne – kryją się synonimy takie jak:
- Inteligencja społeczna,
- Kompetencje komunikacyjne,
- kompetencje relacyjne,
- kompetencje do efektywnego działania,
- kompetencje interakcyjne,
- zdolności społeczne i komunikacyjne,
- umiejętności społeczne,
- umiejętności komunikacyjne.

Czyli jak widać TUS rozwija szereg różnych umiejętności, które są niezbędne
w codziennym funkcjonowaniu społecznym.

Celem tych zajęć jest stworzenie takich warunków i sytuacji społecznych, aby uczestnik mógł nabyć pożądane umiejętności, kompetencję i wiedzę społeczną. Dostarcza to też uczestnikowi pozytywnych doświadczeń w relacji z druga osobą, czy też z grupą. Celem nadrzędnym treningu jest generalizacja nabytych umiejętności w warunkach sali treningowej na rzeczywiste kontakty społeczne.
Rola TUS.

Trening umiejętności spełnia kilka ról:
- rolę edukacyjną,
- rolę kompensacyjną,
- rolę korekcyjną,
- rolę terapeutyczną,
- rolę rehabilitacyjną.

Podstawowymi technikami i narzędziami są:
- wykonywanie instrukcji, każda z ćwiczonych umiejętności jest rozpisywana na poszczególne etapy w formie instrukcji, w ten sposób rozłożona jest na pojedyncze kroki. Na przykład - proszenie o pomoc – (dla dziecka
z niepełnosprawnością intelektualną/autyzmem),
rozpisany zostałby w ten sposób :    Krok 1. Podnieś rękę/Podejdź do osoby.
                                               Krok 2. Pokaż symbol „pomóż”.
                                               Krok 3. Pokaż w czym Ci pomóc.
                                               Krok 4. Powiedz: „Dziękuję.
Lub:   Krok 1. Podejdź do osoby.
        Krok 2. Popatrz.
        Krok 3. Uśmiechnij się.
        Krok 4. Podaj problem ( butelka wody, kurtka, buty, zamknięte pudełko).
        Krok 5. Powiedz: Pomóż mi/Podaj symbol.
        Krok 6. Powiedz: Dziękuję.
- odgrywanie ról, tutaj odgrywany role zgodnie z rozpisanymi wcześniej instrukcjami,
- modelowanie,
- udzielanie wzmocnień i ich stopniowanie,
- udzielanie informacji zwrotnych,
- aktywne podpowiadanie,
- przydzielanie zadań do wykonania.

Narzędzia:
- karty emocji i sytuacji społecznych,
- kręgi bliskości,
- historyjki społeczne,
- rozmowy komiksowe,
- notes rzeczy trudnych/niezrozumiałych,
- łańcuchy zdarzeń – albumy/plany aktywności.

Przykładowymi celami, nad którymi możemy pracować podczas TUS są na przykład:
- umiejętności prospołeczne,
- komunikacja,
- radzenie sobie z trudnymi sytuacjami,
- planowanie i trzymanie się planu,
- budowanie pozytywnego obrazu samego siebie i pewności siebie,
- radzenie sobie z emocjami,
- zabawa.

Jak ćwiczyć TUS w domu.
Naturalnym jest, że rodzice nie dysponują takimi materiałami i narzędziami, aby w sposób pełny realizować tego typu zajęcia. Jednak rodzice dostarczają dzieciom całej gamy wzorców zachowań w różnorodnych sytuacjach. Dzieci poprzez obserwację, a później przez modelowanie zachowań rodziców uczą się reakcji na konkretne bodźce. Mogą być to reakcje na sytuacje stresowe, lękowe, ale też reakcje radości, szczęścia. Dlatego ważne jest, aby rodzice zwracali uwagę na swoje zachowanie, które naśladuje dziecko. Wspierali też rozwój społeczny i emocjonalny własnych pociech.

Pierwszym punktem w edukacji domowej umiejętności społecznych, jak zostało wspomniane wyżej jest pokazywanie dziecku w sposób naturalny naszych reakcji na różne sytuacje. Niech te reakcje będą spontaniczne, oznacza to, że nie mówimy dziecku – patrz, tak masz reagować. Dziecko w swobodny sposób obserwuje zachowania dorosłych i czerpie z nich wiedzę, którą wykorzystuje
w swoim zachowaniu.

Drugim aspektem jest otwarte mówienie o emocjach, o tym co czujemy. Opisywać nasze emocje podczas dnia codziennego, podczas czynności domowych, wspólnej pracy, czy zabawy. Dostarczamy tutaj wiedzy dla dziecka o naszych emocjach, przeżyciach, o tym, że emocje są czymś naturalnym i ważnym w życiu każdego z nas.

Uczmy i pokazujmy jak reagować w sytuacji porażki, przegranej. W tym celu można urządzić zawody, zagrać w grę.
Dbajmy o poczucie własnej wartości dzieci. Chwalmy dziecko, pomóżmy mu wskazać jego mocne strony, to w czym jest dobry, co mu wychodzi, co potrafi. Zachęcajmy do pokonywania trudności. Wspierajmy i bądźmy przy dziecku.
Bawmy się z dziećmi w odgrywanie ról społecznych. Możemy bawić się w sklep i zamienić się rolami raz dziecko sprzedaje, raz dziecko kupuje, pobawmy się w kino, gdzie dziecko musi zakupić bilet, pobawmy się w autobus itp. Pomysłów jest cała masa.
Układajmy z dziećmi historyjki obrazkowe. Takie w wersji papierowej lub wersji elektronicznej.
Online:

Polecam stronę internetową Small Steps, w której można znaleźć wiele inspiracji do pracy z dziećmi. Ja dla Państwa wybrałam dwie, które fajnie pasują do wyżej opisanego tematu:

Oprócz tego polecam bajkę o „Dzielnym lwie Eryku”. W tym odcinku dowiemy się jak poradzić sobie ze strachem podczas burzy.



Źródła:
- Materiały własne ze szkolenia – Trening Umiejętności Społecznych, prowadzony przez Panią Wirginie Weronikę Wrzesińską,
- Trening umiejętności społecznych TUS SST. Podręcznik trenera umiejętności społecznych TUS SST.

Opracowała:
Elżbieta Jaracz - psycholog

Komentarze