W codziennym rytmie dnia warto zwrócić uwagę na ćwiczenie u dzieci różnych funkcji. Ćwiczenia takie można wykonać w tak zwanym "między czasie".
Orientację w schemacie ciała i przestrzeni można usprawniać i doskonalić podczas wielu zabaw ruchowych, muzyczno - ruchowych, naśladowczych.
Orientację w schemacie ciała i przestrzeni można usprawniać i doskonalić podczas wielu zabaw ruchowych, muzyczno - ruchowych, naśladowczych.
Proponowane poniżej zabawy utrwalają znajomość nazw poszczególnych części ciała oraz doskonalą umiejętność określania ich położenia w przestrzeni.
- Zabawy muzyczno - ruchowe:
"Głowa, ramiona, kolana pięty.." https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE
"Żabie kroki" - https://www.youtube.com/watch?v=i6jnXanLvuU
"Tu paluszek" - https://youtu.be/134vER6_Kp8
"Boogie-woogie" - https://youtu.be/sXqaZUp2N-w"Praczki" - https://youtu.be/IPFcOOG7W3M
- Gimnastyka - TAK/NIE
- Identyfikowanie części ciała.
Wspólna zabawa z rodzicem– łapanie się za ręce, kładzenie dłoni na kolanach, na ramionach, na głowach (i głaskanie po nich), na plecach (i klepanie po nich), itd.
Ćwiczenia w ułożeniu ciała w przestrzeni, np. klepanie dłońmi o kolana, kręcenie się wokół osi własnego ciała, odpychanie się plecami, przeciskanie się przez tunel utworzony z rąk i nóg dorosłych.
Obrysowywanie różnych części ciała na dużym arkuszu z ich wyodrębnieniem i nazywaniem: nogi, stopy, głowa, szyja, ręce.
- Układanie obrazków po prawej i lewej stronie
- . Zabawa ruchowa - Lustro.
Zabawy przed lustrem - odtwarzanie min,
wskazywanie odpowiednich części ciała, np. "Pokaż łokieć, ramiona".
Odtwarzanie ruchów osoby stojącej do nas tyłem, siedzącej
naprzeciwko.
• Zapoznanie ze znaczeniem wyrażeń: za, na, pod,
nad, z boku, wysoko, nisko. Rodzic mówi:
„Połóż rękę jedną na drugą,
„Połóż rękę przed sobą, za sobą, obok siebie”.
„Połóż misia/samochód/klocek pod stołem, na stole, obok
stołu.”
„Unieś ręce wysoko i nisko”,
„Spójrz w górę/dół/przód/bok/tył”,
„Połóż misia
na głowie / pod pupą" (jako żart, który w rzeczywistości
utrudnia zadanie).
- Zabawa utrwalająca określanie miejsca: na, pod, za, nad, z boku, wysoko, nisko,
- Powiedz gdzie jest żabka? Gdzie jest zajączek? Gdzie jest wiewiórka?
- Zabawa w tor przeszkód utrwalająca kierunki do góry, na dół, przed siebie, za siebie, w prawo, w lewo
Rzucanie piłką zgodnie z podanym kierunkiem,
nazywanie kierunku:
"Rzuć piłkę w przód / w tył / w bok",
Pokazywanie poszczególnych części ciała, (w
połączeniu z rozumieniem określeń: góra – dół, przód – tył, bok,), rodzic mówi:
"Pokaż co masz na górze? Na górze mam głowę.
Pokaż co masz z przodu? O, masz brzuch! Oprzyj ręce na brzuchu.
O! Na dole masz stopy – podskocz.
Zobacz, oparłam się o ścianę. Z tyłu mam plecy. A Ty? Oprzyj się o ścianę. O, Ty też oparłeś/łaś się tyłem - plecami, brawo!
Mamy dwa boki. To jeden, a to drugi (prezentacja każdej ze stron od czubka głowy aż po stopę). Teraz Ty pokaż swój bok. Brawo! A teraz drugi.
Zobacz. Z boku głowy mam ucho. Mam też drugi bok i drugie ucho. Mam dwoje uszu po dwóch bokach głowy. A Ty? Co masz z boku?",
Pokaż co masz z przodu? O, masz brzuch! Oprzyj ręce na brzuchu.
O! Na dole masz stopy – podskocz.
Zobacz, oparłam się o ścianę. Z tyłu mam plecy. A Ty? Oprzyj się o ścianę. O, Ty też oparłeś/łaś się tyłem - plecami, brawo!
Mamy dwa boki. To jeden, a to drugi (prezentacja każdej ze stron od czubka głowy aż po stopę). Teraz Ty pokaż swój bok. Brawo! A teraz drugi.
Zobacz. Z boku głowy mam ucho. Mam też drugi bok i drugie ucho. Mam dwoje uszu po dwóch bokach głowy. A Ty? Co masz z boku?",
- Nóżki idą spać.
Nóżki na spacerku były,
nóżki bardzo się zmęczyły.
Nóżki pójdą spać.
Tu dla nóżek jest poduszka,
zaśnie na niej lewa nóżka,
zaśnie na niej prawa nóżka.
Lewą nóżkę owiniemy,
prawą nóżkę owiniemy,
ciepło nóżki przykryjemy.
Nóżki poszły spać.
Nóżki się budzą!.
|
1.-3. Dorosły zdejmuje z nóżek dziecka buciki i
skarpetki.
4. Pokazuje dziecku poduszkę.
5. i 6. Kładzie na niej lewą, a potem prawą nóżkę
dziecka.
7. i 8. Owija stopy dziecka szalikiem.
9. Okrywa nóżki kocykiem.
10. Lekko uciska lub masuje nóżki obiema dłońmi.
11. Po pewnej chwili „budzi nóżki” – odkrywa je i
odwija. Dziecko może w tym pomagać.
|