Znaczenie pobytu dzieci na
świeżym powietrzu
Powietrze to jeden z naturalnych
czynników, które dla rozwoju dziecka ma bardzo duże znaczenie. Zadaniem
rodzica, wychowawcy w przedszkolu jest przyzwyczajenie dzieci do przebywania na
powietrzu bez względu na porę roku. Korzystanie z powietrza i słońca to
podstawowy warunek higieny układu oddechowego i krążenia, który jednocześnie ma
ogromne znaczenie dla higieny układu nerwowego i rozwoju ruchowego. Dzieci pozbawione możliwości przebywania na
powietrzu nie mogą się prawidłowo rozwijać. Każda pora stwarza inne możliwości
przebywania na świeżym powietrzu. Z higienicznego punktu widzenia ważny jest
również właściwy ubiór dziecka.
Podstawa
programowa dla wychowania przedszkolnego podkreśla ogromne znaczenie i kładzie nacisk na pobyt dzieci na świeżym powietrzu jako jeden z elementów
składowych wychowania. Zabawy i ćwiczenia na powietrzu zimą
mają wielką wartość zdrowotną, hartują i usprawniają. Wartość spacerów,
wycieczek, zabaw sportowych przyczynia się do odprężenia psychicznego i
fizycznego. Zabawy ruchowe nie wymagają
specjalnego sprzętu. Wystarczy deska,
pieniek, lina, stara opona i kilka
pomysłów jak je wykorzystać. Wszyscy wiemy, że ruch pobudza rozwój mięśni,
serca i płuc, co ma szczególne znaczenie w okresie dzieciństwa, kiedy maluch
rozwija się i rośnie. Znacznie mniej ludzi zdaje sobie sprawę, że ruch ma też
istotny wpływ na kształtowanie się i pracę mózgu. Mózg ma bardzo duże
zapotrzebowanie na tlen. Zabawy ruchowe
zwiększają napływ krwi do mózgu, a tym samym jego dotlenienie. Pod wpływem
ruchu wydzielają się w mózgu substancje chemiczne (neurotrofiny), które
pobudzają rozwój komórek nerwowych i usprawniają połączenia między nimi. Każdy
nasz ruch wymaga współdziałania wielu
mięśni, orientacji w otoczeniu, wiedzy o stanie własnego ciała, wykorzystania
informacji zgromadzonych w magazynach
pamięci. Ruch na świeżym powietrzu
angażuje więc wiele obszarów mózgu, co wpływa na rozwój umysłowy dziecka.
Zadaniem nauczyciela jest wypracowanie
nawyku odpowiedniego ubierania się w zależności od temperatury. Należy
dostarczać wiedzy, podsunąć różne sposoby rozgrzewania się np. tupanie,
rozcieranie rąk, wymachiwanie nimi. Dzieci powinny też wiedzieć, dlaczego
smaruje się im twarze kremem chroniąc skórę przed silnym mrozem i słońcem. Podczas
dni upalnych należy wdrażać dzieci do
właściwego zachowania. Dążyć trzeba do przyzwyczajania dzieci do zmiany miejsc zabaw
w ogrodzie i chronienia się do cienia, do zaspokojenia pragnienia.
W poczytnej angielskiej gazecie The
Wall Street Journal umieszczono artykuł, w którym stwierdzono na
podstawie badań, że dzieci przebywają mniej na świeżym powietrzu niż więźniowie
– badaniu przepytano dwa tysiące rodziców dzieci w wieku 5-12 lat i odkryli, że 75 proc.
spędza na zabawie na zewnątrz krócej niż
godzinę dziennie. W niniejszym artykule
podkreślano, że „ Dzieci, które się uczą i bawią na dworze, zdobywają
bezpośrednie doświadczenie pogody, pór roku, dzikiej natury, czyli rzeczy,
które wydarzają się tylko na zewnątrz i uczą się oceniać ryzyko, rozwiązywać problemy, rozwijają
kreatywność” – stwierdza Lucy Hellier , manager z fundacji Wildflow &
Wetlands Trust.
W wieku przedszkolnym aktywność fizyczna
jest ważnym czynnikiem determinującym wszechstronny rozwój organizmu kształtującym
prawidłową postawę ciała, przyczynia się do wyrabiania podstawowych cech
motorycznych, zwłaszcza zwinności, zręczności, gibkości, siły oraz
umożliwia uczenie się wielu umiejętności
ruchowych niezbędnych w dalszym życiu.