Jak już powszechnie wiadomo naśladowanie jest podstawa
uczenia się i rozwoju. Dzieci uczą się poprzez naśladowanie nie tylko nas
dorosłych, ale również innych dzieci. Bez tego dziecko nie jest w stanie
nauczyć się mowy, prawidłowych wzorców zachowania. Dlatego też tak bardzo ważne
jest w procesie socjalizacji. Dzieci bacznie obserwują zachowania dorosłych i
modelują je. My dorośli musimy być bardzo uważni jak zachowujemy się w
obecności naszych pociech oraz zwracać uwagę na to, co mówimy. Naśladownictwo jest
też bardzo ważnym elementem w uczeniu się reakcji dzieci na różne zdarzania,
które mają kontekst emocjonalny. To właśnie my, dorośli pokazujemy naszym
dzieciom jak prawidłowo reagować w sytuacjach stresu, strachu, złości, smutku,
czy radości.
Niektóre dzieci mają problem z naśladowaniem, dlatego też
ważne jest, aby tą umiejętność systematycznie wpajać, nie pozostawiając do
samodzielnego rozwoju.
Naśladowanie wiąże się z wieloma czynnikami, takimi jak
motywacja, pamięć, panowanie nad sekwencjami dużej motoryki, czy koordynacji
małej motoryki. Reakcja dziecka może być natychmiastowa, czyli naśladuje od
razu lub też odroczona. Wtedy dziecko naśladuje zapamiętane zachowanie później. Poniżej znajdują się ćwiczenia na podstawowe umiejętności
naśladowania. Są to łatwe i proste powtórzenia.
Naśladowanie rytmicznego stukania.
Posadź dziecko przy stole
i zwróć jego uwagę na łyżkę machając nią przed oczami dziecka. Druga ręką podaj
dziecku inną łyżkę. Rozpocznij stukanie łyżką w blat stołu w rytmie. Jeśli
dziecko nie naśladuje Twoich ruchów, weź jego rękę i wykonaj takie samo
stukanie łyżką dziecka jak Twoje. Stopniowo puszczaj rękę dziecka, sprawdzając,
czy wykonuje dany ruch. Gdy dziecko stuka samodzielnie, możesz zacząć stukać w
garnek. Patrz, czy dziecko robi tak samo jak Ty. Można również zmodyfikować to
ćwiczenie i wykonać sekwencje mówiąc do dziecka: zrób tak samo. Wszystko zależy
od możliwości psychofizycznych naszej pociechy.
Naśladowanie dotykania części ciała.
Usiądź z dzieckiem
naprzeciwko, skieruj jego uwagę na swoją osobę. Powiedz: „Dotknij nosa”,
dotykając jednocześnie własnego palcem wskazującym. Jeśli dziecko nie
zareaguje, naprowadź drugą ręką palec wskazujący dziecka do jego nosa,
wypowiadając jednocześnie: „Dotknij nosa”. Wzmocnij dziecko np. pochwałą
słowną. Jeśli dziecko w 90% przypadków opanuje ta czynność, to przechodzimy do
kolejnej części ciała.
Naśladowanie klaskania.
Usiądź z dzieckiem naprzeciwko,
skieruj jego uwagę na swoją osobę i powiedz: „Popatrz” i powoli klaśnij w
dłonie. Zadaniem dziecka jest wykonanie tej samej czynności. Jeśli nie klaśnie,
weź delikatnie jest dłonie i wykonaj z nim ten ruch. Chwal dziecko.
Naśladowanie przy zabawie plasteliną.
Przygotuj sześć
kawałków plasteliny. Trzy dla siebie i trzy dla dziecka. Z jednej części ulec
miseczkę i skłoń dziecko do wykonania takiego samego zadania. Następnie ulep
krzyż, donat, naleśnik i lizak. W trakcie lepienia mówi dziecku: „ Rób to, co
ja”.
Zabawa w naśladowanie pozycji. Pokaż dziecku obrazek z osobą
stojąca prosto. Przyjmij tę samą pozycję. Jeśli dziecko nie radzi sobie, to
jeśli to możliwe niech trzecia osoba pomoże mu się ustawić, abyś Ty był wzorcem
dla dziecka. Zacznij od prostych ćwiczeń, a z czasem poszerzaj repertuar. Mogą
być ręce uniesione do góry, na bok, jedna ręka w górę, druga w dół, skłon,
przysiad itd.
Naśladowanie czynności samoobsługowych.
Usiądź naprzeciwko
dziecka. Przygotuj sobie grzebień, gąbkę i szczoteczkę do zębów. Weź grzebień i
powiedz: „uczesz włosy” i przejedź powoli grzebieniem po swoich włosach. Włóż
grzebień w rękę dziecka i powoli wykonaj ten sam ruch na jego włosach. Następnie
połóż grzebień i powiedź: „uczesz włosy”. Działanie powtórz z kolejnymi
przedmiotami.
Pamiętajcie, aby stopień trudności ćwiczeń dostosować
indywidualnie do możliwości dziecka. Nie zapominaj o chwaleniu dziecka i
okazywaniu radości z wykonanego zadania. W ćwiczeniach naśladowania można również wykorzystać
czynności życia codziennego, jak na przykład zamiatanie, składanie ubrań,
ścielenie łóżka, mycie naczyń itd.
Bibliografia:
Schopler E., Lansing M., Waters L., Ćwiczenia edukacyjne dla
dzieci autystycznych, Wyd. GWP, Gdańsk 1994.
Opracowała:
Jaracz Elżbieta - psycholog
Komentarze
Prześlij komentarz
Dodaj komentarz: