Czy warto uczyć rozpoznawania i nazywania emocji i uczuć?



Emocje odgrywają zasadniczą rolę w życiu każdego człowieka - zarówno dzieci jak i dorosłych. Towarzyszą nam w różnych sytuacjach, odpowiadają za relacje ze światem zewnętrznym. Pierwsze lata w życiu dziecka są bardzo znaczące dla jego późniejszego funkcjonowania. W tym czasie kształtują się nawyki, zachowania, postawy, determinujące dalsze życie. Dziecko przychodzi na świat jako mała, nieporadna istota uzależniona od swych rodziców, z którymi łączy ją początkowo więź fizjologiczna, a potem uczuciowa. Niezmiernie ważne jest, by pierwsze lata swego życia spędziło we własnej rodzinie, która pielęgnując i troszcząc się o nie, zaspokoi jego potrzebę bezpieczeństwa. Jego rozwój emocjonalny zależy przede wszystkim od środowiska rodzinnego, a głównie właściwych postaw rodziców dlatego ważne jest aby rodzice  uczyli swoje dzieci  rozpoznawać i nazywać uczucia i emocje.


DLACZEGO ROZPOZNANIE I NAZWANIE UCZUĆ JEST TAKIE WAŻNE?
 Znając swoje emocje, możemy zrozumieć samych siebie. Dorośli, znający, swoje uczucia, choć bywają zmęczeni ze stresowani, potrafią powstrzymać się od płaczu i ciskania przedmiotami. Dlaczego? Bo rozumieją przyczynę swojego kiepskiego samopoczucia i umieją to nazwać. Dziecku jest znacznie trudniej  . Dziecko zupełnie nie rozumie, co czuje, co się z nim dzieje. Otwarte mówienie o uczuciach pozwala nawiązać głęboki, szczery ,kontakt z ludźmi. Ci którzy wiedzą, co czują i mówią o emocjach, są lepiej rozumiani, potrafią szybciej dojść  do porozumienia są lubiani. Znając swoje uczucia, możemy nad nimi zapanować. Bo nazwać emocje, to jakby złapać je! W garść i przytrzymać. Kiedy już się je schwyta, można je obejrzeć z dystansu, zastanowić się, czy mamy ochotę pokazać je innym, a przede wszystkim nie pozwolić im za bardzo się rozbrykać. Im sprawniej człowiek potrafi to robić, tym lepiej radzi sobie nawet z groźnymi uczuciowymi burzami.

JAK UCZYĆ DZIECI ROZPOZNAWANIA  I NAZYWANIA UCZUĆ?
Nauczenie się rozpoznawania nazywania uczuć to dla dziecka zadanie na długie lata. Warto zacząć  jak najwcześniej, przy różnych okazjach, np. podczas spacerów oglądania książek, bajek.!Można! tłumaczyć dzieciom, np.: „Spójrz na tego pana. Ma czerwoną buzię, marszczy brwi, głośno mówi. Jest zdenerwowany” Starszemu dziecku można pokazać, że ludzie wyrażają uczucia w różny sposób, np.: "Gdy się cieszysz, skaczesz jak kangur, a dziadek tylko się uśmiecha i podkręca wąsa." Kolejny krok to połączenie emocji z konkretnymi przyczynami. Można bawić się z dzieckiem obserwowanie ludzkich uczuć. Podglądając dzieci na placu zabaw można mówić, co one czują i tłumaczyć, z czego wynikają ich emocje poprzez opisywanie sytuacji,  np.:  Spójrz, chłopiec płacze, bo zepsuła mu się koparka i jest mu smutno. W ten sam sposób należy przedstawiać też zachowania swojego  dziecka: Rzuciłeś bucikiem, bo nie możesz  go zawiązać, prawda? Trochę się zdenerwowałeś. Małe dzieci wiedzą, co znaczy cieszyć się, smucić, złościć. Jednak bardziej skomplikowanych uczuć  nie potrafią nazwać. Dlatego stopniowo należy wprowadzać nazwy uczuć, których dziecko jeszcze nie zna. Tego również uczymy podczas codziennych sytuacji, np.: Karolek nie chce bawić się z dziećmi  w piaskownicy M może wstydzi się, bo nikogo nie zna? Z czasem dziecko zacznie nazywać nawet te trudniejsze emocje. Przeżywane emocje! na to, co dzieje się w naszym ciele. Dla dziecka te oznaki uczuć mogą być zaskakujące. Dlatego lepiej uprzedzić je, że uczucia wyrażają się również poprzez ciało, że czasem nasze ciało może nam podpowiadać, jakie uczucia przeżywamy; np.: Pewnie nie możesz doczekać się, aż rozpakuję twój prezent. Przyłóż rączkę do piersi i poczuj jak mocno serce bije, kiedy jesteś tak  podekscytowany.

JAK POMÓC STARSZYM DZIECIOM W OKREŚLANIU UCZUĆ?
Trzeba uświadomić dziecku, że każdego dnia doznajemy całego wachlarza różnorodnych uczuć. Może zdarzyć się, że: • budzi się z uczuciem strachu przed pójściem do szkoły • czuje się szczęśliwy w szkolnym autobusie, rozmawiając z kolegami • czuje złość, gdy kolega zapomni przynieść płytę, którą obiecał mu pożyczyć • czuje się zestresowany na myśl o nieodrobionej pracy domowej • czuje odprężenie podczas oglądania TV pod koniec dnia. Podczas odczuwania emocji okaże się, że niektóre z nich: • będą trwały bardzo krótko • będą trwał  bez końca • będą tak słabe, że  Trudne do zauważenia • będą tak mocne, że będą sprawiały wrażenie, iż opanowują całe ciało i umysł.
 Uczucia nie biorą się z niczego. Zwykle jest coś, co je wyzwala. To, jak czujemy, jest uzależnione  od tego co robimy i myślimy. Np.: • jeśli myślisz, że nie masz przyjaciół, to możesz odczuwać smutek • jeśli myślisz, że nikt cię nie lubi, to możesz odczuwać zmartwienie • jeśli myślisz, że masz dobrze odrobioną pracę domową, to możesz odczuwać zadowolenie. Również obecność innych wpływa na nasze odczucia. U starszych dzieci, w określaniu uczuć i radzeniu sobie z emocjami, pomocne mogą być ćwiczenia  polegające na werbalizacji różnorodnym ich opisywaniu.

JAK UCZYĆ MŁODSZE DZIECI RADZENIA SOBIE Z NEGATYWNYMI EMOCJAMI?
Gdy nauczymy dziecko rozpoznawać to, co czuje i nazywać emocje, pozostaje jeszcze wyjaśnić mu, jak sobie z nimi radzić. Ważna jest kolejność -  najpierw poświęć uwagę uczuciom dziecka,  a potem reagować na jego zachowanie. np.: Widzę, że jesteś smutny, bo pokłóciłeś się  z kolegą. Dopiero potem podpowiedzieć dziecku, co może zrobić z uczuciami i jak się zachować, by poczuł się lepiej, np.: "Może przytulisz się do mamy?" Oczywiście, łatwiej przyjąć radość czy miłość dziecka niż zazdrość czy wściekłość. Ale tak  naprawdę trudne do zaakceptowania są zachowania dzieci, a nie ich emocje. Jeżeli chcemy, by dziecko było otwarte i szczere, musimy przekonać je, że będziemy tolerować wszystkie uczucia, nawet te trudne. Natomiast formy ich wyrażania tylko wtedy, gdy nie przekraczają  pewnych granic.

 JAK UCZYĆ STARSZE DZIECI RADZENIA SOBIE Z NEGATYWNYMI EMOCJAMI?
 Istnieją różne sposoby radzenia sobie ze zbyt silnymi emocjami. Szybkie ćwiczenia relaksacyjne:
 Wykonywanie ćwiczeń:
• ręce i dłonie– zaciskanie pięści i wypychanie przed siebie • nogi i stopy– obciągamy palce, delikatnie podnosimy nogi i prostujemy je przed sobą
• brzuch – napinanie mięśni brzucha, wdech i wstrzymanie go
• ramiona – ściąganie ramion do tyłu
• szyja – odchylanie głowy do tyłu i napieranie nią na łóżko/krzesło
• twarz – mocne zaciskanie ust, oczu i wypychanie ściągniętych warg
Ćwiczenia fizyczne • bieg • marsz • pływanie, itp..
Kontrolowanie oddechu
• Nabieranie powietrza, wstrzymywanie go przez 5 sekund, a następnie powolne wypuszczanie  powietrza.
Uspokajające wyobrażenia
• Myślenie o rzeczach, które wprowadzają nas w dobry nastrój.
Zajęcia relaksujące
• Robienie rzeczy, które sprawiają, ze czujemy się dobrze, np.:  czytanie, oglądanie TV, Słuchanie muzyki, zabawy z psem, spacerowanie.
Zapobieganie
• Nauka rozpoznawania i wychwytywania takich momentów, które wymagają reakcji z naszej! Strony, aby negatywne emocje nie stały się zbyt silne. Trzeba tylko odkryć, co w naszym przypadku jest najskuteczniejsze.

mgr Bernadeta Wojtusiak

Literatura:
·    B. Górecka – Mostowicz „Co! dzieci  wiedzą o emocjach” , Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2005
·        W. Łosiak „Psychologia emocji”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007
·    S. Pfeffer „Zrozumieć świat uczuć”, Jedność dla dzieci, Kielce 2005  „Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodzieży”, red. Beata Dydra, Impuls, Kraków 2004                          
·        P. Stallard!„Czujesz tak, jak myślisz”, Zysk i SUka, Poznań 2006