Od mlaskania do gadania




            Pierwsze słowa wypowiedziane przez malucha są najczęściej dla rodziców najbardziej wyczekiwanym momentem rozwoju komunikacji werbalnej. Rozwój mowy to proces, mający swój początek już w okresie życia płodowego, trwający do około siódmego roku życia. W procesie tym bardzo ważną rolę odgrywają, z pozoru proste zjawiska, takie jak: sposób jedzenia, połykania, oddychania, wkładanie palców, dłoni, czy też zabawek do buzi, krzyk, zabawy językiem, plucie. Dziecko już od momentu narodzin ćwiczy narządy artykulacyjne poprzez: ssanie, połykanie, gryzienie, żucie i oddychanie. Nie bez znaczenia jest, zatem sposób, w jaki karmimy nasze dzieci. Jedzenie przygotowuje mięśnie do wyspecjalizowanej pracy podczas mówienia.
            Ssanie piersi matki to pierwszy trening narządów mowy. Początkowo odruch ssania i połykania jest najważniejszym elementem prawidłowego rozwoju jedzenia. Angażuje pracę mięśni warg, gardła i krtani. Literatura podaje, że ssanie piersi jest najwłaściwszym sposobem żywienia oraz doskonałym treningiem, który stanowi fundament rozwoju mowy. To najbardziej fizjologiczna stymulacja narządów i odruchów warunkujących w przyszłości prawidłową artykulację.
Niekiedy, rodzice z różnych przyczyn karmią dziecko z butelki. W takiej sytuacji należy zadbać o dobór odpowiedniego smoczka (baza smoczka powinna być obła i duża tak, by dziecko mogło na niej precyzyjnie oprzeć wargi a miękka część smoczka - mieć walcowaty kształt). Powinien dawać możliwość prawidłowej pracy wszystkich części buzi i twarzy, aktywnych podczas ssania. Ssanie będzie efektywne i aktywne, gdy dziecko włoży wysiłek w pobieranie pokarmu, dlatego smoczek nie powinien być zbyt miękki, a otwór w nim zbyt duży. Mając na uwadze względy logopedyczne korzystanie ze smoczka (w tym także smoczka uspokajacza) nie powinno trwać dłużej niż do osiemnastego miesiąca życia dziecka.
Według zaleceń Europejskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, „wprowadzanie produktów uzupełniających należy rozpocząć po ukończeniu przez dziecko 17. tygodnia życia i nie później niż w 26. tygodniu życia”. Wtedy dzieci „nabywają umiejętności siedzenia z podparciem, oosiągają dojrzałość nerwowo-mięśniową pozwalającą na kontrolowanie ruchów głowy i szyi oraz na jedzenie z łyżeczki”. Małgorzata Jackowska, w swoim artykule, słusznie zauważa, że: „pierwsze posiłki uzupełniające podajemy dzieciom POMIĘDZY końcem 4 a połową 7 miesiąca życia! NAJWCZEŚNIEJ po ukończeniu 4 miesiąca, a nie NATYCHMIAST po ukończeniu czterech miesięcy”. Pierwsza łyżeczka powinna być odpowiednio dobrana- dość płaska, twarda i nie za duża- tak by mieściła się w buzi dziecka. Rozpoczynając karmienie za pomocą łyżeczki, świetnie sprawdzą się drewniane lub plastikowe szpatułki, które można kupić np. w aptece. Między szóstym a dziewiątym miesiącem życia, oprócz ssania, dziecko zjada już pokarmy mniej miksowane, z małymi grudkami, by około dziewiątego miesiąca życia część posiłku móc rozdrobnić widelcem. Początków gryzienia upatrywać możemy około siódmego miesiąca. Tę umiejętność, dziecko będzie rozwijać jeszcze w kolejnych miesiącach. To czas, kiedy podajemy swoim pociechom większe kawałki jedzenia, dbając o to, by umieszczać je raz na prawej, raz na lewej stronie bocznych dziąseł. Do rozwijania tej umiejętności idealnie nadają się chrupki, czy miękkie biszkopty; możemy też wykorzystać kawałki owoców lub warzyw włożone w gazik. Kończąc dwunasty miesiąc życia, dziecko połyka już większe grudki. Może mieć jeszcze problemy z gryzieniem twardych kawałków jedzenia.
Szczególną uwagę należy zwrócić na kwestię rozszerzania diety u wcześniaków. U dzieci przedwcześnie urodzonych wskazane jest późniejsze rozszerzanie diety ze względu na niedojrzałość i dłuższe dostosowywanie się do nowego środowiska.
Gdy umiejętność jedzenia z łyżeczki zostanie opanowana można przejść do kolejnego etapu- nauki picia z kubka otwartego. Jest to czas, kiedy dziecko zmienia pozycję ciała na wyższą, jaką jest siedzenie, a następnie stanie. Wówczas krtań, która u niemowlęcia znajduje się dosyć wysoko, zaczyna się obniżać. Powoduje to zwiększenie przestrzeni w gardle, daje inne możliwości tworzenia głosu i pracy języka. Aby ułatwić dziecku pierwsze próby picia z kubka otwartego, należy wybrać odpowiedni model naczynia (np. kubek Medela). Naukę picia z kubka dobrze jest rozpocząć wykorzystując gęstsze płyny, by później przejść do rzadszych konsystencji. Opanowanie tej umiejętności otwiera maluchowi drogę do nowej umiejętności- nauki picia przez słomkę. Nie należy to do czynności łatwych, wymaga szczelnego zaciśnięcia warg, wykonania nimi ruchu zaciskania i rozluźniania, jednocześnie wciągania napoju. Należy zwrócić uwagę na sposób, w jaki maluch pije przez słomkę. Kiedy ssie słomkę językiem, oznacza, że nie jest jeszcze gotowy do tego typu picia.
            Reasumując, każdy rodzic powinien wiedzieć, że tak podstawowa czynność, jak prawidłowe jedzenie ma olbrzymi wpływ na ćwiczenie narządów artykulacyjnych i przygotowywanie ich do wypowiedzenia pierwszych, tak często wyczekiwanych słów „mama”, „tata”. Wszelkie zaobserwowane nieprawidłowości w zakresie ssania, połykania, gryzienia i żucia można skonsultować z neurologopedą lub logopedą.
Doskonałym podsumowaniem będzie cytat prof. Danuty Pluty- Wojciechowskiej: „(…) trzeba podkreślić, że wprowadzenie nowego rodzaju pokarmu oraz nowej techniki podaży i przygotowania pokarmu do przełknięcia powinno być przeprowadzone bardzo ostrożnie. Musi być dopasowane do indywidualnych możliwości i preferencji dziecka”.


Przygotowała:
mgr Katarzyna Pietryka-Łańka
neurologopeda

Bibliografia:
·         Danuta Pluta Wojciechowska, Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji, Bytom 2015.
·         Urszula Bernatowicz-Łojko, Marlena Twardo, Karmienie piersią wcześniaka jako ważny element wczesnej interwencji w okresie noworodkowym i niemowlęcym [w:] Wczesna interwencja w logopedii [red.] Jacek J. Błeszyński, Ditta Baczała, Gdańsk 2015.
·         Wczesna interwencja logopedyczna [red.] Katarzyna Kaczorowska-Bray, Stanisław Milewski, Gdańsk 2016.
·         Paweł Zawitkowski, Iwona Terczyńska, Justyna Korzeniewska, Paulina Stobnicka-Stolarska, Dagmara Mieszkis-Święcikowska, Mamo tato co ty na to?, Warszawa 2016.
·         Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Gastroenterlogii, Hepatologii i Żywienia Dzieci [w:] Standardy Medyczne/Pediatria, 2014, t. 11, s. 321- 338.
·         Czym się różni cztery od sześciu? Czyli o tym kiedy rozszerzać dietę niemowlęcia?,  www.malgorzatajackowska.com (dostęp 17.02.2019r.).