Zawody - Kim chcę zostać, kiedy dorosnę?

DZIEŃ 1:  KIM CHCĘ ZOSTAĆ, KIEDY DOROSNĘ?

1.      Oglądanie filmu o zawodach, zapoznanie się z danymi zawodami.

https://www.youtube.com/watch?v=K9TF6aefiUw

2.      Rodzicu przeczytaj dziecku wiersz, a następnie porozmawiaj na temat jego treści:

Kim będę w przyszłości”

Cała moja rodzina już mnie pytać zaczyna,
kim będę w przyszłości.
Mama chce syna lekarza, tatuś najchętniej piłkarza,
bo kibicuję „Młodości”.
Wujek rzekł: – Zostań lotnikiem, w srebrnym mundurze z kordzikiem
będziesz rodziny ozdobą…
A ja pójdę drogą marzeń – będę dzielnym marynarzem
za pan brat ze słoną wodą.

Wyjaśnij dziecku niezrozumiałe słowa: kibicuje, kordzik – (krótka broń biała, o budowie sztyletu. Jest bronią paradną, używaną w charakterze ceremonialnym, jako wyznacznik: stopnia wojskowego, piastowanego urzędu, funkcji lub przynależności do określonej organizacji), „Młodości”.


Następnie dziecko odpowiada na pytania dotyczące treści wiersza:
– O jakich zawodach była mowa w wierszu?
– Na czym polega praca w danym zawodzie?

3.      ,,Mamo, tato! zgadnij kim będę”- zabawa w kalambury.

Najpierw rodzic będzie odgadywał zawody pokazywane ruchem i gestem, mimiką przez dziecko, potem role można zamienić.

4.      Zabawa słuchowa „Budzik”.

Jeśli mamy  w domu budzik to niech rodzic go nastawił i schowa w wybranym miejscu w domu. Zadaniem dziecka jest zlokalizowanie po dźwięku dzwonka, gdzie ukryty jest budzik. Zabawę można powtórzyć kilka razy.

5.      Zabawa z guzikami.

Z pomocą rodzica dziecko:

- układa z guzików figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt.

- segreguje guziki wg koloru, a następnie odpowiada na pytania:

·         ile jest czerwonych?

·         ile jest niebieskich?

·         których jest więcej?

·         których jest najmniej ?

·          których jest tyle samo ?

 

6.      „Gimnastyka z Mamą i Tatą”.

·         Dziecko staje z mamą lub tatą naprzeciwko siebie. Zaczynamy od ruchowego przywitania na różne sposoby: podajemy sobie ręce, obejmujemy się, dotykamy się czołem, dotkamy się nosem.

·         Siadamy i bawimy się w lustro. Dziecko wykonuje dowolne ruchy i gesty, a rodzic to naśladuje. Po chwili zamieniamy role.

·         Dziecko zamienia się w naleśnika, kładzie się na podłodze i wyciąga ręce prosto za głowę. Rodzic powinien klęknąć przy dziecku i próbować lekko przetoczyć dziecko na brzuch. Po chwili następuje zamiana ról.

·         Teraz mama lub tata zmienią się w konika i Rodzic przyjmuje pozycję na czworakach, a dziecko kładzie mu się na plecach, chwytając rękoma za szyję. Rodzic może się delikatnie bujać na boki.

·         Teraz rodzic stworzy kołyskę dla dziecka. Niech rodzic siądzie w siadzie rozkrocznym, a dziecko usiądzie przed nim tyłem. Rodzic obejmuje dłońmi dziecko i wspólnie kołyszą się na boki.

·         Na koniec masażyk relaksacyjny. Rodzic siada w siadzie skrzyżnym za dzieckiem i robi dziecku masażyk według wierszyka:

 Idzie pani: tup, tup, tup (stukamy plecy dziecka opuszkami palców),
dziadek z laską: stuk, stuk, stuk (stukamy w plecy zgiętym palcem),

skacze dziecko: hop, hop, hop (opieramy dłoń na przemian to na przegubie i na palcach) żaba robi długi skok (dotykamy pleców i głowy dziecka).

Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu (dmuchamy w jedno i w drugie ucho dziecka),kropi deszczyk: puk, puk, puk (stukamy w plecy dziecka wszystkimi palcami),

deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup (klepiemy plecki dziecka dłońmi złożonymi w miseczki),
a grad w szyby łup, łup, łup (stukamy dłońmi zwiniętymi w pięści).

Świeci słonko (palcem wykonujemy na plecach koliste ruchy),
wieje wietrzyk (dmuchamy we włosy dziecka),

pada deszczyk (znowu stukamy opuszkami palców).
Czujesz dreszczyk?  (leciutko szczypiemy w kark)

Źródło:

https://mamotoja.pl/12-zabaw-w-ktore-mozna-bawic-sie-w-domu,gry-i-zabawy-artykul,16803,r1p1.html

http://bajkoweprzedszkole.com/nauczanie-zdalne/nauczanie-zdalne-tygryski/

https://dziecisawazne.pl/23-pomysly-na-zabawy-bez-zabawek/

DZIEŃ 2 : WIZYTA U FRYZJERA

1.Rodzic czyta wiersz Jana Brzechwy pt. Grzebień i szczotka. Następnie rozmawia z dzieckiem na

temat treści utworu: Dlaczego ciocie Jerzego się martwiły?; Co mówił do Jurka grzebień.

GRZEBIEŃ I SZCZOTKA

Jurek bardzo był niedbały,

Aż się ciotki zamartwiały,

Aż ze złości ciotki chudły:

"Masz nie włosy, tylko kudły,

Potargane, rozczochrane,

To są rzeczy niesłychane!

Raz się uczesz, raz przynajmniej,

Dużo czasu to nie zajmie,

Masz tu szczotkę, masz tu grzebień,

Musisz zacząć dbać o siebie."

 

Grzebień zęby szczerzy,

A szczotka się jeży:

"Czesz się, Jerzy, jak należy,

Czesz się, Jerzy, jak należy!"

 

Poszedł Jurek raz przy święcie

Do kolegów na przyjęcie,

Oczywiście - nieczesany,

Potargany, rozczochrany,

Dzwoni - chciałby wejść do środka -

Patrzy: grzebień, patrzy: szczotka!

 

Grzebień zęby szczerzy,

A szczotka się jeży:

"Czesz się, Jerzy, jak należy,

Czesz się, Jerzy, jak należy!"

2. Zaprezentowanie dostępnych akcesoriów używanych przez fryzjera- grzebienia, szczotki, suszarki, szampon, wałki.

3. Wysłuchanie piosenki piosenka „Mam fryzurę na cebulę”

https://www.youtube.com/watch?v=lnQlp7B_upc

4.”A teraz myjemy”-zabawa ruchowa. Rodzic prezentuje  czynności związane z dbanie o higienę (np. mycie rąk, włosów, nóg). Dziecko naśladuję daną czynność samodzielnie lub z pomocą rodzica.

5.„Co to za odgłosy?” – ćwiczenia słuchowe. Rozpoznawanie odgłosów i określanie czynności, które wykonuje fryzjer: suszenie włosów

https://www.youtube.com/watch?v=1Cn6nRXMjl4

Doświadczenie – rodzic włącza suszarkę do włosów, następnie rozdmuchuje po pokoju  kawałki bibuły w różnych kolorach. Zadaniem dziecka jest pozbieranie kawałków bibuły w określonym kolorze np. zbieramy płatki czerwone.

6.„U fryzjera” – ćwiczenia ortofoniczne

Fryzjer: myje włosy – szszsz, szszsz, szszsz;

obcina włosy nożyczkami – ciach, ciach, ciach;

strzyże włosy maszynką – wrr, wrr, wrr;

suszy włosy suszarką – szu, szu, szu.

7.Praca plastyczna- modne loki

https://www.youtube.com/watch?v=x4zXKPuH0jk

8.Masaż ciała z wykorzystaniem różnych szczotek, pędzla. Rodzic masuje różnymi szczotkami, pędzlami dłoń, przedramiona, nogi , głowę z nazywaniem części ciała.

9. Zabaw matematyczna „Narysuj tyle włosów ile wskazuje liczba”

https://drive.google.com/file/d/0B3Lt7QP3l4FTSE1helV0ZUZRWkU/view

 

Żródło:

http://przedszkole1wadowice.przedszkolowo.pl/strefa-nauczyciela/scenariusze,temat-poznajemy-zawody-fryzjer,47360

 

DZIEŃ 3: KUCHARZ

1.      Przeczytajcie dzieciom wiersz W kuchni

W kuchni Dzisiaj w kuchni wielki rwetes:

Ciach, ciach – biega nóż po desce,

Kroi marchew i ziemniaki,

Będzie obiad, ale jaki?

Chochla w garnku już coś miesza,

A kucharka ją pospiesza:

„Żwawo, żwawo, chochlo miła,

By się zupka uwarzyła!”.

Na stolnicy zaś pracuje

Wałek, co ciasto wałkuje.

A kucharka z tego ciasta

Kluski zrobi nam i basta!

 

Zapytajcie dzieci

– Kto pracował w kuchni?

– Co gotowała pani kucharka?

 – Co robiła nożem / chochlą / wałkiem?

 

2.                  Oglądanie warzyw i owoców, nazywanie ich, określanie ich cech charakterystycznych za pomocą węchu dotyku, wzroku i smaku. Dla chętnych dzieci rozpoznawanie warzyw i owoców tylko za pomocą dotyku.

3.                  Zabawa ruchowa „Warzywa do garnka”
Na podłodze kładziemy garnek wycięty z papieru. Dziecko biega swobodnie po sali, na określoną komendę wykonują polecenia kucharza/rodzica np. warzywa do garnka (dziecko staje na papierowym garnku), warzywa się gotują (dziecko podskakuje), mieszam zupkę (dziecko kręci się w kółko).

4.                  „Zgadnij, co zniknęło?” – zabawa dydaktyczna. Dziecko siada na podłodze, przed nim kładziemy przedmioty: wałek, chochle, nóż, tarkę.(mogą być inne rzeczy). Nazywamy przedmioty i określamy do czego służą. Dziecko zamyka oczy,  a rodzic chowa jeden przedmiot. Dziecko otwiera oczy i odgaduje, co zniknęło, i podaje nazwę.

 

5.                  „Garnki małe i duże” – zabawa ruchowa z elementem skoku. Dzieci maszerują po pokoju w tempie podawanym przez Rodzica np. uderzającego łyżką w pokrywkę Na hasło: Mały garnek! – dziecko wykonuje przysiad podparty. Na hasło: Duży garnek! – dziecko podskakuje z wymachem ramion do góry.

6.                  „Podajemy do stołu” – zabawa ruchowa. Rodzic wyznacza trasę, którą ma przejść dziecko z tacą. Na tacy może leżeć plastikowa miseczka. Dziecko  stara się nieść tacę tak, aby miska nie spadła na podłogę.

7.                  Zabawa „Gotujemy zupkę”
Rodzic daje dziecku mały garnek oraz różne produkty (makaron, fasola, kawałki warzyw) i proponuje „ugotowanie” zupki. Dzieci wkładają kolejno do garnka te produkty, które wskaże kucharz/rodzic oraz wykonują określone polecenia: mieszamy zupkę, solimy, próbujemy, dmuchamy.

8.                  Czapka kucharza" - praca plastyczna.
Dzieci wyklejają otrzymane szablony czapek kucharskich za pomocą techniki wydzierankowej.

9. Bardzo istotnym zagadnieniem jest bezpieczeństwo w kuchni. Warto przypominać dziecku, że w kuchni należy zachowywać szczególną ostrożność, zwłaszcza gdy używa się urządzeń elektrycznych, noża, gorących przedmiotów (czajnik, garnek). Dziecko powinno wiedzieć o niebezpieczeństwach związanych z używaniem tych przedmiotów i o tym, że tymi przedmiotami posługują się tylko dorośli.

http://www.edukacja.edux.pl/

„Przygoda z uśmiechem” WSIP

    

DZIEŃ 4: LISTONOSZ 


1. Posłuchaj piosenki o pracy listonosza:

 https://www.youtube.com/watch?v=GoNNQZvdnbc

2. Kodowanie – zabawa polega na zaprowadzeniu listonosza na pocztę za pomocą wyznaczonego kodu.  Karty do pobrania:

https://drive.google.com/file/d/1qz9y-cfqIENWEMjlyTRZ-fPI8Vs9hUVG/view?usp=sharing

Kodowanie ruchem – Rodzic/nauczyciel przygotowuje miejsce (pocztę), w pomieszczeniu do którego listonosz (dziecko) musi dotrzeć wykonując kolejno polecenia: np. 2 kroki do przodu, 3 kroki w lewo, 2 kroki w prawo, 1 krok do przodu, 4 kroki w prawo.

3. Przeczytajcie historię o drodze listu do Babci.

 

4. Historyjka obrazkowa. Obejrzyjcie dokładnie ilustracje przedstawiające historię jak list dociera do Dziadka. Wytnijcie i ułóżcie je w odpowiedniej kolejności.


Plik do pobrania

https://drive.google.com/file/d/1rYpq7HmCegDRmcwW3frqJWDSNSw9xux6/view?usp=sharing

5. Opowieść ruchowa – „Listonosz” autor: B. Forma

- Listonosz wkłada listy do swojej torby - siad na piętach, naśladowanie wkładania listów do torby.
- Listonosz idzie od domu do domu, niesie ludziom listy - marsz po sali.
- Zatrzymuje się na przejściu. Spogląda w lewo, w prawo, jeszcze raz w lewo - stanie, spoglądanie raz w jedną, raz w drugą stronę.
- Wchodzi do klatki i po schodach idzie do góry - naśladowanie wchodzenia po schodach.
- Dzwoni do drzwi - "drrr, drrr" naśladowanie dźwięku dzwonka.
- Podaje pocztę i schodzi po schodach - naśladowanie schodzenia po schodach.
- Dalej chodzi od domu do domu roznosząc listy, kartki, telegramy - ponowny marsz.
- Bardzo się zmęczył, niósł ciężką torbę, rozbolały go plecy i nogi - w pozycji stojącej wykonywanie skłonów w tył, w przód, na boki.

 

6. Zaprojektuj swój znaczek pocztowy – Przygotuj  kolorowy papier, kredki, nożyczki i inne plastyczne przybory, które Twoje dziecko lubi wykorzystywać w swoich aktywnościach.

 

7. Zagadki:

Może być kolorowa,
może być z kwiatami,
na niej życzenia lub pozdrowienia.
Co to? Zgadnijcie sami. (Kartka pocztowa)

Co to za miły pan
z torbą wypchaną chodzi sam.
Roznosi listy i telegramy,
na które wszyscy bardzo czekamy. (listonosz)

Na nim adres napisany,
na nim znaczek naklejony.
Gdy wyciągną go ze skrzynki
jedzie w różne świata strony. (List)

Tam nadasz telegram,
paczkę i list polecony.
Możesz z niej zadzwonić
w różne świata strony. (Poczta)

Duża czerwona,
wisi lub stoi.
Wrzucać do niej listów
nikt się nie boi. (
skrzynka pocztowa)


8. Zabawa dydaktyczna „skrzynki i listy”.

Przygotuj małe koperty z naklejonymi znaczkami w kształcie figur geometrycznych (kwadrat, prostokąt, koło, trójkąt). Następnie zorganizuj 4 skrzynki na listy, każdą z nich oznacz jedną figurą (mogą być to miseczki, pudełka, duże koperty, wyznaczone miejsce oznaczone figurą). Dziecko wybiera kopertę, określa jaką figurą jest znaczek naklejony na niej a następnie wrzuca ją do „skrzynki” z taką samą figurą geometryczną.(List ze znaczkiem w kształcie koła musi znaleźć się w skrzynce oznaczonej kołem.)


Źródło:

https://przedszkouczek.pl/2019/09/23/na-poczcie-9-pazdziernika-swiatowy-dzien-poczty/

https://boberkowy-world.blogspot.com/2017/10/poczta-i-listonosz-pomysy-na-zabawy-i.html https://przedszkolankowo.pl/2017/10/14/listonosz-poczta-list-znaczek-teksty-wierszy-i-pomoce/

http://www.rokwprzedszkolu.pl/index.php?f=zab_11_00003_OR&k=k0205&d=zab

http://www.rokwprzedszkolu.pl/index.php?k=k0203&d=zag&ppk=006

DZIEŃ 5: DENTYSTA

1.Wysłuchanie treści wiersza pt. „ Chory ząb” – J. Bechlerowej

„Ledwie wrócił Grześ z przedszkola,
Ząb okropnie go rozbolał.
Ząbek bolał, płakał Grześ
I kolacji nie chciał jeść.
Więc orzekli wszyscy zgodnie,
Że Grześ pójdzie do przychodni.
W poczekalni jasnej, dużej
Czas nikomu się nie dłuży.
Chcesz – obrazki tu oglądaj
Chcesz- masz misia i wielbłąda.
A dentystka uśmiechnięta
Grzecznie mówi do pacjenta:
chodź tu bliżej, Grzesiu, siadaj
zaraz chory ząbek zbadam.”

 Przykładowe pytania do wiersza dla dzieci: Kim jest dentysta? Jak prawidłowo czyścić zęby i dbać o higienę?

2.Krótki film o myciu zębów.

https://www.youtube.com/watch?v=dPx7230fZKk

3.Zagadki

-Jak nazywa się lekarz,
który leczy zęby?.

- Schowała się w tubie, używać ją lubię, a i mała szczoteczka
chętnie się z nią spotka (pasta do zębów)

-Co to jest? Na pewno wiesz: najeżona jest jak jeż
Lecz nikogo nie kłuje, tylko zęby szoruje. (szczoteczka do mycia zębów)

4.Ilustrowanie ruchem tekstu piosenki

„Szczotka pasta” – nauka piosenki wraz z pokazywaniem (Fasolki)

„Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda, tak się zaczyna wielka przygoda.
Myję zęby, bo wiem dobrze o tym, kto ich nie myje ten ma kłopoty,
Żeby zdrowe zęby mieć, trzeba tylko chcieć.

Szczotko, szczotko, hej szczoteczko, ooo
Zatańcz ze mną, tak w kółeczko, ooo
W prawo, w lewo, w lewo, w prawo, ooo
Po jedzeniu, kręć się żwawo, ooo
W prawo, w lewo, w lewo, w prawo, ooo
Po jedzeniu kręć się za żwawo, ooo.

Bo to bardzo ważna rzecz, żeby zdrowe zęby mieć.”

 

https://www.youtube.com/watch?v=dhIqJFwQ7tM

5. Pudełko niespodzianek?

  Zabawa dydaktyczna: ,,Przybory do mycia zębów”.

 Do pudełka należy włożyć  różne przybory toaletowe. Przykrywamy materiałem pudełko tak by nie można było zaglądnąć do środka. Dziecko wkłada ręce  do środka i musi po dotyku powiedzieć lub pokazać do czego przedmiot ten służy.

6. Zabawa ruchowa

https://www.youtube.com/watch?v=mO03jLcA2XM

7.Memory

Na każdej kartce  malujemy wzory np. (cztery pasty do zębów, szczoteczki do zębów, ząb,), odkręcamy karty rysunkiem w dół, dziecko próbuje odnaleźć rysunki z takim samym wzorem.

8.Zabawa przy piosence

https://www.youtube.com/watch?v=QaFHWfeVI6A

9. Zabawa pianą

Do miski wlewamy wodę i robimy pianę, można wrzucić małe np. klocki. Dziecko w pianie wyszukuje przedmioty i wyciąga.

http://www.edukacja.edux.pl/p-30201-dbamy-o-nasze-o-zeby-scenariusz-dla-dzieci.php

http://www.edukacja.edux.pl/p-9739-przyjaciele-doktora-zabka-scenariusz-podsumowania.php

 

 

Komentarze