Koordynacja wzrokowo - ruchowa

Koordynacja wzrokowo-ruchowa to zdolność łączenia tego, co spostrzegamy przy pomocy wzroku z tym, co wykonujemy przy pomocy narządów ruchu (rąk, nóg). Jest to umiejętność niezbędna do opanowania umiejętności pisania, rysowania, wycinania, lepienia, malowania, manipulowania, ćwiczeń ruchowych. Koordynację wzrokowo-ruchową u dzieci, oczywiście dopasowując ćwiczenia do ich indywidualnych możliwości psycho-fizycznych, możemy wspomagać poprzez:
  • ćwiczenia w marszu (marsz na palcach, chodem bociana)
  • ćwiczenia w biegu (np. bieg z podskokami)
  • ćwiczenia na równoważni (chodzenie do przodu, bokiem,)

  • rzucanie do celu (piłeczek, kulek papierowych, woreczków itp.)
  • zabawy orientacyjno-porządkowe (np. Wysoko-nisko) 
  • zabawy z piłką, balonem, woreczkiem, obręczą – podrzucanie, łapanie, toczenie 
  • ubieranie się, rozbieranie,
  • segregowanie przedmiotów/zabawek wg kształtu, koloru, wielkości
  • naśladowanie ruchów, mimiki innych osób (zabawa w "lustro")
  • rozpoznawanie przedmiotów przy pomocy zmysłu dotyku
  • kreślenie linii, łuków, kół, szlaczków – w powietrzu, na papierze, tablicy, w piasku, mące, kaszy,  na dywanie, na asfalcie, po gęstej warstwie kleju (kredką, ołówkiem, kredą, palcem, pędzlem, pisakami, piórkiem, kłębkiem waty, patyczkiem, dłonią)
 
  • dopasowywanie elementów o tych samych kształtach

  • zamalowywanie dużych powierzchni - pędzlem, dłonią, kredą, gąbką
 

  • malowanie palcami
  • malowanie form kolistych – ćwiczenie precyzji ruchu (zawsze zaczynając od góry, w lewą stronę – tj. pisanie litery "o")
  • kreślenie linii pionowych, ukośnych, poziomych (zawsze z góry na dół i z zachowaniem kierunku od lewej do prawej)
  • malowanie oburącz na dużych powierzchniach – np. kartonach przypiętych do tablicy (odwzorowywanie kształtów, linii, figur)
  • obrysowywanie szablonów, wycinanie ich, kopiowanie, zamalowywanie

  • kopiowanie przez kalkę
  • stemplowanie i tworzenie różnych kompozycji szlaczków, przedmiotów, postaci
  • malowanie wewnątrz konturu różnej wielkości
  • rysowanie po śladzie, łączenie kropek

  • rysowanie szlaczków na kratkowanym papierze 
  • kolorowanie obrazków o różnym poziomie trudności
  • labirynty, 
  •  tangramy; 
  • lepienie z plasteliny, masy solnej, ciastoliny, modeliny, gliny, 
  • wydzieranki (różnej wielkości – od konkretnych kształtów, do małych skrawków lub pasków papieru, bibuły), wycinanki, naklejanki, collage,
  • zabawy konstrukcyjne, majsterkowanie, piętrzenie wież z klocków
  • układanie kompozycji wg wzoru, nakładanie na wzór, mozaiki, loteryjki
  • wbijanie pinezek w tablicę korkową
  • nawlekanie koralików, tworzenie kompozycji przestrzennych z różnego rodzaju materiałów - koralików, klocków, tasiemek, patyczków, włóczki, sznurka itp.
  • odtwarzanie wzorów z pamięci (z różnego rodzaju materiałów - klocków, patyczków, darów natury – liści, szyszek, kasztanów, ilustracji, stempli...); 
  • ćwiczenia ma materiale obrazkowym (układanie obrazka z części według identycznego wzoru, uzupełnianie brakującej części obrazka, dobieranie par jednakowych obrazków – dobieranki, loteryjki, domino, memory)

Proponowane ćwiczenia  mogą być realizowane w domu wspólnie z rodzicami.
Przykładowe ćwiczenia wykonywane w środowisku domowym:
  • obieranie ziemniaków, jabłek,  ogórków
  • ugniatanie ciasta (jeżeli mama/tata robi ciasto, pierogi lub makaron), wałkowanie ciasta, wykrawanie kształtów


  • wyciąganie prania z pralki, przypinanie prania spinaczami
  • zamiatanie, zbieranie śmieci na łopatkę
  • przewlekanie tasiemek/sznurówek/wstążek przez różne otwory (np. guziki, makaron), 

  • zbieranie kamyków dwoma palcami jak pęsetą (np. podczas spaceru), słodzenie herbaty kostkami cukru, 
  • ugniatanie papierowych kul i rzucanie nimi do celu, zgniatanie papierowych śmieci i rzucanie ich do worka
  • naśladowanie ptaków (np. przylot bocianów), 
  • strząsanie wody z dłoni, kąpiel w wannie, wyciskanie gąbki, 
  • chlapanie wodą,
  • nauka prania skarpetek, 
  • sprzątanie pokoju, 
  • porządkowanie  zabawek.
Pamiętajmy!
Należy zachęcać dzieci do samodzielnego wykonywania czynności samoobsługowych: zapinanie i odpinanie guzików, zasuwanie i odsuwanie zamków błyskawicznych, zakładanie, sznurowanie butów itp.

Opracowanie 
Elżbieta Winiarz-Mróz
Zdjęcia: archiwum przedszkolne

http://www.ppp.krotoszyn.pl/
https://pedagogika-specjalna.edu.pl/terapia-pedagogiczna/koordynacja-wzrokowo-ruchowa
Markowska Małgorzata „Ćwiczenia i zabawy ruchowe” Wydawnictwo Mac

Komentarze