Koordynacja wzrokowo-ruchowa to zdolność łączenia tego, co spostrzegamy przy pomocy wzroku z tym, co wykonujemy przy pomocy narządów ruchu (rąk, nóg). Jest to umiejętność niezbędna do opanowania umiejętności pisania, rysowania, wycinania, lepienia, malowania, manipulowania, ćwiczeń ruchowych. Koordynację wzrokowo-ruchową u dzieci, oczywiście dopasowując ćwiczenia do ich indywidualnych możliwości psycho-fizycznych, możemy wspomagać poprzez:
- ćwiczenia w marszu (marsz na palcach, chodem bociana)
- ćwiczenia w biegu (np. bieg z podskokami)
- ćwiczenia na równoważni (chodzenie do przodu, bokiem,)
- rzucanie do celu (piłeczek, kulek papierowych, woreczków itp.)
- zabawy orientacyjno-porządkowe (np. Wysoko-nisko)
- zabawy z piłką, balonem, woreczkiem, obręczą – podrzucanie, łapanie, toczenie
- ubieranie się, rozbieranie,
- segregowanie przedmiotów/zabawek wg kształtu, koloru, wielkości
- naśladowanie ruchów, mimiki innych osób (zabawa w "lustro")
- rozpoznawanie przedmiotów przy pomocy zmysłu dotyku
- kreślenie linii, łuków, kół, szlaczków – w powietrzu, na papierze, tablicy, w piasku, mące, kaszy, na dywanie, na asfalcie, po gęstej warstwie kleju (kredką, ołówkiem, kredą, palcem, pędzlem, pisakami, piórkiem, kłębkiem waty, patyczkiem, dłonią)
- dopasowywanie elementów o tych samych kształtach
- zamalowywanie dużych powierzchni - pędzlem, dłonią, kredą, gąbką
- malowanie palcami
- malowanie form kolistych – ćwiczenie precyzji ruchu (zawsze zaczynając od góry, w lewą stronę – tj. pisanie litery "o")
- kreślenie linii pionowych, ukośnych, poziomych (zawsze z góry na dół i z zachowaniem kierunku od lewej do prawej)
- malowanie oburącz na dużych powierzchniach – np. kartonach przypiętych do tablicy (odwzorowywanie kształtów, linii, figur)
- kopiowanie przez kalkę
- stemplowanie i tworzenie różnych kompozycji szlaczków, przedmiotów, postaci
- malowanie wewnątrz konturu różnej wielkości
- rysowanie po śladzie, łączenie kropek
- rysowanie szlaczków na kratkowanym papierze
- kolorowanie obrazków o różnym poziomie trudności
- labirynty,
- tangramy;
- lepienie z plasteliny, masy solnej, ciastoliny, modeliny, gliny,
- wydzieranki (różnej wielkości – od konkretnych kształtów, do małych skrawków lub pasków papieru, bibuły), wycinanki, naklejanki, collage,
- zabawy konstrukcyjne, majsterkowanie, piętrzenie wież z klocków
- układanie kompozycji wg wzoru, nakładanie na wzór, mozaiki, loteryjki
- wbijanie pinezek w tablicę korkową
- nawlekanie koralików, tworzenie kompozycji przestrzennych z różnego rodzaju materiałów - koralików, klocków, tasiemek, patyczków, włóczki, sznurka itp.
- odtwarzanie wzorów z pamięci (z różnego rodzaju materiałów - klocków, patyczków, darów natury – liści, szyszek, kasztanów, ilustracji, stempli...);
- ćwiczenia ma materiale obrazkowym (układanie obrazka z części według identycznego wzoru, uzupełnianie brakującej części obrazka, dobieranie par jednakowych obrazków – dobieranki, loteryjki, domino, memory)
Proponowane ćwiczenia mogą być realizowane w domu wspólnie z rodzicami.
Przykładowe ćwiczenia wykonywane w środowisku domowym:
- obieranie ziemniaków, jabłek, ogórków
- ugniatanie ciasta (jeżeli mama/tata robi ciasto, pierogi lub makaron), wałkowanie ciasta, wykrawanie kształtów
- wyciąganie prania z pralki, przypinanie prania spinaczami
- zamiatanie, zbieranie śmieci na łopatkę
- zbieranie kamyków dwoma palcami jak pęsetą (np. podczas spaceru), słodzenie herbaty kostkami cukru,
- ugniatanie papierowych kul i rzucanie nimi do celu, zgniatanie papierowych śmieci i rzucanie ich do worka
- naśladowanie ptaków (np. przylot bocianów),
- strząsanie wody z dłoni, kąpiel w wannie, wyciskanie gąbki,
- chlapanie wodą,
- nauka prania skarpetek,
- sprzątanie pokoju,
- porządkowanie zabawek.
Pamiętajmy!
Należy zachęcać dzieci do samodzielnego wykonywania czynności samoobsługowych: zapinanie i odpinanie guzików, zasuwanie i odsuwanie zamków błyskawicznych, zakładanie, sznurowanie butów itp.
Opracowanie
Elżbieta Winiarz-Mróz
Zdjęcia: archiwum przedszkolne
http://www.ppp.krotoszyn.pl/
https://pedagogika-specjalna.edu.pl/terapia-pedagogiczna/koordynacja-wzrokowo-ruchowa
Markowska Małgorzata „Ćwiczenia i zabawy ruchowe” Wydawnictwo Mac
Komentarze
Prześlij komentarz
Dodaj komentarz: