DZIE艃 1: R脫呕NE SRODKI TRANSPORTU
1. 1. Obejrzyjcie program edukacyjny https://vod.tvp.pl/video/jedyneczka,czym-podrozujemy,20104168
2. 2. Co p艂ywa, lata i je藕dzi? – zabawa dydaktyczna Rodzic uk艂ada na 艣rodku na dywanie du偶e kartki papieru symbolizuj膮ce wod臋 (niebieski arkusz), powietrze (bia艂y), ziemi臋 (br膮zowy). Przedszkolak losuje z koszyka kartonik z pojazdami i podaje nazw臋, po czym umieszcza go na odpowiednim arkuszu. Zabawa trwa do wyczerpania obrazk贸w.
3. 3. Zagadki s艂uchowe. Jakie pojazdy s艂yszymy? Dzieci najpierw s艂uchaj膮 nagrania https://www.youtube.com/watch?v=Ahp8oBOvu2M; pr贸buj膮 rozpozna膰 odg艂osy wydawane przez r贸偶ne 艣rodki lokomocji np. samoch贸d osobowy, samoch贸d ci臋偶arowy, motocykl, samolot, rower (dzwonek, poci膮g). Nast臋pnie ogl膮daj膮 nagranie.
4. Zabawa „Pojazdy”. Potrzebujemy: obrazki przedstawiaj膮ce pojazdy: rower, samolot, poci膮g, 偶agl贸wk臋, samoch贸d osobowy. Rodzic pokazuje jeden obrazek. Dziecko nazywa przedstawiony na nim pojazd, na艣laduje ruchem jego spos贸b poruszania si臋 i wydawane odg艂osy: dzwonek roweru (dzy艅, dzy艅), samolot (szszsz), poci膮g (puf, puf), 偶agl贸wka (plum, plum), samoch贸d (brum brum).
5. 5. Spr贸bujcie zrobi膰 偶agl贸wk臋 z
origami. Skorzystajcie z instrukcji na stronie http://www.zabawydladzieci.com.pl/zaglowka-origami-tutorial/
6. Spr贸bujcie odgadn膮膰 zagadki:
Mo偶na
wtedy jecha膰 na nim
kiedy kr臋ci si臋 nogami (rower)
Pod
dow贸dztwem kapitana.
P艂ynie po morzach i oceanach (statek)
P臋dzi
po szynach
potw贸r rozp臋dzony.
Sieje z艂ote iskry
i ci膮gnie wagony (lokomotywa)
Nie
jest ptakiem,
lecz ma skrzyd艂a.
Mo偶esz si臋 nim,
w podr贸偶 wybra膰 (samolot)
Na
jakim ma艂ym poje藕dzie,
pojedziesz r贸wn膮 drog膮,
je艣li odpycha膰 si臋 b臋dziesz
w podr贸偶y jedn膮 nog膮? (hulajnoga)
殴r贸d艂a:
DZIE艃 2: SAMOLOT
1. Pos艂uchajcie piosenki https://www.youtube.com/watch?v=tSiglM-Y8Mo , dobrze j膮 znacie, mo偶ecie zata艅czy膰.
2. Pos艂uchajcie wiersza B. Formy
W samolocie
Autor: Bo偶ena Forma
Tu偶 przy oknie samolocie
ma艂y Tomek grzecznie siada.
A tymczasem przez mikrofon
stewardessa si臋 przedstawia.
Wszyscy miejsca swe zajmuj膮,
dobrze pasy zapinaj膮.
S艂ycha膰 warkot, to silniki
ju偶 samolot w ruch wprawiaj膮.
Coraz pr臋dzej mknie maszyna,
ju偶 podrywa si臋 do g贸ry
i unosi si臋 w powietrzu,
hen, wysoko, a偶 pod chmury.
Spojrza艂 Tomek przez okienko,
w dole wszystko takie ma艂e.
Nagle ca艂y 艣wiat zakryty
g臋ste chmury buro - szare.
Ten samolot wzbi艂 si臋 wy偶ej,
s艂o艅ce niebo rozja艣ni艂o.
Pozosta艂y w dole chmury,
wszystkim mi艂o si臋 zrobi艂o.
3. Odpowiedzcie na pytania do wiersza:
Kto podr贸偶owa艂 samolotem?
Co widzia艂 Tomek przez okno?
4. Pokolorujcie samolot wg instrukcji:
5. Razem z rodzicami z艂贸偶cie z papieru samolot, skorzystajcie z instrukcji na stronie https://miastodzieci.pl/zabawy/origami-dla-dzieci-samolot/
6. Wytnijcie samoloty i u艂贸偶cie je od najmniejszego do najwi臋kszego:
殴r贸d艂a:
www.miastodzieci.pl
www.przedszkouczek.pl
DZIE艃 3: AUTOBUS
1. Wys艂uchanie wiersza pt. ‘Weso艂y Autobus” Beaty Jaczewskiej
Jedzie, jedzie
autobus weso艂y,
wiezie grzeczne zwierz膮tka do szko艂y,
one wszystkie s膮 dzi艣 u艣miechni臋te
i radosn膮 rozmow膮 zaj臋te.
W pierwszym rz臋dzie 呕abusia z Kaczuszk膮 –
ka偶da macha swoj膮 lew膮 n贸偶k膮,
tu偶 za nimi Hipopotam z Misiem
ogromnie si臋 ciesz膮, 偶e nie pada dzisiaj.
Drugi Misio z r贸偶owym Kr贸liczkiem
co艣 chowaj膮 pod ma艂ym koszyczkiem,
a na ko艅cu S艂onik popielaty –
dzi艣 po偶yczy艂 krawacik od taty.
Jad膮, jad膮
zwierz膮tka ulic膮,
wci膮偶 si臋 kt贸re艣 widokiem zachwyca:
tu drzewko pi臋kne, tam domek ma艂y,
dzie艅 na przeja偶d偶k臋 jest doskona艂y!
Jad膮, jad膮 do szko艂y zwierzaki,
bo to w艂a艣nie jest autobus taki,
kt贸ry wozi zwierz膮tka weso艂e
szybciutko i mi艂o – a偶 pod sam膮 szko艂臋.
Pytania:
Jakie zwierz膮tka wyst臋puj膮 w wierszu?
Czy wszystkie zwierz膮tka s膮 na ilustracji? Je偶eli nie to jakich brakuje?
2. Wys艂uchanie piosenki pt. „Ko艂a autobusu kr臋c膮 si臋..”
https://www.youtube.com/watch?v=gs8gSN8PboA
3. Zabawa matematyczna- 艂膮czenia kropek.
4. Kolorowanie wg kodu.
5. Wytnijcie z rodzicami autobusy i u艂贸偶cie je od najwi臋kszego do najmniejszego.
殴r贸d艂o:
DZIE艃 4: POCI膭G
1.
S艂uchanie wiersza pt. ,,Kolorowy poci膮g” D. Gellner i rozmowa kierowana
dotycz膮ca tre艣ci.
„Kolorowy
poci膮g”
Wycinam z papieru kolorowy poci膮g.
Kolorowe ko艂a po szynach turkocz膮.
W niebieskim wagonie niebo rozgwie偶d偶one,
w 偶贸艂tym – s艂o艅ce z u艣miechem z艂ocistym.
W czerwonym – kilka mak贸w,
w bia艂ym – puszysty ob艂ok,
w zielonym – wilgotne listki.
A w ostatnim – najwi臋kszym –
Bukiet spe艂nionych marze艅.
Rozmowa kierowana – odpowiadanie na pytania ca艂ymi zdaniami.
O czym jest wiersz?
Jaki jest w wierszu poci膮g?
Co by艂o w ostatnim wagonie?
2. „Jedzie poci膮g” – zabawa muzyczko-ruchowa ze 艣piewem.
3. Ponowne s艂uchanie wiersza po艂膮czone z wybieraniem i naklejaniem przez dzieci podanych element贸w tworz膮cych poci膮g zgodnie z tre艣ci膮.
Do zabawy musimy przygotowa膰: wyci臋te kolorowe ko艂a, kwadraty jako wagony, wyci臋te elementy: chmurka niebieska i bia艂a, maki, listek, s艂o艅ce, kartki formatu A3 przeci臋te po d艂ugo艣ci zszyte ze sob膮 zszywaczem tworz膮ce d艂ugie paski, na kt贸rych naklejone s膮 kolorowe prostok膮ty i tr贸jk膮t
4. „Kolorowe wagoniki” – 膰wiczenie sekwencji czy kategoryzacji.
Rozk艂adamy przed dzieckiem wagoniki i prosimy, aby dok艂ada艂o kolejne wagoniki wed艂ug naszych polece艅 np. - do艂贸偶 偶贸艂ty wagonik, - drugi wagonik jest r贸偶owy, - w trzecim wagoniku jedzie pies, - ta lokomotywa ci膮gnie wagoniki tylko z kotkami, itp.
Wagoniki do pobrania pod linkiem:
https://megawrzuta.pl/download/085b267e5326df53bd16053a7ef3daed.html
5. „Poci膮g” - zabawa ruchowa z pokazywaniem
Poci膮g sapie, tchu nabiera, tchu nabiera.
Rusza wolno, p臋dzi teraz, p臋dzi teraz.
Hej jedziemy w kraj daleki
poprzez g贸ry, poprzez rzeki.
P臋dzi poci膮g, co ma tchu.
P臋dzi poci膮g, co ma tchu.
Na bok, z drogi! Hu hu hu hu...
Poci膮g
sapie, poci膮g brz臋czy, poci膮g brz臋czy.
Teraz staje, czy si臋 zm臋czy艂? Czy si臋 zm臋czy艂?
Oj, nie zm臋czy艂 on si臋 wcale,
sta艂 kr贸ciutko, p臋dzi dalej.
P臋dzi dalej, co ma tchu,
p臋dzi dalej, co ma tchu.
Na bok, z drogi! Hu hu hu hu...
6. Kolorowy poci膮g – 膰wiczenia matematyczne:
Nazywanie
figur geometrycznych, z jakich powsta艂 poci膮g.
Przeliczanie k贸艂 (10) i wagon贸w liczebnikami porz膮dkowymi wg liczebno艣ci
wzrastaj膮cej.
Nazywanie kolor贸w wskazanego wagonika, np. Jakiego koloru jest 3 wagon, 5 wagon
jest koloru...
7. Wys艂uchanie piosenki – „Weso艂o gna lokomotywa” – https://youtu.be/eghTPPifNsM
Po wys艂uchaniu piosenki dzieci maj膮 za zadanie uzupe艂ni膰 ilustracj臋, dorysowuj膮c zawarto艣膰 kolejnych wagon贸w – rysuj膮 i koloruj膮 wed艂ug w艂asnego pomys艂u.
Kolorowanka do pobrania: https://megawrzuta.pl/download/7380db9135a2589e0220edf05625ac0d.html
8. Gra edukacyjna online http://www.yummy.pl/preschoolers/pl/game/pl/lokomotywa
殴r贸d艂a:
www.printoteka.pl
DZIE艃 5: SAMOCH脫D
1.Wys艂uchanie
wiersza pt. ,, Samochodowa moda” Marcina Przewo藕niaka
Mamy teraz dziwna mod臋 :
wsz臋dzie je藕dzi膰 samochodem.
Wszyscy m贸wi膮 w kr膮g doro艣li,
偶e z tramwaj贸w ju偶 wyro艣li.
W aucie - m贸wi膮 nie ma t艂oku,
nikt nie depcze ,tr膮ca z boku.
Okno chcesz otworzy膰? Zamkn膮膰?
Prosz臋 bardzo! W艂膮czy膰 radio?
Mama, tata, ja i pies
w korku d艂ugim na mil sze艣膰.
W samym 艣rodku korowodu.
Auta z bok贸w, z ty艂u, z przodu.
A poboczem przez alej臋
pe艂znie 艣limak i si臋 艣mieje.
2. Rozmowa kierowana na temat wiersza.
3.
Zabawa na艣ladowczo – ortofoniczna „Jedziemy samochodem”
– dziecko otrzymuje kr膮偶ek – kierownic臋 i wykonuje czynno艣ci wskazane przez
rodzica. Reaguje na sygna艂 (kr膮偶ek czerwony – „ST脫J”, kr膮偶ek zielony – „JED殴”):
• Zapinamy pasy;
• W艂膮czamy silnik;
• Jedziemy samochodem;
• Reagujemy na odpowiednie „艣wiat艂o”;
• Wy艂膮czamy silnik;
• Odpinamy pasy;
• Zamykamy samoch贸d.
4. Odg艂osy pojazd贸w - zabawa ortofoniczna - 膰wiczenie narz膮d贸w mowy przez powtarzanie zg艂osek.
Na艣ladowanie za rodzicem
odg艂os贸w pojazd贸w:
poci膮g - puf, puf, puf
samolot – szz, szz, szz
samoch贸d - wrr, wrr, wrr
5. Zabawa : Jedziemy samochodem – kolory.
https://www.youtube.com/watch?v=2HQoRckdu5c
6.Masa偶yk relaksacyjny- Myjnia samochodowa (wg M. Bogdanowicz).
Dziecko odgrywa rol臋
samochodu i staje przed rodzicem w pozycji czworaczej. Rodzic delikatnymi
ruchami na艣laduje:
- polewanie wod膮 (g艂adzenie po plecach),
- skrapianie szamponem (lekkie uderzanie opuszkami palc贸w),
- szczotkowanie karoserii (lekkie drapanie szybkimi ruchami), przecieranie szyb
i lusterek (okr臋偶ne ruchy masuj膮ce uszy),
- sp艂ukiwanie wod膮 (lekkie uderzanie opuszkami palc贸w),
- suszenie samochodu (pocieranie na przemian d艂o艅mi).
7. Samoch贸d- praca plastyczna
Do zrobienia auta potrzebujemy: p贸艂 talerzyka papierowego, farby plakatowe, wycinank臋, p臋dzle, no偶yczki i klej.
殴r贸d艂a:
https://www.superkid.pl/kolorowanki-srodki-transportu
Karty pracy:
Komentarze
Prze艣lij komentarz
Dodaj komentarz: