Etapy rozwoju mowy



Etapy rozwoju dziecka istotne ze względu na mowę


        Mało kto wie, iż rozwój mowy dziecka tak naprawdę zaczyna się w brzuchu mamy.  W tym czasie dojrzewają wszystkie odruchy oralne, takie jak ssanie, kąsanie, odruchy wargowe, odruch wysuwania języka, szukania i zwracania. A okres zaraz po urodzeniu to trening  przed mówieniem. Ponieważ na długo przed pojawieniem się pierwszych słów, dziecko używa buzi do wszelkich czynności związanych z jedzeniem. Powołując się na opracowanie E. Borsuk-Sorota i A. Kruszewskiej zaprezentuje poniżej etapy rozwoju dziecka ze względu na mowę.
·         Około 0-1 miesiąca życia
Co jest istotne?
Prawidłowe, aktywne i efektywne ssanie piersi lub butelki, właściwa pozycja dziecka podczas karmienia, dobór odpowiedniego, dynamicznego smoczka w przypadku karmienia butelką.
Co się pojawia?
Różne rodzaje płaczu i krzyku, stękanie, mlaskanie, cmokanie, reagowanie na głośny dźwięk, wkładanie rączek do buzi.
Ważne:
Jeżeli nie jesteś pewna, czy dziecko prawidłowo ssie, zgłoś się do specjalisty!

·         Około 2-4 miesiąca życia
Co jest istotne?
Prawidłowe ssanie piersi lub butelki, właściwa pozycja dziecka podczas karmienia.
Co się pojawia?
Układanie rączek na piersi lub butelce, głużenie  (związane z pozycją leżącą) – różne dźwięki gardłowe(np.khy i ghy), śmiech „uśmiech społeczny”(uśmiech w odpowiedzi na uśmiech), parskanie, kojarzenie mamy, zwracanie uwagi na gesty dorosłego, skupianie uwagi na zabawce, przysłuchiwanie się dźwiękom otoczenia.
Ważne:
Jeżeli nie pojawia się „uśmiech społeczny”, zgłoś się do specjalisty! Podczas interakcji z dzieckiem ważne jest dawanie mu czasu na odpowiedź. Na bazie  takiej pierwotnej komunikacji rodzi się u dziecka póżniejsza umiejętność prowadzenia dialogu.

·         Około 4-6 miesiąca życia
Co jest istotne?
Prawidłowe ssanie piersi lub butelki, wprowadzenie karmienia łyżeczką, właściwa pozycja dziecka podczas ssania i karmienia łyżeczką, wprowadzanie nowych pokarmów.
Co się pojawia?
Bogata mimika, początki gaworzenia- wielokrotne powtarzanie sylab (np.bababa, mamama), pierwsze próby gryzienia, pod koniec 6 miesiąca otwieranie buzi na widok łyżeczki, coraz bardziej świadome rozpoznawanie sytuacji życia codziennego( jedzenie, kąpiel), rozróżnianie głosów najbliższych, dostrzeganie własnego odbicia w lustrze.
Ważne:
Jeżeli karmisz butelką, nie pozwalaj dziecku na zbyt długie, samodzielne trzymanie butelki, ponieważ maluch może nieprawidłowo naciskać nią na żuchwę.
Stymuluj gryzienie, podając odpowiednie pokarmy.
Łyżeczka do karmienia dziecka powinna być płaska i niezbyt miękka. Łyżeczkę z pokarmem kładziemy na środek języka, czekamy, aż dziecko domknie wargi, wyjmujemy łyżeczkę poziomo.

·         Około 6-9 miesiąca życia
Co jest istotne?
Właściwa pozycja dziecka podczas jedzenia i picia, wprowadzenie kolejnych pokarmów (zmiana konsystencji), nauka picia z odpowiedniego kubka (po opanowaniu jedzenia z łyżeczki), odzwyczajanie od butelki (jeżeli dziecko było nią karmione).
STOP nocnemu podjadaniu, piciu słodkich soków, herbatek i mleka- dbaj o higienę pierwszych zębów!
Co się pojawia?
Reakcja na własne imię, gest wskazywania palcem, intensywny rozwój gaworzenia, różnicowanie dźwięków, rozumienie prostych poleceń( w tym zakazów i nakazów), świadoma  odmowa na przykład jedzenia, rozwój rozumienia, gesty. Zęby, coraz sprawniejsze żucie, picie z kubka, zabawy jedzeniem.
Ważne:
Instrukcja prawidłowego picia: okrągły kubek z szerokim brzegiem podajemy na dolną wargę, kubek z małą ilością płynu delikatnie przechylamy, czekamy, aż dziecko zacznie samo pić, zabieramy kubek po każdorazowym połknięciu.

·         Około 9-12 miesiąca życia
Co jest istotne?
Właściwa pozycja dziecka podczas jedzenia i picia, stałe pory posiłków.
STOP butelce ze smoczkiem i papkom.
Co się pojawia?
Pierwsze słowa!
Ważne:
Trenuj prawidłowe karmienie dziecka. Dbaj o urozmaicanie pokarmów. Aktywizuj dziecko do mówienia.

·         Około 1-2 rok życia
Co jest istotne?
Prawidłowa pozycja podczas jedzenia, stały trening jedzenia, początki samodzielnego jedzenia.
Osiemnasty miesiąc to ostatni dzwonek na odstawienie butelki ze smoczkiem, aby dziecko miało szansę na prawidłową wymowę!
Co się pojawia?
Coraz lepsza koordynacja podczas żucia różnorodnych pokarmów, coraz sprawniejszy język, wypowiedzi dwuwyrazowe.
Ważne:
Jeżeli masz wątpliwości, czy twoje dziecko prawidłowo przyjmuje pokarm, skontaktuj się z specjalistą.
Jeżeli twoje dziecko nie mówi lub jeżeli nie jesteś pewna, czy cię rozumie i prawidłowo wymawia głoski właściwe dla tego wieku, niezwłocznie skonsultuj się z logopedą.

·         Około 2-3 rok życia
Co jest istotne?
Samodzielne jedzenie i dobra koordynacja podczas picia z kubka.
Co się pojawia?
Sprawne odgryzanie, gryzienie i żucie pokarmów o różnej konsystencji ( dziecko odgryza pokarm przednimi zębami, podczas żucia wargi są domknięte, żuchwa wykonuje ruchy okrężne), zdania w wypowiedziach dziecka.
Ważne:
Jeżeli masz wątpliwości, czy twoje dziecko prawidłowo przyjmuje pokarm, skonsultuj się ze specjalistą.
Jeżeli twoje dziecko nie mówi lub jeżeli nie jesteś pewna, czy cię rozumie i prawidłowo wymawia głoski właściwe dla tego wieku, niezwłocznie skonsultuj się z logopedą.

·         Po 3 roku życia
Co jest istotne?
Intensywne ćwiczenia aparatu artykulacyjnego (warg, języka, podniebienia miękkiego i żuchwy) w przypadku problemów z wymową.
Co się pojawia?
Kilkuwyrazowe zdanie, coraz większy zasób słownictwa.
Ważne:
Jeżeli twoje dziecko nie mówi lub jeżeli nie jesteś pewna, czy cię rozumie i prawidłowo wymawia głoski właściwe dla tego wieku, niezwłocznie skonsultuj się z logopedą.

Autorki wspaniałego poradnika dla rodziców pt. „Smaczne zabawy buzi i języka. Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego dla dzieci” podkreślają, iż Drogi Rodzicu, pamiętaj, że:
§  Sposób karmienia twojego dziecka ma istotny wpływ na rozwój mowy;
§  Powinieneś zadbać o bezpieczeństwo dziecka podczas zjedzenia i picia;
§  Bardzo ważny jest dobór właściwego, dynamicznego smoczka (w przypadku karmienia butelką) łyżeczki oraz kubeczka;
§  Jeżeli istnieje taka możliwość, zrezygnuj ze smoczka uspokajacza, jeżeli musisz już z niego skorzystać, wybierz ten mniejszy i bardziej wydłużony;
§  Prawidłowo dziecko powinno odgryzać pokarm przednimi zębami i żuć przy zamkniętych ustach z towarzyszącymi okrężnymi ruchami żuchwy;
§  Sposób w jaki zwracasz się do dziecka, wpływa na prawidłowy rozwój mowy;
§  Twoja cierpliwość i wsparcie pomagają dziecku zdobyć nowe umiejętności.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej zasięgnij porady u specjalisty. 

Literatura: E. Borsuk- Sorota, A. Kruszewska- „Smaczne zabawy buzi i języka. Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego dla dzieci.”- wyd. Harmonia, 2013