TEMAT 1: WYCIECZKA DO ZOO
1. Rozpocznijmy od wysłuchania razem z dzieckiem piosenki „Idziemy
do zoo”
2. Zabawa dydaktyczna: "Jakie to
zwierzę?"
Zadaniem dzieci jest
dokończyć porównania podawane przez rodzica, dobierając odpowiednią nazwę
zwierzęcia: (dla dzieci, które nie mówią rozkładamy ilustrację zwierząt)
Groźny jak... (lew)
Uparty jak ... (osioł)
Łagodny jak ... (baranek)
W wodzie czuje się jak ...
(ryba)
Powolny jak ... (żółw)
Łazi po płotach jak ...
(kot)
Dumny jak ... (paw)
Mądry jak ... (sowa)
Głodny jak ... (wilk)
Pracowity jak ... (mrówka)
Przebiegły jak ... (lis)
3. „Znajdź moje miejsce-”. Dziecko przez kilka sekund zapamiętuje ułożenie wszystkich
zwierzątek na obrazku, obraca się lub zamyka oczy, a rodzic zamienia 2-3
zwierzęta miejscami. Dziecko ma zadanie odnaleźć zamienione części (i miarę możliwości nazwać różnice)
Plansza do pobrania:
4. Zabawa ruchowa – zwierzęta na wybiegu.
Do zabawy potrzebujemy
nagranie dowolnej muzyki do biegu, marszu i podskoków. Na dywanie kładziemy
obręcz (możemy ją ułożyć ze wstążki). Dziecko zajmuje miejsce w obręczy.
Następnie rodzic włącza muzykę i mówi: „Zwierzęta na wybiegi!” W zależności od włączonej muzyki dzieci
biegają, skaczą, lub maszerują, na pauzę w muzyce starają się jak najszybciej
dobiec do swojej obręczy.
5. Zabawa dydaktyczna „Posegreguj zwierzęta”
Rozkładamy przed dzieckiem obrazki różnych zwierząt, które należy posegregować wg zasady: egzotyczne i krajowe. Przeliczanie ilości elementów w zbiorach, porównywanie gdzie jest więcej.
Rozkładamy przed dzieckiem obrazki różnych zwierząt, które należy posegregować wg zasady: egzotyczne i krajowe. Przeliczanie ilości elementów w zbiorach, porównywanie gdzie jest więcej.
6. Ćwiczenie grafomotoryczne – Ścieżki w zoo.
Karta pracy możliwa do
poprania tutaj:
7. Masażyk relaksacyjny z wykorzystaniem wiersza pt. „Zoo”
Bolesława Kołodziejskiego
„Zoo”
Tutaj w zoo jest wesoło,
tutaj małpki skaczą w koło
tutaj ciężko chodzą słonie,
biegną zebry niczym konie,
żółwie wolno ścieżką człapią,
w wodzie złote rybki chlapią.
Szop pracz, takie czyste zwierzę,
Ciągle sobie coś tam pierze.
Struś dostojnie w koło chodzi,
Śpieszyć mu się nie uchodzi.
A w najdalszej części zoo
dwa leniwce się gramolą,
wolno wchodząc na dwa drzewa,
gdzie się każdy z nich wygrzewa
I zapada w sen głęboki…
|
Dziecko leży na brzuchu
Wykonujemy dłonią na jego
plecach ruchy naśladujące skoki po okręgu;
z wyczuciem naciskamy
plecy wewnętrzną stroną dłoni;
lekko stukamy w nie dłonie
zwiniętymi w pięści.
Powoli, lekko przykładamy
dłonie do pleców,
muskamy je raz wewnętrzną,
raz zewnętrzną stroną dłoni.
Pocieramy plecy dłońmi,
naśladując pranie;
Powoli kroczymy po plecach
dwoma palcami,
wolno przesuwamy dłonie
(wędrując z dołu do góry) od boków ku środkowi;
zatrzymujemy dłonie.
|
8. Praca twórcza dzieci.
Dzieci siadają do stolików.
Na papierowych tackach wykonują płaskorzeźbę z plasteliny. Tematem pracy jest
wyklejenie dowolnego zwierzaka.
Źródła:
TEMAT 2: ZEBRA
1. Słuchanie wiersza H. Niewiadomskiej „Zebra”.
Przyszła zebra do malarza.
– Moja barwa mnie przeraża!
Dłużej już tak być nie może,
Ktoś zapomniał o kolorze!
Chociaż jestem jeszcze mała,
Nie chcę być wciąż czarno-biała.
Wizerunek zmienić muszę,
W czarnych pasach już się duszę.
Chcę mieć smugi kolorowe,
Tu niebieskie, tam różowe.
Mam być pięknie ubarwiona,
Jak papuga, nie jak wrona.
Grzywkę proszę na czerwono,
A kopytka na zielono.
Zaś ogonek, choć cieniutki,
W kolorowe chcę mieć nutki.
Malarz szybko zjadł śniadanie,
Zaczął zebry malowanie.
Lecz się bardzo denerwował
I ją w kratę pomalował.
Ale czy to być tak może?
Widział zebrę ktoś w kolorze?
I do tego w szkocką kratkę,
Jak spódniczkę czy makatkę?
2. Rozmowa na temat wiersza.
- Do kogo wybrała się zebra?
- Po co zebra wybrała się do
malarza?
- Co zrobił malarz? Jak
pomalował zebrę?
3. "Zebry na łąkę - zebry do domu" - zabawa ruchowa.
Na dywanie wyznaczmy miejsce
domu dla zebry. Na hasło „Zebry na łąkę” dzieci biegają swobodnie po dywanie ,
na hasło „Zebry do domu” dzieci wbiegają do wyznaczonego miejsca.
4. Oglądanie ilustracji przedstawiających zebry i środowisko, w
którym żyją.
- Opisywanie wyglądu zebry ,
sposobu poruszania się i odżywiania
Zebra – zwierzę z rodziny
koniowatych charakteryzujący się obecnością białych pasów na czarnej sierści. Zebry
żyją na trawiastych terenach Afryki, zawsze w pobliżu wody.
Zebra żywi się trawą,
ziołami, liśćmi, korą drzew i roślinami kwitnącymi oraz wypija do 10 litrów
wody dziennie. Potrafią szybko uciekać. Śpią na stojąco.
5. „I to zebra i to zebra” – ćwiczenia słownikowe. Wyszukiwanie
innych znaczeń słowa „zebra”.
- zebra – afrykański zwierzę
z charakterystycznymi pasami na sierści
- zebra – przejście dla
pieszych
- zebra – rodzaj ciasta
6. Swobodne pląsy do piosenki "Pani zebra".
7. Masażyk relaksacyjny "Zoo".
Tu w zoo zawsze jest wesoło (dziecko leży na brzuchu)
tutaj małpki skaczą wkoło (po plecach ruchy naśladujące
skoki po okręgu)
tutaj ciężko chodzą słonie (naciskanie płaskimi dłońmi)
biegną zebry niczym konie (lekkie stukanie pięściami)
żółwie wolno ścieżką człapią (lekkie przykładanie dłoni na płasko)
w wodzie złote rybki chlapią (muskanie wierzchem i wewnętrzną
stroną dłoni)
szop pracz, takie czyste zwierzę (pocieranie rękami, naśladowanie prania)
ciągle sobie coś tam pierze.
struś dostojnie wkoło chodzi (powolne kroczenie dwoma palcami)
śpieszyć mu się nie uchodzi..
A w najdalszej części zoo
dwa leniwce się gramolą (powolne posuwanie dłońmi od
boków ku środkowi)
wolno wchodząc na dwa drzewa (posuwanie dłońmi od dołu do góry)
gdzie się każdy z nas wygrzewa
i zapada w sen głęboki... (zatrzymanie dłoni)
8. „Gdzie jest Zebra”
– znajdź właściwy kontur Zebry
9. "Zebra"- ćwiczenia grafomotoryczne.
10. "Zoo - odciski palców" - praca plastyczna z
wykorzystaniem farb.
Źródła:
https://www.printoteka.pl
https://www.youtube.com/
https://loogomowa.pl/dzieciece-masazyki/
TEMAT 3: SŁOŃ
1. Wysłuchanie piosenki nawiązującej do tematu zajęć.
2. Słuchanie wiersza R. Kujawskiego „O muzykalnym słoniu” :
Pewien słoń chciał grać w zespole.
- Nudzę się, więc trąbić wolę.
Pragnę sławnym być trębaczem.
Czy to trudno – wnet zobaczę!
Gdy zatrąbił słoń na sali,
zahuczało echo w dali,
spadły lampy i zasłony,
taki powstał wiatr szalony!
Aż dyrygent kozła fiknął
i na słonia groźnie krzyknął!
Po czym słonik rad, nie rad,
spuścił trąbę, poszedł w świat.
3. Poznanie wyglądu Słonia. Jego cech charakterystycznych( trąby,
wielkości, sposobu poruszania się itp.)
4. Wysłuchanie odgłosów Słonia
5. „Spragniony słoń” – poprowadź słonia przez labirynt do źródła
wody.
https://megawrzuta.pl/download/2335aa082472733a8122972b508ec836.html
https://megawrzuta.pl/download/2335aa082472733a8122972b508ec836.html
6. „Co zje Słoń” –rozwijanie koordynacji wzrokowo - ruchowej. Poprowadź kredką po
śladzie i znajdź które jabłko wybrał słoń do zjedzenia.
https://megawrzuta.pl/download/5e439435e8cb4325434481e03ef88daf.ht
https://megawrzuta.pl/download/5e439435e8cb4325434481e03ef88daf.ht
7. Zabawa rytmiczna przy piosence „ Spacerujemy jak Słoń”
Kiedy muzyka jest powolna
naśladujemy jak chodzi słoń. Na szybkie dźwięki muzyki tańczymy radośnie według
własnego pomysłu.
8. Słoń –praca plastyczna. Słonia kolorujemy paluszkami za pomocą
farbek.
9. Masażyk relaksacyjny
Słoń na wycieczce
Szedł sobie słoń na wycieczkę, (z wyczuciem naciskamy plecy dziecka wewnętrzną stroną dłoni)
z tyłu na plecach miał teczkę, (rysujemy palcem prostokąt)
nos długi – trąbę słoniową (rysujemy trąbę)
i kiwał na boki głową. (ujmujemy ciało dziecka i lekko kołyszemy na boki)
Wolno szedł słonik, szurając nogami jak wielkie kloce. (naciskamy plecy dziecka wewnętrzną stroną dłoni)
Tak ociężale jak… słonie (naciskając dłońmi na przemian, wolno przesuwamy je wzdłuż
kręgosłupa do góry)
szedł sobie wolniutko po drodze.
10. Zabawa sensoryczna z piaskiem kinetycznym.
Wykonanie:
Piasek z mąki przepis:
8 szklanek mąki, 2 szklanki
oleju, laska kredy dla zabarwienia starta na tarce.
Wszystko mieszamy
razem. Dziecko może z nami mieszać składniki na piasek. Wsypywać
mąkę oraz wlewać olej. Możemy z piasku wykonywać babki, lepić z niego różne
figury. Czy prostu bawić się w nim jak w piaskownicy.
Źródła:
https://mamineskarby.pl/jak-zrobic-zwierzeta-z-rolek-diy/
https://www.superkid.pl/zm-slon
www.
Chomikuj.pl
www.
Youtube.pl
https://mojedziecikreatywnie.pl/2013/06/piasek-z-maki-przepis/
TEMAT 4: MAŁPA
1. "Jakie to zwierzę?" - rozwiązanie zagadki słownej o małpce, jako wprowadzenie do
tematu zajęć. Po odgadnięciu zagadki rodzic pokazuje ilustrację zwierzęcia.
"Choć przypomina człowieka
Na drzewo chętnie ucieka
Banany zjada łapczywie
I wrzeszczy przeraźliwie"
- poznanie
wyglądu małpki i jej cech charakterystycznych
- podanie kilku ciekawostek
nt. zwierzęcia (co lubi jeść? co lubi robić? jak się porusza? jakie odgłosy
wydaje? gdzie można je spotkać?)
2. "Skaczemy jak małpki" - zabawa ruchowa. Na jeden sygnał (np. klaśnięcie w ręce) dziecko skacze obunóż, na
dwa sygnały przeskakuje z nogi na nogę w miejscu, na trzy sygnały porusza się
przeskakując z nogi na nogę oraz trzymając ręce w górze, jakby trzymały się
liany.
3. "Odgłosy zwierząt" - zadaniem dziecka jest odgadnięcie odgłosów zwierząt egzotycznych, zwrócenie uwagi na
odgłosy małpki.
4. "Wesoła małpka" - układanie puzzli,
samodzielne bądź dopasowanie do cienia.
5. "Znajdź różnice" - zabawa dydaktyczna.
6. Zabawa
ruchowa przy muzyce. Naśladowanie ruchów
tańczących małpek.
7. Zabawa
paluszkowa "Małpki".
W dżungli kilka małpek żyło (kręcimy młynek rękami)
a dokładnie pięć ich było (wysuwamy rozłożoną dłoń do przodu)
Pierwsza małpka taka mała (zaginamy mały palec)
Druga małpka wciąż skakała (zaginamy palec serdeczny)
Trzecia małpka wciąż płakała (zaginamy palec środkowy)
Czwarta małpka wciąż się śmiała (zaginamy palec wskazujący)
Piąta małpka tak śpiewała (pokazujemy kciuk)
W dżungli kilka małpek żyło (kręcimy młynek rękami)
A dokładnie pięć ich było. (wysuwamy rozłożoną dłoń)
8. Zabawy grafomotoryczne - rysowanie małpki po śladzie.
9. "Małpka w dżungli"
- praca plastyczna. Zadaniem dziecka jest
odbicie na kartce pomalowanej farbą dłoni oraz dorysowanie elementów tak by
powstała małpka widząca na drzewie.
Źródła:
https://kiddoland.pl/
https://www.youtube.com/
https://www.superkid.pl/
https://www.pinterest.at/
TEMAT 5: ŻYRAFA
1.
Słuchanie
wiersza pt. „Żyrafa” Aleksandry Brejza
Jak wysoka powinna być
szafa,
Żeby do szafy weszła
żyrafa?
Czy ponad głowę, czy aż
po szyję?
W zbyt niskiej szafie ciasno się
żyje!
Więc, jeśli szafa jest trochę mała,
Może by szafie szyja się zdała?
Taka wysoooka - prawie do nieba!
Żyrafie w szafie więcej nie trzeba!
Więc, jeśli szafa jest trochę mała,
Może by szafie szyja się zdała?
Taka wysoooka - prawie do nieba!
Żyrafie w szafie więcej nie trzeba!
2.
Na
początek posłuchajcie piosenki o żyrafie. Przyjrzyjcie się uważnie jak wygląda
oraz posłuchajcie, jakie ma zwyczaje.
3.
Zabawa
muzyczno-ruchowa przy piosence „Żyrafa”. Dzieci próbują naśladować sposób
poruszania szyją jak żyrafa.
4.
Praca
plastyczna.
Do
dzieła! Rysujemy własną żyrafę.
Będzie
nam potrzebna kartka, kredki lub pisaki, może przydać się również brązowa
farba.
I
najważniejsze- potrzebna jest twoja ręka.
Schowaj kciuk i spróbuj
odrysować swoją rękę na kartce- dłoń z czterema palcami i fragment ręki- tyle,
ile zmieści się na kartce. Odrysowana dłoń to głowa żyrafy, dwa wewnętrzne
palce to różki, a zewnętrzne to uszy. Twoja długa odrysowana ręka to długa
szyja żyrafy. Teraz możesz narysować oczy, nosek i buzię. Pamiętaj, to ty
decydujesz, czy twoja żyrafa będzie uśmiechnięta, smutna, zdziwiona, zła…
Pokoloruj swoją żyrafę najpiękniej jak potrafisz i narysuj jej plamki- możesz
użyć do tego farby i swoich paluszków jako stempelki. Żyrafa wygląda cudownie-
prawda? Jeśli masz ochotę, dorysuj słońce, chmurki, trawkę, może kwiatka- co
przyjdzie ci do głowy…
5.
Zabawa
pantomimiczna ,,Zwiedzamy dżunglę”. ( Sprawdzenie umiejętności uważnego
słuchania)
Dotarliśmy do Afryki, wysiadamy
z tratw i idziemy na ląd po wodzie ( wysokie unoszenie kolan) a potem po
gorącym piasku(lekkie podskoki). Rozglądamy się uważnie na boki, szukamy
tubylców. Czas ruszać w drogę , przedzieramy się przez dżunglę(ruchy rękoma na
boki). Chodźmy bardzo cicho by nikogo nie spłoszyć, albo by nas nie usłyszał lew
(idziemy na palcach). Ciiiii !(dajemy palec na buzię). Słychać jakiś szelest.
Uciekajmy na drzewo (naśladujemy wspinanie się na drzewo). O! Jaka miła małpka-
chcesz to się pobawimy. Pomałpujmy tak jak ona( dzieci naśladują ruchy
nauczycielki) np. drapią się po plecach, skaczą na jednej nodze, itp.). Dość
zabawy chyba jesteśmy już bezpieczni, możemy schodzić
z drzewa.(naśladujemy schodzenie z drzewa). Ruszamy dalej w drogę. Przed nami rzeka, musimy ją przeskoczyć(duży skok do przodu), a teraz skaczemy po kamieniach(małe podskoki). Uwaga! Krokodyl(naśladujemy kłapanie paszczy krokodyla), a tam płynie hipopotam(naśladujemy rękoma pływanie w wodzie). Już niedługo dotrzemy do wioski, musimy tylko przejść obok śpiącego węża(dzieci kładą się na podłodze i sycząc poruszają się po niej). Nareszcie jesteśmy w wiosce. Witamy się z tubylcami (dzieci nawzajem obejmują się) Na powitanie zaśpiewajmy hymn (dzieci powtarzają za nauczycielką)
z drzewa.(naśladujemy schodzenie z drzewa). Ruszamy dalej w drogę. Przed nami rzeka, musimy ją przeskoczyć(duży skok do przodu), a teraz skaczemy po kamieniach(małe podskoki). Uwaga! Krokodyl(naśladujemy kłapanie paszczy krokodyla), a tam płynie hipopotam(naśladujemy rękoma pływanie w wodzie). Już niedługo dotrzemy do wioski, musimy tylko przejść obok śpiącego węża(dzieci kładą się na podłodze i sycząc poruszają się po niej). Nareszcie jesteśmy w wiosce. Witamy się z tubylcami (dzieci nawzajem obejmują się) Na powitanie zaśpiewajmy hymn (dzieci powtarzają za nauczycielką)
O,
ale le
O,
beri, tiki, tonga
Masa,
masa, masa
O,
balua, balue
6. Rozwijanie
percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej „Żyrafa”- puzzle online
7. ,,Uczta
tubylców” – degustacja owoców egzotycznych.
8. Tor
sensoryczny. Potrzebujemy 4 miski, a w miskach: w jednej wodę, w drugiej
kasze, w trzeciej mąkę, w czwartej groch . Zadaniem dziecka jest przejście po
torze – obcowanie z różnymi fakturami pozwala na harmonijny rozwój dziecka.
Źródło:
Komentarze
Prześlij komentarz
Dodaj komentarz: