Zabawy
z elementami sensoplastyki
Zabawy sensoryczne pobudzają zmysły, zachęcają dzieci do
wąchania, dotykania, słuchania i poznawania świata wokół. Dziecko w ten sposób
poznaje nie tylko siebie, ale równie zjawiska zachodzące wokół, to doskonały
pomysł na oderwanie dzieci od telewizora i komputera, a teraz najlepsze: Nie
potrzebujemy do tego drogich zabawek! Scenoplastyka wpływa na stymulację wszystkich
zmysłów: wzroku, smaku, węchu, dotyku.
Dzięki
kolorowej stymulacji wpływamy na wiele aspektów rozwoju dzieci:
•
wspieramy rozwój zmysłów,
•
wspomagamy budowanie ich świadomości ciała i przestrzeni,
•
dbamy o usprawnienie ruchowe,
•
wpływamy na rozwój mowy (ośrodki w mózgu odpowiedzialne za mowę są usytuowane blisko ośrodków odpowiadających
za małą motorykę – czyli pracę dłoni),
•
poprzez wspólne działania pogłębiamy nasz kontakt emocjonalny z dziećmi,
•
wspieramy rozwój poznawczy
Poniżej przedstawiam
kilka zabaw z elementami sensoplastyki :
- „Lampa lawa”
Składanki:
olej, woda, duży słoik, butelki plastikowe, soda oczyszczona, miski ,lampka
taka do stolika,
Wykonanie:
w plastikowych butelkach rozpuszczamy barwniki spożywcze, następnie do słoika wsypujemy sodę oczyszczoną, wlewamy
olej oraz dolewamy wodę w butelkach i podświetlamy lampką na końcu dodajemy
tabletkę musująca.
- Ciecz Nienewtonowska
Składniki:
2 szklanki mąki ziemniaczanej, 1 szklanka wody, Barwniki spożywcze.
Wykonanie
:Wymieszaj składniki, w razie potrzeby zwiększ ilość wody, aby uzyskać
potrzebną konsystencję masy. Możesz wykonać w dwóch miskach dwie ciecze o innym
kolorze wtedy możemy pobawić się w tzw. Robaczki. Przegadamy z jednej miski do
drugiej ciecz tworząc tzw. Robaczki.
- Ciastolina domowej roboty
Składniki:
400 g mąki pszennej/żytniej, 120 ml oleju jadalnego, 120 ml wody, olejki
zapachowe, Barwniki spożywcze.
Wykonanie:
Wymieszaj składniki, podziel na tyle
części ile chcesz uzyskać kolorów. Dodaj barwniki. W razie potrzeby zwiększ ilość wody, aby
uzyskać potrzebną konsystencję masy.
Dzieci
mogą z ciastoliny wykrawać rożne wzory za pomocą foremek, mogą ją wąchać, dotykać
chodzić po niej . Możemy się pobawić z nimi w zgadywanie jaki kolor jak
pachniał, ułożenie zapachów ciastoliny od najładniej pachnącego do
najbrzydszego zapachu według nich itp.
- · Dywan Sensoryczny
Na
podłodze rozkładamy różne rodzaje ciastoliny, dodajemy kaszę, ryż , groch
itp. – włączamy do zabawy wszystkie
części ciała. Dzieci mogą chodzić po
takim dywanie stopami, dotykać go rękami
itp. Możemy wykonać tor również bez ciastoliny rozkładając w misce kasze, ryż,
kasze gryczaną, trawę, liście itp.
- Zabawy z makaronem spaghetti, ryżem kasza itp.
Makaron,
ryż , kaszę gotujemy do miękkości następnie dodajemy barwnik spożywczy. Dzieci
mogą dotykać makaron, chodzić po nim. Nawet wykonać z niego obrazki. Możemy do
makaronu wrzucić klocki, piłeczki- tak, aby dzieci w nim wyszukiwały elementy.
- Zapachowe zagadki. Do słoiczków wsypujemy ziarna kawy, kakao, cynamon, skórkę pomarańczy, liście mięty lub bazylii. Dobrze, żeby pojemniki nie były przezroczyste – wtedy dzieci naprawdę skupią się na zapachu. Dzieci mogą podzielić słoiczki na te, które pachną dla nich ładnie lub brzydko, albo (jeśli przygotujemy po dwa słoiki z taką samą zawartością) odnajdywać pary identycznych zapachów.
- Malowanie palcami za pomocą farbek domowej roboty. Przy tej zabawie dzieci naprawdę maja dużo frajdy. Rozkładamy na podłodze dużą folię najlepiej malarską, kartki z bloku, jogurt, barwniki spożywcze, oraz kubeczki na przygotowanie farbek. Barwniki mieszamy z jogurtem i możemy malować placami po kartach.
- Żelkolina Do wykonania potrzebne nam będą:
Farba
witrażowa
Składniki:
Opakowanie galaretki, 250ml wody. Galaretkę wymieszaj z gorącą wodą. Gotowe
Następnie do farby witrażowej dodajemy: Mąkę ziemniaczaną (powstanie Żelkowa
ciecz nienewtonowska), Mąkę pszenna, Olej.
Do żelkoliny możemy dodawać przeróżne ziarna – im mniejsze np. ziarenka
maku, amarantus tym ciekawszy efekt sensoryczny. W zależności od ilości dodanej mąki i oleju
otrzymujemy różną sprężystość Żelkoliny. Żelkolinę możemy przelewać kubeczkami,
przekładać z ręki do reki, formować z niej różne elementy a nawet po niej
chodzić. Sprawia to dzieciom dużo radości i doświadczeń sensorycznych.
- Malowanie na mleku – Do dużych płaskich pojemników nalewamy mleko. Malujemy barwnikami spożywczymi rozpuszczonymi w wodzie np. za pomocą słomek, spryskiwaczy, zakraplaczy, nieugotowanego makaronu spaghetti. Możemy swój obrazek odbić namaczając kartkę w mleku.
- Kosmiczne malowanie ( na oleju) .
Składniki: tacka , mleko (im bardziej tłuste, tym lepsze
– minimum 3,2 %), barwniki spożywcze zmieszane z odrobiną wody ( np. w plastikowych kubeczkach), łyżeczkę lub
pipetę, olej, kartki
Wykonanie: Na tackę wlewamy mleko, następnie po
kilka-kilkanaście kropel barwników. Obserwujemy jak się rozlewają i tworzą kolorowe
obrazy. Następnie delikatnie przykładamy kartki papieru , odkładamy na płaską
powierzchnię i podziwiamy kosmiczne malowidła. W miejscach, w których był olej
są białe plamki, na pozostałej powierzchni zmieszane barwniki. Za sprawą oleju
wszystko pięknie się błyszczy, więc efekt jest naprawdę WOW!
- Mannolina
Składniki : Kasza manna, Ciepła woda, Opcjonalnie barwnik spożywczy.
Wykonanie Do kaszy
stopniowo dolewamy ciepłą (nie gorącą!!!) wodę (z barwnikiem spożywczym ) i
zagniatamy na jednolitą masę. Warto robić to stopniowo, gdyż jeśli dodamy za
dużo wody, to nam nie wyjdzie. Masa nie powinna się nam lepić do rąk, dobrze
gdy wyczuwamy w niej delikatną strukturę kaszy.
- Kolorowe obrazy
Składanki: żelatyna, barwniki spożywcze, woda, miseczki, tacka,
pędzle.
Wykonanie: Do szklanki z wrzątkiem wsypujemy trzy łyżeczki
żelatyny. Do plastykowych kubków nalać wodę i dodać barwniki spożywcze. Plastikową
tackę wyłożyć przezroczystą folią, następnie wylać na nią wodę z żelatyną.
Gotowe można malować po niej pędzlami.
Życzymy wspaniałej zabawy. Do dzieła.
Literatura:
Zeszyt technik z warsztatów „ Wstęp do sensoplastyki”
Opracowała:
mgr Krawiec Małgorzata
Komentarze
Prześlij komentarz
Dodaj komentarz: