Zabawy z elementami plastyki sensorycznej


Zabawy z elementami sensoplastyki


Zabawy sensoryczne pobudzają zmysły, zachęcają dzieci do wąchania, dotykania, słuchania i poznawania świata wokół. Dziecko w ten sposób poznaje nie tylko siebie, ale równie zjawiska zachodzące wokół, to doskonały pomysł na oderwanie dzieci od telewizora i komputera, a teraz najlepsze: Nie potrzebujemy do tego drogich zabawek! Scenoplastyka wpływa na stymulację wszystkich zmysłów: wzroku, smaku, węchu, dotyku.


Dzięki kolorowej stymulacji wpływamy na wiele aspektów rozwoju dzieci:

• wspieramy rozwój zmysłów,

• wspomagamy budowanie ich świadomości ciała i przestrzeni,

• dbamy o usprawnienie ruchowe,

• wpływamy na rozwój mowy (ośrodki w mózgu odpowiedzialne za mowę  są usytuowane blisko ośrodków odpowiadających za małą motorykę – czyli pracę dłoni),

• poprzez wspólne działania pogłębiamy nasz kontakt emocjonalny z dziećmi,

• wspieramy rozwój poznawczy


Poniżej przedstawiam kilka zabaw z elementami sensoplastyki :
  • Lampa lawa”

Składanki: olej, woda, duży słoik, butelki plastikowe, soda oczyszczona, miski ,lampka taka do stolika,

Wykonanie: w plastikowych butelkach rozpuszczamy barwniki spożywcze, następnie do  słoika wsypujemy sodę oczyszczoną, wlewamy olej oraz dolewamy wodę w butelkach i podświetlamy lampką na końcu dodajemy tabletkę musująca.




  • Ciecz Nienewtonowska

Składniki: 2 szklanki mąki ziemniaczanej, 1 szklanka wody, Barwniki spożywcze.

Wykonanie :Wymieszaj składniki, w razie potrzeby zwiększ ilość wody, aby uzyskać potrzebną konsystencję masy. Możesz wykonać w dwóch miskach dwie ciecze o innym kolorze wtedy możemy pobawić się w tzw. Robaczki. Przegadamy z jednej miski do drugiej ciecz tworząc tzw. Robaczki.

  • Ciastolina domowej roboty

Składniki: 400 g mąki pszennej/żytniej, 120 ml oleju jadalnego, 120 ml wody, olejki zapachowe, Barwniki spożywcze.

Wykonanie:  Wymieszaj składniki, podziel na tyle części ile chcesz uzyskać kolorów. Dodaj barwniki.  W razie potrzeby zwiększ ilość wody, aby uzyskać potrzebną konsystencję masy.


Dzieci mogą z ciastoliny wykrawać rożne wzory za pomocą foremek, mogą ją wąchać, dotykać chodzić po niej . Możemy się pobawić z nimi w zgadywanie jaki kolor jak pachniał, ułożenie zapachów ciastoliny od najładniej pachnącego do najbrzydszego zapachu według nich itp.




  • · Dywan Sensoryczny

Na podłodze rozkładamy różne rodzaje ciastoliny, dodajemy kaszę, ryż , groch itp.  – włączamy do zabawy wszystkie części ciała.  Dzieci mogą chodzić po takim dywanie stopami, dotykać go  rękami itp. Możemy wykonać tor również bez ciastoliny rozkładając w misce kasze, ryż, kasze gryczaną, trawę, liście itp.

      

  • Zabawy z makaronem spaghetti, ryżem kasza itp.

Makaron, ryż , kaszę gotujemy do miękkości następnie dodajemy barwnik spożywczy. Dzieci mogą dotykać makaron, chodzić po nim. Nawet wykonać z niego obrazki. Możemy do makaronu wrzucić klocki, piłeczki- tak, aby dzieci w nim wyszukiwały elementy.





  • Zapachowe zagadki. Do słoiczków wsypujemy ziarna kawy, kakao, cynamon, skórkę pomarańczy, liście mięty lub bazylii. Dobrze, żeby pojemniki nie były przezroczyste – wtedy dzieci naprawdę skupią się na zapachu. Dzieci mogą podzielić słoiczki na te, które pachną dla nich ładnie lub brzydko, albo (jeśli przygotujemy po dwa słoiki z taką samą zawartością) odnajdywać pary identycznych zapachów.

  • Malowanie palcami za pomocą farbek domowej roboty. Przy tej zabawie  dzieci naprawdę maja dużo frajdy. Rozkładamy na podłodze dużą folię najlepiej malarską, kartki z bloku, jogurt, barwniki spożywcze, oraz kubeczki na przygotowanie farbek. Barwniki mieszamy z jogurtem i możemy malować placami po kartach.

  • Żelkolina  Do wykonania potrzebne nam będą:

Farba witrażowa

Składniki: Opakowanie galaretki, 250ml wody. Galaretkę wymieszaj z gorącą wodą. Gotowe Następnie do farby witrażowej dodajemy: Mąkę ziemniaczaną (powstanie Żelkowa ciecz nienewtonowska), Mąkę pszenna, Olej.  Do żelkoliny możemy dodawać przeróżne ziarna – im mniejsze np. ziarenka maku, amarantus tym ciekawszy efekt sensoryczny.  W zależności od ilości dodanej mąki i oleju otrzymujemy różną sprężystość Żelkoliny. Żelkolinę możemy przelewać kubeczkami, przekładać z ręki do reki, formować z niej różne elementy a nawet po niej chodzić. Sprawia to dzieciom dużo radości i doświadczeń sensorycznych.


  • Malowanie na mleku – Do dużych płaskich pojemników nalewamy mleko. Malujemy barwnikami spożywczymi rozpuszczonymi w wodzie np. za pomocą słomek, spryskiwaczy, zakraplaczy, nieugotowanego makaronu spaghetti. Możemy swój obrazek odbić namaczając kartkę w mleku.

  • Kosmiczne malowanie ( na oleju) .
Składniki:  tacka , mleko (im bardziej tłuste, tym lepsze – minimum 3,2 %), barwniki spożywcze zmieszane z odrobiną wody (  np. w plastikowych kubeczkach), łyżeczkę lub pipetę, olej, kartki

Wykonanie:  Na tackę wlewamy mleko, następnie po kilka-kilkanaście kropel barwników. Obserwujemy jak się rozlewają i tworzą kolorowe obrazy. Następnie delikatnie przykładamy kartki papieru , odkładamy na płaską powierzchnię i podziwiamy kosmiczne malowidła. W miejscach, w których był olej są białe plamki, na pozostałej powierzchni zmieszane barwniki. Za sprawą oleju wszystko pięknie się błyszczy, więc efekt jest naprawdę WOW!

  • Mannolina
Składniki : Kasza manna, Ciepła woda, Opcjonalnie barwnik spożywczy.

Wykonanie  Do kaszy stopniowo dolewamy ciepłą (nie gorącą!!!) wodę (z barwnikiem spożywczym ) i zagniatamy na jednolitą masę. Warto robić to stopniowo, gdyż jeśli dodamy za dużo wody, to nam nie wyjdzie. Masa nie powinna się nam lepić do rąk, dobrze gdy wyczuwamy w niej delikatną strukturę kaszy.

  • Kolorowe obrazy
Składanki: żelatyna, barwniki spożywcze, woda, miseczki, tacka, pędzle.

    Wykonanie: Do szklanki z wrzątkiem wsypujemy trzy łyżeczki żelatyny. Do plastykowych kubków nalać wodę i dodać barwniki spożywcze. Plastikową tackę wyłożyć przezroczystą folią, następnie wylać na nią wodę z żelatyną. Gotowe można malować po niej pędzlami.


Życzymy wspaniałej zabawy. Do dzieła.


Literatura:





Zeszyt technik z warsztatów „ Wstęp do sensoplastyki”



                                                                                                                    Opracowała: 
mgr Krawiec Małgorzata

Komentarze