Zabawy wspierające integrację sensoryczną dziecka



Integracja sensoryczna jest  zdolność układu nerwowego do organizacji i interpretacji informacji dostarczanych przez zmysły. Jest to adekwatna reakcja organizmu na bodźce płynące z otoczenia. Oznacza to, że do  mózgu dostarczane są informacje pochodzące ze wszystkich receptorów: wzrokowych, słuchowych, smakowych, węchowych i czuciowych. Mózg potrafi je odpowiednio zinterpretować i na nie odpowiedzieć. Integracja sensoryczna rozpoczyna się już w okresie płodowym i kształtuje się do około 7 roku życia. Układ funkcjonuje dobrze, jeżeli wszystkie funkcje są zrównoważone. Jeśli jednak przetwarzanie bodźców jest zakłócone, może to rzutować na całościowe funkcjonowanie dziecka – na jego rozwój motoryczny, umiejętność skupiania uwagi i uczenia się oraz na rozwój emocjonalny.
Aby organizacja i interpretacja bodźców była prawidłowa musi być współpraca 3 układów:
dotykowego (czyli identyfikacja bodźców czuciowych: interpretowanie, czy coś jest mokre czy suche, śliskie czy tępe, ostre czy gładkie),
przedsionkowego (czyli koordynacja ruchów oczu, głowy i ciała, która odpowiada za utrzymywanie równowagi, balansowanie),
proprioceptywnego (czyli interpretowanie przez mózg sygnałów z mięśni i stawów, które informują o pozycji i położeniu ciała w przestrzeni).


Układ dotykowy:
1. „Dotykowe pudełko”:
weź pudełko po butach lub poszewkę na poduszkę, umieść w środku różne przedmioty, po czym poproś dziecko, by wkładając rękę do pudełka spróbowało zgadnąć, jakiego przedmiotu dotyka.
2. Zabawa w wodzie podczas kąpieli:
zachęcaj dziecko do używania podczas kąpieli różnych rodzajów gąbek, mydeł i ręczników. Zaproponuj maluchowi myjki o różnych fakturach, gąbki o odmiennych kształtach.
3. „Naleśnik”:
ciasno zwiń  dziecko w koc, bawiąc się w smarowanie i zawijanie naleśnika.
4. Wspólne gotowanie:
Dawaj  dziecku jak najwięcej okazji do wspólnego gotowania, ugniatania różnego rodzaju ciast, mieszania, przesypywania
5. Degustacja:
przygotuj talerz z różnymi smakami, zachęcaj dziecko do próbowania nowych potraw, o różnych smakach i konsystencji.

6. Malowanie dłońmi, stopami:
farbę przeznaczoną do malowania palcami możesz zmieszać z innymi materiałami, np. kaszą, piaskiem, ryżem itp. Stwórzcie też własną „farbę” z kisielu, galaretki czy pianki do golenia.

Układ przedsionkowy
7. Tor przeszkód:
stwórzcie wspólnie tor przeszkód, do zabawy można wykorzystać  przedmioty dostępne w domu np. poduszki, gazetę, folie bąbelkową itp.
8. Huśtawki:
bujajcie się razem na różnego rodzaju huśtawkach (podwieszanych, wahadłowych, wiszących oponach).
9. Turlanie:
turlamy  się z dzieckiem razem na kocyku, a latem z niewielkiej trawiastej górki
10. Bujanie w kocyku:
dziecko kładzie się na rozłożonym dużym kocu, a dwie dorosłe osoby delikatnie bujają go na boki.

Układ proprioceptywny
11. Siłowanie:
usiądź na podłodze i powiedz dziecku „ Jestem teraz kamieniem a ty spotkałeś na swojej drodze ogromny kamień, spróbuj go przepchnąć”.

12. Nalewanie i przesypywanie:
pozwól dziecku na eksperymenty, niech przelewa płyny z kubeczka do kubeczka, przez lejek, a łyżeczką przesypuje drobne materiały (ryż, kaszę) do pojemników różnej wielkości i kształt


źródło:
„ Gry i zabawy we wczesnej interwencji”B.Sher

Przygotowała:
Mgr Bernadeta Wojtusiak

Komentarze