Integracja sensoryczna jest zdolność układu nerwowego do organizacji i
interpretacji informacji dostarczanych przez zmysły. Jest to adekwatna reakcja
organizmu na bodźce płynące z otoczenia. Oznacza to, że do mózgu dostarczane są informacje pochodzące ze
wszystkich receptorów: wzrokowych, słuchowych, smakowych, węchowych i
czuciowych. Mózg potrafi je odpowiednio zinterpretować i na nie odpowiedzieć.
Integracja sensoryczna rozpoczyna się już w okresie płodowym i kształtuje się
do około 7 roku życia. Układ funkcjonuje dobrze, jeżeli wszystkie funkcje są
zrównoważone. Jeśli jednak przetwarzanie bodźców jest zakłócone, może to
rzutować na całościowe funkcjonowanie dziecka – na jego rozwój motoryczny,
umiejętność skupiania uwagi i uczenia się oraz na rozwój emocjonalny.
Aby organizacja i interpretacja bodźców była prawidłowa musi
być współpraca 3 układów:
dotykowego (czyli identyfikacja bodźców czuciowych:
interpretowanie, czy coś jest mokre czy suche, śliskie czy tępe, ostre czy
gładkie),
przedsionkowego (czyli koordynacja ruchów oczu, głowy i
ciała, która odpowiada za utrzymywanie równowagi, balansowanie),
proprioceptywnego (czyli interpretowanie przez mózg sygnałów
z mięśni i stawów, które informują o pozycji i położeniu ciała w przestrzeni).
Układ dotykowy:
1. „Dotykowe pudełko”:
weź pudełko po butach lub poszewkę na poduszkę, umieść w
środku różne przedmioty, po czym poproś dziecko, by wkładając rękę do pudełka
spróbowało zgadnąć, jakiego przedmiotu dotyka.
2. Zabawa w wodzie podczas kąpieli:
zachęcaj dziecko do używania podczas kąpieli różnych
rodzajów gąbek, mydeł i ręczników. Zaproponuj maluchowi myjki o różnych
fakturach, gąbki o odmiennych kształtach.
3. „Naleśnik”:
ciasno zwiń dziecko w
koc, bawiąc się w smarowanie i zawijanie naleśnika.
4. Wspólne gotowanie:
Dawaj dziecku jak
najwięcej okazji do wspólnego gotowania, ugniatania różnego rodzaju ciast,
mieszania, przesypywania
5. Degustacja:
przygotuj talerz z różnymi smakami, zachęcaj dziecko do próbowania
nowych potraw, o różnych smakach i konsystencji.
6. Malowanie dłońmi, stopami:
farbę przeznaczoną do malowania palcami możesz zmieszać z
innymi materiałami, np. kaszą, piaskiem, ryżem itp. Stwórzcie też własną
„farbę” z kisielu, galaretki czy pianki do golenia.
Układ przedsionkowy
7. Tor przeszkód:
stwórzcie wspólnie tor przeszkód, do zabawy można
wykorzystać przedmioty dostępne w domu
np. poduszki, gazetę, folie bąbelkową itp.
8. Huśtawki:
bujajcie się razem na różnego rodzaju huśtawkach (podwieszanych,
wahadłowych, wiszących oponach).
9. Turlanie:
turlamy się z
dzieckiem razem na kocyku, a latem z niewielkiej trawiastej górki
10. Bujanie w kocyku:
dziecko kładzie się na rozłożonym dużym kocu, a dwie dorosłe
osoby delikatnie bujają go na boki.
Układ proprioceptywny
11. Siłowanie:
usiądź na podłodze i powiedz dziecku „ Jestem teraz
kamieniem a ty spotkałeś na swojej drodze ogromny kamień, spróbuj go
przepchnąć”.
12. Nalewanie i przesypywanie:
pozwól dziecku na eksperymenty, niech przelewa płyny z
kubeczka do kubeczka, przez lejek, a łyżeczką przesypuje drobne materiały (ryż,
kaszę) do pojemników różnej wielkości i kształt
źródło:
„ Gry i zabawy we wczesnej interwencji”B.Sher
Przygotowała:
Mgr Bernadeta Wojtusiak
Komentarze
Prześlij komentarz
Dodaj komentarz: