🎶Muzyka🎷🎻🥁



TEMAT 1: INSTRUMENTY WOKÓŁ NAS


1. Przeczytajcie wiersz  L. Marjańskiej „Muzyka jest wszędzie” i porozmawiajcie o nim:

W złoty gąszcz
wleciał chrząszcz
i buczy.
Słowik śpiewać się uczy.
W stawie ochoczo
żaby rechoczą,
nad nimi komar bzyka…
I oto jest właśnie
muzyka.

Pytania do wiersza

-O jakich zwierzętach była mowa w wierszu?   (chrząszcz, słowik, żaby, komar)
 -Jakie odgłosy wydają te zwierzęta? (chrząszcz-buczy, słowik-śpiewa, żaby-rechoczą, komar-bzyka) Spróbujcie j naśladować te,  które potraficie.


2. Zabawa „ Muzyka inna niż wszystkie” – wszystkie przedmioty wydają dźwięki spróbujcie wydobyć dźwięki z takich przedmiotów jak: gazeta (poruszanie, zgniatanie), folia aluminiowa (poruszanie, potrząsanie, machanie), plastikowe kubeczki (zgniatanie, stukanie), łyżeczki (stukanie) itp.

Z rzeczy, które mamy w domu możemy stworzyć swoje własne instrumenty, oto kilka przykładów:


Gitara z opakowania po chusteczkach i mini gitara z pokrywki




Kastaniety z guzików



Perkusja z puszek



Szczegółowe instrukcje jak zrobić te instrumenty i kilka innych znajdziecie na stronie https://ekodziecko.com/category/instrumenty a jeśli nie macie możliwości zrobienia instrumentu zróbcie w domu koncert z użyciem jako instrumentów  garnków, plastikowych misek i łyżek.


3. Obejrzyjcie filmik o instrumentach https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo niech dzieci nazwią te, które znają. Zapytajcie dziecko, na którym instrumencie najchętniej chciałoby zagrać.


4. Przeczytajcie wierszy A. Kamieńskiej „Koncert”

Grały żabki w błocie:
jedna na flecie,
druga na trójkącie,
trzecia na klarnecie,

czwarta, jak to żaby,
na skrzypcach — aby, aby,
piąta na fortepianie
głośno niesłychanie,

szósta na mandolinie,
siódma na tamburynie,
ósma — mamo kochana –
ćwiczyła na cymbałach,

dziewiąta na wiolonczeli,
a jakże, żebyście wiedzieli!,
dziesiąta, tak jak wy czasami,
biła w bębenek łapkami,

aż taki się zrobił hałas,
że uszy zatykać zaraz.

Tylko dzieci i poeci
stali nad brzegiem strumyka
i zachwycali się:
Ach, jaka ładna muzyka!

Pytania do wiersza:
-Co robiły żabki w błocie?

- Pamiętacie ile żabek grało na instrumentach?
- Pamiętacie na  jakich instrumentach grały żabki?



5. Zabawa „Poszukiwanie zaginionego dźwięku”  czyli zabawa w lokalizowanie źródła dźwięku. Jeśli macie w domu  pozytywkę, głośnik, grająca zabawka, timer (jeśli jest atrakcyjna dla dziecka tym lepiej), Pokażcie dziecku przedmiot oraz zademonstrujcie dźwięk jaki wydaje. Następnie ukryjcie go w mieszkaniu i zachęcajcie dziecko aby poszukało skąd dochodzi dźwięk. 



6. Możecie także włączyć ulubioną muzykę i pobawić się w zadania muzyczne do wykonania po zakręceniu kołem https://wordwall.net/pl/resource/1177414/muzyka/zadania-muzyczne



7. Poćwiczcie też rączki przy piosence Gimnastyka rączek https://www.youtube.com/watch?v=RPt24yOqJ0w



TEMAT 2: ZABAWY PRZY MUZYCE 



1.Zabawa z piosenką „Jestem muzykantem konszabelantem”.



 2. Aktywizacja poprzez zabawę  do piosenki „Jedzie pociąg z daleka”.



3.Odgłosy instrumentów



3. Zabawa ruchowa „Start -stop”
Rodzic włącz piosenkę, objaśnia dziecku jeśli gra muzyka może tańczyć, jeśli zaś przestanie grać, musi się zatrzymać  w tej pozycji co przestała grać muzyka.


4. Znajdź taki sam?




Rodzic układa przed dzieckiem obrazki instrumentów, dziecko ma zadanie znaleźć  pary.


5.Piosenka stokrotka



6. Ekspresja plastyczna „Czarodziejskie instrumenty”- wykonywanie niekonwencjonalnych instrumentów.

Można wykonać z dzieckiem własne instrumenty.  Do tego będą nam potrzebne plastikowe butelki (wrzucamy do środka), różne materiały sypkie(np.: kasza, groch,) oraz można użyć  kamyków, lub powrzucać do środka przedmioty według swojego uznania. Po wykonaniu można wspólnie grać do ulubionych utworów.


7.Ćwiczenia oddechowe:

·dziecko siada na podłodze,

· otrzymuje chusteczkę do ręki (chusteczka podzielona jest na jak najcieńsze warstwy),

·dziecko stara się  trzymać chusteczkę za dwa rogi, nabierać nosem powietrze i dmuchać tak, aby chusteczka się unosiła,

·powtórzenie tego samego ćwiczenia ale z trzymaniem za jeden róg.

Źródło:



TEMAT 3: TWORZYMY DŹWIĘKI  



1. Gra na pianinie online https://kidmons.com/game/piano-online/
 

2. Dźwiękowe zagadki
Rozróżnianie brzmienia instrumentów - dzieci wraz z rodzicami grają na stworzonych przez siebie instrumentach bądź słuchają odgłosów z nagrania. Następnie siadają na dywanie tyłem do rodzica. Rodzic gra na zrobionych wspólnie z dzieckiem instrumentach (bębenek, tamburyno, kastaniety, talerze, grzechotka), bądź włącza nagrania. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie jaki to instrument. Kiedy odgadnie - sylabizuje nazwę danego instrument klaszcząc w dłonie.


3. Malowanie w rytm muzyki  - przygotowujemy duży karton, bądź sklejamy kilka kartek z bloku A3, ulubione kolory farb, pędzle. Włączamy muzykę, w rytm której wykonamy malunek.


Proponujemy:

A. Vivaldi „Cztery pory roku” https://www.youtube.com/watch?v=DNwltX385Us


SenseArte – malowanie do muzyki  https://www.youtube.com/watch?v=jF8lELEtrU8

Muzyka klasyczna dla dzieci https://www.youtube.com/watch?v=txv4-Lp9kTw


4. Chodzimy –klaszczemy . Do zabawy potrzebujemy wyłącznie trochę wolnego czasu, miejsca i ciszy. Dziecko spaceruje po pokoju, podczas każdego kroku dziecka rodzic klaszcze w dłonie. Zachęcamy również do podskoków, truchtu, biegu.            Następuje zamiana ról. Dziecko stara się wyklaskać rytm w jakim rodzic chodzi, podskakuje, truchta. 


5. stuk – puk, stuk –puk – zabawa paluszkowa. Do starej rękawiczki przyszywamy guziki, bądź na palce nakładamy naparstki do szycia, oklejamy plastrem, aby nie spadły.

Ćwiczymy dysocjację palców – kciuk, łączy się z każdym z pozostałych palców, wymawiając naprzemiennie słowa stuk, puk, stuk, puk. Następnie sprawdzamy jakie dźwięki słychać na różnych powierzchniach (deska, płytki, chodnik, plastik). Zwróćcie wówczas uwagę na różnorodność wytwarzanych dźwięków. 


6. Zabawa oddechowa – „świstu – gwizdu”. Przygotuj kilka szklanych butelek z różną ilością wody w środku. Aby zagwizdać na butelce należy przyłożyć butelkę do dolnej wargi i dmuchać tuż nad wlotem butelki. Sprawdźmy jakie uda Wam się wydobyć „świsty i gwizdy”. Na początku dmuchajmy krótko, następnie wydłużajmy fazę wydechu.  

Źródła:



książka pt. „365 dni twórczej zabawy, dla dzieci dwuletnich i starszych” S. Ellison, J. Gray, wyd. W.A.B. Warszawa 2003.


DZIEŃ4: TRĘBACZ Z WIEŻY MARIACKIEJ



1.      Wysłuchanie opowiadania na podstawie utworu Z. Chmurowej O trębaczu z wieży mariackiej.

Dzień był letni, skwarny. Upał ciągle wzrastał. 

Strażnicy krakowscy nie strzegli dziś miasta. Wszyscy w cieniu murów zasnęli snem twardym, odkładając na bok ciężkie halabardy. 

Drzemią więc strażnicy, słońce z nieba praży... a tu się do miasta zbliżają Tatarzy. Choć upał, w czapczyskach futrzanych na głowach. Chcą bogaty Kraków spalić i zrabować? 

 I co teraz będzie? Kto ludzi ostrzeże? Szczęściem trębacz wchodzi na mariacką wieżę. Zaraz zagra hejnał w cztery świata strony.

 Wtem dostrzegł Tatarów na koniach spienionych.

 Trębacz przerażony ścisnął trąbkę w garści.

 – Trzeba zawiadomić miasto o napaści! 

Uniósł trąbkę w górę i wnet z całej mocy zaczął grać rozgłośnie hejnał za hejnałem. 

Tym graniem ostrzegł wszystkich ludzi w mieście. 

Strażnicy na murach ocknęli się wreszcie.

 Zawrzały ulice jak hucząca rzeka. Pobici Tatarzy musieli uciekać. Wszyscy gnali wroga:

 i młodzi, i starzy. Hura! Gdzie pieprz rośnie uciekli Tatarzy.
A trąbka wciąż grała swój hejnał dopóty, póki nie umilkła, przerwawszy w pół nuty... 

– Zwycięstwo! Gdzie trębacz? Sprowadzić go z wieży! 

– Wiwat, wiwat trębacz! 

Lecz trębacz już nie żył. Dosięgła go mściwa Tatarzyna strzała. Dlatego to trąbka swą nutę przerwała...

 Brzmi hejnał krakowski srebrnym echem co dnia, gdy nagle w pół tonu ustaje melodia – jakby ją ktoś nagle nożycami przeciął. Dlaczego? Już teraz wiadomo jest dzieciom: na pamiątkę chwili, gdy grał trębacz chwacki swój ostatni hejnał na wieży mariackiej.



2.      Rozmowa na temat opowiadania.

– Czy strażnicy pilnowali Krakowa?

– Kto ostrzegł mieszkańców?

– Czy obronili miasto?

– Co się stało z trębaczem?

– Jak krakowianie upamiętnili to wydarzenie?


3.      Słuchanie nagrania hejnału z wieży mariackiej.

Link:



4.      Zabawa przy piosence Muzykanci konszabelanci.

Dziecko wykonuje ruchy naśladujące grę na danym instrumencie, naśladując jednocześnie odpowiednie dźwięki (np. na skrzypcach: dylu-dylu, dylu-dylu; na trąbce; trutu-trutu, trutu-trutu; na flecie: fiju-fiju, fiju-fiju itp.)

Link do piosenki:



5.       Zabawa matematyczna „Kostki dla psa”.



Rodzic kładzie na stoliku 2 miski. Obok każdej z nich umieszcza maskotkę przedstawiającą psa. Dziecko wraz z rodzicem. nadaje pieskom imiona. Następnie rodzic mówi imię psa i prosi dziecko o włożenie do jego miski określonej liczby kostek – klocków. Za każdym razem dzieci głośno przeliczają wkładane kostki. Po pewnym czasie szacują, gdzie jest ich więcej, a gdzie mniej.


6.      Praca plastyczna – KOLOROWE NUTKI.

Do wykonania potrzebujemy:

Kawałek gąbki( np. od mycia naczyń)

Kartkę,

Nożyczki;

Farby;

Wycięty szablon

Wycięty szablon przykładamy do czystej kartki, przytrzymując ręką. Następnie gąbkę namaczamy w farbce i   przykładamy do krawędzi szablonu. Gdy całość będzie pomalowana zdejmujemy szablon. Tak powstałą pracę odkładamy do wyschnięcia.

Szablon:


Efekt końcowy:



7.      Dziecięcy masażyk- PRAWA - LEWA.

Posmaruję prawą nogę,
żeby poszła w długą drogę,
nakremuję lewą nogę,
bo na jednej iść nie mogę.
Twoją małą prawą nóżkę
wnet położę na poduszkę,
a dla twojej lewej nóżki
mam masażyk na paluszki.
Pomasuję ci paluszki
u twej małej lewej nóżki.
Prawa nóżka też je ma.
Kto je posmaruje? Ja!

Masujemy nogi i palce dziecka odpowiednio do wypowiadanych słów.
 

8.      Zabawa sensoryczna- CYNAMONOWO- WANILIOWA  MASA.
Do zabawy potrzebne będą:

2 szklanki wody

2 szklanki mąki

2 łyżki oleju

1 szklanka soli

2 łyżki soku z cytryny/pomarańczy

cynamon i wanilia (lub inne barwniki)

łyżka, garnek

Wszystkie składniki mieszamy i gotujemy w garnku na małym ogniu do momentu, kiedy masa nabierze odpowiedniej miękkości. Gotową masę przypominającą ciastolinę studzimy. Do zabawy z nią można zaangażować różne przedmioty i zabawki. Taka gotowa masa umożliwia dziecku lepienie, gniecenie, wygniatanie, rwanie, ściskanie- czyli czynności doskonalące małą motorykę.

Źródło:



 
TEMAT 5: MAŁA ORKIESTRA


1. Wspólne przywitanie Ćwiczenia kształtujące świadomość osoby, schemat ciała i przestrzeni - wierszyk „co gdzie mamy” To są moje rączki (wyciągamy ręce przed siebie), To są moje nóżki (naprzemiennie pokazujemy swoje nogi), Tu mamy ramiona (wskazujemy dłońmi swoje ramio-na), A tu mamy brzuszki (poklepujemy się po brzuchu), To oko, to nosek (wskazujemy palcem części ciała), To uśmiech (uśmiechamy się), To minka (np. pokazujemy język, robimy tzw. dzióbek ustami), A to moja czuprynka (dłońmi poprawiamy włosy), Tak się każdy wita (podajemy dłoń osobie z naprzeciwka lub z boku), Tak się każdy kłania (kłaniamy się), Na znak powitania.



2. Poznanie i instrumentacja piosenki pt: „Orkiestra” słowa i muzyka D. K. Jagiełło. Mały jeżyk na bębenku gra Ram, tam, tam, ram, tam, tam - bębenek Ram, tam, tam / 2 x Na grzechotkach grają misie dwa Szu, szu, szu, szu, szu, szu - grzechotki Szu, szu, szu, / 2x Szary zając na talerzach gra - talerze Bum tara, bum tara, bum tara, / 2x Młody dzięcioł w drzewo stuka tak – drewienka, kołatki Stuku puk, stuku puk, stuku puk / 2x Już orkiestra rytm ten dobrze zna Ram, tam, tam, ram tam, tam, - wszystkie instrumenty razem Ram, tam, tam / 2x Rodzic nawiązując do tekstu piosenki , zadaje pytania: - Co to jest orkiestra? - O jakich instrumentach jest mowa w piosence? - Jakie zwierzęta grają w orkiestrze? - Czy melodia piosenki, którą słyszeliście jest wesoła czy smutna?



3. Wspólne przygotowanie domowej orkiestry z dostępnych przedmiotów w domu. Instrumenty wykorzystujemy do wspólnego muzykowania do piosenki ”Orkiestra”.





4. Zabawa muzyczna- "Walc kwiatów"- dzieci trzymają w dłoni chusteczki, tańczą według własnego pomysłu do muzyki P.Thaikovsky – Walc.


5.Teczowe wstążki do muzykowania-które można wykorzystać do zabaw muzycznych.
https://ekodziecko.com/teczowe-wstazki


6.Zabaw relaksacyjna- „muzyczna huśtawka” - (dorosły siedząc za dzieckiem kołysze je w tył i przód) do słów wiersza:
Siedzimy razem w huśtawce
A zabawy będzie w bród
Wolno, szybko, coraz szybciej
Huśtamy się w tył i w przód
W tył i w przód się bujamy/2*
Podnosimy, opuszczamy/2*
A na koniec przytulamy





Komentarze