TEMAT 1: INSTRUMENTY WOKÓŁ NAS
1. Przeczytajcie wiersz L. Marjańskiej „Muzyka jest
wszędzie” i porozmawiajcie o nim:
W złoty gąszcz
wleciał chrząszcz
i buczy.
Słowik śpiewać się uczy.
W stawie ochoczo
żaby rechoczą,
nad nimi komar bzyka…
I oto jest właśnie
muzyka.
wleciał chrząszcz
i buczy.
Słowik śpiewać się uczy.
W stawie ochoczo
żaby rechoczą,
nad nimi komar bzyka…
I oto jest właśnie
muzyka.
Pytania do wiersza
-O jakich zwierzętach była mowa w wierszu? (chrząszcz, słowik, żaby, komar)
-Jakie odgłosy wydają te zwierzęta? (chrząszcz-buczy, słowik-śpiewa, żaby-rechoczą, komar-bzyka) Spróbujcie j naśladować te, które potraficie.
-Jakie odgłosy wydają te zwierzęta? (chrząszcz-buczy, słowik-śpiewa, żaby-rechoczą, komar-bzyka) Spróbujcie j naśladować te, które potraficie.
2. Zabawa „ Muzyka inna niż wszystkie” – wszystkie
przedmioty wydają dźwięki spróbujcie wydobyć dźwięki z takich przedmiotów jak:
gazeta (poruszanie, zgniatanie), folia aluminiowa (poruszanie, potrząsanie,
machanie), plastikowe kubeczki (zgniatanie, stukanie), łyżeczki (stukanie) itp.
Z rzeczy, które mamy w domu możemy stworzyć swoje własne
instrumenty, oto kilka przykładów:
Gitara z opakowania po chusteczkach i mini gitara z pokrywki
Kastaniety z guzików
Perkusja z puszek
Szczegółowe instrukcje jak zrobić te instrumenty i kilka
innych znajdziecie na stronie https://ekodziecko.com/category/instrumenty
a jeśli nie macie możliwości zrobienia instrumentu zróbcie w domu koncert z użyciem
jako instrumentów garnków, plastikowych
misek i łyżek.
3. Obejrzyjcie filmik o instrumentach https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo
niech dzieci nazwią te, które znają. Zapytajcie dziecko, na którym instrumencie
najchętniej chciałoby zagrać.
4. Przeczytajcie wierszy A. Kamieńskiej „Koncert”
Grały żabki w błocie:
jedna na flecie,
druga na trójkącie,
trzecia na klarnecie,
czwarta, jak to żaby,
na skrzypcach — aby, aby,
piąta na fortepianie
głośno niesłychanie,
szósta na mandolinie,
siódma na tamburynie,
ósma — mamo kochana –
ćwiczyła na cymbałach,
dziewiąta na wiolonczeli,
a jakże, żebyście wiedzieli!,
dziesiąta, tak jak wy czasami,
biła w bębenek łapkami,
aż taki się zrobił hałas,
że uszy zatykać zaraz.
Tylko dzieci i poeci
stali nad brzegiem strumyka
i zachwycali się:
Ach, jaka ładna muzyka!
jedna na flecie,
druga na trójkącie,
trzecia na klarnecie,
czwarta, jak to żaby,
na skrzypcach — aby, aby,
piąta na fortepianie
głośno niesłychanie,
szósta na mandolinie,
siódma na tamburynie,
ósma — mamo kochana –
ćwiczyła na cymbałach,
dziewiąta na wiolonczeli,
a jakże, żebyście wiedzieli!,
dziesiąta, tak jak wy czasami,
biła w bębenek łapkami,
aż taki się zrobił hałas,
że uszy zatykać zaraz.
Tylko dzieci i poeci
stali nad brzegiem strumyka
i zachwycali się:
Ach, jaka ładna muzyka!
Pytania do wiersza:
-Co robiły żabki w błocie?
-Co robiły żabki w błocie?
- Pamiętacie ile żabek grało na instrumentach?
- Pamiętacie na jakich instrumentach grały żabki?
- Pamiętacie na jakich instrumentach grały żabki?
5. Zabawa „Poszukiwanie zaginionego dźwięku” czyli zabawa w lokalizowanie źródła dźwięku.
Jeśli macie w domu pozytywkę, głośnik,
grająca zabawka, timer (jeśli jest atrakcyjna dla dziecka tym lepiej), Pokażcie
dziecku przedmiot oraz zademonstrujcie dźwięk jaki wydaje. Następnie ukryjcie
go w mieszkaniu i zachęcajcie dziecko aby poszukało skąd dochodzi dźwięk.
6. Możecie także włączyć ulubioną muzykę i pobawić się w
zadania muzyczne do wykonania po zakręceniu kołem https://wordwall.net/pl/resource/1177414/muzyka/zadania-muzyczne
7. Poćwiczcie też rączki przy piosence Gimnastyka rączek https://www.youtube.com/watch?v=RPt24yOqJ0w
Źródła: www.ekodziecko.com,
www.yotube.com, www.wordwall.net
TEMAT 2: ZABAWY PRZY MUZYCE
1.Zabawa z piosenką „Jestem
muzykantem konszabelantem”.
2. Aktywizacja poprzez zabawę
do piosenki „Jedzie pociąg z
daleka”.
3.Odgłosy instrumentów
3. Zabawa
ruchowa „Start -stop”
Rodzic włącz piosenkę, objaśnia dziecku jeśli gra muzyka może tańczyć, jeśli zaś przestanie grać, musi się zatrzymać w tej pozycji co przestała grać muzyka.
Rodzic włącz piosenkę, objaśnia dziecku jeśli gra muzyka może tańczyć, jeśli zaś przestanie grać, musi się zatrzymać w tej pozycji co przestała grać muzyka.
4. Znajdź taki sam?
Rodzic układa przed dzieckiem
obrazki instrumentów, dziecko ma zadanie znaleźć pary.
5.Piosenka stokrotka
6.
Ekspresja plastyczna „Czarodziejskie instrumenty”- wykonywanie niekonwencjonalnych instrumentów.
Można wykonać z dzieckiem własne instrumenty. Do tego będą nam potrzebne plastikowe butelki
(wrzucamy do środka), różne materiały sypkie(np.: kasza, groch,) oraz można
użyć kamyków, lub powrzucać do środka
przedmioty według swojego uznania. Po wykonaniu można wspólnie grać do
ulubionych utworów.
7.Ćwiczenia oddechowe:
·dziecko siada na podłodze,
· otrzymuje chusteczkę do
ręki (chusteczka podzielona jest na jak najcieńsze warstwy),
·dziecko stara się trzymać chusteczkę za dwa rogi, nabierać
nosem powietrze i dmuchać tak, aby chusteczka się unosiła,
·powtórzenie tego samego
ćwiczenia ale z trzymaniem za jeden róg.
Źródło:
TEMAT
3: TWORZYMY DŹWIĘKI
1.
Gra na pianinie online https://kidmons.com/game/piano-online/
2.
Dźwiękowe zagadki
Rozróżnianie brzmienia instrumentów - dzieci wraz z rodzicami grają na stworzonych przez siebie instrumentach bądź słuchają odgłosów z nagrania. Następnie siadają na dywanie tyłem do rodzica. Rodzic gra na zrobionych wspólnie z dzieckiem instrumentach (bębenek, tamburyno, kastaniety, talerze, grzechotka), bądź włącza nagrania. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie jaki to instrument. Kiedy odgadnie - sylabizuje nazwę danego instrument klaszcząc w dłonie.
Rozróżnianie brzmienia instrumentów - dzieci wraz z rodzicami grają na stworzonych przez siebie instrumentach bądź słuchają odgłosów z nagrania. Następnie siadają na dywanie tyłem do rodzica. Rodzic gra na zrobionych wspólnie z dzieckiem instrumentach (bębenek, tamburyno, kastaniety, talerze, grzechotka), bądź włącza nagrania. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie jaki to instrument. Kiedy odgadnie - sylabizuje nazwę danego instrument klaszcząc w dłonie.
3.
Malowanie w rytm muzyki
- przygotowujemy duży karton, bądź sklejamy kilka kartek z bloku A3,
ulubione kolory farb, pędzle. Włączamy muzykę, w rytm której wykonamy malunek.
Proponujemy:
A. Vivaldi „Cztery pory roku” https://www.youtube.com/watch?v=DNwltX385Us
A. Vivaldi
„wiosna” https://www.youtube.com/watch?v=jdLlJHuQeNI
SenseArte – malowanie do muzyki https://www.youtube.com/watch?v=jF8lELEtrU8
Muzyka klasyczna dla dzieci https://www.youtube.com/watch?v=txv4-Lp9kTw
4.
Chodzimy –klaszczemy . Do zabawy potrzebujemy wyłącznie
trochę wolnego czasu, miejsca i ciszy. Dziecko spaceruje po pokoju, podczas
każdego kroku dziecka rodzic klaszcze w dłonie. Zachęcamy również do podskoków,
truchtu, biegu. Następuje
zamiana ról. Dziecko stara się wyklaskać rytm w jakim rodzic chodzi,
podskakuje, truchta.
5.
stuk – puk, stuk –puk – zabawa paluszkowa. Do starej
rękawiczki przyszywamy guziki, bądź na palce nakładamy naparstki do szycia,
oklejamy plastrem, aby nie spadły.
Ćwiczymy
dysocjację palców –
kciuk, łączy się z każdym z pozostałych palców, wymawiając naprzemiennie słowa
stuk, puk, stuk, puk. Następnie sprawdzamy jakie dźwięki słychać na różnych
powierzchniach (deska, płytki, chodnik, plastik). Zwróćcie wówczas uwagę na
różnorodność wytwarzanych dźwięków.
6.
Zabawa oddechowa – „świstu – gwizdu”. Przygotuj kilka
szklanych butelek z różną ilością wody w środku. Aby zagwizdać na butelce
należy przyłożyć butelkę do dolnej wargi i dmuchać tuż nad wlotem butelki.
Sprawdźmy jakie uda Wam się wydobyć „świsty i gwizdy”. Na początku dmuchajmy
krótko, następnie wydłużajmy fazę wydechu.
Źródła:
książka pt. „365 dni twórczej zabawy, dla dzieci
dwuletnich i starszych” S. Ellison, J. Gray, wyd. W.A.B. Warszawa 2003.
DZIEŃ4:
TRĘBACZ Z WIEŻY MARIACKIEJ
1.
Wysłuchanie
opowiadania na podstawie utworu Z. Chmurowej O trębaczu z wieży mariackiej.
Dzień był letni,
skwarny. Upał ciągle wzrastał.
Strażnicy
krakowscy nie strzegli dziś miasta. Wszyscy w cieniu murów zasnęli snem
twardym, odkładając na bok ciężkie halabardy.
Drzemią więc
strażnicy, słońce z nieba praży... a tu się do miasta zbliżają Tatarzy. Choć
upał, w czapczyskach futrzanych na głowach. Chcą bogaty Kraków spalić i
zrabować?
I co teraz
będzie? Kto ludzi ostrzeże? Szczęściem trębacz wchodzi na mariacką wieżę. Zaraz
zagra hejnał w cztery świata strony.
Wtem
dostrzegł Tatarów na koniach spienionych.
Trębacz
przerażony ścisnął trąbkę w garści.
– Trzeba
zawiadomić miasto o napaści!
Uniósł trąbkę w
górę i wnet z całej mocy zaczął grać rozgłośnie hejnał za hejnałem.
Tym graniem
ostrzegł wszystkich ludzi w mieście.
Strażnicy na
murach ocknęli się wreszcie.
Zawrzały
ulice jak hucząca rzeka. Pobici Tatarzy musieli uciekać. Wszyscy gnali wroga:
i młodzi, i
starzy. Hura! Gdzie pieprz rośnie uciekli Tatarzy.
A trąbka wciąż grała swój hejnał dopóty, póki nie umilkła, przerwawszy w pół nuty...
A trąbka wciąż grała swój hejnał dopóty, póki nie umilkła, przerwawszy w pół nuty...
– Zwycięstwo!
Gdzie trębacz? Sprowadzić go z wieży!
– Wiwat, wiwat
trębacz!
Lecz trębacz już
nie żył. Dosięgła go mściwa Tatarzyna strzała. Dlatego to trąbka swą nutę
przerwała...
Brzmi hejnał
krakowski srebrnym echem co dnia, gdy nagle w pół tonu ustaje melodia – jakby
ją ktoś nagle nożycami przeciął. Dlaczego? Już teraz wiadomo jest dzieciom: na
pamiątkę chwili, gdy grał trębacz chwacki swój ostatni hejnał na wieży
mariackiej.
2. Rozmowa na
temat opowiadania.
– Czy
strażnicy pilnowali Krakowa?
– Kto
ostrzegł mieszkańców?
– Czy
obronili miasto?
– Co
się stało z trębaczem?
– Jak
krakowianie upamiętnili to wydarzenie?
3. Słuchanie
nagrania hejnału z wieży mariackiej.
Link:
4. Zabawa przy piosence Muzykanci konszabelanci.
Dziecko
wykonuje ruchy naśladujące grę na danym instrumencie, naśladując jednocześnie
odpowiednie dźwięki (np. na skrzypcach: dylu-dylu, dylu-dylu; na trąbce;
trutu-trutu, trutu-trutu; na flecie: fiju-fiju, fiju-fiju itp.)
Link do piosenki:
5.
Zabawa matematyczna „Kostki dla psa”.
Rodzic kładzie na stoliku 2 miski. Obok każdej
z nich umieszcza maskotkę przedstawiającą psa. Dziecko wraz z rodzicem. nadaje
pieskom imiona. Następnie rodzic mówi imię psa i prosi dziecko o włożenie do
jego miski określonej liczby kostek – klocków. Za każdym razem dzieci głośno
przeliczają wkładane kostki. Po pewnym czasie szacują, gdzie jest ich więcej, a
gdzie mniej.
6. Praca
plastyczna – KOLOROWE NUTKI.
Do wykonania potrzebujemy:
Kawałek gąbki( np. od mycia naczyń)
Kartkę,
Nożyczki;
Farby;
Wycięty szablon
Wycięty szablon przykładamy do czystej kartki, przytrzymując ręką.
Następnie gąbkę namaczamy w farbce i przykładamy do krawędzi szablonu.
Gdy całość będzie pomalowana zdejmujemy szablon. Tak powstałą pracę odkładamy
do wyschnięcia.
Szablon:
Efekt
końcowy:
7. Dziecięcy masażyk- PRAWA - LEWA.
Posmaruję prawą nogę,
żeby poszła w długą drogę,
nakremuję lewą nogę,
bo na jednej iść nie mogę.
Twoją małą prawą nóżkę
wnet położę na poduszkę,
a dla twojej lewej nóżki
mam masażyk na paluszki.
Pomasuję ci paluszki
u twej małej lewej nóżki.
Prawa nóżka też je ma.
Kto je posmaruje? Ja!
Masujemy nogi i palce dziecka odpowiednio do wypowiadanych słów.
żeby poszła w długą drogę,
nakremuję lewą nogę,
bo na jednej iść nie mogę.
Twoją małą prawą nóżkę
wnet położę na poduszkę,
a dla twojej lewej nóżki
mam masażyk na paluszki.
Pomasuję ci paluszki
u twej małej lewej nóżki.
Prawa nóżka też je ma.
Kto je posmaruje? Ja!
Masujemy nogi i palce dziecka odpowiednio do wypowiadanych słów.
8.
Zabawa sensoryczna- CYNAMONOWO- WANILIOWA MASA.
Do zabawy potrzebne będą:
2 szklanki wody
2 szklanki mąki
2 łyżki oleju
1 szklanka soli
2 łyżki soku z
cytryny/pomarańczy
cynamon i wanilia (lub inne
barwniki)
łyżka, garnek
Wszystkie składniki mieszamy i
gotujemy w garnku na małym ogniu do momentu, kiedy masa nabierze odpowiedniej
miękkości. Gotową masę przypominającą ciastolinę studzimy. Do zabawy z nią
można zaangażować różne przedmioty i zabawki. Taka gotowa masa umożliwia
dziecku lepienie, gniecenie, wygniatanie, rwanie, ściskanie- czyli czynności
doskonalące małą motorykę.
Źródło:
TEMAT 5: MAŁA ORKIESTRA
1. Wspólne przywitanie Ćwiczenia
kształtujące świadomość osoby, schemat ciała i przestrzeni - wierszyk „co gdzie
mamy” To są moje rączki (wyciągamy ręce przed siebie), To są moje nóżki
(naprzemiennie pokazujemy swoje nogi), Tu mamy ramiona (wskazujemy dłońmi swoje
ramio-na), A tu mamy brzuszki (poklepujemy się po brzuchu), To oko, to nosek
(wskazujemy palcem części ciała), To uśmiech (uśmiechamy się), To minka (np.
pokazujemy język, robimy tzw. dzióbek ustami), A to moja czuprynka (dłońmi
poprawiamy włosy), Tak się każdy wita (podajemy dłoń osobie z naprzeciwka lub z
boku), Tak się każdy kłania (kłaniamy się), Na znak powitania.
2. Poznanie i instrumentacja piosenki
pt: „Orkiestra” słowa i muzyka D. K. Jagiełło. Mały jeżyk na bębenku gra Ram,
tam, tam, ram, tam, tam - bębenek Ram, tam, tam / 2 x Na grzechotkach grają
misie dwa Szu, szu, szu, szu, szu, szu - grzechotki Szu, szu, szu, / 2x Szary
zając na talerzach gra - talerze Bum tara, bum tara, bum tara, / 2x Młody
dzięcioł w drzewo stuka tak – drewienka, kołatki Stuku puk, stuku puk, stuku
puk / 2x Już orkiestra rytm ten dobrze zna Ram, tam, tam, ram tam, tam, -
wszystkie instrumenty razem Ram, tam, tam / 2x Rodzic nawiązując do tekstu
piosenki , zadaje pytania: - Co to jest orkiestra? - O jakich instrumentach
jest mowa w piosence? - Jakie zwierzęta grają w orkiestrze? - Czy melodia
piosenki, którą słyszeliście jest wesoła czy smutna?
3. Wspólne przygotowanie domowej
orkiestry z dostępnych przedmiotów w domu. Instrumenty wykorzystujemy do
wspólnego muzykowania do piosenki ”Orkiestra”.
4. Zabawa muzyczna- "Walc kwiatów"- dzieci
trzymają w dłoni chusteczki, tańczą według własnego pomysłu do muzyki
P.Thaikovsky – Walc.
5.Teczowe wstążki do muzykowania-które można wykorzystać do zabaw muzycznych.
https://ekodziecko.com/teczowe-wstazki
6.Zabaw relaksacyjna- „muzyczna huśtawka” - (dorosły siedząc za dzieckiem kołysze je w tył i przód) do słów wiersza:
Siedzimy razem w huśtawce
A zabawy będzie w bród
Wolno, szybko, coraz szybciej
Huśtamy się w tył i w przód
W tył i w przód się bujamy/2*
Podnosimy, opuszczamy/2*
A na koniec przytulamy
Źródło:
https://pp2.ozimek.pl/static/img/k07/w_krainie_muzyki-_kszta%C5%82cenie_na_odleg%C5%82o%C5%9B%C4%87.pdf
http://zefir.if.uj.edu.pl/zuzel/juniorsport/Inne/Zbi%F3r%20zabaw%20ruchowych.pdf
http://w https://ekodziecko.com/teczowe-wstazki
ww.sosw.bochnia.pl/
https://pp2.ozimek.pl/static/img/k07/w_krainie_muzyki-_kszta%C5%82cenie_na_odleg%C5%82o%C5%9B%C4%87.pdf
http://zefir.if.uj.edu.pl/zuzel/juniorsport/Inne/Zbi%F3r%20zabaw%20ruchowych.pdf
http://w https://ekodziecko.com/teczowe-wstazki
ww.sosw.bochnia.pl/
Komentarze
Prześlij komentarz
Dodaj komentarz: