TEMAT 1: MÓJ TATA
1. Słuchanie wiersza
"Mój tato" B. Formy.
Mój tato
Chodzimy z tatą na długie spacery,
mamy wspaniałe dwa górskie rowery.
Po parku na nich często jeździmy
i nigdy razem się nie nudzimy.
Gdy mroźna zima nagle przybywa
i ciepłym szalem wszystko okrywa,
bierzemy narty i śnieżne szlaki
wciąż przemierzamy jak szybkie ptaki.
Często chodzimy razem do kina,
lubimy obaj, gdy dzień się zaczyna.
Takiego mieć tatę to wielkie szczęście
– życzeń mu składam dziś jak najwięcej.
2. Rozmowa z dziećmi inspirowana treścią wiersza. Rodzic
prosi dzieci aby odpowiedziały na pytania:
- Kto wystąpił w wierszu?
- Co chłopiec robi z
tatą?
- Co chłopiec odczuwa
mając takiego tatę ? Jakie emocje mu towarzyszą ?
3. "Co robi tata ?" - zabawa pantomimiczna. Dziecko za pomocą ruchów, gestów
próbuje zaprezentować czynności najczęściej wykonywane w domu przez tatę bądź
sposoby spędzania czasu z tatą (np.
koszenie trawy, majsterkowanie, wychodzenie z psem, oglądanie telewizora, gra w
piłkę, łowienie ryb, jazda samochodem). Dzieci odgadują tę czynność. Warto
zamienić się rolami, aby to dziecko mogło zgadywać czynności.
4. "Mój tata" - zabawa słownikowa. Rodzic czyta
zdanie dotyczące taty, a dziecko próbuje je skończyć.
- Mój tata jest...
- Moj tata lubi...
- Mój tata nie lubi...
- Ulubionym kolorem
mojego taty jest...
- Z tatą lubię
najbardziej...
- mój tata jest
najlepszy, ponieważ...
5. Zabawa ilustrowana ruchem przy piosence "Nie chcę
cię..."
https://www.youtube.com/watch?v=OBr6_9iSe5M
6. "TATA"- wyklejanka plastelinowa wyrazu.
7. "Rytmiczne serca" - dokańczanie rytmów z użyciem
papierowych serduszek. Wspólnie z rodzicem wytnijcie serca kilka serc z kolorowego papieru.
Rodzic zaczyna dany rytm a zadaniem dziecka jest go dokończyć.
8. "Odkurzacz"- masażyk relaksacyjny.
Szuru szu, szuru szu, (Przesuwamy dłoń swobodnym
ruchem po ciele dziecka)
pan odkurzacz poszedł w ruch.
Jeździ w koło po podłodze,
warczy przy tym bardzo srodze.
Szuru szu, szuru szu,
wjeżdża wszędzie w zakamarki, (Wsuwamy dłoń pod pachę, za
kołnierz, we włosy itp.)
czyści też w najmniejsze szparki.
Wszystkie brudy migiem wciąga (naśladujemy palcami zbieranie
okruszków)
i dokładnie pokój sprząta.
Kiedy skończy, zobaczycie,
cały pokój zacznie lśnić, (głaszczemy dziecko
po całym ciele)
a odkurzacz w ciemnym kącie
o sprzątaniu będzie śnić. (głaszczemy dziecko
po głowie, przytulamy się do
niego lub kładziemy głowę na jego plecach)
9. "Laurka dla taty" - wykonajcie laurkę dla taty dowolną
techniką, poproście dorosłą osobę o pomoc by pomogła wam napisać kilka słów dla
taty.
10. "Dyplom dla supertaty" - stwórzcie dyplom dla waszego taty.
Narysujcie jego portret.
TEMAT 2 : MOJA MAMA
2. Ćwiczenia logopedyczne. Dzieci wykonują ćwiczenia wg wskazówek:
a. Całuski dla mamy (wargi mocno ściągnięte do przodu, lekko się rozchylają)
b. Obraz dla mamy (okrężne ruchy języka wokół warg– rysowanie słońca)
c. Szeroki uśmiech dla mamy (mocne rozciąganie warg na boki)
d. Minki mamy (dzieci pokazują mimiką różne stany emocjonalne mamy: smutek, radość, złość, zdziwienie)
a. Całuski dla mamy (wargi mocno ściągnięte do przodu, lekko się rozchylają)
b. Obraz dla mamy (okrężne ruchy języka wokół warg– rysowanie słońca)
c. Szeroki uśmiech dla mamy (mocne rozciąganie warg na boki)
d. Minki mamy (dzieci pokazują mimiką różne stany emocjonalne mamy: smutek, radość, złość, zdziwienie)
3. „Spacer z mamą” – zabawa w formie opowieści ruchowej
Rodzic czyta i jednocześnie wykonuje z dzieckiem
odpowiednie ruchy i gesty.
Słowa opowiadania
|
Ruchy i gesty
|
„Ola z mama wybrały się na
wycieczkę w poszukiwaniu wiosny
|
Rodzic z dzieckiem idą wykonując ruchy naprzemienne
|
Wzięli się za ręce. Słychać jak
idą
Dotarli na pobliską łąkę
|
Tup, tup, tup, tup
|
Zobaczyli ego motyla. Ma piękne
kolorowe skrzydła.
|
Rysowanie w powietrzu, oburącz skrzydeł motyla,
|
Biegną dalej wśród kwiatów jedno
obok drugiego, aż się zmęczyli i usiedli na trawie.
|
Uczestnicy biegną a następnie siadają na podłodze
|
Oddychają świeżym powietrzem,
zachwycają się pięknym zapachem kwiatów
|
Oddychanie przeponowe
|
Nagle zobaczyli, że coś w oddali
mieni się w słońcu różnymi kolorami. Postanowili sprawdzić co to jest.
|
Tworzą z rąk daszek nad oczami
i rozglądają się.
|
Skradają się powoli jedno za
drugim
|
Zabawa w cień – jedno z pary to człowiek, a drugie to jego cień,
|
Podeszli bliżej i okazało się, że
są to małe kolorowe piłeczki. Ciekawe skąd się tu wzięły?
|
|
Postanowili się przez chwile
pobawić
|
Siadają naprzeciw siebie w dużym rozkroku, nogi złączone i turlają do
siebie piłeczki,
|
Zabawa piłeczkami szybki znudziła
się Oli i mówi do mamy: może pojeździmy rowerem?. Ale nie mamy roweru. Możemy
udawać
|
Uczestnicy kładą się na plecach na dywanie, łącza swoje stopy i naśladują jazdę
rowerem,
|
Po chwili zaczął kropić deszcz.
Trawka zrobiła się mokra. Ola i mama zaczęły wracać do domu. Ola staje na
stopach mamy, żeby się nie zmoczyła.
Szkoda, że nasza wycieczka się
skończyła –myśli Ola”
|
Dziecko staje na stopach rodzica, rodzic je przytula.
|
4. „Serduszkowy bukiet” - zabawa ruchowa z reakcją na przerwę w muzyce.
Dzieci swobodnie tańczą przy piosence Śpiewające Brzdące – „Kocham Cię Ti amo je taime” https://www.youtube.com/watch?v=MeRTMshkHJs , gdy muzyka cichnie zbierają wycięte wcześniej z papieru i rozsypane po pokoju serduszka, gdy usłyszą muzykę ponownie tańczą. Pod koniec zabawy wręczają serca swoim mamom.
Dzieci swobodnie tańczą przy piosence Śpiewające Brzdące – „Kocham Cię Ti amo je taime” https://www.youtube.com/watch?v=MeRTMshkHJs , gdy muzyka cichnie zbierają wycięte wcześniej z papieru i rozsypane po pokoju serduszka, gdy usłyszą muzykę ponownie tańczą. Pod koniec zabawy wręczają serca swoim mamom.
5. Ćwiczenia oparte na relacji opiekuńczej – według Weroniki Sherborne
Mama wraz z dzieckiem siada na dywanie, tworząc parę.
·
Naśladowanie
min partnera – uczestnicy siedzą w parach naprzeciwko siebie najpierw osoba
dorosła robi wesołe miny , następnie dziecko zaczyna je naśladować;
·
„Fotel”- osoba dorosła siedzi z nogami
wyciągniętymi, dziecko siada na kolana rodzica, podkurcza nogi, łapiąc się pod
kolana, głowę kładzie na ramieniu partnera ,który rozpoczyna powolne, rytmiczne
naśladowanie bujanego fotela (ruch w przód i w tył);
·
„Turlanie”-
dziecko leży na plecach (swobodnie), rodzic turla dziecko po całej sali,
przewracając je ostrożnie na brzuch, bok, plecy.
6. Masaż „List do mamy”
Kochana mamo (rysujemy serce i
wykrzyknik)
Uśmiechnij się do mnie wesoło (rysujemy uśmiech)
Zróbmy razem duże koło (rysujemy koło)
Poskacz ze mną w kałuży („chlapiemy” plecy paluszkami, pstrykanie wszystkimi palcami)
Szczególnie po wielkiej burzy (rysujemy błyskawicę)
Narysujmy razem słonie (powoli kroczymy wewnętrzną stroną dłoni)
Małe żółwie, może konie (szybko, z wyczuciem stukamy dłońmi zwiniętymi w pięści)
Piękny bukiet zrobię sam (rysujemy kwiatka)
I w prezencie Tobie dam (przytulamy dziecko siedzące przed nami)
Uśmiechnij się do mnie wesoło (rysujemy uśmiech)
Zróbmy razem duże koło (rysujemy koło)
Poskacz ze mną w kałuży („chlapiemy” plecy paluszkami, pstrykanie wszystkimi palcami)
Szczególnie po wielkiej burzy (rysujemy błyskawicę)
Narysujmy razem słonie (powoli kroczymy wewnętrzną stroną dłoni)
Małe żółwie, może konie (szybko, z wyczuciem stukamy dłońmi zwiniętymi w pięści)
Piękny bukiet zrobię sam (rysujemy kwiatka)
I w prezencie Tobie dam (przytulamy dziecko siedzące przed nami)
7.
Wykonanie pracy plastycznej z elementem ćwiczeń grafomotorycznych.
Dzieci otrzymują kartkę z napisem „MAMA”. Ich
zadaniem jest poprawienie konturu napisu i ozdobienie pozostałej części kartki
wg własnego pomysłu.
Źródła;
Temat 3 : Brat i siostra
Kiedy nuda do drzwi puka
i pomysłów nagle brak,
na tę nudę razem z bratem
znajdę sposób tak czy siak.
i pomysłów nagle brak,
na tę nudę razem z bratem
znajdę sposób tak czy siak.
Bo ja mam starszego brata
i z nim żyję za pan brat.
Choć mi czasem figle płata,
nie ma to jak starszy brat.
i z nim żyję za pan brat.
Choć mi czasem figle płata,
nie ma to jak starszy brat.
Zdarza się, że nad lekcjami
w pocie czoła ślęczę sam,
wtedy zawsze brata wołam.
On wie wszystko! Mówię wam!
w pocie czoła ślęczę sam,
wtedy zawsze brata wołam.
On wie wszystko! Mówię wam!
A najbardziej lubię z bratem
bawić się w piracką łódź.
Wielkie morza z nim przemierzać
i bitewne plany snuć.
bawić się w piracką łódź.
Wielkie morza z nim przemierzać
i bitewne plany snuć.
Bo bez brata – jak bez ręki,
bez prawego lewy but.
Czubek tortu bez wisienki.
Brat to istny szczęścia łut!
bez prawego lewy but.
Czubek tortu bez wisienki.
Brat to istny szczęścia łut!
2. Taniec przy piosence pt „Zabiorę brata na koniec świata”
3.
„Rodzina” – opowiadanie ilustrowane
ruchem. Dzieci
odwracają się twarzą do rodzica. Za
każdym razem, gdy dzieci usłyszą słowo brat –robią przysiad. Kiedy pojawi się
słowo siostra dziecko podskakuje
Ponadto, dzieci starają się wykonywać wszystkie ruchy opowiedziane przez
rodzica w opowiadaniu.
Pewnego dnia rodzeństwo – brat i siostra - wybrało się na
spacer do parku. Wyszli ze swego domu i zrobili 3 kroki do przodu (dzieci
przesuwają się do przodu, robiąc trzy kroki). Następnie brat zauważył ślimaka
na liściu akacji i cofnął się o jeden krok. Siostra z kolei usłyszała szelest w
gałązkach bzu i przesunęła się o dwa kroki w lewo. Oddzielili się od siebie. Co
muszą teraz zrobić brat i siostra, żeby się spotkać? Ile kroków i w którą
stronę muszą wykonać? Dzieci szukają rozwiązania, sprawdzają jego poprawność,
N. kontynuuje. Udało się! Brat z siostrą wspólnie wędrują do parku. Zrobili
pięć kroków do przodu i trzy kroki w prawo. Siostra zauważyła nadchodzącą
babcię i zrobiła jeszcze dwa kroki do przodu. Brat dołączył do niej, ale szedł
inną drogą, więc wykonał dwa kroki w lewo i kolejne dwa kroki do przodu… Rodzic
. kontynuuje opowieść w podobny sposób tak długo aż dziecko znajdzie się przy
rodzicu, po przeciwnej stronie sali.
4.
Labirynt – przeprowadź przez
labirynt siostrzyczkę tak aby znalazła braciszka. Najpierw spróbuj palcem a
następnie kredką.
5. Zabawa
muzyczno – ruchowa „Paluszek”
https://www.youtube.com/watch?v=134vER6_Kp8&list=PLeVr_Ou1tZ_ycT_4Soipc0W7V7urY4vW7
Tu paluszek, tu paluszek,
Kolorowy mam fartuszek.
Tutaj rączka, a tu druga,
A tu oczko do mnie mruga.
Tu jest buźka, tu ząbeczki,
Tu wpadają cukiereczki.
Tu jest nóżka i tu nóżka,
Chodź zatańczyć jak kaczuszka.
Tu paluszek, tu paluszek,
Kolorowy mam fartuszek.
Tutaj rączka, a tu druga,
A tu oczko do mnie mruga.
Tu jest buźka, tu ząbeczki,
Tu wpadają cukiereczki.
Tu jest nóżka i tu nóżka,
Chodź zatańczyć jak kaczuszka.
Tu paluszek, tu
paluszek
(pokazujemy jeden palec wskazujący i drugi palec wskazujący)
Kolorowy mam fartuszek.
(rozkładamy obydwie ręce na wysokości pasa)
Tu jest rączka, a tu druga,
(pokazujemy jedną rękę i drugą rękę)
A tu oczko do mnie mruga.
(wskazujemy oko)
Tu jest buźka, tu ząbeczki,
(wskazujemy buzię i zęby)
Tu wpadają cukiereczki.
(masujemy brzuszek)
Tu jest nóżka i tu nóżka,
(pokazujemy jedną nogę i drugą nogę)
Chodź zatańczysz jak kaczuszka.
(kiwamy się na boki jak kaczka)
(pokazujemy jeden palec wskazujący i drugi palec wskazujący)
Kolorowy mam fartuszek.
(rozkładamy obydwie ręce na wysokości pasa)
Tu jest rączka, a tu druga,
(pokazujemy jedną rękę i drugą rękę)
A tu oczko do mnie mruga.
(wskazujemy oko)
Tu jest buźka, tu ząbeczki,
(wskazujemy buzię i zęby)
Tu wpadają cukiereczki.
(masujemy brzuszek)
Tu jest nóżka i tu nóżka,
(pokazujemy jedną nogę i drugą nogę)
Chodź zatańczysz jak kaczuszka.
(kiwamy się na boki jak kaczka)
6. Historyjka obrazkowa pt „ Kwiaty dla Mamy”
7.
Puzzle „ Rodzeństwo” – rozwijanie koordynacji wzrokowo -
ruchowej
8. Zabawa pluszkowa pt „ Rodzinka”
RODZINKA
(dotykamy kolejno
paluszków dziecka, zaczynając od kciuka)
Ten duży - to dziadziuś
A obok – babunia
Ten w środku - to tatuś.
A przy nim - mamunia.
A to jest - dziecinka mała
A to - moja rączka cała!
A obok – babunia
Ten w środku - to tatuś.
A przy nim - mamunia.
A to jest - dziecinka mała
A to - moja rączka cała!
9. Praca plastyczna „ Rodzeństwo”
Malujemy dziecku dłonie
za pomocą farbki, dziecko odbija swoja rękę na kartce – jeśli rodzeństwo
dziecka ma na to ochotę również odbija rękę na kartce na odbitej dłoni dziecka.
Chomikuj.pl
Yooutube.pl
Superkids.pl
TEMAT 4 Z
RODZINĄ NAJLEPIEJ
1. Wprowadzenie:
zagadka o rodzinie:
To z nimi mieszkamy,
bardzo ich kochamy.
Często są zmęczeni,
więc im pomagamy. (Rodzina)
To z nimi mieszkamy,
bardzo ich kochamy.
Często są zmęczeni,
więc im pomagamy. (Rodzina)
2. Zabawa ,, Paluszkowa rodzina''.
(dotykamy kolejno paluszków dziecka, zaczynając od kciuka)
Ten duży- to dziadziuś
A obok – babunia
Ten w środku -to tatuś.
A przy nim- mamunia.
A to jest- dziecinka mała
A to- moja rączka cała!
A obok – babunia
Ten w środku -to tatuś.
A przy nim- mamunia.
A to jest- dziecinka mała
A to- moja rączka cała!
3. Co słychać w domu? – zagadki dźwiękowe, poznawanie i
rozpoznawanie przez dzieci różnorodnych czynności wykonywanych w domu, po odgłosach.
4. Opisywanie ilustracji "Rodzina"
Rodzic wyciąga album ze zdjęciami i wybiera kilka gdzie są
wszyscy członkowie rodziny. Dziecka zadaniem jest:
- liczenie członków rodziny na ilustracjach
- dzielenie wyrazów na sylaby "ma-ma", "ta-ta", "brat", itp.
- czytanie całościowe wyrazów MAMA, TATA
- układanie zdań z wyrazami: mama, tata, babcia, dziadziuś, siostra, brat
- liczenie członków rodziny na ilustracjach
- dzielenie wyrazów na sylaby "ma-ma", "ta-ta", "brat", itp.
- czytanie całościowe wyrazów MAMA, TATA
- układanie zdań z wyrazami: mama, tata, babcia, dziadziuś, siostra, brat
5. Zabawy słowne - kończenie zdań
Mama i tata to twoi... (rodzice)
Problem to niezwykle łatwy: kim jest dla ciebie tata twojego taty? (dziadek)
Jak nazywamy mamę twojego taty? (babcia)
Zagadka to trudna - ale my odpowiedź znany - kim jest dla mnie mama mojej mamy ? (babcia)
Mama i tata to twoi... (rodzice)
Problem to niezwykle łatwy: kim jest dla ciebie tata twojego taty? (dziadek)
Jak nazywamy mamę twojego taty? (babcia)
Zagadka to trudna - ale my odpowiedź znany - kim jest dla mnie mama mojej mamy ? (babcia)
6. Wysłuchanie piosenki o rodzinie.
7. Domowa ciastolina- zabawy sensoryczne
8. Zabawa ruchowa – dzieci bawią się przy piosence Rolnik sam w dolinie,
dobierając członków swojej rodziny.
9. Piękne serce.
Rodzice
pomagają dzieciom narysować duże serce. Dzieci zadaniem jest formowanie
kuleczek z czerwonej bibuły i wyklejenie nimi konturu serca.
Źródło:
TEMAT 5 : POMAGAM MAMIE I TACIE
1. Oglądanie z dziećmi prezentacji multimedialnej pt „ Jak pomagam rodzicom”
Rozmowa z dziećmi w jaki
sposób one pomagają w domu ?
2. Słuchanie piosenki pt „Mama i tata to nie są roboty „
2. Słuchanie piosenki pt „Mama i tata to nie są roboty „
https://www.youtube.com/watch?v=imoS6Wkr04w
3. „Szukamy swojej rodziny” – dz. spacerują pomiędzy zdjęciami wyciętymi z gazety oraz zdjęciami swojej rodziny, oglądają je, na mocne uderzenie w bębenek muszą jak najszybciej odszukać zdjęcie przedstawiające swoją rodzinę, unieść i podnieść je w górę.
4. Wysłuchanie piosenki pt „ Pomagam mamusi”
3. „Szukamy swojej rodziny” – dz. spacerują pomiędzy zdjęciami wyciętymi z gazety oraz zdjęciami swojej rodziny, oglądają je, na mocne uderzenie w bębenek muszą jak najszybciej odszukać zdjęcie przedstawiające swoją rodzinę, unieść i podnieść je w górę.
4. Wysłuchanie piosenki pt „ Pomagam mamusi”
https://www.youtube.com/watch?v=jgrIjV-HaJ8
5. Niedokończone zdania - zabawy gramatyczne.
5. Niedokończone zdania - zabawy gramatyczne.
Dzieci siedzą w kręgu, kończą czytane kolejno przez rodzica
zdania:
- moja mama/mój tata ma na imię …
- moja mama/ mój tata jest …
- z moją mamą/z moim tatą najbardziej lubię …
- moja mama/ mój tata lubi najbardziej …
- pomagam mamie/ tacie w …
6. Serce dla mamy i taty – ćwiczenie grafomotoryczne
7. Masażyk relaksacyjny
Szliśmy razem na wycieczkę,
(otwartą dłonią uciskanie pleców)
z tyłu na plecach mieliśmy teczkę.
(rysowanie prostokąta na plecach)
Na niebie świeciło słoneczko,
(zataczanie niewielkich kół na ramionach)
a myśmy biegali w kółeczko.
(rysowanie kół na łopatkach)
Długą linę mama z tatą trzymali
(rysowanie wężyka wzdłuż kręgosłupa)
i wesoło na boki się kiwali.
(kiwanie głową osoby siedzącej przed nami)
Wolno szliśmy, szurając nogami
(otwartą dłonią uciskanie pleców, a następnie
głaskanie w dół i górę wzdłuż kręgosłupa)
a mama skakała wesoło za nami.
(dwoma palcami każdej ręki podskoki po plecach)
Wtem zaczął kropić deszczyk
(delikatne stukanie palcami po plecach)
i poczuliśmy wesoły dreszczyk.
(połaskotanie w pasie osoby siedzącej
przed nami).
Szliśmy razem na wycieczkę,
(otwartą dłonią uciskanie pleców)
z tyłu na plecach mieliśmy teczkę.
(rysowanie prostokąta na plecach)
Na niebie świeciło słoneczko,
(zataczanie niewielkich kół na ramionach)
a myśmy biegali w kółeczko.
(rysowanie kół na łopatkach)
Długą linę mama z tatą trzymali
(rysowanie wężyka wzdłuż kręgosłupa)
i wesoło na boki się kiwali.
(kiwanie głową osoby siedzącej przed nami)
Wolno szliśmy, szurając nogami
(otwartą dłonią uciskanie pleców, a następnie
głaskanie w dół i górę wzdłuż kręgosłupa)
a mama skakała wesoło za nami.
(dwoma palcami każdej ręki podskoki po plecach)
Wtem zaczął kropić deszczyk
(delikatne stukanie palcami po plecach)
i poczuliśmy wesoły dreszczyk.
(połaskotanie w pasie osoby siedzącej
przed nami).
8. Zabawa sensoryczna pt „ Mycie naczyń”.
Rodzic daje dziecku miskę, płyn do naczyń, zabawki do piaskownicy, gąbki z
różnymi fakturami. Zadaniem dzieci zrobienie w wodzie piany i próba umycia
zabawek z piaskownicy.
Komentarze
Prześlij komentarz
Dodaj komentarz: