DZIEŃ 1: WYCIECZKA
NA ŁĄKĘ
1.Zabawa
paluszkowa
Ja dziesięć
palców mam i na pianinie gram.
Ja dwie ręce
mam i na bębenku gram.
Ja dziesięć
palców mam i na trąbce gram.
Ja dwie ręce
mam i zaklaszczę wam.
2.Oglądanie filmu
o łące
3. Wiersz pt. "Łąka"
„Łąka”
Na łąkę trzeba iść rano
Kiedy jeszcze jest rosa,
Cichutko przystanąć
I słuchać
Jak brzęczy pszczołą jak bąk,
a jak osa
Patrzeć jak skrzydła motyli
Zamykają się i otwierają
Jak mała biedronka
Na łódce z listka płynie
Po zielonym kołysaniu –
A potem trzeba się pochylić
Nad każdym kwiatkiem
I zapytać jak ma na imię.
Rozmowa nt. treści wiersza i doświadczeń dzieci.
- Co można robić na łące? (patrzeć,
słuchać, chodzić, wąchać kwiaty itp.)
- Na łące nie wolno… (śmiecić,
krzyczeć, niszczyć gniazd, deptać mrowisk, łapać motyli, biedronek, koników
polnych i innych zwierząt).
- Dlaczego? (są piękne, ale
delikatne, świat bez nich byłby smutny, przeszkadzamy ptakom i zwierzętom, my
jesteśmy gośćmi a to jest ich dom).
4. Zabawa sensoryczna
Wsypujemy do miski ziemię lub mąkę(
jakiś materiał sypki) w nim chowamy małe klocki, fasolkę lub inne przedmioty.
Zadaniem dziecka jest odszukanie tych że przedmiotów w materiale sypkim.
Czynność można powtarzać dowoli.
5. Zabawa
ruchowa
Zabawa w spacer
po łące , można zrobić lornetkę z rolki po papierze.
Spacer po
łące – opowieść ruchowa połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi Dmuchamy na
dmuchawce, nasionka wesoło wirują.
Nagle co to?
Zatrzymujemy się i nasłuchujemy. To pracowite pszczółki zbierają pyłek z
kwiatów (dzieci machają rękoma i bzyczą: bzz, bzz).
Idziemy
dalej na małym listku zobaczyły konika polnego, który grał swój koncert,
zobaczmy go z bliska (kucamy i mówimy: cyk, cyk, cyk).
Nagle jednak żabki ucichły, bo nad strumyk zbliżał się
bocian (brodzimy jak bocian, wysoko unosząc kolana)
Przed
bocianem do norki schowała się też mała myszka (czworakujemy i mówimy: pi, pi,
pi). Nadal spacerujemy i słuchamy odgłosu łąki.
6. Odgłosy łąki.
Słuchanie i rozpoznawanie
odgłosów łąki. Rozmowa o tym co słychać na łące.
7. Kolorowanie konturu literki „Z, z”
8. Zabawa przy piosence „ Bal na
łące”
Materiały wykorzystane do opracowania dostępne z
ogólnych źródeł w sieci tj. www.Chomikuj.pl,
www.YouTube.pl, www.przedszkolankowo.pl
DZIEŃ
2: KWIATY NA ŁĄCE
1. Wysłuchanie wiersza „Łąka” Autor: Bożena Forma
Łąka
Powiał letni wietrzyk,
łąka zapachniała,
świeżą koniczyną
pokryła się cała.
Brzęczą głośno pszczoły,
pracują wytrwale.
Zapylają kwiaty,
nie nudzą się wcale.
Słońce ciepłe blaski
na ziemię wysyła.
Mienią się w nich skrzydła
pięknego motyla.
Na łące tej chciałbym
znaleźć się przez chwilę
i stać się prześlicznym
barwnym motylem.
Rozmowa na temat wiersz
Pytania do wiersz:
Jak wygląda łąka?
Jakie owady spotykamy w wierszu?
Co robią pszczoły w wierszu?
2. Zabawa relaksacyjna -nasłuchiwanie odgłosów łąki
https://www.youtube.com/watch?v=IoC7WCfx6Z0
2.Zabaw dydaktyczna „Kwiaty”. Zadaniem dziecka jest ułóż kwiaty według podanego rytmu.
https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/02/Rytmy.pdf
3.Zabawa ruchowa do piosenki „Rosną sobie kwiatki na łące”.
Powiał letni wietrzyk,
łąka zapachniała,
świeżą koniczyną
pokryła się cała.
Brzęczą głośno pszczoły,
pracują wytrwale.
Zapylają kwiaty,
nie nudzą się wcale.
Słońce ciepłe blaski
na ziemię wysyła.
Mienią się w nich skrzydła
pięknego motyla.
Na łące tej chciałbym
znaleźć się przez chwilę
i stać się prześlicznym
barwnym motylem.
Rozmowa na temat wiersz
Pytania do wiersz:
Jak wygląda łąka?
Jakie owady spotykamy w wierszu?
Co robią pszczoły w wierszu?
2. Zabawa relaksacyjna -nasłuchiwanie odgłosów łąki
https://www.youtube.com/watch?v=IoC7WCfx6Z0
2.Zabaw dydaktyczna „Kwiaty”. Zadaniem dziecka jest ułóż kwiaty według podanego rytmu.
https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/02/Rytmy.pdf
3.Zabawa ruchowa do piosenki „Rosną sobie kwiatki na łące”.
Zadaniem dziecka jest naśladowanie
zbierania kwiatów z łąki.
https://www.youtube.com/watch?v=9L4RS3kS9qc
4.Zabawa ruchowa z elementami naśladowania
https://www.youtube.com/watch?v=9L4RS3kS9qc
4.Zabawa ruchowa z elementami naśladowania
„Kwiaty rosną - kwiaty więdną” .
Rodzic pokazuje dziecku i wypowiada słowa ” Kwiaty rosną wysoka – dzieci
pokazują, jak kwiaty rosną -wspinają się na palce; Na słowa kwiaty więdną
–dzieci powoli opadają na podłogę.
5. Zabawa matematyczna „Ile tu kwiatów?”-zadaniem dziecka jest przeliczenie kwiatów na dowolnej ilustracji.
6. Zabaw manipulacyjna” Kolory kwiatów”
Do małych plastikowych butelek
wrzucamy drobne przedmioty np. cekiny o kształcie kwiatków. Następnie do
butelki wlewamy wodą i dodajemy różne kolory farb. Zachęcamy dziecko do potrząsania
nimi. Dziecko manipuluje butelką stymulując zmysł wzroku.
7. Zajęcia plastyczne „ Kwiaty na łące”.
Wyklejanie za pomocą plasteliny
ilustracji z kwiatami (ilustracja do pobrania)
https://lecibocian.pl/wiosenne-karty-pracy-do-druku-3-darmowe-wyklejanki/
https://lecibocian.pl/wiosenne-karty-pracy-do-druku-3-darmowe-wyklejanki/
Źródła:
http://www.rokwprzedszkolu.pl/
https://lecibocian.pl
https://www.youtube.com/
https://przedszkouczek.pl
http://www.rokwprzedszkolu.pl/
https://lecibocian.pl
https://www.youtube.com/
https://przedszkouczek.pl
DZIEŃ
3: MIESZKAŃCY
ŁĄKI
1.
Odsłuchanie
piosenki „Była sobie żabka mała”.
2. Owady i zwierzątka z nakrętek.
Do wykonania zwierzątka będziemy potrzebować kolorowych nakrętek (kolor w zależności od tego jakie zwierzątko chcemy wykonać), papier kolorowy, klej i mazak. Chcąc wykonać np. biedronkę należy połowę nakrętki pokolorować mazakiem na czarno, na drugiej zaś połowie rysujemy kropeczki. Oczka można wykonać z gotowych już samoprzylepnych oczek, bądź wyciąć. Zwierzątka takie jak żabka, kotek ptaszek potrzebują więcej elementów (jak na obrazku), które należy wyciąć z papieru i przykleić.
Zdj. boberkowy-world.blogspot.com
3.
Sylabizowanie
- mieszkańcy łąki.
Obejrzyj ilustracje, które są
umieszczone pod linkiem poniżej. Powiedz jak nazywają się zwierzątka.
Przesylabuj ich nazwy jednocześnie je wyklaskując.
4.
Z jak zwierzątka - Rysowanie wzorów literopodobnych. Wykorzystajmy materiał sypki - różnego rodzaju kasze, mąkę, sól, piasek.
Propozycje wzorów do odwzorowania można wydrukować lub napisać własnoręcznie.
8.
Zabawa ruchowa – „skoczna żabka, kicający zajączek.”
Wersja domowa – ułóż listki z dostępnych materiałów
(np. kartki papieru, kawałki materiału) lub narysuj listki kredą na chodniku.
Skacz po listkach jak żabka/zajączek głośno licząc.
9.
Zabawa paluszkowa – „Małe żabki”
Do realizacji zabawy możemy użyć pacynki żabki
nakładanej na palec, bądź narysować na opuszkach palców uśmiechnięte
żabki. Przy jednej zwrotce porusza się
kolejno 1 paluszek, zaczynając od kciuka.
Zabawę można zrealizować również wykonując
wymieniane czynności przy każdej zwrotce, takie jak granie na instrumencie, skakanie,
śpiewanie, tańczenie i głośne śmienie się.
„Małe
żabki” autor: Małgorzata Koc
1.
Jedna żabka mała
bardzo ładnie grała.
A jak ? A jak?
A tak! A tak!
Din, din, din,
din, din!
2.
Druga żabka mała
cały dzień skakała.
A jak ? A jak?
A tak! A tak!
Hop, hop, hop,
hop, hop!
3.
Trzecia żabka mała
Cały czas śpiewała.
A jak ? A jak?
A tak! A tak!
La, la, la,
la, la!
4.
Czwarta żabka mała
Tańczyć bardzo chciała.
A jak ? A jak?
A tak! A tak!
Tup, tup, tup, tup, tup!
5.
Piąta żabka mała
Zawsze tak się śmiała.
A jak? A jak?
A tak! A tak!
Ha, ha, ha, ha, ha!
Źródło:
„Pokazywane wierszyki i zabawy paluszkowe, czyli jak rozwijać mowę i sprawność
manualną dziecka.”, M. Koc, wyd. Bliżej przedszkola, Kraków 2019.
DZIEŃ 4: ZAGADKI O ŁĄCE
1. Rozwiązywanie zagadek z
obrazkami do pobrania.
Dziecko
wraz z rodzicem rozwiązuje zagadki i wskazuje obrazki przedstawiające
rozwiązania.
Skaczą
po łące, pływają w wodzie, żyją z bocianem w ciągłej niezgodzie. (żaby)
Czy
znacie takiego konika, który pięknie w trawie cyka? (konik polny)
Ten
piękny owad odwiedza kwiateczki, ma skrzydełka tęczowe, niekiedy w
kropeczki. (motyl)
Ma dwa
różki, choć nie bodzie, mieszka w trawie albo w wodzie. Domek swój, jak sami
wiecie, nosi zawsze na swym grzbiecie.
(ślimak)
Czerwone
ma nogi, biało – czarne piórka, do wody przed nim żaby dają nurka. (bocian)
Pracowite,
małe, budują wspaniałe kopczyki, pałace. Szanujmy ich pracę. (mrówki)
Krążę
nad łąką, ile mam sił, i zbieram z kwiatków złocisty pył. (pszczoła)
Lata nad
łąką w czerwonej kapotce, a na tej kapotce jest kropka przy kropce. (biedronka)
2. Rozpoznajemy głosy.
Dziecko
naśladuje głosy wcześniej zaprezentowane przez rodzica:
Bocian – kle, kle
Żaby – kum, kum
Pszczoły – bzz, bzz
Konik polny – cyk, cyk
3. Rysowanie po śladach rysunku
motyla.
4. Zabawa ruchowa latające
pszczoły.
Dziecko
porusza się po pokoju w rytm muzyki naśladując pszczołę. Podczas przerwy w
muzyce dziecko zatrzymuje się. Zadaniem rodzica jest robienie krótkich przerw w
muzyce, poprzez zatrzymywanie piosenki. Zabawa do piosenki ,,Bal na łące”.
5. Słuchanie wiersza M. Buczkówny
"Rano na łące"
Słońce.
Na
łące
wszyscy
pracują od samego ranka:
pszczoła
we wnętrzu rumianka
odkurza
żółty dywanik
ze
złotego pyłu.
Mrówki
– ścieżkę oczyściły,
aż
świeci każde ziarenko piasku.
Motyl
– skrzydełkami
otrzepuje
krople rosy
z
koniczyny.
Osy
– polerują listki jaskrów,
aż oczy bolą od blasku!
Rozmowa rodzica z dzieckiem na
temat wiersza:
- O jakich roślinach i
zwierzętach była mowa w wierszu?
- Co robiły zwierzęta?
6.
Naśladujemy mieszkańców łąki.
Najpierw rodzic gestem, mimiką
przedstawia mieszkańców łąki z wiersza, a dziecko odgaduje, potem następuje
zamiana ról.
7.
Wykonanie delikatnego masażyku.
Rodzic:
Szczypaweczki
spacerują,
z
rosy łapki otrzepują.
Płynie
sobie kręta rzeczka, rybki tańczą w niej w kółeczkach.
Teraz
skaczą małe żabki,
A
za nimi – żabek babki.
Bocian
dziobem szuka w trawie,
Ślimak
patrzy nań ciekawie.
|
Podszczypuje
obiema rękami w górę i w dół,
delikatnie uderza
palcami obu rąk z dołu do góry,
rysuje fale jedną
ręka, a potem – drugą ręką,
rysują raz jedną,
raz drugą ręką- coraz większe i coraz mniejsze kółeczka,
delikatnie uderza
palcami rąk z dołu do góry, uderza piąstkami.
stuka palcami
wskazującymi (raz prawej, raz lewej ręki) w różne strony,
rysuje
jednocześnie palcami wskazującymi musze ślimaka; jedna ręka w prawa stronę,
drugą – w lewą stronę.
|
8. Praca plastyczna – stemplowana
łąka.
Białą
kartkę papieru składamy w kulę, moczymy ją w zielonej farbie a następnie
odbijamy na niebieskiej kartce. Czekamy chwilę, że wyschnie. Na tak
przygotowanej kartce stemplujemy patyczkami kwiaty mocząc je w farbie i odbijając.
Im więcej kwiatów tym ładniejsza łąka. W ten sam sposób stemplujemy kilka
motyli.
DZIEŃ
5: KOLORY WIOSNY
1. Wiosenne drzewo. Żeby
zobaczyć kolory wiosny musimy wyjrzeć przez okno. Postarajcie się zobaczyć drzewa za oknem,
jeśli nie macie to zobaczcie zdjęcia. Drzewa wiosną zaczynają się zielenić,
pojawiają się pączki kwiatów. Pierwsze zadanie to wiosenne drzewo. Rodzice
rysują drzewo a później wspólnie z dzieckiem odbijają paluszki. Potrzebujemy farbę w odcieniach
zieleni i może różu i bieli. Jeśli nie chcecie się pobrudzić możecie zabrać
kilka patyczków higienicznych, moczyć je w farbie i odbijać na drzewie.
Źródło: www.kreatywnieaktywnie.pl
2. Zachęcamy do oglądania kwiatów w domu, na balkonie czy
ogrodzie. Może spróbujecie podlać kwiaty
wspólnie.
3. Motyl. Wraz z wiosną pojawiają się kolorowe motyle. Możecie
stworzyć na kartce swojego własnego kolorowego motyla. Wystarczą farby i kartka
papieru. Malujemy rączkę dziecka farbą, odbijamy na kartce papieru, następnie
składamy kartkę, dociskamy. Po rozłożeniu kartki waszym oczom ukaże się motyl.
Oczywiście można ubrudzić obie rączki i stopę (jako brzuch motyla) – wszystko
zależy od Was i waszej wyobraźni.
źródła : www.mamawdomu.blogspot.com,
www.zszywka.pl
4. Zabawa dydaktyczna „Kolorowa paleta”.
Zapraszamy do wspólnego rozwiązywania zagadek słownych. Trzeba przygotować paletę dla dziecka (najszybciej jeśli narysujemy na kartce 7 konturów kół w kolorze: czerwonym, żółtym, niebieskim, zielonym, pomarańczowym, fioletowym i białym). Dzieci rozwiązują zagadki i uzupełniają kontury palety odpowiednimi kolorami.
Zapraszamy do wspólnego rozwiązywania zagadek słownych. Trzeba przygotować paletę dla dziecka (najszybciej jeśli narysujemy na kartce 7 konturów kół w kolorze: czerwonym, żółtym, niebieskim, zielonym, pomarańczowym, fioletowym i białym). Dzieci rozwiązują zagadki i uzupełniają kontury palety odpowiednimi kolorami.
w jakim kolorze mają butki krasnoludki (czerwony)
powiedz, w jakim kolorze są gorące słońce i piasek nad
morzem (żółty)
w tym kolorze jest niebo i morze (niebieski)
tego koloru szukaj na łące, jest nim trawa i żabki skaczące (zielony)
taki kolor ma marchewka i pomarańcza (pomarańczowy)
jakim kolorem pytam wszystkich maluje się fiołki lub śliwki (fioletowy)
gdy zimą śnieg pada przez dzień cały świat staje się
nagle... (biały)
5. Po rozwiązaniu zagadek pokolorowane koła można wyciąć,
mogą posłużyć do zabawy ruchowej „Odszukaj kolor”. Koła można oczywiście
wcześniej przeliczyć. Do zabawy potrzebujemy dowolny instrument, jeśli nie
macie można uderzać łyżką w garnek. Koła rozkładamy w różnych miejscach pokoju,
w którym się bawimy. Dziecko porusza się po pokoju w rytmie wystukiwanym
przez rodzica. Podczas przerwy w grze staje na kole w odpowiednim kolorze.
6. Obejrzyj bajkę "Gdzie mieszkają kolory". Maciej Sojka https://www.youtube.com/watch?v=EfdW4BubEXU
Komentarze
Prześlij komentarz
Dodaj komentarz: