馃惛馃悶Wiosenna 艂膮ka 馃悵馃







DZIE艃 1: WYCIECZKA NA 艁膭K臉

1.Zabawa paluszkowa



Ja dziesi臋膰 palc贸w mam i na pianinie gram.

Ja dwie r臋ce mam i na b臋benku gram.

Ja dziesi臋膰 palc贸w mam i na tr膮bce gram.

Ja dwie r臋ce mam i zaklaszcz臋 wam.



2.Ogl膮danie filmu o 艂膮ce



3. Wiersz pt. "艁膮ka"

                „艁膮ka”

Na 艂膮k臋 trzeba i艣膰 rano

Kiedy jeszcze jest rosa,

Cichutko przystan膮膰

I s艂ucha膰

Jak brz臋czy pszczo艂膮 jak b膮k,

a jak osa

Patrze膰 jak skrzyd艂a motyli

Zamykaj膮 si臋 i otwieraj膮

Jak ma艂a biedronka

Na 艂贸dce z listka p艂ynie

Po zielonym ko艂ysaniu –

A potem trzeba si臋 pochyli膰

Nad ka偶dym kwiatkiem

I zapyta膰 jak ma na imi臋.



Rozmowa nt. tre艣ci wiersza i do艣wiadcze艅 dzieci.



- Co mo偶na robi膰 na 艂膮ce? (patrze膰, s艂ucha膰, chodzi膰, w膮cha膰 kwiaty itp.)

- Na 艂膮ce nie wolno… (艣mieci膰, krzycze膰, niszczy膰 gniazd, depta膰 mrowisk, 艂apa膰 motyli, biedronek, konik贸w polnych i innych zwierz膮t).

- Dlaczego? (s膮 pi臋kne, ale delikatne, 艣wiat bez nich by艂by smutny, przeszkadzamy ptakom i zwierz臋tom, my jeste艣my go艣膰mi a to jest ich dom).



4. Zabawa sensoryczna



Wsypujemy do miski ziemi臋 lub m膮k臋( jaki艣 materia艂 sypki) w nim chowamy ma艂e klocki, fasolk臋 lub inne przedmioty. Zadaniem dziecka jest odszukanie tych 偶e przedmiot贸w w materiale sypkim. Czynno艣膰 mo偶na powtarza膰 dowoli.



5. Zabawa ruchowa



Zabawa w spacer po 艂膮ce , mo偶na zrobi膰 lornetk臋 z rolki po papierze.

Spacer po 艂膮ce – opowie艣膰 ruchowa po艂膮czona z 膰wiczeniami artykulacyjnymi Dmuchamy na dmuchawce, nasionka weso艂o wiruj膮.

Nagle co to? Zatrzymujemy si臋 i nas艂uchujemy. To pracowite pszcz贸艂ki zbieraj膮 py艂ek z kwiat贸w (dzieci machaj膮 r臋koma i bzycz膮: bzz, bzz).

Idziemy dalej na ma艂ym listku zobaczy艂y konika polnego, kt贸ry gra艂 sw贸j koncert, zobaczmy go z bliska (kucamy i m贸wimy: cyk, cyk, cyk). 


Nagle jednak 偶abki ucich艂y, bo nad strumyk zbli偶a艂 si臋 bocian (brodzimy jak bocian, wysoko unosz膮c kolana)

Przed bocianem do norki schowa艂a si臋 te偶 ma艂a myszka (czworakujemy i m贸wimy: pi, pi, pi). Nadal spacerujemy i s艂uchamy odg艂osu 艂膮ki.



6. Odg艂osy 艂膮ki.

S艂uchanie  i rozpoznawanie odg艂os贸w 艂膮ki. Rozmowa o tym co s艂ycha膰 na 艂膮ce.





7. Kolorowanie konturu literki „Z, z”







8.  Zabawa przy piosence „ Bal na 艂膮ce”


Materia艂y wykorzystane do opracowania dost臋pne z og贸lnych 藕r贸de艂 w sieci tj. www.Chomikuj.pl, www.YouTube.pl, www.przedszkolankowo.pl

DZIE艃 2: KWIATY NA 艁膭CE 

1. Wys艂uchanie wiersza „艁膮ka” Autor: Bo偶ena Forma

艁膮ka

Powia艂 letni wietrzyk,
艂膮ka zapachnia艂a,
艣wie偶膮 koniczyn膮
pokry艂a si臋 ca艂a.

Brz臋cz膮 g艂o艣no pszczo艂y,
pracuj膮 wytrwale.
Zapylaj膮 kwiaty,
nie nudz膮 si臋 wcale.

S艂o艅ce ciep艂e blaski
na ziemi臋 wysy艂a.
Mieni膮 si臋 w nich skrzyd艂a
pi臋knego motyla.

Na 艂膮ce tej chcia艂bym
znale藕膰 si臋 przez chwil臋
i sta膰 si臋 prze艣licznym
barwnym motylem.
Rozmowa na temat wiersz
Pytania do wiersz:
Jak wygl膮da 艂膮ka?
Jakie owady spotykamy w wierszu?
Co robi膮 pszczo艂y w wierszu?

2. Zabawa relaksacyjna -nas艂uchiwanie odg艂os贸w 艂膮ki
https://www.youtube.com/watch?v=IoC7WCfx6Z0

2.Zabaw dydaktyczna „Kwiaty”. Zadaniem dziecka jest u艂贸偶 kwiaty wed艂ug podanego rytmu.
https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/02/Rytmy.pdf

3.Zabawa ruchowa do piosenki „Rosn膮 sobie kwiatki na 艂膮ce”.

Zadaniem dziecka jest na艣ladowanie zbierania kwiat贸w z 艂膮ki.
https://www.youtube.com/watch?v=9L4RS3kS9qc

4.Zabawa ruchowa z elementami na艣ladowania

„Kwiaty rosn膮 - kwiaty wi臋dn膮” . Rodzic pokazuje dziecku i wypowiada s艂owa ” Kwiaty rosn膮 wysoka – dzieci pokazuj膮, jak kwiaty rosn膮 -wspinaj膮 si臋 na palce; Na s艂owa kwiaty wi臋dn膮 –dzieci powoli opadaj膮 na pod艂og臋.


5. Zabawa matematyczna „Ile tu kwiat贸w?”-zadaniem dziecka jest przeliczenie kwiat贸w na dowolnej ilustracji.


6. Zabaw manipulacyjna” Kolory kwiat贸w”


Do ma艂ych plastikowych butelek wrzucamy drobne przedmioty np. cekiny o kszta艂cie kwiatk贸w. Nast臋pnie do butelki wlewamy wod膮 i dodajemy r贸偶ne kolory farb. Zach臋camy dziecko do potrz膮sania nimi. Dziecko manipuluje butelk膮 stymuluj膮c zmys艂 wzroku.


7. Zaj臋cia plastyczne „ Kwiaty na 艂膮ce”. 


Wyklejanie za pomoc膮 plasteliny ilustracji z kwiatami (ilustracja do pobrania)
https://lecibocian.pl/wiosenne-karty-pracy-do-druku-3-darmowe-wyklejanki/



DZIE艃 3: MIESZKA艃CY 艁膭KI 

1. Ods艂uchanie piosenki „By艂a sobie 偶abka ma艂a”.


2. Owady i zwierz膮tka z nakr臋tek.


Do wykonania zwierz膮tka b臋dziemy potrzebowa膰 kolorowych nakr臋tek (kolor w zale偶no艣ci od tego jakie zwierz膮tko chcemy wykona膰), papier kolorowy, klej i mazak.  Chc膮c wykona膰 np. biedronk臋 nale偶y po艂ow臋 nakr臋tki pokolorowa膰 mazakiem na czarno, na drugiej za艣 po艂owie rysujemy kropeczki. Oczka mo偶na wykona膰 z gotowych ju偶 samoprzylepnych oczek, b膮d藕 wyci膮膰. Zwierz膮tka takie jak 偶abka, kotek ptaszek potrzebuj膮 wi臋cej element贸w (jak na obrazku), kt贸re nale偶y wyci膮膰 z papieru i przyklei膰. 

Zdj. boberkowy-world.blogspot.com

3. Sylabizowanie  - mieszka艅cy 艂膮ki.

Obejrzyj ilustracje, kt贸re s膮 umieszczone pod linkiem poni偶ej. Powiedz jak nazywaj膮 si臋 zwierz膮tka. Przesylabuj ich nazwy jednocze艣nie je wyklaskuj膮c. 




4. Z jak zwierz膮tka - Rysowanie wzor贸w literopodobnych. Wykorzystajmy materia艂 sypki - r贸偶nego rodzaju kasze, m膮k臋, s贸l, piasek. Propozycje wzor贸w do odwzorowania mo偶na wydrukowa膰 lub napisa膰 w艂asnor臋cznie.  


殴r贸d艂o: www.ecodziecko.com

8. Zabawa ruchowa – „skoczna 偶abka, kicaj膮cy zaj膮czek.”

Wersja  domowa – u艂贸偶 listki z dost臋pnych materia艂贸w (np. kartki papieru, kawa艂ki materia艂u) lub narysuj listki kred膮 na chodniku. Skacz po listkach jak 偶abka/zaj膮czek g艂o艣no licz膮c. 


9. Zabawa paluszkowa – „Ma艂e 偶abki”

Do realizacji zabawy mo偶emy u偶y膰 pacynki 偶abki nak艂adanej na palec, b膮d藕 narysowa膰 na opuszkach palc贸w u艣miechni臋te 偶abki.  Przy jednej zwrotce porusza si臋 kolejno 1 paluszek, zaczynaj膮c od kciuka.

Zabaw臋 mo偶na zrealizowa膰 r贸wnie偶 wykonuj膮c wymieniane czynno艣ci przy ka偶dej zwrotce, takie jak granie na instrumencie, skakanie, 艣piewanie, ta艅czenie i g艂o艣ne 艣mienie si臋.


 „Ma艂e 偶abki”  autor: Ma艂gorzata Koc


1. Jedna 偶abka ma艂a

bardzo 艂adnie gra艂a.

A jak ? A jak?

A tak! A tak!

Din, din, din, din, din!



2. Druga 偶abka ma艂a

ca艂y dzie艅 skaka艂a.

A jak ? A jak?

A tak! A tak!

Hop, hop, hop, hop, hop!



3. Trzecia 偶abka ma艂a

Ca艂y czas 艣piewa艂a.

A jak ? A jak?

A tak! A tak!

 La, la, la, la, la!



4. Czwarta 偶abka ma艂a

Ta艅czy膰 bardzo chcia艂a.

A jak ? A jak?

A tak! A tak!

Tup, tup, tup, tup, tup!



5. Pi膮ta 偶abka ma艂a

Zawsze tak si臋 艣mia艂a.

A jak? A jak?

A tak! A tak!

Ha, ha, ha, ha, ha!

殴r贸d艂o: „Pokazywane wierszyki i zabawy paluszkowe, czyli jak rozwija膰 mow臋 i sprawno艣膰 manualn膮 dziecka.”, M. Koc, wyd. Bli偶ej przedszkola, Krak贸w 2019.

DZIE艃 4: ZAGADKI O 艁膭CE

1. Rozwi膮zywanie zagadek z obrazkami do pobrania.

Dziecko wraz z rodzicem rozwi膮zuje zagadki i wskazuje obrazki przedstawiaj膮ce rozwi膮zania.


Skacz膮 po 艂膮ce, p艂ywaj膮 w wodzie, 偶yj膮 z bocianem w ci膮g艂ej niezgodzie.   (偶aby)




Czy znacie takiego konika, kt贸ry pi臋knie w trawie cyka?    (konik polny)




Ten pi臋kny owad odwiedza kwiateczki, ma skrzyde艂ka t臋czowe, niekiedy w kropeczki.  (motyl)




Ma dwa r贸偶ki, cho膰 nie bodzie, mieszka w trawie albo w wodzie. Domek sw贸j, jak sami wiecie, nosi zawsze na swym grzbiecie.        (艣limak)




Czerwone ma nogi, bia艂o – czarne pi贸rka, do wody przed nim 偶aby daj膮 nurka.       (bocian)


Pracowite, ma艂e, buduj膮 wspania艂e kopczyki, pa艂ace. Szanujmy ich prac臋.        (mr贸wki)




Kr膮偶臋 nad 艂膮k膮, ile mam si艂, i zbieram z kwiatk贸w z艂ocisty py艂.   (pszczo艂a)




Lata nad 艂膮k膮 w czerwonej kapotce, a na tej kapotce jest kropka przy kropce.   (biedronka)




2. Rozpoznajemy g艂osy.

Dziecko na艣laduje g艂osy wcze艣niej zaprezentowane przez rodzica:

Bocian – kle, kle

呕aby – kum, kum

Pszczo艂y – bzz, bzz

Konik polny – cyk, cyk


3. Rysowanie po 艣ladach rysunku motyla.



4. Zabawa ruchowa lataj膮ce pszczo艂y.

Dziecko porusza si臋 po pokoju w rytm muzyki na艣laduj膮c pszczo艂臋. Podczas przerwy w muzyce dziecko zatrzymuje si臋. Zadaniem rodzica jest robienie kr贸tkich przerw w muzyce, poprzez zatrzymywanie piosenki. Zabawa do piosenki ,,Bal na 艂膮ce”.




5. S艂uchanie wiersza M. Buczk贸wny 

"Rano na 艂膮ce"

S艂o艅ce.

Na 艂膮ce

wszyscy pracuj膮 od samego ranka:

pszczo艂a we wn臋trzu rumianka

odkurza 偶贸艂ty dywanik

ze z艂otego py艂u.

Mr贸wki – 艣cie偶k臋 oczy艣ci艂y,

a偶 艣wieci ka偶de ziarenko piasku.

Motyl – skrzyde艂kami

otrzepuje krople rosy

z koniczyny.

Osy – poleruj膮 listki jaskr贸w,

 a偶 oczy bol膮 od blasku!



Rozmowa rodzica z dzieckiem na temat wiersza:

- O jakich ro艣linach i zwierz臋tach by艂a mowa w wierszu?

- Co robi艂y zwierz臋ta?



6. Na艣ladujemy mieszka艅c贸w 艂膮ki.

Najpierw rodzic gestem, mimik膮 przedstawia mieszka艅c贸w 艂膮ki z wiersza, a dziecko odgaduje, potem nast臋puje zamiana r贸l.



7. Wykonanie delikatnego masa偶yku.

                                                                                 Rodzic:

Szczypaweczki spaceruj膮,
z rosy 艂apki otrzepuj膮.

P艂ynie sobie kr臋ta rzeczka, rybki ta艅cz膮 w niej w k贸艂eczkach.

Teraz skacz膮 ma艂e 偶abki,
A za nimi – 偶abek babki.
Bocian dziobem szuka w trawie,

艢limak patrzy na艅 ciekawie.
Podszczypuje obiema r臋kami w g贸r臋 i w d贸艂,
delikatnie uderza palcami obu r膮k z do艂u do g贸ry,
rysuje fale jedn膮 r臋ka, a potem – drug膮 r臋k膮,
rysuj膮 raz jedn膮, raz drug膮 r臋k膮- coraz wi臋ksze i coraz mniejsze k贸艂eczka,
delikatnie uderza palcami r膮k z do艂u do g贸ry, uderza pi膮stkami.
stuka palcami wskazuj膮cymi (raz prawej, raz lewej r臋ki) w r贸偶ne strony,
rysuje jednocze艣nie palcami wskazuj膮cymi musze 艣limaka; jedna r臋ka w prawa stron臋, drug膮 – w lew膮 stron臋.



8. Praca plastyczna – stemplowana 艂膮ka.


Bia艂膮 kartk臋 papieru sk艂adamy w kul臋, moczymy j膮 w zielonej farbie a nast臋pnie odbijamy na niebieskiej kartce. Czekamy chwil臋, 偶e wyschnie. Na tak przygotowanej kartce stemplujemy patyczkami kwiaty mocz膮c je w farbie i odbijaj膮c. Im wi臋cej kwiat贸w tym 艂adniejsza 艂膮ka. W ten sam spos贸b stemplujemy kilka motyli.



DZIE艃 5: KOLORY WIOSNY


1. Wiosenne drzewo. 呕eby zobaczy膰 kolory wiosny musimy wyjrze膰 przez okno.  Postarajcie si臋 zobaczy膰 drzewa za oknem, je艣li nie macie to zobaczcie zdj臋cia. Drzewa wiosn膮 zaczynaj膮 si臋 zieleni膰, pojawiaj膮 si臋 p膮czki kwiat贸w. Pierwsze zadanie to wiosenne drzewo. Rodzice rysuj膮 drzewo a p贸藕niej wsp贸lnie z dzieckiem odbijaj膮  paluszki. Potrzebujemy farb臋 w odcieniach zieleni i mo偶e r贸偶u i bieli. Je艣li nie chcecie si臋 pobrudzi膰 mo偶ecie zabra膰 kilka patyczk贸w higienicznych, moczy膰 je w farbie i odbija膰 na drzewie.




2. Zach臋camy do ogl膮dania kwiat贸w w domu, na balkonie czy ogrodzie.  Mo偶e spr贸bujecie podla膰 kwiaty wsp贸lnie.



3. Motyl. Wraz z wiosn膮 pojawiaj膮 si臋 kolorowe motyle. Mo偶ecie stworzy膰 na kartce swojego w艂asnego kolorowego motyla. Wystarcz膮 farby i kartka papieru. Malujemy r膮czk臋 dziecka farb膮, odbijamy na kartce papieru, nast臋pnie sk艂adamy kartk臋, dociskamy. Po roz艂o偶eniu kartki waszym oczom uka偶e si臋 motyl. Oczywi艣cie mo偶na ubrudzi膰 obie r膮czki i stop臋 (jako brzuch motyla) – wszystko zale偶y od Was i waszej wyobra藕ni.




4. Zabawa dydaktyczna „Kolorowa paleta”.
Zapraszamy  do wsp贸lnego rozwi膮zywania zagadek s艂ownych. Trzeba przygotowa膰 palet臋 dla dziecka (najszybciej je艣li narysujemy na kartce 7 kontur贸w k贸艂 w kolorze: czerwonym, 偶贸艂tym, niebieskim, zielonym, pomara艅czowym, fioletowym i bia艂ym). Dzieci rozwi膮zuj膮 zagadki i uzupe艂niaj膮 kontury palety odpowiednimi kolorami. 

w jakim kolorze maj膮 butki krasnoludki (czerwony)

powiedz, w jakim kolorze s膮 gor膮ce s艂o艅ce i piasek nad morzem (偶贸艂ty)

w tym kolorze jest niebo i morze (niebieski)

tego koloru szukaj na 艂膮ce, jest nim trawa i 偶abki skacz膮ce (zielony)

taki kolor ma marchewka i pomara艅cza (pomara艅czowy)

jakim kolorem pytam wszystkich maluje si臋 fio艂ki lub 艣liwki (fioletowy)

gdy zim膮 艣nieg pada przez dzie艅 ca艂y 艣wiat staje si臋 nagle... (bia艂y)



5. Po rozwi膮zaniu zagadek pokolorowane ko艂a mo偶na wyci膮膰, mog膮 pos艂u偶y膰 do zabawy ruchowej „Odszukaj kolor”. Ko艂a mo偶na oczywi艣cie wcze艣niej przeliczy膰. Do zabawy potrzebujemy dowolny instrument, je艣li nie macie mo偶na uderza膰 艂y偶k膮 w garnek. Ko艂a rozk艂adamy w r贸偶nych miejscach pokoju, w kt贸rym si臋 bawimy. Dziecko porusza si臋 po pokoju w rytmie  wystukiwanym przez rodzica. Podczas przerwy w grze staje na kole w odpowiednim kolorze.


6. Obejrzyj bajk臋 "Gdzie mieszkaj膮 kolory".  Maciej Sojka https://www.youtube.com/watch?v=EfdW4BubEXU



 

Komentarze