🐸🐞Wiosenna łąka 🐝🦋







DZIEŃ 1: WYCIECZKA NA ŁĄKĘ

1.Zabawa paluszkowa



Ja dziesięć palców mam i na pianinie gram.

Ja dwie ręce mam i na bębenku gram.

Ja dziesięć palców mam i na trąbce gram.

Ja dwie ręce mam i zaklaszczę wam.



2.Oglądanie filmu o łące



3. Wiersz pt. "Łąka"

                „Łąka”

Na łąkę trzeba iść rano

Kiedy jeszcze jest rosa,

Cichutko przystanąć

I słuchać

Jak brzęczy pszczołą jak bąk,

a jak osa

Patrzeć jak skrzydła motyli

Zamykają się i otwierają

Jak mała biedronka

Na łódce z listka płynie

Po zielonym kołysaniu –

A potem trzeba się pochylić

Nad każdym kwiatkiem

I zapytać jak ma na imię.



Rozmowa nt. treści wiersza i doświadczeń dzieci.



- Co można robić na łące? (patrzeć, słuchać, chodzić, wąchać kwiaty itp.)

- Na łące nie wolno… (śmiecić, krzyczeć, niszczyć gniazd, deptać mrowisk, łapać motyli, biedronek, koników polnych i innych zwierząt).

- Dlaczego? (są piękne, ale delikatne, świat bez nich byłby smutny, przeszkadzamy ptakom i zwierzętom, my jesteśmy gośćmi a to jest ich dom).



4. Zabawa sensoryczna



Wsypujemy do miski ziemię lub mąkę( jakiś materiał sypki) w nim chowamy małe klocki, fasolkę lub inne przedmioty. Zadaniem dziecka jest odszukanie tych że przedmiotów w materiale sypkim. Czynność można powtarzać dowoli.



5. Zabawa ruchowa



Zabawa w spacer po łące , można zrobić lornetkę z rolki po papierze.

Spacer po łące – opowieść ruchowa połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi Dmuchamy na dmuchawce, nasionka wesoło wirują.

Nagle co to? Zatrzymujemy się i nasłuchujemy. To pracowite pszczółki zbierają pyłek z kwiatów (dzieci machają rękoma i bzyczą: bzz, bzz).

Idziemy dalej na małym listku zobaczyły konika polnego, który grał swój koncert, zobaczmy go z bliska (kucamy i mówimy: cyk, cyk, cyk). 


Nagle jednak żabki ucichły, bo nad strumyk zbliżał się bocian (brodzimy jak bocian, wysoko unosząc kolana)

Przed bocianem do norki schowała się też mała myszka (czworakujemy i mówimy: pi, pi, pi). Nadal spacerujemy i słuchamy odgłosu łąki.



6. Odgłosy łąki.

Słuchanie  i rozpoznawanie odgłosów łąki. Rozmowa o tym co słychać na łące.





7. Kolorowanie konturu literki „Z, z”







8.  Zabawa przy piosence „ Bal na łące”


Materiały wykorzystane do opracowania dostępne z ogólnych źródeł w sieci tj. www.Chomikuj.pl, www.YouTube.pl, www.przedszkolankowo.pl

DZIEŃ 2: KWIATY NA ŁĄCE 

1. Wysłuchanie wiersza „Łąka” Autor: Bożena Forma

Łąka

Powiał letni wietrzyk,
łąka zapachniała,
świeżą koniczyną
pokryła się cała.

Brzęczą głośno pszczoły,
pracują wytrwale.
Zapylają kwiaty,
nie nudzą się wcale.

Słońce ciepłe blaski
na ziemię wysyła.
Mienią się w nich skrzydła
pięknego motyla.

Na łące tej chciałbym
znaleźć się przez chwilę
i stać się prześlicznym
barwnym motylem.
Rozmowa na temat wiersz
Pytania do wiersz:
Jak wygląda łąka?
Jakie owady spotykamy w wierszu?
Co robią pszczoły w wierszu?

2. Zabawa relaksacyjna -nasłuchiwanie odgłosów łąki
https://www.youtube.com/watch?v=IoC7WCfx6Z0

2.Zabaw dydaktyczna „Kwiaty”. Zadaniem dziecka jest ułóż kwiaty według podanego rytmu.
https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/02/Rytmy.pdf

3.Zabawa ruchowa do piosenki „Rosną sobie kwiatki na łące”.

Zadaniem dziecka jest naśladowanie zbierania kwiatów z łąki.
https://www.youtube.com/watch?v=9L4RS3kS9qc

4.Zabawa ruchowa z elementami naśladowania

„Kwiaty rosną - kwiaty więdną” . Rodzic pokazuje dziecku i wypowiada słowa ” Kwiaty rosną wysoka – dzieci pokazują, jak kwiaty rosną -wspinają się na palce; Na słowa kwiaty więdną –dzieci powoli opadają na podłogę.


5. Zabawa matematyczna „Ile tu kwiatów?”-zadaniem dziecka jest przeliczenie kwiatów na dowolnej ilustracji.


6. Zabaw manipulacyjna” Kolory kwiatów”


Do małych plastikowych butelek wrzucamy drobne przedmioty np. cekiny o kształcie kwiatków. Następnie do butelki wlewamy wodą i dodajemy różne kolory farb. Zachęcamy dziecko do potrząsania nimi. Dziecko manipuluje butelką stymulując zmysł wzroku.


7. Zajęcia plastyczne „ Kwiaty na łące”. 


Wyklejanie za pomocą plasteliny ilustracji z kwiatami (ilustracja do pobrania)
https://lecibocian.pl/wiosenne-karty-pracy-do-druku-3-darmowe-wyklejanki/



DZIEŃ 3: MIESZKAŃCY ŁĄKI 

1. Odsłuchanie piosenki „Była sobie żabka mała”.


2. Owady i zwierzątka z nakrętek.


Do wykonania zwierzątka będziemy potrzebować kolorowych nakrętek (kolor w zależności od tego jakie zwierzątko chcemy wykonać), papier kolorowy, klej i mazak.  Chcąc wykonać np. biedronkę należy połowę nakrętki pokolorować mazakiem na czarno, na drugiej zaś połowie rysujemy kropeczki. Oczka można wykonać z gotowych już samoprzylepnych oczek, bądź wyciąć. Zwierzątka takie jak żabka, kotek ptaszek potrzebują więcej elementów (jak na obrazku), które należy wyciąć z papieru i przykleić. 

Zdj. boberkowy-world.blogspot.com

3. Sylabizowanie  - mieszkańcy łąki.

Obejrzyj ilustracje, które są umieszczone pod linkiem poniżej. Powiedz jak nazywają się zwierzątka. Przesylabuj ich nazwy jednocześnie je wyklaskując. 




4. Z jak zwierzątka - Rysowanie wzorów literopodobnych. Wykorzystajmy materiał sypki - różnego rodzaju kasze, mąkę, sól, piasek. Propozycje wzorów do odwzorowania można wydrukować lub napisać własnoręcznie.  


Źródło: www.ecodziecko.com

8. Zabawa ruchowa – „skoczna żabka, kicający zajączek.”

Wersja  domowa – ułóż listki z dostępnych materiałów (np. kartki papieru, kawałki materiału) lub narysuj listki kredą na chodniku. Skacz po listkach jak żabka/zajączek głośno licząc. 


9. Zabawa paluszkowa – „Małe żabki”

Do realizacji zabawy możemy użyć pacynki żabki nakładanej na palec, bądź narysować na opuszkach palców uśmiechnięte żabki.  Przy jednej zwrotce porusza się kolejno 1 paluszek, zaczynając od kciuka.

Zabawę można zrealizować również wykonując wymieniane czynności przy każdej zwrotce, takie jak granie na instrumencie, skakanie, śpiewanie, tańczenie i głośne śmienie się.


 „Małe żabki”  autor: Małgorzata Koc


1. Jedna żabka mała

bardzo ładnie grała.

A jak ? A jak?

A tak! A tak!

Din, din, din, din, din!



2. Druga żabka mała

cały dzień skakała.

A jak ? A jak?

A tak! A tak!

Hop, hop, hop, hop, hop!



3. Trzecia żabka mała

Cały czas śpiewała.

A jak ? A jak?

A tak! A tak!

 La, la, la, la, la!



4. Czwarta żabka mała

Tańczyć bardzo chciała.

A jak ? A jak?

A tak! A tak!

Tup, tup, tup, tup, tup!



5. Piąta żabka mała

Zawsze tak się śmiała.

A jak? A jak?

A tak! A tak!

Ha, ha, ha, ha, ha!

Źródło: „Pokazywane wierszyki i zabawy paluszkowe, czyli jak rozwijać mowę i sprawność manualną dziecka.”, M. Koc, wyd. Bliżej przedszkola, Kraków 2019.

DZIEŃ 4: ZAGADKI O ŁĄCE

1. Rozwiązywanie zagadek z obrazkami do pobrania.

Dziecko wraz z rodzicem rozwiązuje zagadki i wskazuje obrazki przedstawiające rozwiązania.


Skaczą po łące, pływają w wodzie, żyją z bocianem w ciągłej niezgodzie.   (żaby)




Czy znacie takiego konika, który pięknie w trawie cyka?    (konik polny)




Ten piękny owad odwiedza kwiateczki, ma skrzydełka tęczowe, niekiedy w kropeczki.  (motyl)




Ma dwa różki, choć nie bodzie, mieszka w trawie albo w wodzie. Domek swój, jak sami wiecie, nosi zawsze na swym grzbiecie.        (ślimak)




Czerwone ma nogi, biało – czarne piórka, do wody przed nim żaby dają nurka.       (bocian)


Pracowite, małe, budują wspaniałe kopczyki, pałace. Szanujmy ich pracę.        (mrówki)




Krążę nad łąką, ile mam sił, i zbieram z kwiatków złocisty pył.   (pszczoła)




Lata nad łąką w czerwonej kapotce, a na tej kapotce jest kropka przy kropce.   (biedronka)




2. Rozpoznajemy głosy.

Dziecko naśladuje głosy wcześniej zaprezentowane przez rodzica:

Bocian – kle, kle

Żaby – kum, kum

Pszczoły – bzz, bzz

Konik polny – cyk, cyk


3. Rysowanie po śladach rysunku motyla.



4. Zabawa ruchowa latające pszczoły.

Dziecko porusza się po pokoju w rytm muzyki naśladując pszczołę. Podczas przerwy w muzyce dziecko zatrzymuje się. Zadaniem rodzica jest robienie krótkich przerw w muzyce, poprzez zatrzymywanie piosenki. Zabawa do piosenki ,,Bal na łące”.




5. Słuchanie wiersza M. Buczkówny 

"Rano na łące"

Słońce.

Na łące

wszyscy pracują od samego ranka:

pszczoła we wnętrzu rumianka

odkurza żółty dywanik

ze złotego pyłu.

Mrówki – ścieżkę oczyściły,

aż świeci każde ziarenko piasku.

Motyl – skrzydełkami

otrzepuje krople rosy

z koniczyny.

Osy – polerują listki jaskrów,

 aż oczy bolą od blasku!



Rozmowa rodzica z dzieckiem na temat wiersza:

- O jakich roślinach i zwierzętach była mowa w wierszu?

- Co robiły zwierzęta?



6. Naśladujemy mieszkańców łąki.

Najpierw rodzic gestem, mimiką przedstawia mieszkańców łąki z wiersza, a dziecko odgaduje, potem następuje zamiana ról.



7. Wykonanie delikatnego masażyku.

                                                                                 Rodzic:

Szczypaweczki spacerują,
z rosy łapki otrzepują.

Płynie sobie kręta rzeczka, rybki tańczą w niej w kółeczkach.

Teraz skaczą małe żabki,
A za nimi – żabek babki.
Bocian dziobem szuka w trawie,

Ślimak patrzy nań ciekawie.
Podszczypuje obiema rękami w górę i w dół,
delikatnie uderza palcami obu rąk z dołu do góry,
rysuje fale jedną ręka, a potem – drugą ręką,
rysują raz jedną, raz drugą ręką- coraz większe i coraz mniejsze kółeczka,
delikatnie uderza palcami rąk z dołu do góry, uderza piąstkami.
stuka palcami wskazującymi (raz prawej, raz lewej ręki) w różne strony,
rysuje jednocześnie palcami wskazującymi musze ślimaka; jedna ręka w prawa stronę, drugą – w lewą stronę.



8. Praca plastyczna – stemplowana łąka.


Białą kartkę papieru składamy w kulę, moczymy ją w zielonej farbie a następnie odbijamy na niebieskiej kartce. Czekamy chwilę, że wyschnie. Na tak przygotowanej kartce stemplujemy patyczkami kwiaty mocząc je w farbie i odbijając. Im więcej kwiatów tym ładniejsza łąka. W ten sam sposób stemplujemy kilka motyli.



DZIEŃ 5: KOLORY WIOSNY


1. Wiosenne drzewo. Żeby zobaczyć kolory wiosny musimy wyjrzeć przez okno.  Postarajcie się zobaczyć drzewa za oknem, jeśli nie macie to zobaczcie zdjęcia. Drzewa wiosną zaczynają się zielenić, pojawiają się pączki kwiatów. Pierwsze zadanie to wiosenne drzewo. Rodzice rysują drzewo a później wspólnie z dzieckiem odbijają  paluszki. Potrzebujemy farbę w odcieniach zieleni i może różu i bieli. Jeśli nie chcecie się pobrudzić możecie zabrać kilka patyczków higienicznych, moczyć je w farbie i odbijać na drzewie.




2. Zachęcamy do oglądania kwiatów w domu, na balkonie czy ogrodzie.  Może spróbujecie podlać kwiaty wspólnie.



3. Motyl. Wraz z wiosną pojawiają się kolorowe motyle. Możecie stworzyć na kartce swojego własnego kolorowego motyla. Wystarczą farby i kartka papieru. Malujemy rączkę dziecka farbą, odbijamy na kartce papieru, następnie składamy kartkę, dociskamy. Po rozłożeniu kartki waszym oczom ukaże się motyl. Oczywiście można ubrudzić obie rączki i stopę (jako brzuch motyla) – wszystko zależy od Was i waszej wyobraźni.




4. Zabawa dydaktyczna „Kolorowa paleta”.
Zapraszamy  do wspólnego rozwiązywania zagadek słownych. Trzeba przygotować paletę dla dziecka (najszybciej jeśli narysujemy na kartce 7 konturów kół w kolorze: czerwonym, żółtym, niebieskim, zielonym, pomarańczowym, fioletowym i białym). Dzieci rozwiązują zagadki i uzupełniają kontury palety odpowiednimi kolorami. 

w jakim kolorze mają butki krasnoludki (czerwony)

powiedz, w jakim kolorze są gorące słońce i piasek nad morzem (żółty)

w tym kolorze jest niebo i morze (niebieski)

tego koloru szukaj na łące, jest nim trawa i żabki skaczące (zielony)

taki kolor ma marchewka i pomarańcza (pomarańczowy)

jakim kolorem pytam wszystkich maluje się fiołki lub śliwki (fioletowy)

gdy zimą śnieg pada przez dzień cały świat staje się nagle... (biały)



5. Po rozwiązaniu zagadek pokolorowane koła można wyciąć, mogą posłużyć do zabawy ruchowej „Odszukaj kolor”. Koła można oczywiście wcześniej przeliczyć. Do zabawy potrzebujemy dowolny instrument, jeśli nie macie można uderzać łyżką w garnek. Koła rozkładamy w różnych miejscach pokoju, w którym się bawimy. Dziecko porusza się po pokoju w rytmie  wystukiwanym przez rodzica. Podczas przerwy w grze staje na kole w odpowiednim kolorze.


6. Obejrzyj bajkę "Gdzie mieszkają kolory".  Maciej Sojka https://www.youtube.com/watch?v=EfdW4BubEXU



 

Komentarze