Adaptacja w przedszkolu





Naturalnym środowiskiem wychowawczym dziecka jest rodzina, która kształtuje w dziecku poczucie bezpieczeństwa. Rodzina zaspokaja również podstawowe potrzeby psychiczne, a także pełni olbrzymią rolę w kształtowaniu opinii oraz postaw, przekazuje system norm i wartości akceptowanych w społeczeństwie, którego dziecko ma być członkiem.
Przedszkole natomiast jest instytucją, która uzupełnia rodzinę. Ma za zadanie pomóc dziecku w tym, aby poradziło sobie w życiu poza domem rodzinnym.
Rozpoczęcie edukacji przedszkolnej to ważny moment w życiu każdego dziecka. Dla wielu z nich stanowi on pierwszy kontakt z grupą społeczną. Początki pobytu dziecka w przedszkolu to trudny okres i sprawdzian zarówno dla dzieci jak i rodziców. Dorośli niejednokrotnie motywowani miłością utrudniają swoim postępowaniem spokojniejsze zaakceptowanie przez dziecko nowej w ich życiu bardzo stresującej sytuacji.
Każde dziecko jest inne, z tego powodu proces adaptacji do nowego środowiska może przebiegać w różny sposób. Jeśli po wejściu do budynku przedszkola dziecko szybko się uspokaja, z ochotą wchodzi do sali, wtedy nie ma powodu do strachu przed rozstaniem. Ale nawet i wtedy rodzice powinni wiedzieć, że dziecko, które dotąd chętnie przychodziło do przedszkola np. po jakimś czasie może zacząć płakać. Wówczas należy przetrwać ten cięższy okres. Są również i takie dzieci, które w pierwszym okresie pobytu w placówce płaczą, jednak po pewnym czasie tak dobrze się czują, że odmawiają powrotu do domu.
Udana adaptacja do grupy przedszkolnej ma istotne znaczenie dla dalszego rozwoju dziecka. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu można w istotny sposób ułatwić dziecku wejście w jego „nowy świat” – w świat przedszkola.

W jaki sposób przygotować dziecko na pójście do przedszkola :
·         Poświęć czas, aby dziecko mogło oswoić się z myślą, że idzie do przedszkola (wyjaśnij swojemu dziecku, że niedługo zostanie przedszkolakiem i co to dla niego oznacza).
·         Pokaż zalety przedszkola (nowe zabawki, koledzy, pani nauczycielka, która zna dużo zabaw).
·         Pozytywnie myśl o placówce, powiedz dziecku, że w przedszkolu będzie spędzało czas z innymi dziećmi bez rodziców.
·         Ćwicz z dzieckiem czynności samoobsługowe w formie, która sprawia mu radość.
·         Zapoznaj dziecko wcześniej z przedszkolem.
·         Opowiedz mu o własnym pobycie w przedszkolu.
·         Zrób razem z dzieckiem zakupy do przedszkola, np. pantofle, szczoteczkę, kredki.
·         Przygotuj wygodne ubranie, które nie będzie sprawiało dziecku problemów podczas ubierania się i rozbierania.
·         Nie obiecuj dziecku nagrody, za to że pójdzie do przedszkola.

Jeśli dziecko już chodzi do przedszkola :
·         Rano wstań odpowiednio wcześnie, nie śpiesz i nie poganiaj dziecka (dziecko powinno rozpocząć swój dzień bez pośpiechu).
·         Pożegnaj się z dzieckiem krótko.
·         Pozwól żeby dziecko zabrało z domu swoją ulubioną zabawkę lub maskotkę.
·         Chwal swoje dziecko za odwagę w radzeniu sobie z ciężkimi sytuacjami.
·         W przedszkolu pomóż dziecku rozebrać się.
·         Przestrzegaj godziny przyprowadzenia dziecka do przedszkola.
·         Zawsze witaj i żegnaj swoje dziecko z uśmiechem.
·         Spróbuj odbierać dziecko wcześniej a następnie systematycznie wydłużać czas jego pobytu w przedszkolu.
·         Staraj się nie uciekać, wymykać z przedszkola w chwili gdy nie patrzy.
·         Nie okłamuj dziecka i nie mów, że zaraz po niego wrócisz.
·         Powiedz dziecku, że je kochasz i na pewno je odbierzesz.
·         Powiedz dziecku kto po niego przyjdzie.
·         Staraj się znaleźć dużo czasu i cierpliwości dla swojego dziecka po południu.
·         Bądź zawsze punktualna/ny, a jeśli wiesz, że się spóźnisz, uprzedź swoje dziecko o tym.
·         Nie wymagaj, by Twoje dziecko od razu pokochało przedszkole.

Pamiętaj, że pomimo odpowiedniego przygotowania Waszego dziecka do przedszkola, może to być dla niego trudna sytuacja. Należy dać maluchowi tyle czasu, ile potrzebuje, aby dobrze i pewnie poczuł się w przedszkolu.


Opracowała: mgr Izabela Kardyś

Bibliografia
1. Strelau J, „Psychologia- Podręcznik akademicki”, Gdańsk, 2000.
2. Rzadkiewicz M, „Mamo, tato! Idę do przedszkola”, Warszawa, 2006.
3. Bolechowska M, Dojrzałość przedszkolna dzieci trzyletnich”, Katowice, 1976.