REWALIDACJA?- A co to takigo?


CO TO JEST REWALIDACJA?
Rewalidacja jest procesem terapeutycznym, wychowawczym i edukacyjnym z zaplanowanymi celami, uwzględniającym wiedzę teoretyczną i działania skierowane na daną osobę oraz usprawnieniem zaburzonych funkcji. Kierunkami działań rewalidacyjnych są:
- maksymalne rozwijanie tych sił biologicznych zadatków i cech, które są najmniej uszkodzone;
- wzmacnianie i usprawnianie uszkodzonych sfer psychicznych i fizycznych;
- wyrównywanie i zastępowanie deficytów rozwojowych.

Rewalidację można podzielić na:
- indywidualną (nauczyciel- uczeń);
- grupową (nauczyciel- kilkoro dzieci).
Celem zajęć rewalidacyjnych jest m.in.:
- wyrównanie zaburzeń rozwojowych;
- kształtowanie społeczno-emocjonalnej sfery rozwoju dziecka;
- rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo- słuchowej;
- rozwijanie samoobsługi i zaradności życiowej;
- ćwiczenie pamięci mechanicznej i logicznej;
- wydłużanie czasu koncentracji uwagi;
- korygowanie niepożądanych i nieakceptowanych społecznie zachowań;
- uczenie i wdrażanie do przestrzegania norm społecznych.

Natomiast głównym celem rewalidacji jest przywracanie sprawności w obniżonych sferach, aby zapewnić danej osobie jak najlepsze funkcjonowanie. Można to robić na wiele sposobów i wykorzystywać różnorodne metody pracy. Na początku, usprawnia się funkcje, które są zaburzone, poprzez ich odpowiednie wyćwiczenie. Następnie, rewalidacja ma na celu kompensowanie deficytów dzięki wykorzystaniu mocnych stron dziecka: wykorzystywane one są jako potencjał, z pomocą którego możliwe jest optymalne funkcjonowanie. To nic innego jak zastępowanie zaburzonych funkcji tymi, które są prawidłowo rozwinięte, co pozytywnie wpływa również na samoocenę danej osoby. Różnorodne cele potrzebują różnorodnych metod, a ich w procesie rewalidacyjnym nie brakuje. W pracy z dziećmi niepełnosprawnymi doskonale sprawdza się terapia poprzez zabawę, np. techniki psychodramy (odgrywanie ról), ale terapeuci wykorzystują różne m. in. Metodę Dobrego Startu Marty Bogdanowicz, Metodę Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, Terapię Integracji Sensorycznej (SI), Metodę Dennisona, Metodę Knillów, plastykoterapię, muzykoterapię, choreoterapię (poprzez taniec), sensoplastykę, bajkoterapię, dogoterapię i inne.

Zasady, które powinny być stosowane podczas zajęć:
- zasada pomocy- ma na celu organizowanie takiego warsztatu pracy, metod, aby pomóc dziecku w realizacji potrzeby nabywania nowych umiejętności;
- zasada indywidualizacji – polega na dostosowaniu metod, form, treści, środków do indywidualnych potrzeb dziecka;
-zasada akceptacji- zasada ta ma na celu potrzebę bezpieczeństwa dziecka, uznanie jego wartości, poczucia godności i szacunku przynależności;
- zasada współdziałania z rodziną- ma na celu wspólne ustalenie działania domu, szkoły i innych placówek pracujących z dzieckiem, aby praca z dzieckiem była jak najbardziej spójna i owocna.
Najważniejszym  celem jaki powinniśmy sobie stawiać jest odkrycie mocnych stron każdego dziecka oraz szukanie tego co w nim najlepsze. Musimy pamiętać, aby każdy cel był indywidualnie dostosowany do każdego dziecka oraz był dostosowany do jego potrzeb i możliwości .

Bibliografia i netografia:
2. Doroszewska Janina – Pedagogika specjalna tom.I, Wrocław 1989r.
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym

 Magdalena Boryczka