Terapia ręki wszystkim na rękę



Sprawność rąk jest bardzo ważna w rozwoju mowy, bowiem kiedy stymulujemy rozwój motoryki wpływamy pozytywnie na rozwój mowy i języka. Ale przede wszystkim służy do osiągnięcia samodzielności w podstawowych czynnościach życia codziennego. Celem terapii ręki jest usprawnianie funkcji percepcyjno –motorycznych, poprzez które dziecko osiągnie właściwy poziom w zakresie samoobsługi, sprawności manualnej oraz grafomotorycznej. Cały proces terapii  rozpoczyna się od osiągania sprawności w zakresie dużej motoryki, rozwijania umiejętności samoobsługowych, które z kolei kształtują sprawność małej motoryki. Ostatnim elementem jest opanowanie właściwego chwytu pisarskiego oraz prawidłowych umiejętności grafomotorycznych.
Aktywność dziecka to jeden z podstawowych warunków uczenia się, co za tym idzie rozwoju. Dotykanie otoczenia, manipulowanie przedmiotami odczuwanie faktury, ciężaru czy temperatury umożliwia interakcje ze środowiskiem. Terapia ręki dostarcza wiele wrażeń dotykowych, pozwala na poznanie i identyfikowanie różnych kształtów i struktur, zdobywanie umiejętności wykonywania precyzyjnych ruchów dłoni i palców, co w konsekwencji prowadzi do usprawniania motorycznego.
Poprawne wykonanie niemal wszystkich czynności zależne jest od dobrze rozwiniętej koordynacji wzrokowo- ruchowej. Gdy dziecko biegnie, skacze, kopie piłkę, ruchami nóg kieruje również zmysł wzroku. Kiedy koordynacja jest zaburzona dziecko ma problemy w samodzielnym ubraniu się, wiele czynności wykonuje niezdarnie.  Trudność   będzie sprawiać mu wycinanie, malowanie, rysowanie, z pewnością będzie miało trudności z nauką pisania.



Pomimo obaw, że jako rodzice nie mamy przygotowania specjalistycznego, możemy wspierać działania  terapeutów,  kontynuując zalecenia w domu i  utrwalać efekty ich pracy. Bo tylko współpraca rodziców oraz nauczycieli daje prawdziwe rezultaty.

W piękny wiosenny dzień pójdźmy na spacer z naszymi pociechami, wybierzmy się na plac zabaw i nie mówmy dziecku, że się pobrudzi, bo nie od dziś wiadomo, że „ Brudne dziecko, to szczęśliwe dziecko”. Przebywając na placu zabaw  dziecko dostarcza sobie bodźców stymulujących układ nerwowy, zmysły – w szczególności dotyku, ale również wzroku słuchu, czy równowagi. Poszczególne  sprzęty doskonalą koordynację wzrokowo- ruchową, orientację w przestrzeni, planowania przestrzennego oraz kontroli własnego ciała. Dzięki urządzeniom na placu zabaw dzieci uczą się kontrolować ciało, zdobywają umiejętność koordynowania i planowania ruchów. Wspinając się na drabinki, ćwiczą naprzemienne ruchy rąk i nóg, które wpływają na stymulacje półkul mózgowych.  Siedząc na huśtawce ćwiczą zmysł równowagi oraz wzrokową kontrolę położenia własnego ciała czy orientację w przestrzeni. Podczas zabaw w piaskownicy ( trzymania łopatki, ugniatania, kopania, rysowania palcem po piasku) dziecko rozwija małą motorykę, konstruuje, trenuje wyobraźnię przestrzenną oraz doskonali planowanie motoryczne, które jest istotne podczas nauki pisania. Podczas pobytu na świeżym powietrzu możemy również pograć w piłkę, odbijać ją, podrzucać pozwala to na wzmocnienie obręczy barkowej, poprawia koordynację wzrokowo- ruchową oraz ogólnie wzmacnia  sprawność ruchową dziecka.
Sprawność motoryczną możemy rozwijać również w domowym zaciszu, połączyć gotowanie oraz zabawę. Wszystkie dzieci lubią twórcze zabawy z wykorzystaniem  przedmiotów dostępnych w  kuchni. Dajemy dziecku możliwość eksperymentowania, wykorzystania przedmiotów codziennego użytku, dzięki czemu rozwijamy również samodzielność dziecka, co jest niezwykle istotne w jego prawidłowym rozwoju.  Wspólnie możemy  przygotować np. kanapki, sałatki, podajemy dziecku obieraczkę i pokazujemy jak obrać owoce, warzywa, następnie je kroimy i mamy pyszną sałatkę. Przy tych czynnościach kształtujemy wiele umiejętności manualnych, ale co najważniejsze oswajamy dzieci z warzywami i owocami, szczególnie tymi, po które sięgają najmniej chętnie. Wspólne wałkowanie ciasta, wycinanie ciasteczek foremkami, nawlekanie makaronu na sznurek, przesypywanie kaszy, ryżu do garnuszków – to proste czynności, które sprawiają dziecku radość, a nie wymagają wielkiego nakładu pracy.
Doskonalą okazją do terapii ręki są czynności samoobsługowe. Samodzielne zakładanie odzieży, zapinanie zamków i guzików, wiązanie sznurowadeł rozwijają motorykę dziecka, wzmacniają mięśnie rąk, dłoni oraz palców.  Samodzielność w zakresie samoobsługi rozwija  zarówno sferę motoryczną jak i poznawczą. Ubierając się, myjąc maluch lepiej poznaje swoje ciało dzięki czemu szybciej orientuje się w schemacie swojego ciała, co rozwija myślenie kierunkowe, niezbędne w opanowaniu umiejętności czytania oraz pisania. Wieszanie skarpetek lub ubranek na sznurku do prania, składanie suchego prania, układanie na półkach w szafie, wszystkie te czynności sprzyjają nie tylko rozwijaniu samodzielności, ale również uprawniają ręce, w tym precyzyjne ruchy dłoni i palców.  

Potrzebujemy tylko odrobinę wyobraźni, trochę czasu i nie ma na co czekać, bierzmy się do pracy!!! Powodzenia !

Przykładowe ćwiczenia wzmacniające,  rozmachowe i stabilizujące obręcz barkową -taczki” – dziecko chodzi na rękach, rodzic trzyma za nogi, początkowo za uda, a w miarę ćwiczeń zbliża się do kolan, czołganie się, rysowanie kół w powietrzu, oburącz, raz jedną, raz drugą ręką, rysowanie, malowanie na dużych powierzchniach (np. karton przypięty do ściany) w pozycji stojącej, naśladowanie ruchów ptaków, rzucanie duża piłką,  mycie okien, odkurzanie, zamiatanie.
Przykładowe ćwiczenia doskonalące ruchy przedramienia - gra w „łapki”,  zabawy ze sprężyną, zabawy pacynkami, przelewanie płynów z kubka do kubka, zmiatanie zmiotką i szufelką.
Przykładowe ćwiczenia usprawniające pracę nadgarstka - zakręcanie/ odkręcanie butelek, słoików, śrubek, wycinanie, przekręcanie „żarówek”, gra na tamburynie, bębenku, mieszanie łyżką w garnku, nakręcanie np. pozytywki.
Przykładowe ćwiczenia wyrabiające prawidłowy chwyt pisarski -zabawy paluszkowe znane z dzieciństwa (np. Sroczka kaszkę warzyła, Idzie raczek), zabawy z użyciem pacynek,  znane zabawy w bierki, patyczki, nawlekanie korali, lepienie, ugniatanie – wykorzystanie różnych mas (ciastolina, plastelina, masa solna),wydzieranie małych skrawków papieru, zapinanie guzików,  przypinanie spinaczy do bielizny, napinanie ich np. na pudełko.
Przykładowe ćwiczenia grafomotoryczne - rysowanie na dużych powierzchniach, malowanie różnymi przedmiotami (gąbki, pędzle,  rysowanie w lustrzanym odbiciu, rysowanie po śladzie, rysowanie linii, szlaczków, figur geometrycznych, kalkowanie, przerysowywanie rysunków.


Bibliografia:
Smart Hand Model, Diagnoza i terapia ręki u dzieci, K. Piotrowska-Madej, A. Żychowicz, Harmonia, Gdańsk 2017,
Wzory i obrazki, M. Frostig, D. Horne, Warszawa 2012,
Psychologia rozwoju dziecka cz. 2, B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.