TEMAT 1: KOTY I KOTKI
1.Piosenka o kotku
2. „Kotek” (autor nieznany)
Cztery łapki, w nich pazurki.
Lubię zbiegać prosto z górki
Tulić, łasić się, przymilać
Po gałązkach też się wspinać
Piję mleczko bardzo zdrowe,
By wieść życie kolorowe.
Kto ja jestem? Bardzo proszę:
Kotek, takie imię noszę!
Rozmowa nt. treści wiersza:
- O, jakim zwierzątku jest mowa w wierszu?
- Co lubi robić kotek?
- Co to znaczy łasić się?
- Jakie znacie kocie zwyczaje?
Cztery łapki, w nich pazurki.
Lubię zbiegać prosto z górki
Tulić, łasić się, przymilać
Po gałązkach też się wspinać
Piję mleczko bardzo zdrowe,
By wieść życie kolorowe.
Kto ja jestem? Bardzo proszę:
Kotek, takie imię noszę!
Rozmowa nt. treści wiersza:
- O, jakim zwierzątku jest mowa w wierszu?
- Co lubi robić kotek?
- Co to znaczy łasić się?
- Jakie znacie kocie zwyczaje?
3.„Kocie zabawy”
Dziecko zamienia się na chwilę w kotki jego zadaniem jest wykonanie wielu różnych
ćwiczeń. Może być to wygięcie się w koci grzbiet, przejście po sznurku(na
nogach, ręce wyprostowane w bok), przebiegnięcie na czterech łapach z jednego
miejsca na drugie, wypicie mleczka z kociej miseczki (przy użyciu języczka),
gonienie za myszką np.( piłką). Po każdej zakończonej czynności dziecko dostaje
pochwałę.
4. Odgłosy kotów
https://www.youtube.com/watch?v=CRlQgDqkZ7A (po
wysłuchaniu można spróbować naśladować miauczenie kotków)
5.Zabawa matematyczna "Karmimy
kotka"
Rozkładamy 3
kolorowe miseczki np. niebieską, czerwoną, żółtą. Wycinamy z papieru
kolorowego kształt rybki ( po 5 rybek, z
każdego koloru) Następnie słuchając poleceń rodzica dziecko umieszcza wskazaną liczbę rybek w odpowiedniej
miseczce. Dzieci próbują także określić, w której miseczce jest najwięcej
rybek, a w której najmniej.
6.Kocia gimnastyka
Zabawa ruchowa ilustracja tekstu wierszyka(autor
nieznany)
Wspina się wspina kotek po ścianie
(dzieci stają na palcach, próbują sięgnąć jak najwyżej)
Bo na suficie ma swe mieszkanie (dzieci
wymachują rękami w lewo i prawo)
Schodzi już kotek, zmęczył się srodze
(dzieci powoli schodzą z pozycji na palcach, kucają na podłodze)
Teraz odpocząć chce na podłodze (dzieci
zwijają się w kłębek).
7. Zabawy w piasku
Przepis na piasek kinetyczny
- 4 szklanki mąki pszennej
- 0,5 szklanki oleju
Składniki wymieszać ze sobą – i mamy gotowy piasek kinetyczny. Jeśli
chcemy, aby go urozmaicić – możemy
piasek podzielić na kilka części – i do każdej dodać inny barwnik spożywczy.
8.Zabawa
sensoryczna
Zbieramy
przedmioty o różnych fakturach, kształtach pokazujemy dziecku co wkładamy do
pudełka. Następnie przykrywamy pudełko. Dziecko wkłada ręce tak aby nie
widziało w środku przedmiotów i próbuje odgadnąć co trzyma w ręce.
9. Kolorowy Kotek
Wykorzystanie pomocy ze strony:
DZIEŃ
2: MÓJ PRZYJACIEL PIES
1.
Wysłuchanie piosenek:
https://www.youtube.com/watch?v=F1HDd6i4Ymw
– Pieski małe dwa
https://www.youtube.com/watch?v=YD5LVbpc0wI
– Wesoły piesek łaciatek
2.
„Pewna Pani miała psa” Wysłuchaj wyliczanki czytającej
przez rodzica. Następnie spróbuj powtórzyć ją razem z rodzicem, licząc przy tym tak jak w
wyliczance (od 1 do 10) pokazując na palcach.
„Pewna
Pani miała psa” (autor nieznany)
Jeden, dwa, jeden, dwa
Pewna pani miała psa.
Trzy i cztery, trzy i cztery,
Pies ten dziwne miał maniery.
Pięć i sześć, pięć i sześć
Wcale lodów nie chciał jeść.
Siedem osiem, siedem osiem,
Wciąż o kości tylko prosił.
Dziewięć, dziesięć, dziewięć dziesięć
Kto z nas kości mu przyniesie?
Może ja, może ty?
Licz od nowa, raz, dwa, trzy….
3.
Piesek, któremu coś brakuje . Dziecko ma za zadanie
przyjrzeć się pieskom i kolejno określić co któremu brakuje. Zacznijmy od
pieska, któremu brakuje najmniej. Kolejnym krokiem jest dorysowanie elementu
oraz pokolorowanie wszystkich piesków.
Druk do pobrania: https://drive.google.com/file/d/1kjnZWVrVD0XIVlseeNu-r_A8O1ep8Iw8/view?usp=sharing
4.Pokonaj
labirynt. Pomóż pieskowi złapać piłkę.
Plik do pobrania: https://drive.google.com/file/d/11zWxN3KXiIMEAyJ3PdCJOqJ1qFMAZ3YP/view?usp=sharing
5. Wierszyk – masażyk
„Pieski” M. Bogdanowicz
Wszystkie pieski spały (zaciśnięta
dłoń).
Pierwszy obudził się ten mały
(otwieramy mały palec).
Mały obudził średniego,
Który spał obok niego (otwieramy
drugi palec).
Gdy średni już nie spał,
To duży też przestał (otwieramy
trzeci palec).
Trzy pieski się bawiły,
Czwartego obudziły (otwieramy
czwarty palec).
Cztery pieski szczekały,
Piątemu spać nie dały (otwieramy
kciuki machamy całą dłonią).
6.
„Trop – szukaj piłeczki”
- zabawa ruchowa z elementem ćwiczeń matematycznych. Rodzic chowa małą piłeczkę
w pokoju. Dziecko wciela się w role pieska, szuka piłeczki podążając za
wskazówkami rodzica. Np. dwa kroki w prawo, cztery kroki w lewo, 5 kroków
prosto, obrót w prawo, 6 kroków w prawo.
7.
Puzzle „Pies”. Wytnij puzzle, ułóż je
i przyklej w wyznaczonych miejscach.
Plik do pobrania: https://drive.google.com/file/d/11mSxJq9G5fYBL6aPCAGnv23Hy8ghVHGH/view?usp=sharing
8. Grafomotoryka - odkrywanie litery H
Plik do pobrania: https://drive.google.com/file/d/14U5FgYWsizx0Fy51pFnMhdwW1qj03WDZ/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/14ddZj713X_qF1VXtcyAnu1AUIWWfhauJ/view?usp=sharing
8. Grafomotoryka - odkrywanie litery H
Plik do pobrania: https://drive.google.com/file/d/14U5FgYWsizx0Fy51pFnMhdwW1qj03WDZ/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/14ddZj713X_qF1VXtcyAnu1AUIWWfhauJ/view?usp=sharing
Źródła:
TEMAT
3: RYBKI W AKWARIUM
1.Słuchanie wiersza „Akwarium Ani” Ewy Stadtmüller
Czy to szklane pudełeczko...to akwarium?
Tak córeczko!
I kupimy rybki złote?
Jakie tylko masz ochotę!
To ja chciała bym welonki
z ogonkami jak zasłonki!
No i jeszcze te tygrysie...
To skalary zdaje mi się...
I roślinki – tatku miły,
żeby rybki się cieszyły.
To na pewno ich marzenie
Czy coś jeszcze?
Tak! Jedzenie!
Będę co dzień je karmiła.
A szybki będziesz czyściła?
Sama nie dam sobie rady.
Kup mi proszę glonojady!
Rozmowa kierowana na temat utworu:
O czym jest wiersz?
Jak nazywa się szklane pudełeczko?
Jakie rybki chciała mieć Ania?
Co do akwarium powinna kupić Ania?
Kto będzie czyścił szybki w akwarium?
1.Słuchanie wiersza „Akwarium Ani” Ewy Stadtmüller
Czy to szklane pudełeczko...to akwarium?
Tak córeczko!
I kupimy rybki złote?
Jakie tylko masz ochotę!
To ja chciała bym welonki
z ogonkami jak zasłonki!
No i jeszcze te tygrysie...
To skalary zdaje mi się...
I roślinki – tatku miły,
żeby rybki się cieszyły.
To na pewno ich marzenie
Czy coś jeszcze?
Tak! Jedzenie!
Będę co dzień je karmiła.
A szybki będziesz czyściła?
Sama nie dam sobie rady.
Kup mi proszę glonojady!
Rozmowa kierowana na temat utworu:
O czym jest wiersz?
Jak nazywa się szklane pudełeczko?
Jakie rybki chciała mieć Ania?
Co do akwarium powinna kupić Ania?
Kto będzie czyścił szybki w akwarium?
2.Ogladanie kolorowych ilustracji rybek mieszkający w akwarium.
https://www.zooplus.pl/magazyn/akwarystyka/gatunki-ryb/10-popularnych-ryb-ozdobnych-do-akwarium
3. Zabawa orientacyjno - porządkowa „Nakarmimy rybki”.
Dzieci – rybki biegają po pokoju w rytmie podanym przez rodzica na bębenku lub dostępnym instrumencie. N przerwę w grze przybiegają do rodzica kucają, są rybami karmionymi przez rodzica.
4. Zabawa dydaktyczna „Mieszkańcy akwarium”.
Rodzic rysuje i wycina kilka ryb w różnych kolorach i wielkościach. Wspólnie z dzieckiem liczą wszystkie ryby . Wyszukują różnice pomiędzy rybkami: wielkość, kolor...itd.
5.Zabawa rytmiczno-muzyczna do piosenki „ kolorowa rybka”.
Zadanie dziecka jest uderzać na
słowa „Plum ,plum”w dostępny instrument /może to być przygotowana wspólnie
grzechotka z butelki plastikowej do której wrzucamy różne drobne przedmioty ,
produkty spożywcze (ryż, kasze)
https://www.youtube.com/watch?v=sdcJPxuJkl8
https://www.youtube.com/watch?v=sdcJPxuJkl8
6.Znajdż właściwy cień ryby
http://www.supercoloring.com/puzzle-games/connect-pictures-of-funny-fish-with-their-shadows
7.
Masażyk relaksacyjny „Rybki”
Raz rybki w morzu brały ślub (rysujemy na plecach dziecka faliste linie)
i tak chlupały: chlup, chlup, chlup. (lekko stukamy w nie rozluźnionymi dłońmi)
A wtem wieloryb wielki wpadł (masujemy całe plecy)
i całe towarzystwo zjadł. (mając rozpostarte dłonie ściągamy palce do środka)
Raz rybki w morzu brały ślub (rysujemy na plecach dziecka faliste linie)
i tak chlupały: chlup, chlup, chlup. (lekko stukamy w nie rozluźnionymi dłońmi)
A wtem wieloryb wielki wpadł (masujemy całe plecy)
i całe towarzystwo zjadł. (mając rozpostarte dłonie ściągamy palce do środka)
8.
Woreczek -sensoryczny
-woreczki strunowe, najlepsze są spożywcze, takie z zapięciem
– żel do włosów, my mamy w dwóch kolorach
– drobne elementy, np spinacze, małe zabawki ( te z Lidla są super), cekiny, brokat
– można dla bezpieczeństwa taśmę klejącą (ta srebrna jest nie do zdarcia)
– łyżka, mazak niezmazywalny
Woreczek napełniamy żelem, wkładamy różne elementy, zamykamy, zaklejamy i już. Dziecko może taki woreczek gnieść, przesuwać zabaweczki, oglądać pod światło.
Źródło:
http://www.edukacja.edux.pl/
https://malinowaplaneta.pl/jak-zrobic-woreczki-sensoryczne/
-woreczki strunowe, najlepsze są spożywcze, takie z zapięciem
– żel do włosów, my mamy w dwóch kolorach
– drobne elementy, np spinacze, małe zabawki ( te z Lidla są super), cekiny, brokat
– można dla bezpieczeństwa taśmę klejącą (ta srebrna jest nie do zdarcia)
– łyżka, mazak niezmazywalny
Woreczek napełniamy żelem, wkładamy różne elementy, zamykamy, zaklejamy i już. Dziecko może taki woreczek gnieść, przesuwać zabaweczki, oglądać pod światło.
Źródło:
http://www.edukacja.edux.pl/
https://malinowaplaneta.pl/jak-zrobic-woreczki-sensoryczne/
TEMAT
4: CO ONA GADA? PAPUGA
1. Przeczytajcie dziecku zagadkę: Siedzi w klatce kolorowa.
Umie mówić różne słowa (papuga)
Umie mówić różne słowa (papuga)
2. Obejrzyjcie z dzieckiem
krótki filmik https://www.youtube.com/watch?v=dLYdYQiOMA4
Zapytajcie dziecko Ile papug widziało na filmiku?
3. Niech dziecko przyjrzy
się uważnie obrazkowi przedstawiającemu papugę
Poproście dziecko, żeby pokazało gdzie papuga ma oko, dziób,
pazury, skrzydła, ogon. Zapytajcie czym
pokryte jest ciało papugi i jakie papuga
ma kolory.
4. Przeczytajcie dziecku wiersz Tomka Nowaczyka
Papuga
Była sobie raz papuga,
która zawsze była druga.
Plotkowały okolice:
„Ciągle druga! Zawsze wice-!”.
„Czy to fatum? Boska kara?” –
tak się zamartwiała ara. –
„Wciąż się staram – nadaremno,
zawsze jakiś ptak przede mną!”.
Startowała w sportach wielu,
wciąż nie osiągając celu.
Na zawodach zawsze bieda,
zawsze tylko srebrny medal.
Kiedyś na igrzyskach ptasich,
jej entuzjazm tukan zgasił.
Wygrał w sprincie loty oba –
tak ciut-ciut, o czubek dzioba.
Ara dziób zwiesiła nisko:
„A tak, kurczę, było blisko...”.
W skoku w dal przegrała z kurą
wręcz o włos (a raczej pióro).
Smutno było naszej arze,
że jest z drugim miejscem w parze:
„Jak się pozbyć tej bolączki?
Ja i dwa – to nierozłączki!”.
Wtem ma pomysł: „Dobrze latam,
więc najwyższą górę świata
wezmę zaraz i zdobędę,
i w czymś wreszcie pierwsza będę!”.
Poleciała do Nepalu
(zimniej tam niż na Podhalu)
i po wielu trudach wreszcie
staje na Mount Evereście.
Ale wnet nasz ptaszek zdębiał,
bo usłyszał głos gołębia:
„Te papugi – straszne zbóje,
zawsze któraś papuguje!”.
Teraz wciąż się ara maże,
a że ją szacunkiem darzę –
jedna myśl pod jej adresem:
drugie miejsce jest sukcesem!
Była sobie raz papuga,
która zawsze była druga.
Plotkowały okolice:
„Ciągle druga! Zawsze wice-!”.
„Czy to fatum? Boska kara?” –
tak się zamartwiała ara. –
„Wciąż się staram – nadaremno,
zawsze jakiś ptak przede mną!”.
Startowała w sportach wielu,
wciąż nie osiągając celu.
Na zawodach zawsze bieda,
zawsze tylko srebrny medal.
Kiedyś na igrzyskach ptasich,
jej entuzjazm tukan zgasił.
Wygrał w sprincie loty oba –
tak ciut-ciut, o czubek dzioba.
Ara dziób zwiesiła nisko:
„A tak, kurczę, było blisko...”.
W skoku w dal przegrała z kurą
wręcz o włos (a raczej pióro).
Smutno było naszej arze,
że jest z drugim miejscem w parze:
„Jak się pozbyć tej bolączki?
Ja i dwa – to nierozłączki!”.
Wtem ma pomysł: „Dobrze latam,
więc najwyższą górę świata
wezmę zaraz i zdobędę,
i w czymś wreszcie pierwsza będę!”.
Poleciała do Nepalu
(zimniej tam niż na Podhalu)
i po wielu trudach wreszcie
staje na Mount Evereście.
Ale wnet nasz ptaszek zdębiał,
bo usłyszał głos gołębia:
„Te papugi – straszne zbóje,
zawsze któraś papuguje!”.
Teraz wciąż się ara maże,
a że ją szacunkiem darzę –
jedna myśl pod jej adresem:
drugie miejsce jest sukcesem!
Pytania do wiersza
O kim jest wiersz?
Która była zawsze papuga?
5. Posłuchajcie razem z dzieckiem piosenki o Papugach https://www.youtube.com/watch?v=_Gj1oX0rLaQ
, dziecko może grać na dowolnym
instrumencie muzycznym do rytmu piosenki
6. Wykonajcie z dzieckiem pracę plastyczną (orgiami płaskie z
koła) Potrzebujecie: 1 duże koło na brzuch, 7 mniejszych (głowa, skrzydła,
ogon), 1 nieco mniejsze na oko,3 małe na
czubek, pozostaje jeszcze dziób i jedno malutkie koło na oko. Papugi są bardzo
kolorowe dlatego korzystajcie z kolorów jakimi dysponujecie.
7. Niech
dziecko pokoloruje farbami lub kredkami
papugę http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/papuga-2
DZIEŃ 5: ZWIERZĘTA
ZE SCHRONISKA
1.
Oglądanie prezentacji na temat schroniska dla zwierząt.
2.
Rozmowa na temat schroniska dla zwierząt.
- Co to jest schronisko dla zwierząt?
- Które zwierzęta trafiają do schroniska?
- Czy zwierzęta w schronisku są wesołe, czy smutne?
3.
Wysłuchanie wiersza L. Łącz Przyjaźń ze schroniska.
Był sobie pewien piesek malutki,
uroczy – mówię wam!
Czepiały się go troski i smutki,
bo był zupełnie sam.
Nie miał rodziny, siostry ni braci,
w schronisku mieszkał gdzieś,
aż raz ktoś przyszedł, spojrzał, zapłacił,
a był to rudy Grześ.
Przytulił pieska – zostali razem
na dobre i na złe,
znikła samotność, bo przyjaciele
nie są samotni, nie.
4. Rozmowa na temat
wiersza.
- Jak czuł się mały piesek z
wiersza? Dlaczego?
- Gdzie mieszkał?
- Kto wziął go ze
schroniska?
- Jak piesek czuł się z
Grzesiem?
- Czy można zaprzyjaźnić się
z psem?
5. Zabawa ruchowa przy piosence Popatrzcie na jamniczka.
Marsz po kole za
rodzicem przy nagraniu piosenki Popatrzcie na jamniczka.
6. Zabawa ruchowa z elementem
czworakowania – Piesek, na spacer – piesek, do budy.
Dziecko – piesek – swobodnie porusza się na czworakach po
pokoju w różnych kierunkach. Na hasło rodzica: Piesek, do budy, dziecko –
piesek – siada skrzyżnie z rękami uniesionymi na wysokości ramion.
7. Układanie z pomocą rodzica zdrobnień i zgrubień do słów:
kot, pies.
Kot – kotek, koteczek...
Pies – piesek, pieseczek...
Kot – kocisko...
Pies – psisko...
8.
Praca plastyczna – Piesek origami.
Wykonanie wspólnie z
dzieckiem pieska z origami według instrukcji zawartej na filmiku.
9.
Oglądanie bajki ,,Marta w schronisku”.
Komentarze
Prześlij komentarz
Dodaj komentarz: