🐩🐈DOMOWI ULUBIEŃCY🐠🐕



TEMAT 1: KOTY I KOTKI
 
1.Piosenka o kotku



2. „Kotek” (autor nieznany)

Cztery łapki, w nich pazurki.
Lubię zbiegać prosto z górki
Tulić, łasić się, przymilać
Po gałązkach też się wspinać
Piję mleczko bardzo zdrowe,
By wieść życie kolorowe.
Kto ja jestem? Bardzo proszę:
Kotek, takie imię noszę!
Rozmowa nt. treści wiersza:
- O, jakim zwierzątku jest mowa w wierszu?
- Co lubi robić kotek?
- Co to znaczy łasić się?
- Jakie znacie kocie zwyczaje?


3.„Kocie zabawy”

Dziecko zamienia się na chwilę w kotki  jego zadaniem jest wykonanie wielu różnych ćwiczeń. Może być to wygięcie się w koci grzbiet, przejście po sznurku(na nogach, ręce wyprostowane w bok), przebiegnięcie na czterech łapach z jednego miejsca na drugie, wypicie mleczka z kociej miseczki (przy użyciu języczka), gonienie za myszką np.( piłką). Po każdej zakończonej czynności dziecko dostaje pochwałę.


4. Odgłosy kotów

https://www.youtube.com/watch?v=CRlQgDqkZ7A      (po wysłuchaniu można spróbować naśladować miauczenie kotków)


5.Zabawa matematyczna "Karmimy kotka"

Rozkładamy  3 kolorowe miseczki np. niebieską, czerwoną, żółtą. Wycinamy z papieru kolorowego  kształt rybki ( po 5 rybek, z każdego koloru) Następnie słuchając poleceń rodzica dziecko  umieszcza wskazaną liczbę rybek w odpowiedniej miseczce. Dzieci próbują także określić, w której miseczce jest najwięcej rybek, a w której najmniej.


6.Kocia gimnastyka

Zabawa ruchowa ilustracja tekstu wierszyka(autor nieznany)

Wspina się wspina kotek po ścianie (dzieci stają na palcach, próbują sięgnąć jak najwyżej)

Bo na suficie ma swe mieszkanie (dzieci wymachują rękami w lewo i prawo)

Schodzi już kotek, zmęczył się srodze (dzieci powoli schodzą z pozycji na palcach, kucają na podłodze)

Teraz odpocząć chce na podłodze (dzieci zwijają się w kłębek). 


7. Zabawy w piasku

Przepis na piasek kinetyczny

  • 4 szklanki mąki pszennej
  • 0,5 szklanki oleju

 

Składniki wymieszać ze sobą – i mamy gotowy piasek kinetyczny. Jeśli chcemy, aby  go urozmaicić – możemy piasek podzielić na kilka części – i do każdej dodać inny barwnik spożywczy.


8.Zabawa sensoryczna

Zbieramy przedmioty o różnych fakturach, kształtach pokazujemy dziecku co wkładamy do pudełka. Następnie przykrywamy pudełko. Dziecko wkłada ręce tak aby nie widziało w środku przedmiotów i próbuje odgadnąć co trzyma w ręce.


9. Kolorowy Kotek


Wykorzystanie pomocy ze strony:




DZIEŃ 2: MÓJ PRZYJACIEL PIES
 

1. Wysłuchanie piosenek:


https://www.youtube.com/watch?v=YD5LVbpc0wI – Wesoły piesek łaciatek


2. „Pewna Pani miała psa” Wysłuchaj wyliczanki czytającej przez rodzica. Następnie spróbuj powtórzyć  ją razem z rodzicem, licząc przy tym tak jak w wyliczance (od 1 do 10) pokazując na palcach. 


„Pewna Pani miała psa” (autor nieznany)

Jeden, dwa, jeden, dwa

Pewna pani miała psa.

Trzy i cztery, trzy i cztery,

Pies ten dziwne miał maniery.

Pięć i sześć, pięć i sześć

Wcale lodów nie chciał jeść.

Siedem osiem, siedem osiem,

Wciąż o kości tylko prosił.

Dziewięć, dziesięć, dziewięć dziesięć

Kto z nas kości mu przyniesie?

Może ja, może ty?

Licz od nowa, raz, dwa, trzy….


3. Piesek, któremu coś brakuje . Dziecko ma za zadanie przyjrzeć się pieskom i kolejno określić co któremu brakuje. Zacznijmy od pieska, któremu brakuje najmniej. Kolejnym krokiem jest dorysowanie elementu oraz pokolorowanie wszystkich piesków.


 

4.Pokonaj labirynt. Pomóż pieskowi złapać piłkę.


 

5.  Wierszyk – masażyk

„Pieski” M. Bogdanowicz

Wszystkie pieski spały (zaciśnięta dłoń).

Pierwszy obudził się ten mały (otwieramy mały palec).

Mały obudził średniego,

Który spał obok niego (otwieramy drugi palec).

Gdy średni już nie spał,

To duży też przestał (otwieramy trzeci palec).

Trzy pieski się bawiły,

Czwartego obudziły (otwieramy czwarty palec).

Cztery pieski szczekały,

Piątemu spać nie dały (otwieramy kciuki machamy całą dłonią).


6. „Trop – szukaj piłeczki” - zabawa ruchowa z elementem ćwiczeń matematycznych. Rodzic chowa małą piłeczkę w pokoju. Dziecko wciela się w role pieska, szuka piłeczki podążając za wskazówkami rodzica. Np. dwa kroki w prawo, cztery kroki w lewo, 5 kroków prosto, obrót w prawo, 6 kroków w prawo.


7. Puzzle „Pies”. Wytnij puzzle, ułóż je i przyklej w wyznaczonych miejscach.






Źródła:



TEMAT 3: RYBKI W AKWARIUM

1.Słuchanie wiersza
„Akwarium Ani” Ewy Stadtmüller
Czy to szklane pudełeczko...to akwarium?

Tak córeczko!
I kupimy rybki złote?
Jakie tylko masz ochotę!
To ja chciała bym welonki
z ogonkami jak zasłonki!
No i jeszcze te tygrysie...
To skalary zdaje mi się...
I roślinki – tatku miły,
żeby rybki się cieszyły.
To na pewno ich marzenie
Czy coś jeszcze?
Tak! Jedzenie!
Będę co dzień je karmiła.
A szybki będziesz czyściła?
Sama nie dam sobie rady.
Kup mi proszę glonojady!

Rozmowa kierowana na temat utworu:

O czym jest wiersz?
Jak nazywa się szklane pudełeczko?
Jakie rybki chciała mieć Ania?
Co do akwarium powinna kupić Ania?
Kto będzie czyścił szybki w akwarium?


2.Ogladanie kolorowych ilustracji rybek mieszkający w akwarium.
https://www.zooplus.pl/magazyn/akwarystyka/gatunki-ryb/10-popularnych-ryb-ozdobnych-do-akwarium

3. Zabawa orientacyjno - porządkowa „Nakarmimy rybki”.

Dzieci – rybki biegają po pokoju w rytmie podanym przez rodzica na bębenku lub dostępnym instrumencie. N przerwę w grze przybiegają do rodzica kucają, są rybami karmionymi przez rodzica.


4. Zabawa dydaktyczna „Mieszkańcy akwarium”.
Rodzic rysuje i wycina kilka ryb w różnych kolorach i wielkościach. Wspólnie z dzieckiem liczą wszystkie ryby . Wyszukują różnice pomiędzy rybkami: wielkość, kolor...itd.

5.Zabawa rytmiczno-muzyczna do piosenki „ kolorowa rybka”.

Zadanie dziecka jest uderzać na słowa „Plum ,plum”w dostępny instrument /może to być przygotowana wspólnie grzechotka z butelki plastikowej do której wrzucamy różne drobne przedmioty , produkty spożywcze (ryż, kasze)
https://www.youtube.com/watch?v=sdcJPxuJkl8


7. Masażyk relaksacyjny „Rybki”
Raz rybki w morzu brały ślub (rysujemy na plecach dziecka faliste linie)
i tak chlupały: chlup, chlup, chlup. (lekko stukamy w nie rozluźnionymi dłońmi)
A wtem wieloryb wielki wpadł (masujemy całe plecy)
i całe towarzystwo zjadł. (mając rozpostarte dłonie ściągamy palce do środka)


8. Woreczek -sensoryczny
-woreczki strunowe, najlepsze są spożywcze, takie z zapięciem
– żel do włosów, my mamy w dwóch kolorach
– drobne elementy, np spinacze, małe zabawki ( te z Lidla są super), cekiny, brokat
– można dla bezpieczeństwa taśmę klejącą (ta srebrna jest nie do zdarcia)
– łyżka, mazak niezmazywalny
Woreczek napełniamy żelem, wkładamy różne elementy, zamykamy, zaklejamy i już. Dziecko może taki woreczek gnieść, przesuwać zabaweczki, oglądać pod światło.
Źródło:
http://www.edukacja.edux.pl/
https://malinowaplaneta.pl/jak-zrobic-woreczki-sensoryczne/


TEMAT 4: CO ONA GADA? PAPUGA


1. Przeczytajcie dziecku zagadkę: Siedzi w klatce kolorowa.
Umie mówić różne słowa (papuga)



2. Obejrzyjcie z dzieckiem  krótki filmik https://www.youtube.com/watch?v=dLYdYQiOMA4

Zapytajcie dziecko Ile papug widziało na filmiku?


3. Niech dziecko przyjrzy  się uważnie obrazkowi przedstawiającemu papugę



Poproście dziecko, żeby pokazało gdzie papuga ma oko, dziób, pazury, skrzydła, ogon.  Zapytajcie czym pokryte jest  ciało papugi i jakie papuga ma kolory.



4. Przeczytajcie dziecku wiersz Tomka Nowaczyka


Papuga
Była sobie raz papuga,
która zawsze była druga.
Plotkowały okolice:
„Ciągle druga! Zawsze wice-!”.


„Czy to fatum? Boska kara?” –
tak się zamartwiała ara. –
„Wciąż się staram – nadaremno,
zawsze jakiś ptak przede mną!”.


Startowała w sportach wielu,
wciąż nie osiągając celu.
Na zawodach zawsze bieda,
zawsze tylko srebrny medal.


Kiedyś na igrzyskach ptasich,
jej entuzjazm tukan zgasił.
Wygrał w sprincie loty oba –
tak ciut-ciut, o czubek dzioba.


Ara dziób zwiesiła nisko:
„A tak, kurczę, było blisko...”.
W skoku w dal przegrała z kurą
wręcz o włos (a raczej pióro).


Smutno było naszej arze,
że jest z drugim miejscem w parze:
„Jak się pozbyć tej bolączki?
Ja i dwa – to nierozłączki!”.


Wtem ma pomysł: „Dobrze latam,
więc najwyższą górę świata
wezmę zaraz i zdobędę,
i w czymś wreszcie pierwsza będę!”.


Poleciała do Nepalu
(zimniej tam niż na Podhalu)
i po wielu trudach wreszcie
staje na Mount Evereście.


Ale wnet nasz ptaszek zdębiał,
bo usłyszał głos gołębia:
„Te papugi – straszne zbóje,
zawsze któraś papuguje!”.


Teraz wciąż się ara maże,
a że ją szacunkiem darzę –
jedna myśl pod jej adresem:
drugie miejsce jest sukcesem!



Pytania do wiersza

O kim jest wiersz?

Która była zawsze papuga?



5. Posłuchajcie razem z dzieckiem piosenki o Papugach https://www.youtube.com/watch?v=_Gj1oX0rLaQ , dziecko może grać na dowolnym  instrumencie muzycznym do rytmu piosenki


6. Wykonajcie z dzieckiem pracę plastyczną (orgiami płaskie z koła) Potrzebujecie: 1 duże koło na brzuch, 7 mniejszych (głowa, skrzydła, ogon),  1 nieco mniejsze na oko,3 małe na czubek, pozostaje jeszcze dziób i jedno malutkie koło na oko. Papugi są bardzo kolorowe dlatego korzystajcie z kolorów jakimi dysponujecie.




7.      Niech dziecko pokoloruje farbami lub kredkami  papugę http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/papuga-2





DZIEŃ 5: ZWIERZĘTA ZE SCHRONISKA

1.      Oglądanie prezentacji na temat schroniska dla zwierząt.



2.      Rozmowa na temat schroniska dla zwierząt.

  • Co to jest schronisko dla zwierząt?
  • Które zwierzęta trafiają do schroniska? 
  • Czy zwierzęta w schronisku są wesołe, czy smutne?

3.      Wysłuchanie wiersza L. Łącz Przyjaźń ze schroniska.

Był sobie pewien piesek malutki,

uroczy – mówię wam!

Czepiały się go troski i smutki,

bo był zupełnie sam.



Nie miał rodziny, siostry ni braci,

w schronisku mieszkał gdzieś,

aż raz ktoś przyszedł, spojrzał, zapłacił,

a był to rudy Grześ.



Przytulił pieska – zostali razem

na dobre i na złe,

znikła samotność, bo przyjaciele

nie są samotni, nie.

4. Rozmowa na temat wiersza.

                        - Jak czuł się mały piesek z wiersza? Dlaczego?

                        - Gdzie mieszkał?

                        - Kto wziął go ze schroniska?

                        - Jak piesek czuł się z Grzesiem?

                        - Czy można zaprzyjaźnić się z psem?


                        5. Zabawa ruchowa przy piosence Popatrzcie na jamniczka.

                        Marsz po kole za rodzicem przy nagraniu piosenki Popatrzcie na jamniczka.

                        6. Zabawa ruchowa z elementem czworakowania – Piesek, na spacer – piesek, do budy.

Dziecko – piesek – swobodnie porusza się na czworakach po pokoju w różnych kierunkach. Na hasło rodzica: Piesek, do budy, dziecko – piesek – siada skrzyżnie z rękami uniesionymi na wysokości ramion.

7. Układanie z pomocą rodzica zdrobnień i zgrubień do słów: kot, pies.

Kot – kotek, koteczek...

Pies – piesek, pieseczek...

Kot – kocisko...

Pies – psisko...



8. Praca plastyczna – Piesek origami.

Wykonanie wspólnie z dzieckiem pieska z origami według instrukcji zawartej na filmiku.


9. Oglądanie bajki ,,Marta w schronisku”.

Komentarze