Źródło: pieknoumyslu.com
Stres odczuwa każdy z nas i tak jak każda emocja jest nam
bardzo potrzebny w życiu. W momencie, gdy odczuwamy tą emocję nasz organizm uruchamia
reakcję walki lub ucieczki. Każda z tych reakcji jest odpowiedzią na poradzenie
sobie z trudną sytuacją, przed którą się znaleźliśmy. Reakcje są takie same
niezależnie od naszego wieku, więc organizmy naszych dzieci reagują dokładnie
na takiej samej zasadzie. Nie ma takiej możliwości, że całkowicie wykluczymy
stres, ponieważ jest on częścią naszego życia.
Wyróżniamy stadia stresu takie jak:
- reakcja alarmowa - sytuacją, w której organizm zauważa
stresor/bodziec,
- odporność - organizm zaczyna działać, ( i tutaj ważne
jest, aby ta sytuacja nie trwałą
w nieskończoność, ważne jest, aby organizm rozładował ten stres, to napięcie),
w nieskończoność, ważne jest, aby organizm rozładował ten stres, to napięcie),
- wyczerpanie – nasz organizm nie pracuje już tak wydajnie
jakbyśmy tego chcieli.
My dorośli potrafimy sobie radzić ze stresem, a przynajmniej
powinniśmy, aby nie przeobraził się on w problemy somatyczne, czy też
emocjonalne jak na przykład zaburzenia psychiczne. Na nas ciąży
odpowiedzialność, aby pomóc naszym dzieciom i nauczyć reakcji na stres, nauczyć
radzenia sobie z tą emocją i bodźcami, które
je wywołują.
Co może zmniejszyć stres (nie tylko u dzieci):
- techniki relaksacyjne,
- bliskość z drugim człowiekiem,
- zwierzęta, przyroda,
- odpowiednia dieta,
- śmiech i zabawa,
- ruch,
- odpoczynek dla mózgu,
- zmiana nastawienia.
RELAKSACJA
Źródło:
pieknoumyslu.com
Relaksacja jest procesem polegającym na stopniowym wyciszaniu aktywności mózgu i
rozluźnianiu mięśni.
Metoda 4 – 7 – 8 (Metoda doktor Andrew Weil z Uniwersytetu w
Arizonie)
-wykonujemy wdech licząc do 4,
- wstrzymujemy oddech licząc do 7,
- wydychamy powietrze licząc do 8.
Można zmodyfikować wersję z palcami, czyli:
- bierzemy wdech pokazując u lewej dłoni pierwsze trzy palce
(1,2,3),
- wstrzymujemy oddech wskazując kolejne palce (4,5,6,7),
- wydychamy powietrze wskazując ostatnie palce, które nam
zostały (8,9,10).
Balonowe oddychanie:
Celem tego ćwiczenia jest oddychanie przepną.
Ćwiczenie najlepiej wykonywać, gdy dziecko (dorosły) leży na
podłodze. Jedną rękę kładziemy na brzuchu, drugą na klatce piersiowej. Należy
wziąć głęboki wdech i zobaczyć, która ręka się unosi. Jeśli unosi się ręka na
brzuchu, to znak, że oddychanie nastąpiło przez przeponę. Ćwiczymy takie
oddychanie maksymalnie przez 5 minut dziennie.
UWAŻNOŚĆ
Uważność polega na tym, aby skupić się na tu i teraz.
W uważności skupiamy się na:
- zmysłach (a konkretnie na jednym w danej chwili –
smakowanie, obserwowanie, słuchanie),
- na doznaniach z ciała,
- na pozytywnych emocjach.
Uważność, tak samo jak każda z technik relaksacyjnych wymaga
treningu, czyli nauczenia się tego.
Z dziećmi uważność, możemy ćwiczyć już od 4 roku życia,
a elementy treningu można wdrażać już około 3 roku życia.
a elementy treningu można wdrażać już około 3 roku życia.
To samo inaczej
Bierzemy dowolny przedmiot, rzecz i zastanawiamy się jak
będzie wyglądać:
- przez lupę,
- przez lunetę zrobioną z kartki,
- z zawiązanymi oczami,
- poznając stopami,
- poznając wszystkimi zmysłami.
Do tego dodajemy oczywiście rozmowę z dzieckiem.
Zabawa 5 rzeczy
Zabawa polega na tym, że dziecko ma podać odpowiedzi na
nasze pytania.
5 rzeczy, które możesz zobaczyć - w lesie
4 rzeczy, które możesz usłyszeć -
w zoo
3 rzeczy, które możesz poczuć (dotykiem) - w
przedszkolu
2 rzeczy, które możesz poczuć (węchem) - w
domu babci
1 rzecz, którą możesz posmakować - u koleżanki/kolegi
-
na wakacjach
-
w trakcie świąt
Polecam dwie książki, w których możecie Państwo znaleźć
ćwiczenia dla dzieci dotyczące treningu uważności i relaksacji.
Do tego dołączam dwa linki, w których znajdziecie Państwo
nagrania autorki Eline Snel dotyczące poruszanego tematu.
Źródło:
Gmitrzak D., Trening Relaksacji. Jak uwolnić się od stresu,
lęku i depresji, Warszawa 2017.
Notatki własne z Webinarium pt.: Dbanie o emocje i
relaksacja dla dzieci i dorosłych, prowadzone przez Joanne Węglarz.
Opracowała:
Elżbieta Jaracz - psycholog
Komentarze
Prześlij komentarz
Dodaj komentarz: