Koncentracja uwagi - ćwiczenia




źródło:superkid.pl

Koncentracja uwagi jest to możliwość skupienia uwagi na wykonywanej czynności, np. na ubieraniu się, pisaniu, jedzeniu. U każdego z nas uwaga rozwija się powoli. Dzielimy ja na mimowolną oraz dowolną. Uwaga mimowolna dotyczy koncentrowania się na tym, co nas przyciąga, na przykład dźwięk, przedmiot. Ten rodzaj uwagi posiadają małe dzieci. Drugi rodzaj uwagi, to uwaga dowolna, która kształtuje się od około 3 roku życia dziecka. Polega ona na selekcji bodźców, na których skupiamy uwagę. To właśnie ona daje nam możliwość skoncentrowania się na jeździe samochodem, na spożywaniu posiłków itd. Daje nam możliwość kierowania uwagą. 

źródło:puchatek.pl

Poniżej kilka ćwiczeń pozwalających rozwijać koncentracje uwagi.
Pociąg – siadamy za dzieckiem i rysujemy mu na plecach np. litery, cyfry, kształty. Później można się z dzieckiem zamienić.

Detektyw – przygotowujemy kilka ciekawych przedmiotów, ale tak żeby dziecko ich nie widziało. Dziecko z zawiązanymi oczami wyciąga przed siebie dłonie, na które dostaje jeden przedmiot. Jego zadaniem jest odgadnąć co to za przedmiot. Możemy zadać pytania: do czego ten przedmiot jest podobny, z jakiego materiału jest zrobione, czy jest twarde, czy jest przyjemne w dotyku itd. Na koniec dziecko zdejmuje opaskę z oczu i ogląda przedmiot.

Słuchanie obrazków -  przygotowujemy obrazki z codziennego otoczenia takie jak na przykład auto, piłka, kwiat, książka itp. Rozkładamy obrazki przed dzieckiem. Siadamy przed dzieckiem w pewnej odległości i ściszoną mową podajemy jedną nazwę. Zadaniem dziecka jest wskazanie wywołanego głosem przedmiotu.

Fabryka dźwięków – przygotowujemy kartkę papieru (do darcia lub mięcia), folię (do szeleszczenia), pęk kluczy (do dzwonienia), butelkę z wodą (do przelewania) itp. Przygotowujemy je tak, żeby dziecko ich nie widziało. Dziecko odwraca się plecami. Zaczynami produkować dźwięki np. trzy następujące po sobie w krótkich odstępach czasu. Zadaniem dziecka jest zapamiętać co to za dźwięk. 

Znikające przedmioty – potrzebne będą małe przedmioty: zabawki, przybory szkolne itp.
W ilości od 3 do 8, w zależności od wieku i stopnia uwagi dziecka. Przedmioty te układamy na podłodze. Ważne, aby tło przedmiotów było jednorodne, żeby nie zaburzać percepcji dziecka. Najpierw nazywamy przedmioty. Kolejnym etapem zabawy jest zamknięcie oczu przez jedną osobą. W tym czasie druga osoba chowa dowolny przedmiot za plecy. Osoba
z zamkniętymi oczami otwiera je i ma odgadnąć co zniknęło. Zabawę tę można wykonywać naprzemiennie. 

Wyprawa po zakupy -  w dwóch oddalonych kątach pokoju, na jednolitym tle układamy identyczne zestawy przedmiotów. Mogą to być zabawki, przedmioty codziennego użytku). Liczbę przedmiotów dostosowujemy do możliwości dziecka od 3 do 8. Wskazujemy dziecku jeden przedmiot i prosimy, aby przyniosło z taki sam, jak ten. Zabawa może polegać na przemienności ról. 

Ciągi percepcyjne – przygotujmy klocki o różnych kształtach, wielkościach i kolorach. Dorosły układa przed sobą pewien ciąg złożony z klocków, zawsze rozpoczynając od lewej strony. Zadaniem dziecka jest by odtworzyło dokładnie taki sam układ.

Ćwiczenia te można wykonywać wspólnie całą rodziną jako fajny pomysł na spędzanie razem czasu

W Internecie znajdziemy też dużo ćwiczeń na koncentracje uwagi, które wykonuje się na materiale graficznym. Można je pobrać, wydrukować i ćwiczyć .


Bibliografia:
Sikorska I., Trening koncentracji uwagi, Wydawnictwo Edukacyjne Kraków, Kraków 2010.

Opracowała:
Jaracz Elżbieta - psycholog

Komentarze