źródło:superkid.pl
Koncentracja uwagi jest to możliwość skupienia uwagi na
wykonywanej czynności, np. na ubieraniu się, pisaniu, jedzeniu. U każdego z nas
uwaga rozwija się powoli. Dzielimy ja na mimowolną oraz dowolną. Uwaga
mimowolna dotyczy koncentrowania się na tym, co nas przyciąga, na przykład
dźwięk, przedmiot. Ten rodzaj uwagi posiadają małe dzieci. Drugi rodzaj uwagi,
to uwaga dowolna, która kształtuje się od około 3 roku życia dziecka. Polega
ona na selekcji bodźców, na których skupiamy uwagę. To właśnie ona daje nam
możliwość skoncentrowania się na jeździe samochodem, na spożywaniu posiłków
itd. Daje nam możliwość kierowania uwagą.
źródło:puchatek.pl
Poniżej kilka ćwiczeń pozwalających rozwijać koncentracje
uwagi.
Pociąg – siadamy za dzieckiem i rysujemy mu na plecach np.
litery, cyfry, kształty. Później można się z dzieckiem zamienić.
Detektyw – przygotowujemy kilka ciekawych przedmiotów, ale
tak żeby dziecko ich nie widziało. Dziecko z zawiązanymi oczami wyciąga przed
siebie dłonie, na które dostaje jeden przedmiot. Jego zadaniem jest odgadnąć co
to za przedmiot. Możemy zadać pytania: do czego ten przedmiot jest podobny, z
jakiego materiału jest zrobione, czy jest twarde, czy jest przyjemne w dotyku
itd. Na koniec dziecko zdejmuje opaskę z oczu i ogląda przedmiot.
Słuchanie obrazków -
przygotowujemy obrazki z codziennego otoczenia takie jak na przykład
auto, piłka, kwiat, książka itp. Rozkładamy obrazki przed dzieckiem. Siadamy
przed dzieckiem w pewnej odległości i ściszoną mową podajemy jedną nazwę.
Zadaniem dziecka jest wskazanie wywołanego głosem przedmiotu.
Fabryka dźwięków – przygotowujemy kartkę papieru (do darcia
lub mięcia), folię (do szeleszczenia), pęk kluczy (do dzwonienia), butelkę z
wodą (do przelewania) itp. Przygotowujemy je tak, żeby dziecko ich nie
widziało. Dziecko odwraca się plecami. Zaczynami produkować dźwięki np. trzy
następujące po sobie w krótkich odstępach czasu. Zadaniem dziecka jest
zapamiętać co to za dźwięk.
Znikające przedmioty – potrzebne będą małe przedmioty:
zabawki, przybory szkolne itp.
W ilości od 3 do 8, w zależności od wieku i stopnia uwagi dziecka. Przedmioty te układamy na podłodze. Ważne, aby tło przedmiotów było jednorodne, żeby nie zaburzać percepcji dziecka. Najpierw nazywamy przedmioty. Kolejnym etapem zabawy jest zamknięcie oczu przez jedną osobą. W tym czasie druga osoba chowa dowolny przedmiot za plecy. Osoba
z zamkniętymi oczami otwiera je i ma odgadnąć co zniknęło. Zabawę tę można wykonywać naprzemiennie.
W ilości od 3 do 8, w zależności od wieku i stopnia uwagi dziecka. Przedmioty te układamy na podłodze. Ważne, aby tło przedmiotów było jednorodne, żeby nie zaburzać percepcji dziecka. Najpierw nazywamy przedmioty. Kolejnym etapem zabawy jest zamknięcie oczu przez jedną osobą. W tym czasie druga osoba chowa dowolny przedmiot za plecy. Osoba
z zamkniętymi oczami otwiera je i ma odgadnąć co zniknęło. Zabawę tę można wykonywać naprzemiennie.
Wyprawa po zakupy - w
dwóch oddalonych kątach pokoju, na jednolitym tle układamy identyczne zestawy
przedmiotów. Mogą to być zabawki, przedmioty codziennego użytku). Liczbę
przedmiotów dostosowujemy do możliwości dziecka od 3 do 8. Wskazujemy dziecku
jeden przedmiot i prosimy, aby przyniosło z taki sam, jak ten. Zabawa może
polegać na przemienności ról.
Ciągi percepcyjne – przygotujmy klocki o różnych kształtach,
wielkościach i kolorach. Dorosły układa przed sobą pewien ciąg złożony z
klocków, zawsze rozpoczynając od lewej strony. Zadaniem dziecka jest by odtworzyło
dokładnie taki sam układ.
Ćwiczenia te można wykonywać wspólnie całą rodziną jako
fajny pomysł na spędzanie razem czasu
W Internecie znajdziemy też dużo ćwiczeń na koncentracje
uwagi, które wykonuje się na materiale graficznym. Można je pobrać, wydrukować
i ćwiczyć .
Bibliografia:
Sikorska I., Trening koncentracji uwagi, Wydawnictwo
Edukacyjne Kraków, Kraków 2010.
Opracowała:
Jaracz Elżbieta - psycholog
Komentarze
Prześlij komentarz
Dodaj komentarz: