ZDROWIE NA WIOSNĘ
1. Wspólne czytanie
wiersza pt.
„Dla każdego coś
zdrowego”, S. Karaszewski
Jeśli chcesz się żywić
zdrowo,
jadaj zawsze kolorowo!
Jedz owoce i jarzyny,
to najlepsze witaminy!
Jedz razowce z grubym
ziarnem,
zdrowe jest pieczywo
czarne!
Na kanapkę, prócz
wędliny,
połóż listek
zieleniny!
I kapusta, i sałata,
w witaminy jest
bogata!
Oprócz klusek i
kotleta,
niech się z jarzyn
składa dieta!
Mleko, jogurt, ser,
maślanka –
to jest twoja
wyliczanka!
Chude mięso, drób i
ryba
to najlepsze białko
chyba!
Sok warzywny, owocowy,
kolorowy jest i zdrowy!
Sosy lepsze są niż
tłuszcze,
niech się w tłuszczu
nic nie pluszcze!
Zostaw smalec, dolej
olej,
niech na olej będzie
kolej!
Dobra także jest
oliwa,
bo dla zdrowia
sprawiedliwa!
2. Rozmowa rodzica z dzieckiem na temat treści wysłuchanego wiersza:
-
Co powinniśmy jeść, byśmy byli zdrowi? (Owoce warzywa).
-
Dlaczego trzeba jeść dużo warzyw i owoców? (Zawierają witaminy)
-
Co można przyrządzić z warzyw i owoców? (sok, surówki, sałatki)
- Jakie jeszcze inne
produkty wpływają korzystnie na nasze zdrowie? (nabiał)
- Dlaczego w codziennym jadłospisie
powinny znaleźć się produkty mleczne?(są zdrowe, zawierają białko)
- A czy są produkty, których jedzenie
wpływa niekorzystnie na nasze zdrowie?(tak)
- Jakie to produkty?(tłuste mięso,
tłuszcze zwierzęce, słodycze, napoje gazowane)
- W jaki jeszcze inny sposób niż
zdrowe odżywianie możemy zadbać o swoje zdrowie. (ruch, higiena osobista)
3. Zabawa
muzyczno-ruchowa „Głowa, ramiona…”. Dzieci powtarzają tekst, wolno a następnie
szybko z pokazywaniem poszczególnych części ciała.
4.
Rozwiązywanie zagadek związanych ze zdrowiem i higieną znajdujących się w
różnych miejscach domu:
- Przyjemnie
pachnie, ładnie się pieni, a brudne ręce w czyste zamieni. (mydło)
- Do suchej
nitki moknie nieraz, gdy po kąpieli nim się wycierasz. (ręcznik)
- Dziurki w
niej, jak w serze. Żyła w morzu na dnie. Do wanny ją bierzesz, bo umie myć
ładnie. (gąbka)
- Używasz
go często, wieczorem i rano. Przypomina przedmiot, którym grabią siano.
(grzebień)
- Pieni się
płyn z butelki. Zamienia się w bąbelki. Nieraz głowę ci zmywa. Czy wiesz, jak
się nazywa? (szampon)
- Schowała
się w tubie − używać jej lubię, a i mała szczotka chętnie się z nią spotka.
(pasta do zębów)
- Co to
jest − na pewno wiesz. Najeżona jest jak jeż. Lecz nikogo nie ukłuje, tylko
zęby wyszoruje. (szczotka do zębów)
- Służy do
picia, służy do mycia, bez niej na ziemi nie byłoby życia. (woda)
- Może
lecieć albo kapać tylko chusteczka pomoże ci go złapać. (katar)
5.
Inscenizacja ruchowa – naśladowanie z dzieckiem ruchów o których mowa jest w
rymowance:
Ręce do góry, nogi prościutkie – podnoszą ręce do góry,
Tak ćwiczą dzieci: grzeczne,
zdrowiutkie.
Ręcę na ramiona – opuszczają ręce na ramiona.
Potem w dół opuszczamy
I kilka razy tak powtarzamy - i
powtarzają za rodzicem tekst,
Raz, dwa, trzy – ćwicz i ty!
Teraz się każdy robi malutki. – wykonują przysiad,
To, proszę państwa, są krasnoludki. – tworzą z dłoni nad głową czapeczki.
Szybko wstajemy, ręce do góry – podnoszą się, machają rękami nad głową,
O tak – po niebie przechodzą chmury
– w prawą i lewą stronę,
Raz, dwa, trzy – ćwicz i ty!
A teraz rozkrok, skłon pogłębiamy. – wykonują skłony, dotykają dłońmi podłogi,
Sprawnie na boki się rozglądamy – wykonują skręty głowy w prawą i lewą
stronę,
Kręci się nasza głowa dokoła, - wysuwają brodę i żuchwę do przodu,
Raz, dwa, trzy – ćwicz i Ty!
Ramię do ucha wznosi się żwawo. – dotykają prawym ramieniem do prawego
ucha, lewym do lewego.
Łokieć kolano też wita z wprawą – prawym łokciem dotykają lewego kolana i
odwrotnie.
Zrobić przysiad to prosta sprawa – wykonują przysiad.
Odskoczyć w górę
to też zabawa – podskakują w górę. Raz,
dwa, trzy – ćwicz i ty!
6. Grafomotoryka
Gruszka gruby
kontur- https://drive.google.com/file/d/1u7zJxSrHUSjjWbuxrpBf_TgvvYd_x4AY/view?usp=sharing
DZIEŃ
2: RUCH TO ZDROWIE
1.Dzieci witają poszczególne części swojego ciała wg instrukcji
nauczycielki następnie witają się ze sobą w parach / met.W. Sherborne/.
- witamy się stopami;
- witamy się łokciami;
- witamy swoje kolana, a następnie kolana sąsiadów;
- witamy plecy- głaszczemy dłońmi, poklepujemy delikatnie;
2. Piosenka „ Ruch to zdrowie”- wspólna zabaw w kole z dzieckiem do piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=tTeM5BV_TjI
- witamy się stopami;
- witamy się łokciami;
- witamy swoje kolana, a następnie kolana sąsiadów;
- witamy plecy- głaszczemy dłońmi, poklepujemy delikatnie;
2. Piosenka „ Ruch to zdrowie”- wspólna zabaw w kole z dzieckiem do piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=tTeM5BV_TjI
3.
Zaproszenie dzieci do obejrzenia filmu o Bolku i Lolku, którzy byli sportowcami,
zachęcanie dzieci, aby zwróciły uwagę na ich zachowanie, ponieważ po filmie postarają
się je ocenić. Zwrócenie dzieciom uwagi, że Bolek nieodpowiednio postępował,
wyjaśnienie dlaczego.
4. „Gimnastyka” – zachęcenie dzieci do
aktywnego spędzenie czasu z rodzicem – wykonywanie prostych ćwiczeń gimnastycznych:
- wymachy rękoma oburącz,
- przysiady,
- skłony,
- podskoki,
- przeskakiwanie przez przeszkody.
DZIEŃ
3: HIGIENA OSOBISTA
1. Słuchanie dźwięków z płyty CD i określanie ich pochodzenia np. woda lecąca z kranu itp. https://www.youtube.com/watch?v=P7zJmXauNVE, próba rozpoznawanie danego odgłosu.
2. Wysłuchanie wiersza
„Tak czy nie” R. Piskorskiego
Kiedy ktoś ma brudne ręce i rękami tymi je
Czy powiecie, że to zdrowo bo ja nie
Kiedy ktoś nie myje zębów, szczotki, pasty ani tknie potem zęby go za bolą
Czy wam żal go bo mi nie
Gdy ktoś przed grzebieniem zmyka płacząc, że mu włosy rwie,
Czy go za to pochwalicie bo ja nie
Komu woda, mydło, szczotka niepotrzebne i nie w smak
Czy nazwiecie go brudasem bo ja tak.
„Tak czy nie” R. Piskorskiego
Kiedy ktoś ma brudne ręce i rękami tymi je
Czy powiecie, że to zdrowo bo ja nie
Kiedy ktoś nie myje zębów, szczotki, pasty ani tknie potem zęby go za bolą
Czy wam żal go bo mi nie
Gdy ktoś przed grzebieniem zmyka płacząc, że mu włosy rwie,
Czy go za to pochwalicie bo ja nie
Komu woda, mydło, szczotka niepotrzebne i nie w smak
Czy nazwiecie go brudasem bo ja tak.
3. Praca plastyczna – odrysowanie z pomocą rodzica własnych rak, wyklejanie
wydzieranką z papieru, gazety, bibuły lub dostępnego materiału.
4. Zabawa dydaktyczna „Czarodziejskie pudełko”- rozpoznawanie po dotyku
przyrządów służących do higieny osobistej (szczoteczka, grzebień, mydło...)
5. Zabaw ruchowa „ Czyste ręce”- Przemieszczanie się po pokoju i na hasło
„czyste ręce” – zatrzymanie się i wyciąganie rąk przed siebie.
6. Wysłuchanie piosenki „ Mydło lubi zabawę”
https://www.youtube.com/watch?v=kq4NULDhx5M
https://www.youtube.com/watch?v=kq4NULDhx5M
Dzieci odpowiadają na pytania do treści piosenki:
• Dlaczego Jasio ma ponurą minę?
• Co należy jeść, żeby być zdrowym jak ryba?
• Jakie owoce są wymienione w piosence?
2. Przygotowanie sałatki owocowej
Przed przygotowaniem sałatki owocowej, przypomnienie zasad bezpiecznego posługiwania się przyborami kuchennymi
Przed przygotowaniem sałatki owocowej, przypomnienie zasad bezpiecznego posługiwania się przyborami kuchennymi
3. Inscenizacja wiersza M. Golc „W czym chowają się witaminki” wiersz, przy
pomocy sylwet bohaterów utworu (marchewka, jabłko, lizak, sałata, biały ser)
(Sylwety do pobrania)
Marchewka, lizak, jabłko, sałata
i serek biały
głośno ze sobą rozmawiały:
- Jestem marchewka pomarańczowa,
dużo witamin we mnie się chowa.
- A ja – jabłuszko – czerwone całe.
Sok będzie ze mnie wręcz doskonały.
Wnet serek biały zaczął przemowę:
- Ze mnie są dania pyszne i zdrowe.
Jestem w pierożkach, w kluskach być mogę,
razem z rzodkiewką jestem twarogiem.
Na to sałata rzecze nieskromnie:
- Lecz pamiętajcie także i o mnie.
Ja na kanapce pięknie wyglądam
i spod śmietany czasem spoglądam.
Chrupcie sałatkę więc, drogie dzieci,
bo z nią smakuje lepiej kotlecik.
A słodki lizak tak się odzywa:
- Moja minka jest niezbyt szczęśliwa.
Bo chociaż jestem tak kolorowy,
to każdy mówi: „Nie jesteś zdrowy”.
Bo od lizaków i od słodyczy dziur w ząbkach dzieci nikt nie policzy.
4. Pytania do inscenizacji:
- Kto ze sobą
rozmawiał?
- Jakie
dania można przyrządzić z twarożku?
- Dlaczego
lizak miał smutną minę?
- Jakie
znacie zdrowe produkty?
- Co dzieje
się z ząbkami, gdy zjadamy za dużo słodyczy?
5.
Degustacja potraw wymienionych w wierszu przez chętne dzieci: - surowa
marchewka - sok jabłkowy - twarożek z rzodkiewką - kanapka z sałatą
6. Praca
plastyczna – „kroimy jabłko” (w pliku umieszczony pokazowy wzór pracy)
DZIEŃ 5: BUDUJEMY ODPORNOŚĆ
1.
„Eksperyment z mydłem i czarnym pieprzem.” Rodzic rozkłada przed dziećmi miskę
z wodą. Wsypuje do niej pieprz. Następnie prosi jedno dziecko żeby wsadziło do
niej paluszek. Pyta się, czy coś się stało szczególnego? Następnie prosi inne
dziecko, polewa mu paluszek płynnym mydłem i każe włożyć palec do wody. Dzieci
określają, co się stało. Doświadczenie ma na celu ukazanie dzieciom jak „brud
ucieka” od mydła. Pomoce: miska z wodą, czarny, mielony pieprz, mydło w płynie.
2. Wysłuchanie piosenki pt. ”Olimpiada w jarzynowie”
3. Oglądanie bajki pt. „Pan kotek był chory”
Rozmowa z dzieckiem:
-Dlaczego kotek zachorował?
-Jaką radę dał Pan doktor choremu?
-Czy ludzie mogą jeść
wszystkie produkty żywnościowe bez umiaru?
- Jak można nazwać taką osobę, która
się objada?
Rozmowa z dzieckiem na temat: o trzeba robić, aby
być zdrowym? Czy wystarczy się tylko zdrowo odżywiać?
4. Praca plastyczna
„Zdrowe, niezdrowe” Dziecko samodzielnie lub z pomocą rodzica wycina produkty
spożywcze z gazet, następnie segreguje je na zdrowe i niezdrowe, po czym
przykleja je na dwóch osobnych kartkach z bloku. Załączamy również produkty do
druku i wycięcia pod poniższymi linkami.
Warzywa – owoce, cz1- https://drive.google.com/file/d/1tUWAIQdLxEewTNcDjK9z35U6OWlF-3M_/view?usp=sharing
Warzywa i owoce, cz2 –
Komentarze
Prześlij komentarz
Dodaj komentarz: