Propozycje zajęć na wspólnie spędzony czas


W związku z zaistniałą szczególną i niebezpieczną sytuacją w kraju, przedszkolaki w trosce o zdrowie pozostają w domach. Aby jak najlepiej wykorzystać ten czas zespół nauczycieli przedszkola opracował (zgodnie z programem) zagadnienia do pracy w domu dla dzieci i ich rodziców.




To inspiracje związane z wiosną. Dlatego nich wasze wspólne aktywności w tym tygodniu będą związane z tą porą roku. Wybierzcie z naszych propozycji coś dla siebie.

DZIEŃ 1 „WIOSENNE PĄCZKI”

1. Wstęp: Rodzic zadaje zagadkę a dziecko próbuje odgadnąć:
Myszek nie łowią,
ptaszków nie jedzą
te szare kotki,
co na drzewie siedzą. (bazie)

2. Zabawa muzyczno- ruchowa do piosenki pt. „Maszeruje wiosna”.

3. Praca plastyczna- wykonanie dowolną techniką konturu „Bazi”- doskonalenie umiejętności manualnych. (do pobrania).

4. Ciecz niutonowska - szklanka mąki ziemniaczanej i stopniowo dodawać wody- rozwijanie percepcji dotykowej.

5. Stymulacja polisensoryczna- rodzic zakrywa dziecku oczy i przygotowuje sobie kilka różnych smaków słodki, gorzki, kwaśny, owoce warzywa- dziecka zadaniem po zmyśle smaku rozpoznać co to jest za produkt.

DZIEŃ 2 „WITAMY POWRACAJĄCE PTAKI”

1. Słuchanie i próby odgadywania odgłosów wiosennych ptaków.
 https://www.youtube.com/watch?v=NFz4nfoB5dA

2. Połącz w pary odpowiednie obrazki. (Plik do pobrania)
3. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych: czołganie się po podłodze po długości pokoju tam i z powrotem (powtarzamy 2x), 10 przysiadów, stanie na jednej nodze jak bocian i na drugiej.

4. Masaż relaksacyjny: „Spacer biedronki”
Biedroneczka mała po trawce biegała. - delikatnie poruszają palcami w różnych kierunkach,
Nóżkami tupała, - naprzemiennie uderzają w plecy otwartymi dłońmi,
rączkami machała. - masują je obiema rękami,
Potem się ślizgała - przesuwają zewnętrzną stroną dłoni do góry,
do góry i w dół. - wewnętrzną w dół,
W kółko się kręciła - rysują rękami koła w przeciwnych kierunkach,
i piłką bawiła. - delikatnie uderzają pięściami,
Gdy deszcz zaczął padać, -stukają palcami wskazującymi z góry na dół,
pod listkiem się skryła - rysują obiema rękami kształt liścia,
i bardzo zmęczona spać się położyła.
- przesuwają złączone dłonie w jedną i w drugą stronę.

5. Puzzle 4-elementowe- dziecko musi rozciąć po czarnej linii i ułożyć na kartce i przykleić obrazek. (plik do pobrania)
https://drive.google.com/file/d/17G253BWgT-QlESygfXmHonUGfQG0w0ib/view?usp=sharing 

DZIEŃ 3 „WITAJ WIOSNO”


1.       Słuchanie Wiersza pt. „ Zwiastuny wiosny”
Mała Zosia się zastanawiała, dlaczego jaskółka już przyleciała.
Czyżby się wiosna do nas zbliżała?
Robi się cieplej i wiatr mniej wieje, słoneczko częściej się do nas śmieje.
Po czym więc dzieci wiosnę poznają?
Po listeczkach zielonych, które wyrastają?
Czy po kwiatach, które z ziemi wychodzą i pączki puszczają?
A może po tym jak słoneczko coraz mocniej przygrzewa,
zielenią się łąki, zielenią się drzewa.
Ptaki z ciepłych krajów do nas przybywają i radosnym śpiewem wiosnę już witają.
I mały przebiśnieg budzi się do życia, piękny i radosny jako zwiastun wiosny.
Cieszmy się zatem, że nadchodzi wiosna, w błękitnej sukience, ciepła i radosna.
Wędrować będzie dookoła świata, czekając cierpliwie na powitanie lata.

2. Zagadki o wiośnie.

Jak się nazywa ta pora roku.
Co ścieli dywan zielony wokół? (wiosna)

Wiosną słyszysz jej kukanie.
Je gąsienice na śniadanie.(kukułka)

Kolorowe i pachnące,
zakwitają wiosną.
Można spotkać je na łące,
w parku i w ogródku rosną.(kwiaty)


3. Hej, zielona żabko – zabawa muzyczno-ruchowa do utworu.



4.Wykonanie pracy plastycznej Pani wiosna 

5. Masaż relaksacyjny: „spacer biedronki”
Biedroneczka mała po trawce biegała. - delikatnie poruszają palcami w różnych kierunkach,
Nóżkami tupała, - naprzemiennie uderzają w plecy otwartymi dłońmi,
rączkami machała. - masują je obiema rękami,
Potem się ślizgała - przesuwają zewnętrzną stroną dłoni do góry,
do góry i w dół. - wewnętrzną w dół,
W kółko się kręciła - rysują rękami koła w przeciwnych kierunkach,
i piłką bawiła. - delikatnie uderzają pięściami,
Gdy deszcz zaczął padać, -stukają palcami wskazującymi z góry na dół,
pod listkiem się skryła - rysują obiema rękami kształt liścia,
i bardzo zmęczona spać się położyła.
- przesuwają złączone dłonie w jedną i w drugą stronę.

DZIEŃ 4 „ZDROWIE NA WIOSNĘ”

1. Zabawy ruchowe.
Powitanie częściami ciała – rodzic wita się z dzieckiem brzuszkiem, plecami, łokciami, kolanami, dłonią.
„Przepychanka” – rodzic i dziecko siedzą tyłem do siebie i opierają się plecami do siebie. Na sygnał odpychają się nogami.
„Paczka” – rodzic siedzi skulony na podłodze, rękami obejmuje kolana. Dziecko usiłuje rozwinąć paczkę, ciągnie za ręce i nogi.

2. Rodzic czyta dziecku wiersz i prezentuje kolejno ilustracje warzyw (plik do pobrania.) bądź prawdziwe warzywa. 

(plik do pobrania)  
 
https://drive.google.com/file/d/17J4xA60ajVEaZapIglXlKx44tE53HyeG/view?usp=sharing


KOLOROWE WITAMINY
DZISIAJ WSZYSTKIM PRZEDSTAWIMY
ZACHĘCIMY DO JEDZENIA
A NIE TYLKO DO PATRZENIA

KŁANIA SIĘ PAPRYKA SŁODKA
W TRZECH KOLORACH MOŻESZ SPOTKAĆ
ZIELEŃ, ŻÓŁTY I CZERWONY
OSTRA MA KSZTAŁT WYDŁUŻONY

TERAZ ZIELEŃ NA ESTRADZIE
KOPER SIĘ I SZCZYPIOR KŁADZIE
WIĘDNĄ TROCHĘ ZAWSTYDZENI
ŻE ZGINĘLI WŚRÓD ZIELENI

POR SIĘ PRĘŻY TAK JAK DRUT
DUMNY ŚPIEWA SAM BEZ NUT
A KAPUSTA CIĄGLE KRZYCZY
ŻE SAŁATA FAŁDY LICZY

POJAWIŁY SIĘ BROKUŁY
POKAZUJĄ SWE MUSKUŁY
U OGÓRKA W RĘKACH GROSZEK
SKACZE W GÓRĘ W DÓŁ PO TROSZE

ZIELEŃ PROSZĘ PAŃSTWA W MODZIE
SŁUŻY ZDROWIU I URODZIE
MA WITAMIN PEŁEN SKŁAD
DBAJ BYŚ, CO DZIEŃ WSZYSTKIE JADŁ

3. Zabawa ruchowa przy piosence „Głowa, ramiona, kolana, pięty…”
https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

4. „Owoce i warzywa” – zabawa polisensoryczna. Rodzic zawiązuje dziecku na oczach chustkę. Następnie wręcza dziecku owoc lub warzywo. Dziecko za pomocą dotyku i węchu musi odgadnąć, co to za warzywo lub owoc, podać jego nazwę.

5. Praca plastyczna – dziecko ma za zadanie poprowadzić kredkę po przerywanych liniach, używając odpowiednich kolorów. Następnie wykonuje wydzierankę z kolorowego papieru.
 



DZIEŃ 5 „ŻEGNAMY ZIMĘ”

1. „Przebiśniegi” – zabawa dramowa rozbudzająca ekspresję ruchową i wyobraźnię. Rodzic włącza myuzykę – sonatę księżycową:


- pokazuje gesty, które dzieci powtarzają:

Dzieci przyjmują pozycję nasionka, są zwinięte w kłębuszek. Podnoszą nieśmiało głowę i sprawdzają, czy pora jest odpowiednia na wzrost. Jeśli jeszcze za wcześnie, zasypiają i czekają. W końcu powoli przecierają oczy, rozprostowują ręce, najpierw budzi się do życia łodyga (ręce przyklejone do tułowia), potem pojawiają się listki (ręce rozłożone na boki), delikatnie bujają się na wietrze. Następnie powstaje pączek (dłonie złączone, ręce uniesione nad głowę), a z niego kwiat (ręce wysoko nad głową, dłonie rozchylają się na boki).
Przychodzi burza (dzieci dmuchają), a jeden płatek odpada. Kwiatek się smuci (dzieci robią smutne miny) i wyrusza na poszukiwania innego płatka ( dzieci tańczą w parach, starają się zatańczyć z jak największą liczbą osób). Na koniec dzieci tworzą łąkę pełną przebiśniegów (stają w kole i tańczą – krok do przodu, krok do tyłu – w takt spokojnej muzyki, utrzymanej w tempie adagio). Gdy piosenka zbliża się ku końcówki, płatki przebiśniegów opadają, a kwiaty zasypiają (dzieci schodzą coraz niżej ku podłodze, na koniec się na niej kładą i zamykaj oczy). 

2. Ćwiczenia gimnastyczne

·         „Pogoda” – podajemy dziecku gazetę i woreczek foliowy. Dzieci reagują na polecenia:                                                                        
          Pada deszczyk! – cichutkie uderzanie paluszkami o gazetę leżącą na podłodze;                        
    Wieje wietrzyk! – cichutkie pocierani woreczka;                            
Błyska błyskawica! – zakrycie dłońmi oczu;                              
Wielki grzmot! – mocne uderzenie o gazety;                             
Wielki huk! – mocne uderzenie o woreczki;                               
Mokra ulica! – uderzanie całą płaszczyzną dłoni o woreczek.
·         „Cztery pory roku” – dzieci przy dźwiękach bębenka  maszerują po pokoju. Gdy bębenek milknie, rodzic pokazuje kartkę w odpowiednim kolorze: niebieski – dzieci naśladują ruchem rzucanie się śnieżkami, zielony – dzieci naśladują sadzenie nasionek, żółty – dzieci naśladują pływanie, czerwony – dzieci naśladują zrywanie jabłek z drzew.
·         Zabawa naśladowcza – udajemy jak poruszają się koty, wyginają grzbiety, wygrzewają się na słońcu

3. „Prawda – fałsz” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem lizaków TAK/NIE. Rodzic. czyta zdania, a dzieci oceniają, czy są one prawdziwe, czy fałszywe, i podnoszą odpowiedni lizak:
– Teraz jest wiosna.                                                                             
– Wiosną jeździmy na sankach.                                                       
– Wiosną lepimy bałwany.                                                                 
– Wiosną wracają do nas ptaki z ciepłych krajów.                                 
– Wiosną spadają liście.                                                                  
– Wiosną przyroda zasypia.                                                                
– Krokus to wiosenny kwiat.                                                            
– Wiosną przyroda budzi się do życia.

4. „Marzanna” – wykonanie marzanny przez dzieci według własnego pomysłu z wykorzystaniem bibuły, krepiny, kolorowego papieru, kredek, nożyczek, plasteliny, flamastrów, włóczki (to co jest dostępne w dom)

5. Wysłuchanie piosenki „Uciekaj Zimo”
https://www.youtube.com/watch?v=JOqPqCsTRbU 
 
Panie terapeutki prowadzące z dziećmi terapię ruchem proponują  dla dzieci: Zmysł dotyku. Cześć teoretyczna i ćwiczenia  do zrobienia w domu.