„Dobrze być przedszkolakiem”
Dzieciństwo to jeden z okresów
rozwojowych w życiu człowieka. Jest to czas szczególnej wrażliwości, poznawania
otaczającego świata, kształtowania postaw i osobowości. Wówczas formułuje się
społeczna zaradność, społeczne umiejętności, koncepcja samego siebie. Bardzo
ważny jest, od pierwszych chwil życia dziecka, właściwy kontakt z osobami
dorosłymi – rodzicami, opiekunami, nauczycielami Właściwie przeżyty ten pierwszy
okres decyduje o późniejszym funkcjonowaniu już dorosłej osoby w życiu
społecznym. Prawidłowe kierowanie dzieckiem pozwala na stymulowanie jego
rozwoju. Pełnego rozwoju dziecko doznaje w grupie społecznej. W tym celu
stworzono instytucje wspierającą rodziców, jaką jest przedszkole.
Zadaniem tej placówki jest zapewnienie dziecku opieki,
wychowania i możliwości uczenia się w
atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa. Celem wychowania przedszkolnego jest
wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka, zgodnie z jego wrodzonym
potencjałem i możliwościami rozwojowymi,
w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym.
Rozpoczęcie przez dziecko edukacji
przedszkolnej to bardzo ważny, znaczący i
przełomowy moment, ponieważ wiąże się on z radykalną zmianą trybu życia. Do
przedszkola przychodzą dzieci będące na różnym poziomie rozwojowym i
posiadające różne zdolności przystosowawcze. Dla wielu z nich jest to pierwsze
poważne rozstanie z domem rodzinnym
i rodzicami, a także niejednokrotnie pierwszy kontakt z grupą
rówieśniczą.
Dziecko
rozpoczynające edukacje przedszkolna uczy się nowej dla siebie roli – roli
przedszkolaka. Nowe okoliczności, otoczenie, rozłąka z rodzicami, budzą w
maluchach duży niepokój i niepewność. Dziecko w tym czasie potrzebuje wielu
pozytywnych doświadczeń i dużo
czasu, by zaakceptować nową rzeczywistość i przystosować się do niej.
Pierwsze dni
pobytu w przedszkolu są bardzo emocjonującym przeżyciem zarówno dla dziecka,
jak i jego rodziców. Rodzice, po mimo dręczących ich obaw, czy aby na pewno ich
pociecha poradzi sobie sama w nowym otoczeniu, powinni być przekonani o tym, że
oddają dziecko w dobre i profesjonalne ręce. Przedszkole ma służyć dziecku i
wpływać na jego wszechstronny rozwój.
Instytucja ta znacznie poszerza dziecku świat poza rodziną, poznaje on
wielu kolegów i uczy się z nimi współdziałać. Poznaje też nowych dorosłych,
którzy pomagają mu kształtować prawidłowe relacje społeczne. Przyspieszeniu
ulega proces socjalizacji dziecka, przyswaja on wiele umiejętności i wiadomości
o otaczającym świecie. Uczy się funkcjonowania w grupie rówieśniczej,
kształtuje swoja osobowość i talenty, próbuje rozumieć i akceptować uczucia
innych.
Proces adaptacji dziecka do warunków
przedszkolnych jest trudny i u każdego przebiega inaczej. Dotyczy nie tylko
samego dziecka, ale całej jego rodziny. Zmiany jakie zachodzą zakłócają rytm
życia rodzinnego, u rodziców powstają obawy, rodzą się pytania, czy ich
pociecha nie jest za mała na tego rodzaju zmianę.
Trudności
adaptacyjne zazwyczaj mają miejsce na samym początku pobytu w przedszkolu,
czasami powracają po kilku godzinach lub mogą nasilić się po dłuższej
nieobecności, spowodowanej na przykład choroba lub wyjazdem. Adaptacje może
utrudniać wiele czynników. Niewątpliwie należy do nich zdenerwowanie rodziców
wynikające z obaw pozostawienia dziecka w przedszkolu, brak zaufania do kadry
pedagogicznej, nieznajomość zasad panujących w przedszkolu, rytmu dnia,
rozkładu pomieszczeń. Dobrym pomysłem na rozwianie niepokojów rodziców i ułatwienie
dzieciom przystosowania jest wcześniejsze zapoznanie się z placówka do której
rodzice maja zamiar posyłać swoja pociechę.
Podczas pierwszych dni w przedszkolu rodzice powinni być spokojni i
opanowani, nawet jeżeli u dziecka pojawią się łzy związane z rozstaniem.
Postawa rodziców w dużej mierze wpływa na to, jak dzieci postrzegają nową
sytuację, gdyż one bardzo dobrze wyczuwają emocje najbliższych osób.
Właściwie
zorganizowana współpraca przedszkola i rodziny wychowanka znacznie skraca i łagodzi okres adaptacji dziecka do
warunków przedszkola.
2. Klim-Klimaszewska A., Witamy w przedszkolu. Wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego, wyd. ERICA, Warszawa 2010.
Przygotowała
Magdalena Osica
Bibliografia
1. Klim-Klimaszewska A., Trzylatek w przedszkolu. gotowość dziecka trzyletniego do podjęcia edukacji przedszkolnej, wyd. ERICA, Warszawa 2010. 2. Klim-Klimaszewska A., Witamy w przedszkolu. Wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego, wyd. ERICA, Warszawa 2010.