Dobrze być przedszkolakiem


„Dobrze być przedszkolakiem”

Dzieciństwo to jeden z okresów rozwojowych w życiu człowieka. Jest to czas szczególnej wrażliwości, poznawania otaczającego świata, kształtowania postaw i osobowości. Wówczas formułuje się społeczna zaradność, społeczne umiejętności, koncepcja samego siebie. Bardzo ważny jest, od pierwszych chwil życia dziecka, właściwy kontakt z osobami dorosłymi – rodzicami, opiekunami, nauczycielami Właściwie przeżyty ten pierwszy okres decyduje o późniejszym funkcjonowaniu już dorosłej osoby w życiu społecznym. Prawidłowe kierowanie dzieckiem pozwala na stymulowanie jego rozwoju. Pełnego rozwoju dziecko doznaje w grupie społecznej. W tym celu stworzono instytucje wspierającą rodziców, jaką jest przedszkole.
Zadaniem tej placówki jest zapewnienie dziecku opieki, wychowania i możliwości uczenia się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa. Celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka, zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi, w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym.
            Rozpoczęcie przez dziecko edukacji przedszkolnej to bardzo ważny, znaczący i przełomowy moment, ponieważ wiąże się on z radykalną zmianą trybu życia. Do przedszkola przychodzą dzieci będące na różnym poziomie rozwojowym i posiadające różne zdolności przystosowawcze. Dla wielu z nich jest to pierwsze poważne rozstanie z domem rodzinnym i rodzicami, a także niejednokrotnie pierwszy kontakt z grupą rówieśniczą.
Dziecko rozpoczynające edukacje przedszkolna uczy się nowej dla siebie roli – roli przedszkolaka. Nowe okoliczności, otoczenie, rozłąka z rodzicami, budzą w maluchach duży niepokój i niepewność. Dziecko w tym czasie potrzebuje wielu pozytywnych doświadczeń i dużo czasu, by zaakceptować nową rzeczywistość i przystosować się do niej.
Pierwsze dni pobytu w przedszkolu są bardzo emocjonującym przeżyciem zarówno dla dziecka, jak i jego rodziców. Rodzice, po mimo dręczących ich obaw, czy aby na pewno ich pociecha poradzi sobie sama w nowym otoczeniu, powinni być przekonani o tym, że oddają dziecko w dobre i profesjonalne ręce. Przedszkole ma służyć dziecku i wpływać na jego wszechstronny rozwój.  Instytucja ta znacznie poszerza dziecku świat poza rodziną, poznaje on wielu kolegów i uczy się z nimi współdziałać. Poznaje też nowych dorosłych, którzy pomagają mu kształtować prawidłowe relacje społeczne. Przyspieszeniu ulega proces socjalizacji dziecka, przyswaja on wiele umiejętności i wiadomości o otaczającym świecie. Uczy się funkcjonowania w grupie rówieśniczej, kształtuje swoja osobowość i talenty, próbuje rozumieć i akceptować uczucia innych.
            Proces adaptacji dziecka do warunków przedszkolnych jest trudny i u każdego przebiega inaczej. Dotyczy nie tylko samego dziecka, ale całej jego rodziny. Zmiany jakie zachodzą zakłócają rytm życia rodzinnego, u rodziców powstają obawy, rodzą się pytania, czy ich pociecha nie jest za mała na tego rodzaju zmianę.
Trudności adaptacyjne zazwyczaj mają miejsce na samym początku pobytu w przedszkolu, czasami powracają po kilku godzinach lub mogą nasilić się po dłuższej nieobecności, spowodowanej na przykład choroba lub wyjazdem. Adaptacje może utrudniać wiele czynników. Niewątpliwie należy do nich zdenerwowanie rodziców wynikające z obaw pozostawienia dziecka w przedszkolu, brak zaufania do kadry pedagogicznej, nieznajomość zasad panujących w przedszkolu, rytmu dnia, rozkładu pomieszczeń. Dobrym pomysłem na rozwianie niepokojów rodziców i ułatwienie dzieciom przystosowania jest wcześniejsze zapoznanie się z placówka do której rodzice maja zamiar posyłać swoja pociechę.
Podczas pierwszych dni w przedszkolu rodzice powinni być spokojni i opanowani, nawet jeżeli u dziecka pojawią się łzy związane z rozstaniem. Postawa rodziców w dużej mierze wpływa na to, jak dzieci postrzegają nową sytuację, gdyż one bardzo dobrze wyczuwają emocje najbliższych osób.
Właściwie zorganizowana współpraca przedszkola i rodziny wychowanka znacznie skraca i łagodzi okres adaptacji dziecka do warunków przedszkola. 
                                                                                                                                        Przygotowała
Magdalena Osica
Bibliografia
1. Klim-Klimaszewska A., Trzylatek w przedszkolu. gotowość dziecka trzyletniego do podjęcia edukacji przedszkolnej, wyd. ERICA, Warszawa 2010.  
2. Klim-Klimaszewska A., Witamy w przedszkolu. Wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego, wyd. ERICA, Warszawa 2010.