Muzyka pełni ważną funkcję w rozwoju dziecka i ma pozytywny wpływ na
kształtowanie umiejętności językowych, motorycznych oraz innych funkcji
poznawczych.
Zabawy muzyczno-ruchowe wpływają na wszechstronny rozwój dziecka .
Zabawy takie rozwijają orientacją w schemacie własnego ciała, orientację przestrzenną, a także koordynację
słuchowo-ruchową, umiejętność skupienia uwagi oraz jej podzielności. Ćwiczenia
rytmiczne rozwijają także różne rodzaje pamięci: słuchową, muzyczną;
powtarzanie następujących po sobie ruchów usprawnia możliwości dziecka w
zakresie pamięci sekwencyjnej oraz ruchowej.
“Morskie opowieści”,
czyli opowiadanie muzyką i ruchem Do tej zabawy muzyczno-ruchowej świetnie
nadaje się kolorowa chusta/koc oraz różne utwory muzyczne. Dziecko trzyma za
końce chusty. Rodzic włącza muzykę. Ruchem, a gdy trzeba również słowem,
wskazuje, co należy robić. Kiedy melodia jest delikatna i spokojna wszyscy
lekkim ruchem falują chustą/koc, naśladując morze w ładną, bezwietrzną pogodę.
Podczas bardziej energicznych fragmentów dzieci wykonują już bardziej
zamaszyste ruchy, jakby woda zaczynała mocniej falować. Na bardzo głośną i
szybką muzykę intensywnie falują chustą imitując sztorm.
“Tańczymy labada”,
czyli świadomość własnego ciała https://www.youtube.com/watch?v=pvZkbqz68c
Prosta zabawa muzyczno-ruchowa do
piosenki “Tańczymy labada”. Na początku
tańczymy w kole trzymając się za
ręce. Po każdej zwrotce rodzic prowadzi
dialog w stylu:
-Rączki były?
– Były.
– Główki były?
– Były.
– Kolanka były?
– Nie były.
Wtedy dziecko chwyta się nawzajem za wskazaną część ciała i
tańczy od nowa.
Zabawa “Pszczółki”
https://www.youtube.com/watch?v=UG-WU0ZbgK8
Chustki rozłożone na
dywanie to ule, których jest tyle, ile osób w zabawie . Każde dziecko to
pszczółka biegająca lub tańcząca po sali do dźwięków dowolnej muzyki (np.
“Pszczółka Maja” Z. Wodecki; “Marsz Radetzkiego” J. Strauss). Na pauzę w muzyce
3-latki szybko lecą do jednego z uli.
Zabawa “Kółko
graniaste” https://www.youtube.com/watch?v=VMG-TPbitZw
Dzieci chodzą po obwodzie koła trzymając się za ręce. Razem
z rodzicem śpiewają piosenkę:
Kółko graniaste, czworokanciaste.
Kółko nam się połamało,
Cztery grosze kosztowało,
A my wszyscy BĘC!
Na ostatnie słowo wszyscy się przewracają.
Tańczące wstążki
Będzie potrzebna muzykę, kilka kolorowych, papierowych wstążek,
mogą też być szale, apaszki. Zabawa rozwija umiejętność posługiwania się obiema
rękami, ćwiczy naukę naśladownictwa, rozwija kreatywność, fantazję. Rodzic i
dziecko bierze wstążki do ręki i zaczyna nimi machać w rytm muzyki. Rodzic może pokazać jak trzymać i machać wstążką zgodnie z muzycznym tłem. Można też przyczepić wstążki, czy zawiązać szale na
patyku.
Zabaw muzyczno-ruchowa
„Ptaszki fruwają”
Zadaniem
dziecka jest naśladowanie ruchów tj. machanie skrzydłami (rękami) do piosenki.
Relaksacja
Ćwiczenie ma za zadanie wyciszyć, uspokoić, rozluźnić
malucha. Najlepiej by dziecko leżało na plecach, a w pomieszczeniu nie było
hałasu i zbyt dużo bodźców rozpraszających. Potrzebna będzie spokojna, wolna,
nastrojowa muzyka lub muzyka relaksacyjna. Dziecko leży na kocyku i ma
zamknięte oczy, słucha delikatnej, przyciszonej muzyki. Opowiadamy maluszkowi
spokojnym głosem „jesteś teraz małym, zmęczonym kotkiem, który odpoczywa, bo
zmęczył się po całym dniu zajęć. Kotek leży sobie spokojnie, jest bardzo
zmęczony i senny. Ma teraz ciężko główkę, której nie może podnieść, jego oczka
są zamknięte i senne. Kotek leży i odpoczywa. Prawa nóżka jest bardzo ciężka i
lewa nóżka jest bardzo ciężka, nie można ich podnieść. Kotek układa nóżki
wygodnie, by odpoczęły. Prawa rączka jest leniwa i zmęczona, lewa rączka jest
też leniwa i zmęczona, nie można ich podnieść. Rączki nie ruszają się,
odpoczywają. Kotek leży spokojnie, jest mu cieplutko i milutko.Kotek jest
senny, spokojny, jest mu przyjemnie. Kotek jest bezpieczny, zasypia.
Pada deszczyk
Relaksacja do piosenki „Deszczyk” https://www.youtube.com/watch?v=b1q7UgdWCOU
Dziecko kładzie się na dywanie i słuch piosenki
Pada deszczyk, pada
Kap, kapu, kap
Małe krople szepczą:
„Złap, złap mnie, mnie!
Padać nie przestaje
Krople lecą w dół
To mnie uspokaja
Plum, plum, plum., plum
Bibliografia:
„Mruczący kotek”-zajęcia relaksacyjne dla przedszkolaków.
J.Węglarz, M.Z. Tomaszewska
https://rytmikon.pl/zabawy-muzyczno-ruchowe/zabawy-muzyczno-ruchowe-dla-4-latkow/
http://www.mamydzieci.pl/zabawy-muzyczno-ruchowe-z-elementami-metody-c-orffa/
https://forumlogopedy.pl/artykul/rola-muzyki-w-rozwoju-mowy-dziecka
Opracowała
mgr Bernadeta Wojtusiak
Komentarze
Prześlij komentarz
Dodaj komentarz: