Zabawy muzyczno-ruchowe stymulujące rozwój dziecka









Muzyka pełni ważną funkcję w rozwoju dziecka i ma pozytywny wpływ na kształtowanie umiejętności językowych, motorycznych oraz innych funkcji poznawczych.

Zabawy muzyczno-ruchowe wpływają na wszechstronny rozwój dziecka . Zabawy takie rozwijają orientacją w schemacie własnego ciała,  orientację przestrzenną, a także koordynację słuchowo-ruchową, umiejętność skupienia uwagi oraz jej podzielności. Ćwiczenia rytmiczne rozwijają także różne rodzaje pamięci: słuchową, muzyczną; powtarzanie następujących po sobie ruchów usprawnia możliwości dziecka w zakresie pamięci sekwencyjnej oraz ruchowej.


“Morskie opowieści”, czyli opowiadanie muzyką i ruchem Do tej zabawy muzyczno-ruchowej świetnie nadaje się kolorowa chusta/koc oraz różne utwory muzyczne. Dziecko trzyma za końce chusty. Rodzic włącza muzykę. Ruchem, a gdy trzeba również słowem, wskazuje, co należy robić. Kiedy melodia jest delikatna i spokojna wszyscy lekkim ruchem falują chustą/koc, naśladując morze w ładną, bezwietrzną pogodę. Podczas bardziej energicznych fragmentów dzieci wykonują już bardziej zamaszyste ruchy, jakby woda zaczynała mocniej falować. Na bardzo głośną i szybką muzykę intensywnie falują chustą imitując sztorm.




“Tańczymy labada”, czyli świadomość własnego ciała  https://www.youtube.com/watch?v=pvZkbqz68c
Prosta zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki “Tańczymy labada”. Na początku  tańczymy  w kole trzymając się za ręce. Po każdej zwrotce rodzic  prowadzi dialog w stylu:

-Rączki były?

– Były.

– Główki były?

– Były.

– Kolanka były?

– Nie były.

Wtedy dziecko chwyta się nawzajem za wskazaną część ciała i tańczy od nowa.



Zabawa “Pszczółki”  https://www.youtube.com/watch?v=UG-WU0ZbgK8
Chustki  rozłożone na dywanie to ule, których jest tyle, ile osób w zabawie . Każde dziecko to pszczółka biegająca lub tańcząca po sali do dźwięków dowolnej muzyki (np. “Pszczółka Maja” Z. Wodecki; “Marsz Radetzkiego” J. Strauss). Na pauzę w muzyce 3-latki szybko lecą do jednego z uli.



Zabawa “Kółko graniaste” https://www.youtube.com/watch?v=VMG-TPbitZw
Dzieci chodzą po obwodzie koła trzymając się za ręce. Razem z rodzicem śpiewają piosenkę:


Kółko graniaste, czworokanciaste.

Kółko nam się połamało,

Cztery grosze kosztowało,

A my wszyscy BĘC!

Na ostatnie słowo wszyscy się przewracają.



Tańczące wstążki
Będzie  potrzebna  muzykę, kilka kolorowych, papierowych wstążek, mogą też być szale, apaszki. Zabawa rozwija umiejętność posługiwania się obiema rękami, ćwiczy naukę naśladownictwa, rozwija kreatywność, fantazję. Rodzic i dziecko bierze wstążki do ręki i zaczyna  nimi machać w rytm muzyki. Rodzic może  pokazać  jak trzymać i machać wstążką  zgodnie z muzycznym tłem. Można  też przyczepić wstążki, czy zawiązać szale na patyku.



Zabaw muzyczno-ruchowa „Ptaszki fruwają”


Zadaniem dziecka jest naśladowanie ruchów tj. machanie skrzydłami (rękami) do piosenki.


Relaksacja


Zmęczony Kotek
Ćwiczenie ma za zadanie wyciszyć, uspokoić, rozluźnić malucha. Najlepiej by dziecko leżało na plecach, a w pomieszczeniu nie było hałasu i zbyt dużo bodźców rozpraszających. Potrzebna będzie spokojna, wolna, nastrojowa muzyka lub muzyka relaksacyjna. Dziecko leży na kocyku i ma zamknięte oczy, słucha delikatnej, przyciszonej muzyki. Opowiadamy maluszkowi spokojnym głosem „jesteś teraz małym, zmęczonym kotkiem, który odpoczywa, bo zmęczył się po całym dniu zajęć. Kotek leży sobie spokojnie, jest bardzo zmęczony i senny. Ma teraz ciężko główkę, której nie może podnieść, jego oczka są zamknięte i senne. Kotek leży i odpoczywa. Prawa nóżka jest bardzo ciężka i lewa nóżka jest bardzo ciężka, nie można ich podnieść. Kotek układa nóżki wygodnie, by odpoczęły. Prawa rączka jest leniwa i zmęczona, lewa rączka jest też leniwa i zmęczona, nie można ich podnieść. Rączki nie ruszają się, odpoczywają. Kotek leży spokojnie, jest mu cieplutko i milutko.Kotek jest senny, spokojny, jest mu przyjemnie. Kotek jest bezpieczny, zasypia.


Pada deszczyk

Relaksacja do piosenki „Deszczyk” https://www.youtube.com/watch?v=b1q7UgdWCOU

Dziecko kładzie się na dywanie i słuch piosenki

Pada deszczyk, pada

Kap, kapu, kap

Małe krople szepczą:

„Złap, złap mnie, mnie!

Padać nie przestaje

Krople lecą w dół

To mnie uspokaja

Plum, plum, plum., plum


Bibliografia:

„Mruczący kotek”-zajęcia relaksacyjne dla przedszkolaków. J.Węglarz, M.Z. Tomaszewska

https://rytmikon.pl/zabawy-muzyczno-ruchowe/zabawy-muzyczno-ruchowe-dla-4-latkow/


http://www.mamydzieci.pl/zabawy-muzyczno-ruchowe-z-elementami-metody-c-orffa/

https://forumlogopedy.pl/artykul/rola-muzyki-w-rozwoju-mowy-dziecka



 Opracowała 
mgr Bernadeta Wojtusiak

Komentarze